Gå til innhold
  • Bli medlem

Havkajakk


lailaksn

Anbefalte innlegg

Annonse

Punkt én hvis du skal ha hjelp til kajakk som passer deg, er å få noe som helst tips om hvilken kropp du har. Vesentlig forskjell på en person på 60 og 120 kilo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har sagt noen om deg, så kan jeg si at Seabird Design har lavpris produkter, men med bra finish på skrog! Jeg har en H20 selv, og sett på flere i klubben.

Rorsystemet med pedaler er bra, solid nok, lett å justere, lett å svinge med, lett å bruke beina aktivt på (selve rorbladet er for mykt og bør vurderes å skifte ut)

Solid konstruksjon, men Seabird lager ikke lette båter, selv om de benytter kevlar/karbon. Så i motsetning til mange andre produsenter så har de ikke klart å redusere vekta.

De oppgir vekt på selve skroget uten påmontert utstyr, så faktisk vekt ligger 3-5 kg høyere enn de oppgir (var i hvert fall slik på min H20).

Stropper og innfesting er bra, og luker er tette. Også skillevegger er bra gjennomført.

Den båten du har sett på er ikke leken, men baserer seg på VKVs Swedish form som gir gode langtur egenskaper og stabile båter for ferd under variable forhold. Det er ikke kajakken som begrenser hvilke forhold du kan være ute i, men deg som padler. Er du lett vil en båt med noe volum foran, fange noe vind.

Setet krever litt stor "rumpe" for å sitte som støpt, men her kan man lett polstre og tilpasse til egen figur og ønsket padlestil.

Lett å få knea under knestøttene, men foretrekker du fri padlestil er det også god plass imellom.

De oppgir at denne båten er rask, det er feil, men heller ikke viktig ved tur-fart, og formen er ganske lettdriven i moderat fart, som er viktigst.  

Dette er ikke en båt som foretrekkes av de som padler mye, til det er den for kjedelig, men dekker behovet for folk som er ute en tur nå, vil ha en hyttebåt (som meg) eller kjøper sin første båt. Det blir som å kjøpe en sykkel til 7-8000 kr, mye for penga, men du vet at det finnes sykler der ute med andre egenskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Ser at jeg ikke oppgav mye opplysninger om meg Er 168 høy og veier 63 kg. Bor helt ved sjøen så den skal ikke fraktes. Er medlem i kajakk klubb, de har kajakker i plast, men jeg ble anbefalt en lettere kajakk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det viktig at du ikke kjøper deg en for stor kajakk, for det blir gjerne vanskelig å håndtere. Dagsturer er man gjerne ikke så tungt lastet heller. Men den kajakken du har sett på kjenner jeg ikke til. (Ut over at jeg ikke ville kjøpt glassfiber av Seabirds kvalitet, ut fra erfaringer til folk jeg kjenner som har vett på det.) Har du sett på noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.