Gå til innhold
  • Bli medlem

Østmarka


mann28

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å prøve meg på å sove ute i telt en natt eller to alene. Har ikke bod i Oslo veldig lenge, så er i grunn ikke så kjent i østmarka. Bor ikke så langt i fra Lurvann. Er det noen vann man kan gå til, fra lutvann, som det er fint å campe ve? Liker best å gå på sti kontra de svære tur veien som er rundt nøkkelvann... Tenker, ikke så mye mere en 1.5 timers gåtur i første omgang:) Må være merket sti.

Endret av mann28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haukvann har fine leirplasser og ligger ved Sarabråten ved Nøklevann så blir altså ikke en veldig lang tur. For en litt lengre tur så kan det være fint å gå over Slettefjell til Langvann feks. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger et par vann innenfor Lutvann i øst. Kroktkern ligger innenfor sydende av Lutvann. Et par fine plasser  ser spesielt den på odden. Skal være ørret der men jeg fikk bare noen veldig små abbor. Lauvtjern ligger øst for Lutvann mer midt på vannet. Hvertfall en fin camp der,  har ikke vært rundt hele vannet.  Ikke fisket der.  Begge nåes via stier, er en del stigning til begge. Ligger såpass nærme sivilisasjon så du må regne med en del folk, hvertfall I helg.  Ikke alltid campere der men en del på dagstur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje det blir en tur til kroktjern eller lauvtjern:) regner med et det er mye folk bet hauktjern. Hva med nordmarka, er det noen fine vann der som er innenfor 1.5 timers gåtur fra tbane ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det er teit, men har hørt det er mye hoggorm i marka, er det like mye både i nordmkarka og østmarka? har sett buorm et par ganer. Er ikke vant til sånt, å har litt fobi mot slanger, noen tips til hvor man kan slå opp telt ve et vann for at man ikke våkner å trår rett på en hoggorm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nettside som viser innfallsporter i marka, hvis du googler så finner du den nok, litt for tidlig til at jeg husker hva den heter...  Angående hoggorm så er det svært sjeldent jeg ser den. Har sett to stykker på fem år, og da har jeg vært mye i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoggorm ser man sjelden og i hvert fall ikke når man står opp fra teltet. Totalgardere mot dem kan men ikke. Sist jeg så hoggorm var det midt i tett skog, utenfor stier. Den kom seg fort bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, mann28 said:

vet det er teit, men har hørt det er mye hoggorm i marka, er det like mye både i nordmkarka og østmarka? har sett buorm et par ganer. Er ikke vant til sånt, å har litt fobi mot slanger, noen tips til hvor man kan slå opp telt ve et vann for at man ikke våkner å trår rett på en hoggorm?

Reptilene er garantert mer redd for deg enn du er for dem. De har tross alt noe å frykte.
Hoggormbitt er vel som et vepsestikk - altså ikke veldig alvorlig, med mindre du har veldig lavt immunforsvar eller er allergisk.

Lag litt lyd før du åpner teltet så stikker den mest sannsynlig av før du får opp glidelåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en huggorm i år. Har ikke hatt jobb på noen måneder så jeg har vært mye i marka. I fjor så jeg en men det var i Telemark. Men det er år jeg ikke ser noen.  Men de finnes egentlig overalt så hvis du vet hvor du skal lete etter de så vil de finne de ofte. Du får finne steder det er mye fukt da huggorm ikke liker det fuktig. Buorm er mer vanlig ved vann. 

Ta tbane til Nordmarka blir Sognsvann eller Frognerseteren. Men du må gå et stykke før de blir lite folk. Ta heller nsb til Hakadal å gå inn i marka derfra. Mange fine vann innover mellom 1 og 1,5 times gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, borgern skrev:

Har sett en huggorm i år. Har ikke hatt jobb på noen måneder så jeg har vært mye i marka. I fjor så jeg en men det var i Telemark. Men det er år jeg ikke ser noen.  Men de finnes egentlig overalt så hvis du vet hvor du skal lete etter de så vil de finne de ofte. Du får finne steder det er mye fukt da huggorm ikke liker det fuktig. Buorm er mer vanlig ved vann. 

