Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag som tåler noe


Anbefalte innlegg

Mitt tips er å kjøpe det oppblåsbare du meinar du treng, og så tek du ein therm-a-rest ridgerest z-lite eller SoLite og delar i to, slik at det dekkjer kroppen din frå rompa og opp. Då har du dekt behovet ved evt førstehjelp, du har å bruke ute i lyng og stein, samt ein backup om den oppblåsbare sviktar.

Ved delaminering eller hol; Legg sekken din under det flate oppblåsbare i fotenden, og legg skummen oppå. Heilt ok løysing om du skulle være uheldig på tur. Eg har vore saman med ,ed ei som feikk delaminert downmat på skitur ved ei viddekryssing, samt ei  vennine som var på Svalbard på skitur eit par veker no som fekk det. Dei løyste det på dette viset, samt brukte alle kolli som ikkje var sårbare for press til å bygge opp under det paddeflate underlaget. Det funka, dei heldt både varmen og sov godt. Litt meirarbeid dog. 

Trur eigentleg denne problemstillinga er vanskelegare heime enn den faktisk er ute på tur :) Ein finn som regel løysingane på det. Når du kjem heim får du nytt underlag dersom det er delaminert. Men det er klart, ein ynskjer jo å kjøp noko som funkar.

Eg har ein mat-cover pro (med eva-foam). Eller dvs 3. Me brukar dei sjeldan. Større og tyngre enn ei halvt liggeunderlag, og mindre fleksibelt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok et besøk på sidene til Exped og Therm-a-Rest for å se på Exped Synmat mot min egen T-a-R NeoAir Xtherm MAX L, spesielt materialvalg.

SynMat UL

  • Bunnmateriale oppgitt til: 20 D Polyester, TPU Polyether Film Laminate, Hydrolysis resistant
  • Overmateriale oppgitt til: 20 D Polyester, TPU Polyether Film Laminate, Hydrolysis resistant, Honeycomb embossed

SynMat

  • Bunnmateriale oppgitt til: 75 D Polyester, TPU Polyether Film Laminate, Hydrolysis resistant
  • Overmateriale oppgitt til: 150 D/75 D Polyester, brushed, TPU Polyether Film Laminate, Hydrolysis resistant, Honeycomb embossed

NeoAir Xtherm

  • Bunnmateriale oppgitt til: 70d Nylon
  • Overmateriale oppgitt til: 30d Rip Nylon

Utfra ovenstående synes SynMat UL å være ganske så mye svakere enn de andre to (D-en står for Denier, og angir hvor mange gram 9km av tråden som materialet er vevd av veier). "Vanlig" SynMat synes å være kraftigere enn NeoAir Xtherm i overmaterialet, mens de er ganske like på bunnmaterialet. Er usikker på forskjellen mellom nylon og polyester når det gjelder motstand mot "slipesltasje" (abrasjon), stikk og strekk.

Uansett ville jeg vært skeptisk til SynMat UL til "villcamping" uten noe annet enn moder jords mineraler og vekster under. Og den lille datainnsamlingen som jeg nettopp har gjort, medfører at jeg kanskje likevel ikke legger Xthermen min oppned på en varm dag for å redusere tilbakestrålingen av varme - oversiden er ikke lagd for å være mot marken, ser jeg. (Men bivyen min har bunnduk i 30D Silnylon, det hjelper vel litt på det også :) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20D som i UL er ikke allverdens, men nå er det jo slik at Exped faktisk velger å produsere liggeunderlaget i det materialet. Og det er nok for en grunn. Selv har jeg lest at mange her inne er fornøyd med UL- variantene,  og mange attpåtil har latt hunden(e) sine kravle oppå om natten osv. 

