Gå til innhold
  • Bli medlem

Terje ringen

Anbefalte innlegg

Hei. Tenke meg en tur inn i sagnomsuste Grøtådalen den 27 juni. formålet med selve turen er å inn å føle Kratlland på kroppen. Derfor er det godt å vite litt om forholdsregler etc. man bør ha med som ballast. Tenkte å ligge i området Grøtådalssetra. ta topptur opp til Kratlvola første dagen. Derettet la nesa styre turen. så har noen tips om severdigheter der inne jeg bør prøve å få med meg når jeg først er der inne. ja takk :) Har litt lyst til å svippe innom Larsholm ved vonnsjøan. Utover det har jeg et meget generelt spørsmål. Grøtåa virker såpass stor at den ikke lar seg lett kryss. Har noen erfaring med eller opplysninger om egnede kryssningspunkt/vad/klopper/bruer i hele Grøtåa så hadde det vært fint å få vist om :) Venter spent på tilbake meldinger

 

Mvh. Terje

Endret av Terje ringen
Flere nøkelord. når flere som kan gi tilbakemelding
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan krysse rett nedenfor krokåthåen, der er et stidele og bru. Mener også at det er en et stykke ovenfor grøtådalssetra men det bør andre her bekrefte eller avkrefte. Har bare vært I område ved krokåthåen selv.  Fint sted og lett å få fisk.  Hvertfall da jeg var der. Ikke all verden størrelse men lett å skaffe mat.  Men ikke legg fisk på bakken mens du fisker for den tar minken.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fra Grøtådalssætra er det merket et skilt retning Kratltjønnan, denne stien fører til et krysningspunkt rett NØ for sætra. Fra kryssningspunktet, fant jeg vardemerket trasse gjennom ura til Kratltjønna, jeg gikk på merkene drøye 200m NNØ fra kryssninga av elva ved en liten bekk.

Ellers kryssning markert på kart sørom Rundhatjønna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mye bra info her. Jeg kryset selv over "brua" rett nordøst for Grøtådalsætra og gikk kompass kurs opp til Halvkoitjønna og overnattet der. Gikk deretter videre på kompass kurs over til Kratlkjønnan opp gjennom dalen nord og til storfisk tjønnan. Hele området nord for Grøtådalsætra er meget vanskelig og tung å bevege seg i da det er fult av blokker. Men det er mange fine fiskevann der. Jeg fant aldri noen klar sti gjennom passet og opp til DNT stien på nord siden.

Skal du derfor basere deg på og rote rundt i området på kompasskurser så vil jeg lagt inn veldig god tid :) Tror jeg brukte omtrent 40-50min pr km mot normalt på stier så bruker jeg gjerne 15-20min pr km. Det skal sies at det ikke ble noe enklere når det regnet og var vått, stork sekk på ryggen og det er utrolig tungt å klatre rundt og over store våte steinblokker i kilometersvis.
Var vel ikke fritt for at det var endel gloser og bannskap på den delen av turen for min del :) 

Dette var mitt jomfru møte med blokklandskapet og jeg lærte endel viktige lærepenger på den turen. Det er ikke bare bare og rote rundt i det området.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Terje ringen skrev (På 10.11.2017 den 13.05):

Her er noen bilder fra turen. Fant Brua ved Grøtedalssetra, og fant fort ut at Grøtåa er grunn nokk enkelte steder til å vade :) 

kratl1.jpg

kratl2.jpg

kratl3.jpg

kratl4.jpg

Ser ut som en flott tur! Hvilke vann/område ser du utover på bildet hvor du sitter på steinen? Og hvilken topp er du oppe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.