Gå til innhold
  • Bli medlem

Storsalg hos fjellsport - kjøpt Soto Muka Stove


rbhelle

Anbefalte innlegg

Oi, da ble det jammen en Soto Muka Stove til 900,- på meg. Har vært på jakt etter en slik kar i litt tid. Særlig etter at min Coleman Peak Apex II fra 1998 tok kvelden i april. Valget var ikke vanskelig nå som Fjellsport har salg på denne og alle andre deler til Soto Muka stove tiul 50%. Billigste jeg har funnet denne før i går var på 1499,- eksklusiv flaske. Så å få denne nå for 900,- pluss en 700ml flaske til 135,- var et tilbud jeg ikke kunne takke nei til.

Har god tro på denne bensinbrenneren da jeg er gått lei av forvarming av Optimus Omnifuel. Dessuten er det lite sjarm med bråket fra omnifuelen. Har i tilleg 2 stk Optimus 111 med både ny og gammel brenner. De blir ofte brukt vinterstid når vekt ikke betyr allverden. På ryggsekkturer blir vektfokuset skjerpet og gleder meg til Soto Muka er i hus.

Noen med erfaring med soto muka her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipset! Bestillte det samme tvert.
Er også veldig glad i Apex ii (har 2+ av den), og tviler på at den nye er så lett å regulere ned på svak jevnt fordelt varme.
Jeg har blitt ganske god på å vekke døde Coleman til live igjen, er det ikke håp for din?

Dag Ståle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman min er ikke død, men skulle flytte litt på den i forteltet og da begynte det brenne pga antakelig noe lekkasje fra selve inngangen på primusen der du stikker koblingsslangen inn. Var ikke store greiene, klarte blåse flammen ut med pusten, men stoler ikke helt på den etter dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O-ringen i koblingen har ikke skapt problemer for meg, men det er klart at en lekkasje er litt skremmende.  Om mulig få tak i ny o-ring, smøre med silikonfett.

Jeg har derimot bytta slange.

 

dsk


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smurte O-ringen med silikon som en sa. Det fungerte, ikke antydning til lekkasje nå. O-ringen var ikke morken heller, hel og fin. Myk. Så skal bruke denne fremover når det skal kokkeleres. Den Soto Muka saken er jo rene ekspresskokeren sammenliknet med Coleman Peak 1 Apex II brenneren. Tok forresten tiden på å koke opp 1 litr vann med den idag i 7 plussgrader. Den brukte nesten 5 minutter i Forsvarets kokekar. Var litt vind, brukte ikke vindskjerm. Fuker greit nok for meg. Sammenliknet med en Optimus 111 stillebrenner også. Den var ca 20 sek raskere. Skal bli moro å se Sotoen hvor lang/kort tid den bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna karen her har hatt en slik  rundt 5 år, og er fortsatt fornøyd.  Rimelig kresen type, og har "alt". 
Huset avblidet ligger faktisk rundt 2000 m over havet, men noe mildere klima enn her. (California).
dsk

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Soto to sesonger nå og er veldig fornøyd. Spesielt med enkelheten ved forvarming og ikke minst renheten på brenner.

Bråker ganske lite på lav innstilling og gir veldig kjapp koketid på full fres. Men jeg føler den bruker litt mere fuel en omnifuel som jeg også bruker.

 

Ett ganske stort men er at flaskene har egen diameter og den er litt mere "skummel" og skru på . Og jeg har hatt to feil på mine brennere, men fått byttet begge gangene uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, lars p skrev:

Brukt Soto to sesonger nå og er veldig fornøyd. Spesielt med enkelheten ved forvarming og ikke minst renheten på brenner.

Bråker ganske lite på lav innstilling og gir veldig kjapp koketid på full fres. Men jeg føler den bruker litt mere fuel en omnifuel som jeg også bruker.

 

Ett ganske stort men er at flaskene har egen diameter og den er litt mere "skummel" og skru på . Og jeg har hatt to feil på mine brennere, men fått byttet begge gangene uten problemer.

Kan du beskrive feilene du har hatt på brennerene? Så kan eventuelt nye eiere, meg selv ikludert være obs på disse.

Venter på at min skal ankomme, ser Soto nå har kommet med en 400ml flaske, synd ikke Fjellsport har fått inn den. Litt færre pumpeslag men hyppigere etterfylling av drivstoff hadde absolutt vært å leve med.

Merkelig det der...å egentlig ha mer enn nok brennere, men stadig ønske seg fler...  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Omnilite skrev:

Kan du beskrive feilene du har hatt på brennerene? Så kan eventuelt nye eiere, meg selv ikludert være obs på disse.

Venter på at min skal ankomme, ser Soto nå har kommet med en 400ml flaske, synd ikke Fjellsport har fått inn den. Litt færre pumpeslag men hyppigere etterfylling av drivstoff hadde absolutt vært å leve med.

