Gå til innhold
rbhelle

Storsalg hos fjellsport - kjøpt Soto Muka Stove

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ikke ned på stabil varme med lav nok effekt, hverken med eller uten rør. I for å få start riktig må det stort trykk i flaska og dermed er det en utfordring for svak varme.

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, dsk skrev:

Jeg kommer ikke ned på stabil varme med lav nok effekt, hverken med eller uten rør

Jeg har mye og velge i men alle har sitt begrensede virkeområde. Er slik at en må velge, enten lav effekt eller høy effekt. I praksis vil du lage mat eller smelte snø. De aller fleste bensinbrennere er bare midt på hverken bra til å lage mat eller smelte snø...

Colman Apex1, omnilite med berniedawg stillebrenner er bra på mat. 

Coleman og de som ligner på de (whisperlight/simmerlight) er kjent for mye CO. 

De med mye effekt og minst skummel er MSR XGK. 

Har ikke sett CO på Soto Muka, skulle gjerne sett det. 

Har ikke knekt koden på den helt enda, og å forvarme den inni telt i minus 15 grader er ikke innenfor rekkevidde enda for min del. Manglende mulighet til forvarming med rødsprit savnes når det er kaldt. 

Men er imponert over kvaliteten til Soto muka. 

For meg er brenner like vanskelig som valg av telt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
55 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg har mye og velge i men alle har sitt begrensede virkeområde. Er slik at en må velge, enten lav effekt eller høy effekt. I praksis vil du lage mat eller smelte snø. De aller fleste bensinbrennere er bare midt på hverken bra til å lage mat eller smelte snø...

Colman Apex1, omnilite med berniedawg stillebrenner er bra på mat. 

Coleman og de som ligner på de (whisperlight/simmerlight) er kjent for mye CO. 

De med mye effekt og minst skummel er MSR XGK. 

Har ikke sett CO på Soto Muka, skulle gjerne sett det. 

Har ikke knekt koden på den helt enda, og å forvarme den inni telt i minus 15 grader er ikke innenfor rekkevidde enda for min del. Manglende mulighet til forvarming med rødsprit savnes når det er kaldt. 

Men er imponert over kvaliteten til Soto muka. 

For meg er brenner like vanskelig som valg av telt. 

Det er direkte feil å sammenligne Coleman med whisperlite og med Simmerlite.

CA1E2725-D088-40D3-ACD2-DE545E390721.thumb.jpeg.243b4dd2b67c4f09b72b5d63d08de98d.jpeg

I øverste rubrikk ser du at det er stor forskjell mellom coleman og MSR.

I siste rubrikken ser du at alle MSR brennerne har meget lav CO produksjon sammenlignet med primus, optimus og coleman.

Kilde: http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf

Leser man flere av disse avhandlingene og testene som er utført er det brennere med god avstand mellom brenner og kjele som generelt kommer best ut, og at det er brennere med stor flammespredning som også kommer godt ut. Det er vel vanskelig å finne en brenner med større spredning enn simmerlite.

Det er også så mange svakeheter og variabler som ikke er gjort rede for i disse forskjellige forsøkene jeg har lest om, at man i beste fall kan ta det med en stor klype salt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
53 minutter siden, Mareng skrev:

I øverste rubrikk ser du at det er stor forskjell mellom coleman og MSR.

I siste rubrikken ser du at alle MSR brennerne har meget lav CO produksjon sammenlignet med primus, optimus og coleman.

Jeg gjør dette litt enkelt, siden det er snøsmelting inne i telt som gir lengst brenntid for min del. Lengst tid er lik størst risiko for CO. 

Når jeg forvarmer primuser er tiden det tar før det bobler og de er klare til å fyres viktig. Her er XGK veldig rask. Det tyder på at drivstoffet blir bra fordampet og er i gassform med god margin. 

Har ikke med kullosmåleutstyr i felten, så øynene er mitt verktøy. Ser på flammene når det er mørkt og da kommer det gule bra fram syns jeg. Gule flammer er lik CO.

