Gå til innhold
  • Bli medlem

Sko som er gode nok tli å gå fem uker i


Thess89

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg nye fjellsko til langtur på sensommeren/høsten, og trenger hjelp til å bestemme meg hvilke sko jeg skal gå for.

Turen min kommer hovedsaklig til å gå på sti, men også over noen fjellparti. Det er viktig for meg at skoen ikke er for stiv i sålen siden jeg skal gå såpass lenge i den. Jeg har en smal fot med er høy over rista. Ønsker en halvhøy/høy sko. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe meg Alfa Juv, men etter å ha sett hvordan skoene til bekjente ser ut etter et lite års bruk, tror jeg ikke skoen kommer til å holde i fem uker! Makan til lørv! Har et par scarpa rebel lite gtx som jeg har brukt i mange år, men synes den blir for stiv i sålen. Disse har jeg vært fryktelig fornøyd med dog!

Blir fryktelig glad for alle tips og innspill til hva som er verdt å sjekke ut. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme fottype som deg og kan ikke gå i Alfa eller Crispi. De passer nok best for de med bred og lav fot. Se heller på flere Scarpamodeller. Jeg har prøvd noen Mammut og de virker også gode på foten. De jeg prøvde var smale ved helen og sitter derfor godt på en med smal fot. Jeg har noen LaSportiva som også sitter godt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gittiamo skrev:

Har samme fottype som deg og kan ikke gå i Alfa eller Crispi. De passer nok best for de med bred og lav fot. Se heller på flere Scarpamodeller. Jeg har prøvd noen Mammut og de virker også gode på foten. De jeg prøvde var smale ved helen og sitter derfor godt på en med smal fot. Jeg har noen LaSportiva som også sitter godt på. 

Forslag til modeller? Har som sagt scarpa sko jeg er veldig fornøyde med, men jeg tror de blir for stive for meg til en femukers vandretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thess89 skrev:

Forslag til modeller? Har som sagt scarpa sko jeg er veldig fornøyde med, men jeg tror de blir for stive for meg til en femukers vandretur.

Nei dessverre. Jeg står litt der selv at jeg trenger sko selv for lengre turer. Har et par Salomon jeg har vært fornøyd med, men etter femten år har de begynt å råtne opp :P Mine LaSportiva liker seg best i steinrøysa og er til mere alpine turer. 

Har sett litt på Mammut Nova Mid II og Scarpa ZG. Virker som gode allround sko. Men jeg aner ikke hvor holdbare de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse fra Scarpa: http://www.scarpa.net/en/r-evolution-pro-gtx.html

Har bare brukt de på 2 turer foreløpig, senest en 7-timers tur i helgen. Her fikk de prøvd seg på skogbunn, myr, snaufjell og 6-7 km snø type slush:-)

Jeg synes litt mindre stiv i sålen enn rebell lite,  de virker som en god allrounder (men har som sagt ikke så mange mil under sålen enda)

 

Hekta på tur selger også et alternativ: http://www.hektapatur.no/fottoy/fjellstovler/dame/scarpa-r-evolution-gtx-shark-turquoise-ws

 

 

 

 

Endret av SteinarL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Brukte Salomon ultra mid x på en del av Camino de Santiago turen. Jeg gikk bare i 10 dager, men så mange som brukte dem for hele turen (800 km). Utrolig fornøyd med hvor lette og samtidig stabile de var. Eneste minuset for meg var at de kanskje var litt glatte. Viktig å ha med i beregningen at dette var med en oppakning på rundt 7 kg. Vet ikke hvordan de er i forhold til demping med tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mine arcteryx bora2 mid gtx. De er kanskje i det stivere segmentet når det gjelder myke støvler, men det er ikke som en jaktstøvel. Når det gjelder (relativt lave) sko har jeg hørt mye positivt om La Sportiva ultra raptor gtx. Den går dog ikke over anklene så jeg vet ikke om den egner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.