Merkelig det der...å egentlig ha mer enn nok brennere, men stadig ønske seg fler...  

Begge gangene har brenner sviktet i fuktig nullføre. Virket som om den ikke klarte å blande luft og bensin i riktige mengder(blei alt for mye luft), første gangen var den da like fin igjen når jeg fikk den hjem og testet den inne i vanlig temp. Feil kom tilbake i kulde og heldigvis testet jeg før neste tur.

Har vært under oppfyring problemet har oppstått.

Håper den jeg har nå slipper flere feil, for det er en veldig fin brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har Soto'n kommet og blitt testet, i vindstille var det en helt ekstrem effekt, men når skulle bruke den så trådte naturlovene i kraft, når det "fyres for matlaging skal det begynne å blåse" og dene gangen var det kuling i kasta.  Vindskjermen som bare når litt opp på kjelen blåste nesten vekk.  Konklusjonen er at brenneren er topp, men vindskjerminga faller igjennom.  Det står klart og utvetydig i bruksanvisningen at man ikke må benytte noen annen vindskjerming, ei heller i telt eller innendørs, og så lenge dette er det de leverer og står på,  så fraråder jeg å kjøpe denne fantastiske brenneren,   En tilpassing til noe som Trangia ville vært helt rått og uslåelig.  

dsk

Endret av dsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindskärmen till mitt muka brann upp delvis ganska så omgående. Aluminium. Brinner vid ca 670 grader. Så jag gjorde en egen av titan. Den håller. Mycket nöjd med denna brännare och har kört den i dom flesta vädertyper, dock aldrig riktigt kallt (under -10), mest för att jag inte tycker om när det är kallt.

Jag har 400 ml flaskan. OBS! Fyll denna bara till hälften, max. Annars blir luftfjädern som trycker bränsle för liten i volym och trycket faller snabbt. Denna brännare är helt beroende av högt tryck i flaskan, det är därför dom har egna floskor så inte folk skall köpa vilket smäck som helst.

När det gäller vindskärmar som brinner upp är detta inte bara något som gäller denna brännare. Optimus Vega fick snabbt en ny titan-skärm den också, sedan den orginalet i aluminium delvis gått upp i atomer...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johan2000 skrev:

Vindskärmen till mitt muka brann upp delvis ganska så omgående. Aluminium. Brinner vid ca 670 grader. Så jag gjorde en egen av titan. Den håller. Mycket nöjd med denna brännare och har kört den i dom flesta vädertyper, dock aldrig riktigt kallt (under -10), mest för att jag inte tycker om när det är kallt.

Jag har 400 ml flaskan. OBS! Fyll denna bara till hälften, max. Annars blir luftfjädern som trycker bränsle för liten i volym och trycket faller snabbt. Denna brännare är helt beroende av högt tryck i flaskan, det är därför dom har egna floskor så inte folk skall köpa vilket smäck som helst.

När det gäller vindskärmar som brinner upp är detta inte bara något som gäller denna brännare. Optimus Vega fick snabbt en ny titan-skärm den också, sedan den orginalet i aluminium delvis gått upp i atomer...

 

Jeg vikk en ide, men det kan hende at noe aluminium blir borte her også:
Biltemas: Trangiaklone kan ofres, men holder brenneren?  Med bena halveis utslått så passer dette ganske bra uten ytterligere modifisering.  Treplata under ble ikke misfarget på oppkok av litt vann.

2016-06-21 20.34.47.jpg

2016-06-21 20.33.25.jpg

2016-06-21 20.35.15.jpg

Endret av dsk
Mer tekst til bildene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det beskrives at det kun er original vindskjerm som kan brukes er vel på grunn av at brenneren trenger mye luft for å brenne skikkelig. Derfor er det huller i Soto skjermen som skal sørge for tilførsel av luft. O2 maximizer'en (røret) som følger med blir som luftinntak som kan tres gjennom vindskjermen for å trekke inn luft fra utsiden av vindskjemen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O2 maximizer'en gir merkbart bedre effekt.  Med oppsettet i Tragiakopien kokte jeg 1/2 liter på under 2 minutter! uten O2 maximizer'en. 

Et av bildene viser brenneren opp ned i vindskjermen, her kan den faktisk "stripses fast med et par metalltråder, men jeg tror det er unødvendig.  Hull til slange, og optimizer blir step 2 i prosjektet.  Tror dette kan bli bra for varming av vann, litt usikker på om ting vil brenne fast i midten, men den "simrer" ganske bra i vindstille.

dsk

 

2016-07-03 15.04.44.jpg

2016-07-03 14.51.14.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, dsk said:

.. men den "simrer" ganske bra i vindstille.

dsk

 

2016-07-03 15.04.44.jpg

2016-07-03 14.51.14.jpg

Jeg har registrert at noen klager på at Soto Muka har vanskeligheter med "simring", altså småputring på veldig lav effekt. Men du mener altså at det ikke er noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg har registrert at noen klager på at Soto Muka har vanskeligheter med "simring", altså småputring på veldig lav effekt. Men du mener altså at det ikke er noe problem?

