Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY lettvekt hoftevadere


esw

Anbefalte innlegg

På fiskerturer på fjellet tar jeg som regel med vadebukse og vadestøvler. Til sammen veier disse imidlertid godt over 2 kg, opp mot 3 kg når de er våte. Har lenge ønsket meg en lettere løsning, spesielt på turer det fisking ikke er hovedfokus. Har derfor laget meg et par lette, pustende hoftevadere med tettsittende tynne neoprensokker, som kan brukes med vanlige joggesko, sandaler e.l.

3mm neoprensokk (dykkersokk), ekstra neopren samt neoprenlim fra www.scubastore.com. Pustende "tex", sømtape og neoprentape fra www.extremtextil.de.

Neoprensokken ble klipt opp på sedene og det ble satt inn 2 kiler, slik at åpningen på toppen var stor nok til å kunne tre inn foten der hvor sokken moter stoffet, Stoffet har kun 1 søm, på utsiden av beina, som ble tapet. Stoffet ble sydd fast + limt til neoprenen og så tapet over med neoprentape.

Resultat: pustende hoftevadere <400g som kan brukes med vanlige sko, som jeg har med allikevel.

 

 

IMG_2665.JPG

IMG_2671.JPG

IMG_2666.JPG

IMG_2667.JPG

IMG_2669.JPG

Endret av esw
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Prebb skrev:

Har vært inne på tanken selv, men mest for å kunne krysse elver uten å bli våt på beina. Om du trenger lette sko å bruke til dem er jo Crocs et alternativ. De er rimelig billige på coop obs.

http://www.ebay.com/itm/NWT-Womens-Water-Aqua-Shoes-Super-Light-Sponge-Tong-Beach-Sandals-Summer-Slipper-/251643466215?var=&hash=item3a971e91e7:m:mxCznqtfv8Fu2j3BFEXtC4A

 

Disse er geniale, veldig lette og sitter godt. Tåler mye juling også. 88 gram i str 41 pr stk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13. juni 2016 at 11:06 PM, lars p said:

Finnes dessverre ikke i størrelser over 44...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. juni 2016 at 22.18, esw skrev:

På fiskerturer på fjellet tar jeg som regel med vadebukse og vadestøvler. Til sammen veier disse imidlertid godt over 2 kg, opp mot 3 kg når de er våte. Har lenge ønsket meg en lettere løsning, spesielt på turer det fisking ikke er hovedfokus. Har derfor laget meg et par lette, pustende hoftevadere med tettsittende tynne neoprensokker, som kan brukes med vanlige joggesko, sandaler e.l.

Resultat: pustende hoftevadere <400g som kan brukes med vanlige sko, som jeg har med allikevel.

 

 

IMG_2665.JPG

IMG_2671.JPG

IMG_2666.JPG

IMG_2667.JPG

IMG_2669.JPG

Helt konge! Både i utførelse og at du deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte en gang en tynn og lett vadebukse uten sko som kunne brukes i vanlige gummistøvler. Den funket fint helt til det ble frost. Da ble materialet, som den var laget av, stivt og sprakk i mange små biter ved knærne og alle andre stedet der den ble bøyd. 

Kanskje det stoffet du bruker tåler mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, REs said:

Jeg kjøpte en gang en tynn og lett vadebukse uten sko som kunne brukes i vanlige gummistøvler. Den funket fint helt til det ble frost. Da ble materialet, som den var laget av, stivt og sprakk i mange små biter ved knærne og alle andre stedet der den ble bøyd. 

Kanskje det stoffet du bruker tåler mer. 

Disse er laget i et membranstoff ala goretex. Kan ikke se for meg noen problemer med kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra!

Jeg har låringser (kjøpt) i vanntett nylonstoff. Bruker dem inni crocs eller lignende når jeg trenger å ha med lettveksvadere. Helt genialt for kryssing av bekker osv. Går ut fra at du skal ha på en stropp øverst for å hekte i beltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lompa skrev:

Veldig bra!

Jeg har låringser (kjøpt) i vanntett nylonstoff. Bruker dem inni crocs eller lignende når jeg trenger å ha med lettveksvadere. Helt genialt for kryssing av bekker osv. Går ut fra at du skal ha på en stropp øverst for å hekte i beltet?

Har du sydd igjen beina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.