Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan sette opp og skrive ut egne kartlag - helt gratis!


Helgeam

Anbefalte innlegg

VIKTIG!!:

Før jeg begynner, må jeg bare si at det finnes langt lettere alternativer enn den løsningen jeg skal vise. Denne guiden omhandler hvordan man bruker Qgis til å skrive ut kart via WMS-baserte kartlag, og er ikke nødvednigvis det alle som klikket inn på guiden så etter, ettersom det er langt mer teknisk krevende og knotete å bli kjent med. 

 

Derfor anbealer jeg dere å se på de tre alternativene under før dere i det hele tatt begir dere ut på Qgis-eventyret presentert lengre ned: 

 

Forumbruker Torstein Ingebritsen Bø har laget en kjempeflott utskriftstjeneste som lar en sette målestokk, UTM-sone, karttype, oppløsning. osv.

Verdt å prøve ut!

 

 Norgeskart har en utskriftsfunskjon der det kan skrives ut kart i målesstokkene 1.25 000 og 1:50 000. Denne tjenesten krever ikke noe annet enn en nettleser med tilgang til nett, og en skriver.

 

 

Prinscreen og innlimining i paint er kanskje den letteste løsningen dersom du kun ønsker et bilde av det man har på dataskjermen. Trykk på knappen for fullskjerm, dersom du øsnker hele bildet. 

Lim bildet derretter inn i det medfølgende tegneprogrammet på datamaskinen din, som for eksempel paint i Windows.

 

Nå over til selve GUIDEN:

 

De gratis kartdatene som statens kartverk leverer er vanvittig omfattende. Det finnes også gratis programvare, som alle operativsystemer støtter, nemmelig Qgis. Dette er et avansert kartprogram, så jeg skal være så rett frem som mulig. 

 

I denne mappen finner dere kart jeg allerede har laget. De er er i A1 format og kan kun skrives ut i en plotter, dersom de ikke skrives ut stykkvis. 

 

Link til nedlastning av Qgis finner dere herLast ned Qgi bilde 1.jpg

Link Link til WMS-tjenesten finner dere her

 

Bilde 2.jpg

 

Bilde 3.jpg

 

Bilde 4.jpg

 

Bilde 5.jpg

 

Bilde 6.jpg

 

Bilde 7.jpg

 

5.  Legge inn rutenett- WMS 

Følf punkt 2 til 4.6 og bruk linken under som wms-link 

http://wms.geonorge.no/skwms1/wms.rutenett?request=GetCapabilities&service=WMS

 

trykk på save og lagre filen, slik at den kan brukes senere. 

 

Som dere så, er det masse ulike åpent tilgjengelige kartlag fra statens kartverk. Jeg husker ikke eksakt hva som er standard kartgrunnlag som brukes til fruluft i Norge, men toporaster 3, er det jeg har kommet over som likner mest.

 

 

 

Det finnes en rekke topografiske blant de fritt tilgjengelige kartlagene, og prøv dere frem, hvis dere har lyst til å bli kjent med kartlagene.  Mange av disse tjenestene har lag man kan selektere ut, slik at man kan legge ulike kartlag sammen, eller fjerne elementer fra kartet som man finner overflødig. Det skal meerkes at dette ikke lar seg gjøre på rasterkartet. 

 

Del 2 Skrive ut kartet

 

Bilde 8.jpg

 

Bilde 9.jpg

 

Bilde 10.jpg

 

Bilde 11.jpg

 

Bilde 12.jpg

 

Bilde 13.jpg

 

Bilde 14.jpg

 

Bilde 15.jpg

 

Bilde 16.jpg

 

Bilde 17.jpg

 

Bilde 18.jpg

 

Lykke til!

 

 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Var det låst rutenett i det rutenetet jeg la til som WMS-tjeneste? 

Du kan legge til en plugin som heter TombioTools og bruke gridverktøyet som følger med? Det er det letteste jeg kommer på akkurat nå. Kommer tilbake til det i morgen!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.