Alt er relativt, sammenlignet med både Coleman Apex II og Optimus Nova så er den definitivt dårligere, men når man først skal regulere helt borte på flaska så vil jeg sette den på lik linje som MSR Whisperlite.  Jeg kan leve med dette til enkle måltider, men det er definitivt stor effekt som er styrken til denne brenneren.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig modifisert, og testkjørt hjemme. Kan ikke si at det gikk noe fortere, men den ble ikke fullt så varm.  Borret opp 2 hull, 1 for slange, og 1 for lufterøret.  En liten ledningsbit for å feste brenneren i vinskjermen på motsatt side av lufterøret.

Tror jeg er fornøyd der.

 

dsk

IMG_20160704_155431.jpg

IMG_20160704_155702.jpg

IMG_20160704_155937.jpg

IMG_20160704_160152.jpg

Endret av dsk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 15. juni 2016 at 19.40, lars p skrev:

Brukt Soto to sesonger nå og er veldig fornøyd. Spesielt med enkelheten ved forvarming og ikke minst renheten på brenner.

Bråker ganske lite på lav innstilling og gir veldig kjapp koketid på full fres. Men jeg føler den bruker litt mere fuel en omnifuel som jeg også bruker.

 

Ett ganske stort men er at flaskene har egen diameter og den er litt mere "skummel" og skru på . Og jeg har hatt to feil på mine brennere, men fått byttet begge gangene uten problemer.

Soto Muka bruker mer fuel enn omnifuel ja. Merkbart mer synes jeg. Beregner nok 250ml pr døgn her iallefall for matlaging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 4.7.2016 den 16.29, dsk skrev:

Ferdig modifisert, og testkjørt hjemme. Kan ikke si at det gikk noe fortere, men den ble ikke fullt så varm.  Borret opp 2 hull, 1 for slange, og 1 for lufterøret.  En liten ledningsbit for å feste brenneren i vinskjermen på motsatt side av lufterøret.

Tror jeg er fornøyd der.

 

dsk

IMG_20160704_155431.jpg

IMG_20160704_155702.jpg

IMG_20160704_155937.jpg

IMG_20160704_160152.jpg

@dsk Den modden der så meeeget interessant ut. Jeg vil tro det der er omtrent som en Willy kjele i effekt for vannkoking og snøsmelting? Hvilket kjelesett er det benyttet her helt nøyaktig? Biltemas sa du? Ikke Trangia sitt?

Endret av rbhelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.7.2016 at 8:19 PM, dsk said:

Det står klart og utvetydig i bruksanvisningen at man ikke må benytte noen annen vindskjerming, ei heller i telt eller innendørs, og så lenge dette er det de leverer og står på,  så fraråder jeg å kjøpe denne fantastiske brenneren,   

 

Jeg kan ikke huske å ha sett noen andre brennere der produsenten går god for bruk i telt. Det er rett og slett en ansvarsfraskrivelse de er nødt til å gjøre for å slippe p ta på seg ansvar ved taletbranner som følge av uvettig bruk....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, rbhelle skrev:

@dsk Den modden der så meeeget interessant ut. Jeg vil tro det der er omtrent som en Willy kjele i effekt for vannkoking og snøsmelting? Hvilket kjelesett er det benyttet her helt nøyaktig? Biltemas sa du? Ikke Trangia sitt?

Biltema har en trangiaklone:  http://tinyurl.com/jqaepun Lettere, mer skranglete,tynnere, skjørere og billigere. Kjøpte det for å teste ut en gang. Helt greit, men det er en sammenheng mellom pris og kvalitet. du kan nok av likevel ha et slikt i noen år.   Veldig greit å eksperimentere med, men i stedet for å ofre et trangiasett for et eksperiment.  Nå vet jeg at det funker, jeg er fortsatt bare måtelig fornøyd med  soto Muka, og burde sikkert bare solgt den igjen.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Ser over hva jeg skrev for et år siden, ja dette var morsomt, men har forelåpig ikke fyrt mer enn ei flaske bensin på denne, så dette var nok 1200 kroner for litt moro. har du lyst på å overta denne med trangiaklone uten gryter så kom gjerne med et tilbud som kan lokke meg til å gjøre noe med dette.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres om det er slik at dette luftrøret ("O2 maximizer'en") kan bidre til at brenneren simrer bedre enn normalt, slik at man kanskje kan skru effekten lavere enn normalt. Ifølge illustrasjonene i instruksjonene, så skal justerings området for flammen være hele veien fra full flamme og helt ned til "Air". Uten å ha fått testet noe av dette, så kan jeg forestille meg at lufttrykket i fuel flaska kan også være en variabel som er viktig for simring.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.