Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag som tåler noe


Anbefalte innlegg

I liggeunderlagjungelen har jeg gått meg vill for lenge siden. Men jeg innså at kanskje grunnen til at jeg frøs tross en god pose første natta jeg sov ute, var på grunn av liggeunderlaget jeg hadde.

Så, har surfet litt rundt og landet på Exped SynMat UL 9. Tror det vil passe til et allsidig bruk.

MEN, tåler det noe? I følge andre tråder her på forumet er svaret nei. Hvor mye ekstra beskytter coveret man kan kjøpe?

Eller finnes det bedre underlag? Jeg kommer nok snart til å måtte ferdes med en hund/valp, vil et underlag tåle noe sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stoltrekket til exped. Det gir ekstra beskyttelse. I tillegg får du stol/liggestol i systemet, noe som er helt fantastisk. Mitt stoltrekk (str M) er veid inn til rundt 330gram. Om du velger tilsvarende anbefaler jeg deg å legge noen striper med antiskli på stoltrekket. Det er ganske glatt og ligger du i litt bakke så sklir du av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike underlag består av mange langsgående, luftfylte "pølser". Hvis du søker litt på forumet, så vil du se at en del har opplevd at flere av pølsene har slått seg sammen ved at limet mellom dem har løsnet. Det er større sjanse for at noe sånt skjer enn at det går hull.. Det trekket hjelper ikke mot den type skade (men det er deilig å sitte i stoltrekket). Jeg ville gått for en "tungvektsutgave". Den er mer solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg valgte tungvekter utgaven, Synmat 7 LW. Det kommer i dag :)

100460_1_1.jpg

Kanskje ønsker jeg å gå for denne til vandreturer. Kan ikke økonomisk forsvare enda et underlag. Hadde jeg gått lange vandreturer, så hadde jeg valgt UL. Det ble en avvening, derfor ble det ikke UL.

exped_synmat_ul7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awesomevicc skrev:

MEN, tåler det noe? I følge andre tråder her på forumet er svaret nei. Hvor mye ekstra beskytter coveret man kan kjøpe?

 

Vi bruker kun de liggeunderlagene vi skal sove på i teltet, og da er det ikke noe problem. Om du trenger noe som skal tåle mye så er vel kanskje ikke de UL liggeunderlagene de rette.

Vårt ene UL underlag røk mellom kanalene og vi fikk et nytt uten spørsmål. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, awesomevicc skrev:

MEN, tåler det noe? I følge andre tråder her på forumet er svaret nei. Hvor mye ekstra beskytter coveret man kan kjøpe?

Min erfaring er at covermat beskytter mot smuss og utvendig slitasje som følge av friksjon. Det er så tynt at jeg tviler på at det beskytter mot mer enn dette.

I mine øyne blir det galt å kjøpe et UL underlag, dersom man velger å supplere med covermat. Man øker vekta med 214 gram. Skal man gå for UL er det like greit å bruke det uten covermat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Synmat'en min i 6 år før det gikk et "microhull" i det. Oppdaget ikke det før først når jeg skulle bruke det gangen etter det egentlig gikk hull i det.. det var litt kjipt i dobbel forstand.. Hadde alltid brukt et vanlig underlag under og inne i telt, men akkurat den gangen sov jeg i et telt uten bunn, og "gulvet" var av "flis hugget med øks typen". Det likte det altså ikke. Det verste er at jeg også har et "mat cover pro" som jeg ikke hadde tatt med.. Pro utgaven har to tynne EVA underlag som blir liggende over og under underlaget inne i matcover trekket, Pro selges imidlertid ikke lenger.  

Jeg har flere underlag, Downmat 9LW, det er for tungt å stort å bære på så det er ut av bilen/pulk underlag. Synmat 7UL er sommer bære på underlag. Thermarest Neoair Xtherm Large er vinter bære på underlag.

Synmat'en og Downmat er de som desidert virker mest solide, men de tåler tydeligvis ikke alt, men det finnes altså metoder for å beskytte de bedre. Jeg har totalt sett ingen grunn til å være misfornøyd med Synmaten fordi jeg har brukt det mye.

For å sikre meg mot pungteringer på "bære på" turer har jeg nå kjøpt dette "vanlige" underlaget som ikke er stort tyngre enn en sitteplate. Det er såpass lett at vekten ikke er noe sælig argument for ikke å ta det med i alle fall.

https://www.fjellsport.no/mammut-alpine-mat-ul-0-8cm-189x49cm.html?gclid=CKyporXMnc0CFav4cgodUEAJcQ

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Omnilite skrev:

For å sikre meg mot pungteringer på "bære på" turer har jeg nå kjøpt dette "vanlige" underlaget som ikke er stort tyngre enn en sitteplate.

Jeg har alltid med meg Aquasure på mine fjellturer. Et oppblåsbart liggeunderlag fra 2003 ble reparert i 2006 - og er like tett enda. Et kjempestoff...Har også lappet telt og sekk med det - er sterkt og tørker rimelig fort.

