Gå til innhold
Det er 830 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Det er 830 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av LightDan
      Det är dags att ge lite feedback efter att ha fått lite brukstid på mina EE quiltar.
      Tillverkare: Enlightened Equipment www.enlightenedequipment.com
      Modeller: Jag har två Revelation, 50F och 0F (ca +10C och -17C) med 850 cuin dunfyllning och en Prodigy 40F (ca +4C) som är identisk med Revelation i modellen, men har syntetisk fyllning.

De finns i många längder och bredder, så storleken passar alla.
      De har ingen huva, om det är en fördel eller ulempe är individuellt, men det är en av två viktiga orsaker att jag köpt quilt. Den andra orsaken är att den kan fästas i liggunderlaget och ligger då på plats under natten.
      Att de är lätta är en bonus. Vikt angiven på EE's hemsida stämmer bra med verklig vikt, 25 g tillkommer dock för remmar att fästa runt liggunderlag, samt nästan lika mycket för packpåsen. Vid köp får man med en stor förvaringspåse och en packpåse som är relativt stor. Quilten går att komprimera ned mot halva den volymen vid behov.
      Jag har upplevt dem som varma i förhållande till angiven temperatur, den med syntetfyll dock närmare angiven gräns.
      Storleken på bredden stämmer bra med beskrivning, vid gränsfall/tveksamhet, välj den bredare för att undvika glapp där kall luft kan komma in.

Vem vill ha quilt?
      Den som snurrar runt mycket i sömnen, ofta ligger på mage eller sidan, spretar ut armbågar och knän och som upplever en huva som obehaglig bör överväga att bruka quilt.
      Vem vill INTE ha quilt?
      Känns huva som en naturlig del när du sover ute, känns det tryggt och ombonat som en kokong att ligga i en sovepose och är du flink att snu dig i eller med soveposen så vill du sannsynligvis inte skifta från säck till quilt.

Plus:
      Lätta
      Varma
      Sköna att bevege sig i
      Vannavstötande dun
      Effektiva att bruka två på varandra för att boosta värmen. Jag har inte haft möjligheten att testa så kallt ännu, men räknar med att sova komfortabelt ned mot -25 till -30 grader med 0F och 40F quilten på varandra.
      Mängder av val till storlek och färg

Minus:
      Lång leveranstid
      Passar ej för hytteturer, då ryggen ligger direkt på madrassen, ett lakan må brukas i så fall.
      Quilt passar inte alla, se ovan.

Neutralt:
      Priset. Ikke billigt, men ikke blodigt dyrt. För en liten sparing av vikt med 900 eller 950 cuin dunfyllning växer prislappen fort!
    • Av tklami
      Har noen her inne hørt om denne før.
      Utifra nettsiden så skal vel tilm være på -15 grader til en pris som ikke skal være mulig.
      Det her må vel være rein svindel?

Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Jeagle
      Tentipi Olivin 2 - erfaringer
      Jeg kjøpte meg Olivin 2 rett etter den ble gitt ut, da den gode takhøyden, høye kvaliteten til Tentipi, de smarte løsningene og kort oppslagstid fristet. Jeg har nå brukt den i ett år, i alle sesonger. Jeg føler at denne lille lavvuen er et veldig godt alternativ til telt, og vil derfor dele mine erfaringer med den så kanskje flere får opp øynene for dette produktet.
      Fakta:
      Pris: ca 8000 NOK (7700 på komplettfritid.no)
      Vekt: 3,4kg 
      Plass: God plass til 2 personer, bagasje og hund (Etter min erfaring er tentipi mye mer til å stole på i antallet personer de oppgir at deres lavvuer rommer).

Da jeg er elendig på å ta bilder på tur, og stort sett bare er der for opplevelsen fant jeg ingen gode bilder av teltet, så googlet meg fram til et reklamebilde i stedet  
      Fordeler:
      - Raskt og enkelt å slå opp(3-5 minutter), også i dårlig vær, takket være enstangskonstruksjonen. 
      - Ekstremt tålelig for vind, jeg har campet i 20 m/s vind og pessregn uten å merke noe til det dårlige været inne i teltet.
      - Mulighet for å bruke bare innertelt eller bare yttertelt om man vil spare vekt og har spesfikke behov
      - God takhøyde
      - Veldig gode ventilasjonsmuligheter. Deilig å kunne åpne topphatten og raskt få inn frisk luft når man våkner på en varm morgen
      - Enkelt å reparere, også på tur. Ikke mange små stenger som kan knekke. Midtstangen kan erstattes av tre som nødløsning på tur. Når dette er sagt så er det et veldig robust telt, og jeg har enda ikke hatt behov for å gjennomføre noen reperasjoner på det.
      - Fokus på kvalitet over vekt, på tross av dette veier det ikke mer en 3,4kg
      Ulemper:
      - Ikke noe fortelt, dette er mer en vanesak enn en svakhet, men verdt å nevne
      - Formen og takhøyden gjør at varmen samler seg i toppen, og siver ut gjennom luftingen om vinteren. Dette er på den andre siden en fordel i form av tryggere fyring med primus og mindre fare for kullosforgiftning. 
      - Dyrt
    • Av duppen
      Jeg hadde planlagt flere lengre turer sommer/høst 2015 og gjorde mye research for å finne et solid en-mannstelt. Valget falt på Hilleberg Akto.
      På natt 4 over Hardangervidda startet det å regne. Jeg var selvsikker på at teltet ville holde tett, men der tok jeg feil. Selv om det kun kom moderate mengder regn begynte teltet å lekke på to steder etter kun noen få timer. Den ene lekkasjen dryppet vann ned på innerteltet, den andre i ytterteltet.
      Da jeg kom hjem kontaktet jeg fjellsport som sendte teltet videre til Hilleberg for reklamasjon. Hilleberg kunne ikke se noe galt med teltet og jeg fikk det i retur med tips om at jeg kjøpe søm forsegler. Etter min mening burde dette være helt unødvendig på et nytt telt, og spesielt i denne prisklassen. 
      Jeg er naturligvis meget skuffet over teltet. Etter alle positive omtalene av dette teltet på nettet har jeg kommet til den konklusjon at enten har de fleste ikke overnattet i regn, eller så at jeg har fått en "defekt" vare og slett behandling fra Hilleberg.
      Er det noen som erfarer det samme?
    • Av steino2
      Snøringen i snøringskanalen er sydd fast i foret, sånn at du ikke får snørt fotboksen skikkelig igjen.
      Knappene virker løse, sånn at de lett går opp ved bevegelse ved gjøremål sånn som koking, lesing osv.
      Tynt for av ukjent fabrikant(syntetisk silke?!?)
      Min sovepose er en ultralamina som er limt sammen, og denne som er sydd med tykk nål virker vel godt ventilert.
      Fant hull i innerstoffet etter muligens en knapp har gnaget mot stoffet under transport....
      Kanskje en ok sommer quilt for sørligere strøk enn Troms?

Skjult lenke - logg inn for å se den
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.