Det sier seg vel selv at oppblåsbare liggeunderlag må brukes med måte, uansett Denier og materiale. Selv har jeg et Chairkit utenpå som fungerer som laken og stol. Da tåler det brått mye mer:)


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped underlagene (iallefall UL) tåler dårlig å ligge mye i sola da de kan delaminere av den grunn i følge bruksanvisningen som følger med. Er godt fornøyd med mitt synmat UL, men går heller ikke inn for å teste styrken :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
3 timer siden, Mizzy skrev:

Vurderer denne: Exped Downmat 7LW

Noen som har erfaring med den?

Tenker å kjøpe 3 stk..

Jeg kjøpte Exped Synmat Hyperlite M  kr 1 179,00  hos Brukås sport i går

 Frakt   kr 119,00

 Totalt betalt  kr 1 298,00

Jeg vet at de da hadde kun 2 igjen, men det går an å spørre om de tar inn flere.

Brukås sport er den meget seriøs butikk på Bø i Telemarksom jeg har handlet med i mange år.  Er du interessert i fiske kan Gjermund hjelpe deg med mye informasjon om Lifjell. "Hardangervidda i miniatyr".

Her, ett av vannene:  Småholmen

25 - 8a.jpg


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant plutselig et Mammut Comfort Pump Mat på tilbud i en sånn restekasse på G-Max her borte, så det ble det. Prøver i alle fall dette først, så ser vi om det blir noe annet senere. Fulgte med et lappesett, så det er jo et pluss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 13.6.2016 at 10.58, awesomevicc skrev:

Men hva skjer om det delamineres. Altså, to kanaler slår seg sammen? Og blir en stor istedenfor to små? Litt ubehagelig, men underlaget beholder vel sin funksjon vel?

Jeg sitter og leser om dette nå fordi jeg nettopp har prøvd meg på ei natt på et Downmat 7 LW hvor først to kanaler midt på underlaget slo seg sammen, før den tredje hengte seg på med et høyt smell. 

Tro meg, underlaget mister så godt som hele sin funksjon! Oppblåst har jeg siden i går hatt ei tykk pølse i hele underlagets lengde. Brukt i ChairKit ble dette til en vinglete stol med en klump midt i ryggen. Enda mer tydelig ble det da det kom til sengetid. Liggeunderlaget kan ikke blåses helt opp, for da står de sammenslåtte kanalene, altså pølsa, helt i været. Dette problemet blir mindre med mindre luft i underlaget, men da må du ligge på ryggen. Legger du deg over på sida forsvinner all lufta fra de delaminerte kanalene over i de andre kanalene, og du ender med å ligge med deler av kroppen rett på bakken.

Jeg blir litt betenkt når jeg leser om hvor mange andre som har opplevd dette, for plutselig ble ikke det fenomenale liggeunderlaget noe å stole på på en lengre tur. At man vel hjemme får byttet underlaget er ei heller mager trøst når en ligger søvnløs rett i steinura.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odin_77 skrev:

Jeg sitter og leser om dette nå fordi jeg nettopp har prøvd meg på ei natt på et Downmat 7 LW hvor først to kanaler midt på underlaget slo seg sammen, før den tredje hengte seg på med et høyt smell. 

Tro meg, underlaget mister så godt som hele sin funksjon! Oppblåst har jeg siden i går hatt ei tykk pølse i hele underlagets lengde. Brukt i ChairKit ble dette til en vinglete stol med en klump midt i ryggen. Enda mer tydelig ble det da det kom til sengetid. Liggeunderlaget kan ikke blåses helt opp, for da står de sammenslåtte kanalene, altså pølsa, helt i været. Dette problemet blir mindre med mindre luft i underlaget, men da må du ligge på ryggen. Legger du deg over på sida forsvinner all lufta fra de delaminerte kanalene over i de andre kanalene, og du ender med å ligge med deler av kroppen rett på bakken.

Jeg blir litt betenkt når jeg leser om hvor mange andre som har opplevd dette, for plutselig ble ikke det fenomenale liggeunderlaget noe å stole på på en lengre tur. At man vel hjemme får byttet underlaget er ei heller mager trøst når en ligger søvnløs rett i steinura.