Konstruksjonsmessig er Simmer/whisper-light og Coleman ganske like. Xgk har dessuten de ekstra mm i overhøyde som hjelper på CO. Ser du på tabell fire som er for flytende drivstoff og høy effekt interessant.

Tabell en blir for grov syns jeg. Må innpå enkelt modeller på andre en coleman.

Spredningen har ikke noe og si til mitt bruk på vinteren, som er stor sett bare snøsmelting. Til matlaging er spredning viktig. 

Har hatt besøk av @Blaser og hans fire maple brant imponerende rent og dessuten kunne reguleres veldig langt ned. 

Har også en ETA powerkjele som er rask, men som jeg ikke tør bruke pga tabellene du nevner @Mareng

Kan nevne at jeg har både Coleman,Soto, Msr, Optimus og primus. De fleste blir aktivt brukt. Men til forskjellige turer/behov. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blir ikke utslitt, men i dag gjore den virkelig nytte for seg, bare varme vann er virkelig greia her.  En liter vann kokte mens jeg fant frem noe å spise av og å drikke av, fikk tømt oppi 2 poser med rett i koppen, to teposer, og rydda bort søppel, og vips så koker kjelen over.  
Det er fint å bo slik at det går å rekke en tur før sola er helt borte.

dsk

2019-01-10 14.46.50.jpg

2019-01-10 14.46.42.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Jonas1986
      Hei!
      Lurer på hvilken brenner man bør gå for til vinterbruk med bensin ? tenker da på kullos og stabilitet.. Er ikke interrisert i en brenner som må/bør forvarmes med noe annet enn bensin..

• Av rbhelle
      Utendørs på veranda ,flau vind. Alle primuser vindskjermet med MSR vindskjerm. Ble ikke benyttet vindskjerm på Optimus 111T, men snudde lokket mot vinden. 
      Kokekar: GSI Outdoors Pinnacle Camper 2 ltr kasserolle med medfølgende lokk
      Vanntemp: kaldt tappevann fra springen
      Mengde: Oppmålt 1 liter med litermål.
      Mellom hver koketest ble kjelen avkjølt til den var iskald under rennende springvann.
      Samtlige primuser hadde stått og brent et par minutter før koking ble iverksatt. Allr primuser maks med trykk og vel så det...
      Klokken ble startet idet kasserollen ble plassert på kjelestøtter. Tiden ble stoppet når det fosskokte i kasserollen og i det luftdampen ble "frest ut" av hullene i lokket. Ikke vitenskapelig godkjent, men en pekepinn ja.
      Ble litt overrasket over resultatet. 
      alkylatbensin: Soto Muka Stove (med luftrør til dyse montert), 3min29sek
      Parafin: Optimus 111T, 3min41sek
      Gassboks 230gr: MSR Windpro 2, 4min25sek (test utført med gassboks på hodet)
      Alkylatbensin: Coleman Apex II, 4min 50sek
      alkylatbensin: MSR Dragonfly, 5min10sek
      Min bruk av de ulike brenner er slik:
      Soto Muka Stove på vinterstid alene når det skal spises kun mat som tilsettes vann
      MSR Dragonfly vinterstid når døtrene er med fordi da skal det stekes pannekaker, speilegg og generelt noe mer kokkelering. Trenger derfor justeringsmuligheter.
      Optimus 111T vinterstid kun når jeg drar med pulk, orker aldri dra på denne med sekk.
      MSR Windpro 2 blir vår, sommer og høstbrenner inntil 7 dagers turer. Ser ikke poenget med drivstoffbrennere på disse turene da det holder med 2stk 230gr gassbokser.
      Coleman Apex 2 er nå reserve og brenneren som kidsa skal starte med siden den er så enkel i bruk.
      Er det bare meg, eller er virkelig den dragonfly brenneren såpass mye tregere på 1 liter iskaldt springvann?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.