Gå til innhold
  • Bli medlem

Drybag størrelse og antall?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Hei!

lurer på om det er noen som har tips til hvilken størrelse jeg trenger når jeg ska kjøpe drybag's? Og eventuelt antall?

kommer til å bli brukt til turer på stort sett 2-4 overnattinger, sommer og vinter..

har hatt et uhell med melk i sekken, og vil ikke ha flere.. Er vell dessuten praktisk å pakke litt systematisk :)

 

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker bare drybags til klær & sovepose , og også bare når jeg er i kanoen eller kayaken. Til vanlig ryggsekkbruk synes jeg drybags fanger for mye luft og gjør det vanskeligere å pakke sekken kompakt. Jeg synes vanlige pakkposer er best da, og har heller ett regntrekk utenpå sekken hvis det regner for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjoo, man får jo på en måte til å komprimere en drybag også. Men det er mer pes. Jeg legger soveposen opp i bagen og legger kneet på posen og presser ned med bagen åpen , og prøver så mye luft som mulig ut av posen med drybagen åpen , og så få lukket sammen rullelukkingen før soveposen sveller ut igjen. Med klær også oppi blir det enda vanskeligere. En vanlig kompresjonspose som brukes til soveposer er mye bedre å komprimere med. En draybag er jo ment å være vanntett, og da blir den lufttett også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Robinson skrev:

Mjoo, man får jo på en måte til å komprimere en drybag også. Men det er mer pes. Jeg legger soveposen opp i bagen og legger kneet på posen og presser ned med bagen åpen , og prøver så mye luft som mulig ut av posen med drybagen åpen , og så få lukket sammen rullelukkingen før soveposen sveller ut igjen. Med klær også oppi blir det enda vanskeligere. En vanlig kompresjonspose som brukes til soveposer er mye bedre å komprimere med. En draybag er jo ment å være vanntett, og da blir den lufttett også.

Kan si meg enig at det er vanskelig å få ut all luft av en drybag, men jeg bruker denne til soveposen min, og her får du presset ut luft etter at du har rullelukket den. Deretter kan du presse ut enda mer ved å komprimere via stropper. Jeg bruker str. small til syntetisk sommer/  3- sesongspose, og da blir den på størrelse med/ mindre enn liggeunderlaget mitt(Exped Synmat UL 9LW)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jonas1986 skrev:

Okey :) ser de har drybag's på aliexpress til en slikk og ingenting, er de verdt å prøve eller er det bare skrot? https://m.aliexpress.com/item/32379051590.html?aff_click_id=9565e31e09be4f948ff8058ea561a383-1463047514608-02675-ENjUBzea&aff_platform=y f.eks? 

De er helt kule :-). Litt mer robuste enn seatosummit sine... Trur de er veldig like biltema sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poser med ventil sånn at man får skvist ut lufta er utrolig plassbesparende. Jeg har sluttet å kjøpe poser uten. Exped sine compression og telecompression har både ventil og strammestropper, de bruker jeg både til soveposen, klær og andre myke ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å kjøpe bags i lys farge. Da blir det enklere å finne ting inni dem enn i svarte.

Vi har 2 sett med forskjellige størrelser. Den største er stor nok til en sovepose og en del klær. Settet er brukbart. Vi har mat i vannlige plastposer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg sterkt uenig i at det er vanskelig å få ut luften av en roll top dry bag. Det krever kanskje litt teknikk, men jeg utfordrer noen til å få ut mer luft med ventil-pose (ser at jeg allerede har tapt der, men det var ment figurativt :)  )

Jeg gjør vel som @Robinson først, så tar jeg en runde til hvor jeg har samlet toppen og på en måte rullet en runde, men ikke nok til at det er tett, så klemmer jeg ut resten av lufta og ruller ned en runde eller to til, gjerne ikke helt ned til stoffet. Får stort sett til det uten av innholdet kommer i klem i rullinga, men det spiller ingen rolle om bittelitt stoff blir med en runde i bunn. Siden jeg ikek ruller helt ned er det mulig å klemme den litt flat etterpå så den er lettere å stappe ned ledige rom i sekken.

Biltema sine tynne grønne er gull. Lette og solide nok.

Vanskelig å si hvor mange du trenger. Det varierer jo litt med hva du skal ha i dem (lengde på tur, type tur, rstid osv)

Jeg tror jeg har
En av hver av de fra Biltema.
Fire STS ultrasil 1,2,2 og 3 ltr
To Lifeventure 15 ltr
En av hver av alle MOunt Bear cuben drybag'ene (nettbutikken er nå lagt ned ser jeg)
I tillegg har jeg en shnozzelbag fra Exped som kan brukes som en stor drybag

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har bergans rondane 65l sekk. Oppi der har jeg en 35l sea to summit tørrsekk til klær. Denne er så stor at jeg ikke trenger og rulle den sammen for normalt regnvær. Jeg bretter bare toppen av tørrsekken fremover og ned mot bunnen av sekken. Da slipper man peset med og få ut lufta. Så har jeg fire små tørrsekker, to 2 litere og to 1 litere til alt mulig anna dill. Mat, kart og førstehjelp i plastposer av ymse slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 tørrsekker av merke wolf camper i 15 liter, de har fungert fint, men har blitt hull på nå. 

De blir brukt til sovepose, og diverse som mat,bok,kaffe...

Har en travelsafe pakksekk 15l til klær.

Skal investere i noen 2l,5l,og 7l mot vinteren, til oppfyringspakksekk og andre ting.

Når det gjelder luft i pakksekker er metoden over med å brette den over en gang og klemme lufta ut, en enkel og effektiv metode, dessuten er en sovepose i pakksekk formbar og kan lett formes etter hvordan den passer best i sekken.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 6/14/2016 at 0:18 PM, Miamaria said:

Poser med ventil sånn at man får skvist ut lufta er utrolig plassbesparende. Jeg har sluttet å kjøpe poser uten. Exped sine compression og telecompression har både ventil og strammestropper, de bruker jeg både til soveposen, klær og andre myke ting. 

STS sine har et ventilerende bunnstoff. Bruker de til å pakke sovepose og annet som kan komprimeres ganske mye.

http://www.seatosummit.com/wordpress/wp-content/themes/sts/images/products/590-12_1_hires.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.