 

Når dette skjedde med meg for noen år, at et par kammer 'slo seg sammen, ble det en svær kul på underlaget. Når jeg så la meg på det for kvelden fikk jeg assosiasjoner til når madammen var høygravid..............Jeg er gjerrig på detaljer, så jeg stopper her :-) siden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Odin_77 skrev:

 

Jeg blir litt betenkt når jeg leser om hvor mange andre som har opplevd dette, for plutselig ble ikke det fenomenale liggeunderlaget noe å stole på på en lengre tur. At man vel hjemme får byttet underlaget er ei heller mager trøst når en ligger søvnløs rett i steinura.

 

Helt enig.

Jeg kan bare skrive under på at liggeunderlaget blir ubrukbart når kamrene slås i sammen. Vi har akkurat samme opplevelse som deg. Jeg har i hvert fall begynt å ha med et ekstra liggeunderlag uansett når vi er på fjellturer. Det er ikke nok å ha med lappesaker.

Jeg er derfor søkende i forhold til å finne gode erstatninger, for dette med dunlekkasjer er jo også et fremtredende problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Exped Downmat 9 DLX, kjøpte den i 2011, og bruker den støtt og stadig. Brukt den rett på bakken både i under åpen himmel og i lavvo. Brukt den i telt og i hengekøye, og liggeunderlaget er aldri lappet eller hatt noe problemer med lekkasje fra ventiler etc.

Jeg pakker den i pakkposen som følger med når jeg lagrer den hjemme. Eneste minuset med den er jo at den er rimelig stor og tung nedpakket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2016 at 10:31 PM, a_aa said:

Tok et besøk på sidene til Exped og Therm-a-Rest for å se på Exped Synmat mot min egen T-a-R NeoAir Xtherm MAX L, spesielt materialvalg.

SynMat UL

  • Bunnmateriale oppgitt til: 20 D Polyester, TPU Polyether Film Laminate, Hydrolysis resistant
  • Overmateriale oppgitt til: 20 D Polyester, TPU Polyether Film Laminate, Hydrolysis resistant, Honeycomb embossed

SynMat

  • Bunnmateriale oppgitt til: 75 D Polyester, TPU Polyether Film Laminate, Hydrolysis resistant
  • Overmateriale oppgitt til: 150 D/75 D Polyester, brushed, TPU Polyether Film Laminate, Hydrolysis resistant, Honeycomb embossed

NeoAir Xtherm

  • Bunnmateriale oppgitt til: 70d Nylon
  • Overmateriale oppgitt til: 30d Rip Nylon

Utfra ovenstående synes SynMat UL å være ganske så mye svakere enn de andre to (D-en står for Denier, og angir hvor mange gram 9km av tråden som materialet er vevd av veier). "Vanlig" SynMat synes å være kraftigere enn NeoAir Xtherm i overmaterialet, mens de er ganske like på bunnmaterialet. Er usikker på forskjellen mellom nylon og polyester når det gjelder motstand mot "slipesltasje" (abrasjon), stikk og strekk.

Uansett ville jeg vært skeptisk til SynMat UL til "villcamping" uten noe annet enn moder jords mineraler og vekster under. Og den lille datainnsamlingen som jeg nettopp har gjort, medfører at jeg kanskje likevel ikke legger Xthermen min oppned på en varm dag for å redusere tilbakestrålingen av varme - oversiden er ikke lagd for å være mot marken, ser jeg. (Men bivyen min har bunnduk i 30D Silnylon, det hjelper vel litt på det også :) )

Har med et lett Phoxx skumunderlag (fra XXL)/ litt tyngre Bergans Extreme i tillegg til Tyvek groundsheet for teltet så da er det nok av muligheter til å ha noe mellom bakken og underlaget.
Xtherm'en er så varm at det holder med tynnere og lettere sovepose også, så det er jo et stort pluss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur i forrige uke poppet to kanaler i underlaget til en kompis. Det var en sånn UL-sak. Han klarte å løse det gjennom å brette underlaget på langs der hvor kanalen hadde åpnet seg. Han fikk da et veldig smalt underlag hvor han bare kunne ligge på magen, men det gikk bra gjennom natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 7homas skrev:

Xtherm'en er så varm at det holder med tynnere og lettere sovepose også, så det er jo et stort pluss.