Ta tbane til Nordmarka blir Sognsvann eller Frognerseteren. Men du må gå et stykke før de blir lite folk. Ta heller nsb til Hakadal å gå inn i marka derfra. Mange fine vann innover mellom 1 og 1,5 times gang. 

Er det merkede tur stier ve hakkadal? Hvordan vann der som er fint å campe ve som har merket tursti  eventuelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mann28 skrev:

Er det merkede tur stier ve hakkadal? Hvordan vann der som er fint å campe ve som har merket tursti  eventuelt? 

Ikke fra Hakadal, men her er noen forslag:

http://www.skiforeningen.no/aktuelt/teltplasser/

Øyungen, en times gåtur fra Maridalen på bred sti/vei. Her treffer du flere personer.

Steffenstjern, ca 6 km fra Lommedalen. Ligger litt skult. Merket sti nesten helt fremme, bortsett fra de siste meterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hakadal stasjon er det grusvei innover. Etter et stykke kan man ta av på sti å komme opp til Elvann. Dog litt begrenset med telplasser der. Elvann kan være litt knot å gå rundt på sydøst. Lett å gå litt bom pga myr. Litt usikker på hvor mye som er merket av stiene eller om du må bruke kart. Jeg pleier holde meg til grusveien der. Går kjapt å gå og er ikke all verden folk der sammenlignet med nærområder i Oslo. Mellom vannene innover går det stier. Noen er merket og noen ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips:) prøver meg på Lauvtjern til helgen,  siden det er greit å gå rett fra der jeg bor,  ligger der ei natt,  å kanskje går litt videre dagen etter, hvis det gir mersmak som jeg tror  blir jeg sikkert å teste ut flere plasser i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips er å dra tidlig oppover, var der nå i helgen og da var det ikke mindre en 5 telt lørdag til søndag. Bruker en knapp time å gå fra bommen ved Lutvann leir (avhengig av tempo).

Fikk forøvrig en liten ørret.

Flott og lite vann, anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mann28. 

Jeg har lyst til å gi deg det jeg mener er et av de bedre turtips for folk som bor i Oslo. Av en eller annen grunn tar et massivt flertall utgangspunkt i Sognsvann eller Frognerseteren når de skal på tur i nordmarka. Alternativt inn fra Nøklevann når de skal inn i østmarka, eller Skar/Øyungen fra Maridalen. Fellesnevneren er masse folk, tildels svært velbrukte stier og leirplasser, og ymse vesener (homo sapiens) det ikke alltid er stas å omgåes når det er friluftsliv som står på agendaen. 

Gjøvikbanen er cluet. Fra Oslo S, vanligvis spor 16. Hopper du av på Snippen eller Movatn koster det kun trikkebillett, og mulighetene er mange for kjempefine turer uten å møte for mye folk. Kjøp deg et kart (og gjerne OFAs fiskebok) og finn feks Kalvesjøen, Gørja, Manntjern, Auretjerna etc. Både fisk og kjempefine turområder. Vil du sove i hytta, sjekk ut Tømtehytta. Og for å røpe noen "hemmligheter", det er tatt ørret på 4+ kg i Mellomkollputten (Rett øst/nordøst for toppen "Mellomkollen") for et par år siden. Og fortsetter man videre til Svartvann noen hundre meter samme retning, finner man en lett tilgjengelig men skjult perle med litt vanskelig men pen fisk. Ikke vær redd for å gå utenom stier, følg kart/kompass/GPS. God helg og god tur.      

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/15/2016 at 1:23 PM, mann28 said:

Er det merkede tur stier ve hakkadal? Hvordan vann der som er fint å campe ve som har merket tursti  eventuelt? 

Det er merkede stier inn i Nordmarka fra så og si alle stasjonene på Gjøvikbanen iallfall frem til Hakadal, det er egentlig bare å velge et utgangssted. Det kan hende du må spørre en lokalkjent om akkurat hvor stien går inn i marka, men stort sett er det skilt ved stasjonen. 

Hvis du går av på Hakadal, går til v, under jernbanen, krysser parkeringsplassen til h, så går det sti opp på en grusveg der. Derfra er det masse muligheter, bare å finne fram kartet og peile deg inn på et passende vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.