For ikke å snakke om at den er så dyr at det ikke er penger igjen å kjøpe premiumsovepose for, så på somrene i lavlandet bruker jeg nå en pose som på salg koster 299,- (Tlim 5°C, Tcomf 9°C) og har ikke fryst ennå :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, a_aa said:

For ikke å snakke om at den er så dyr at det ikke er penger igjen å kjøpe premiumsovepose for, så på somrene i lavlandet bruker jeg nå en pose som på salg koster 299,- (Tlim 5°C, Tcomf 9°C) og har ikke fryst ennå :D 

Må jo shoppe litt da (http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=Therm-a-Rest NeoAir XTherm )
Jeg kjøpte i str. L fra en Svensk nettbutikk som hadde flyttesalg i fjor, med levering poste restante i Strömstad. Gratis frakt innen Sverige. Kom på SEK1699,- + at jeg måtte kjøre ned og ta det med hjem når jeg harry-handlet bacon og Pepsi.

Men det er en av få ting jeg eier jeg, med hånden på hjertet, innrømmer er verdt hvert øre. Fantastisk produkt. "Blåseposen" som følger med er søppel. Jeg har adaptert en Exped pose til å blåde det opp. Bruker en liten bit shock cord til å holde den sammenrullet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 7homas skrev:

Men det er en av få ting jeg eier jeg, med hånden på hjertet, innrømmer er verdt hvert øre. Fantastisk produkt. "Blåseposen" som følger med er søppel. Jeg har adaptert en Exped pose til å blåde det opp. Bruker en liten bit shock cord til å holde den sammenrullet.

Helt enig, og jeg måtte betale atskillig mer enn deg, godt over 2000,- såvidt jeg husker - men krona ble svakere og svakere og fjorårets feriepenger var kommet på bok... . Det ble T-a-r Xtherm MAX L på meg, siden jeg er ganske generøst dimensjonert. Vurderte Exped, men ble skeptisk etter alle historiene om kanaler som fusjonerte på tur (og jeg tror faktisk T-a-R skrudde opp prisen på sine produkter da de så at hovedrivalen hadde omdømmeproblemer, syntes prisen økte mer enn det bare valuta kunne forklare). Angret med det samme jeg bestilte den, men i etterkant er det nok det kjøpet som har hevet turkomforten mest, tror jeg :) Mye mer enn feks diverse skallbekledning som har dratt mer ut av kontoen.

Pumpesekken ga også jeg opp etter kort tid. Er en smule ambivalent til pumpeløsningen jeg landet på - veldig enkel i bruk, men gadgetfaktoren er minst to hakk høyere enn jeg setter pris... Bitte liten batteri-pumpe (veier 74g med batteri og har god plass i pakkposen sammen med underlaget ++): http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=neo mini pump Pleier å rulle ut underlaget, setter på pumpen (den høres ut som en liten støvsuger :?) og jobber med telt/tarp/bivy/brenner elns i 4-5 min, så er det 2-3 avsluttende blås med lungene før underlaget er klart til Lukkøyes besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, RoyN skrev:

... har den "krepp-papir" lyden ... ?

Jepp, den har en knitrelyd, ja. Jeg syntes den var litt for høy i starten, men enten har den blitt mye lavere etter å ha blitt brukt en del, eller så har hjernen min vent seg til å "mute" den - plager meg ikke nå :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor folk er så redde for delaminering på Exped. Ja, de har hatt et kvalitetsproblem. Dette er løst såvidt meg bekjent. 

Delaminerer det så gjør det det ganske raskt. Seøvfølgelig kjipt om det skulle skje på dag 2 av en tre ukerstur i Alaska, men det er det ikke så mange som driver med.

Vi har tre Exped underlag i heimen. Et Synmat som har delaminert. Delaminerte etter natt 5-6 eller noe sånt. Ble byttet uten diskusjon. Min Downmat har vært uten problemer i et par år. Har også kjøpt en Synmat Hyperlite som har fått 15-20 netter uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5. juli 2016 at 2.44, Mizzy skrev:

Vurderer denne: Exped Downmat 7LW

Noen som har erfaring med den?

Tenker å kjøpe 3 stk..

Har kun gode erfaringer med denne. Men, hadde kjøpt synmat om jeg bare var på tur om sommeren. Denne ble et kompromiss for å kunne brukes om vinteren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, RoyN said:

Ser at R-verdien er kjempebra på Xtherm, har den "krepp-papir" lyden som noen av T-a-R underlagene har? 

 

14 hours ago, a_aa said:

Jepp, den har en knitrelyd, ja. Jeg syntes den var litt for høy i starten, men enten har den blitt mye lavere etter å ha blitt brukt en del, eller så har hjernen min vent seg til å "mute" den - plager meg ikke nå :) 

Ja, når det var helt nytt var det knitrelyder, men ikke så sinnsykt gæernt. Nå synes jeg lydene er borte og jeg har ikke mer enn 10-12 netter på det. Hadde et Exped Synmat 7 DLX pump tidligere og det bråket mye mer. Våknet av at jeg snudde meg. Hul/ friksjonslyd ala gammeldags flytemadrass. Thermaresten sine små tversoverpølser er også mye bedre å ligge på enn Exped sine langsgående tjukkaspølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, a_aa said:

Helt enig, og jeg måtte betale atskillig mer enn deg, godt over 2000,- såvidt jeg husker - men krona ble svakere og svakere og fjorårets feriepenger var kommet på bok... . Det ble T-a-r Xtherm MAX L på meg, siden jeg er ganske generøst dimensjonert. Vurderte Exped, men ble skeptisk etter alle historiene om kanaler som fusjonerte på tur (og jeg tror faktisk T-a-R skrudde opp prisen på sine produkter da de så at hovedrivalen hadde omdømmeproblemer, syntes prisen økte mer enn det bare valuta kunne forklare). Angret med det samme jeg bestilte den, men i etterkant er det nok det kjøpet som har hevet turkomforten mest, tror jeg :) Mye mer enn feks diverse skallbekledning som har dratt mer ut av kontoen.

Pumpesekken ga også jeg opp etter kort tid. Er en smule ambivalent til pumpeløsningen jeg landet på - veldig enkel i bruk, men gadgetfaktoren er minst to hakk høyere enn jeg setter pris... Bitte liten batteri-pumpe (veier 74g med batteri og har god plass i pakkposen sammen med underlaget ++): http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=neo mini pump Pleier å rulle ut underlaget, setter på pumpen (den høres ut som en liten støvsuger :?) og jobber med telt/tarp/bivy/brenner elns i 4-5 min, så er det 2-3 avsluttende blås med lungene før underlaget er klart til Lukkøyes besøk.

Jeg hadde en Exped shcnossel bag liggende så jeg brukte bare en liten fil og utvidet hullet til det passet på Thermarest-ventilen. Funker helt fint. Også har jeg pakkpose til soveposen på kjøpet. 4-5 blås med posen så er underlaget fult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for mange nyttige svar i denne tråden! Tenkte jeg kunne oppdatere på hva valget falt på :)

Kom over et tilbud på G-Max, en korg med diverse rester, en Mammut Comfort Pump Mat til 800 kr. Størrelsen slik at den passer meg akkurat (ca 180 cm, mens jeg er 173). R-verdi på 4,1 og veier ca en kg. Denne fikk jeg teste ut på Trænafestivalen og må si jeg er relativt fornøyd. Utrolig kjekt med en innebygd pute! Men lengden er litt knapp, var OK temperatur når fotene hang utfor, så kan kanskje bli litt kaldt i kaldere vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.