Aquasure[1].jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jeg har alltid med meg Aquasure på mine fjellturer. Et oppblåsbart liggeunderlag fra 2003 ble reparert i 2006 - og er like tett enda. Et kjempestoff...Har også lappet telt og sekk med det - er sterkt og tørker rimelig fort.

Aquasure[1].jpg

Hvor selges dette, @Kjell Iver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquasure er virkelig gull å ha med og er fast inventar i sekken min. Brukte det mye før til liming, modifisering og lapping av dykkerdrakter/tørrdrakter. Stoffet tåler skikkelig mishandling når det har herdet.
Sist sommer brukte jeg aquasure og sportstape til litt improvisert lapping av et 5mm bredt rundt hull i exped downmat etter et kjedelig møte med en myggspiral. Holder fortsatt tett. Akkurat som forventet.

PS! Mindre og litt mer passende størrelse tuber (eller større) kan f.eks. kjøpes her. http://www.fue.no/index.php/mcnett-aquasure-2-7g-tuber.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig godt å sove på, ok vekt og lagar lite lyd. Har brukt mitt både vinter og sommar, og stoltrekket ein kan kjøpe til er gull verd for å auke chill-faktoren på tur. Har nettopp lappa to hòl i min Synmat 7 UL LW, etter fyrste forsøk på open himmel soving med den (altså utan beskyttelse frå teltbotn/trekk). Mulig det ikkje var det smartaste underlaget å ligge på, stein med tjukt med lyng oppå, men allikkavæl... Surt! Kjem allikevel til å kjøpe samme type når det eg har tek kveld for godt og ikkje let seg lappe på meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Ikke sikker på om jeg ble mye klokere...

Hvor ille er det om kanalene slår seg sammen i et Exped underlag? Sånn hvis man faktisk er på tur og blir nødt til å ligge på det flere netter?

Jeg håpte jeg kunne finne et litt lett underlag, da jeg har nok med å bære meg selv... Men lett betyr tynt og lett-ødeleggbart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du behandler undelaget pent går det helt fint. Jeg har en dachs som hopper rundt og har ikke hatt problemer i forhold til det. Det tåler mer enn man skulle tro, men skarpe kvist eller stein er selvfølgelig smart å unngå.

Delaminering har vært et problem på ihvertfall en batch på Exped-underlag. Jeg har et Downmat 7LW som er mye brukt, aldri problemer. Damas Synmat 7M derimot, som er brukt bare få netter delaminerte for noen uker siden. Fikk nytt fra Fjellsport uten diskusjon. Jeg ville uansett ikke latt det styre valg av underlag. Delaminerer det får du nytt, men klart litt kjedelig om det skjer på dag 3 av en toukers tur ;-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Om du behandler undelaget pent går det helt fint. Jeg har en dachs som hopper rundt og har ikke hatt problemer i forhold til det. Det tåler mer enn man skulle tro, men skarpe kvist eller stein er selvfølgelig smart å unngå.

Delaminering har vært et problem på ihvertfall en batch på Exped-underlag. Jeg har et Downmat 7LW som er mye brukt, aldri problemer. Damas Synmat 7M derimot, som er brukt bare få netter delaminerte for noen uker siden. Fikk nytt fra Fjellsport uten diskusjon. Jeg ville uansett ikke latt det styre valg av underlag. Delaminerer det får du nytt, men klart litt kjedelig om det skjer på dag 3 av en toukers tur ;-)

 

 

Men hva skjer om det delamineres. Altså, to kanaler slår seg sammen? Og blir en stor istedenfor to små? Litt ubehagelig, men underlaget beholder vel sin funksjon vel?

 

2 timer siden, vikern skrev:

altså, muligens at jeg taler til døve ører her men: skumunderlag? tåler ihvertfall alt. Riktignok ikke like behagelig som luft men.....

Men R-verdien er vel ikke allverdens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, awesomevicc skrev:

Men hva skjer om det delamineres. Altså, to kanaler slår seg sammen? Og blir en stor istedenfor to små? Litt ubehagelig, men underlaget beholder vel sin funksjon vel?

De to som da har blitt til en blir ganske så mye høyere enn resten. Jeg prøvde ikke å ligge på det, men tror det skal gå greit i nøden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, vikern said:

altså, muligens at jeg taler til døve ører her men: skumunderlag? tåler ihvertfall alt. Riktignok ikke like behagelig som luft men.....

Jeg vil også slå ett slag for skumunderlag, om vinteren bruker jeg 2 stk, om sommeren holder det med 1 matte.Også kan jeg bruke dem over alt, ved bål, i båt/kano, veier nesten ingen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også skumunderlag til jeg skjønte hvor bra moderne oppblåsbare er. I tillegg til suveren komfort gir det mye bedre isolasjon mot bakken og man greier seg med en enklere sovepose.

På sommeren bruker jeg nå et Exped Hyperlite LW sammen med Mammut Alpinemat UL, "skumunderlag" på 140 gram. Perfekt kombo som beskytter Exped-matta og så bruker jeg Alpinematen ute ved bålet og som sitteunderlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, vikern skrev:

altså, muligens at jeg taler til døve ører her men: skumunderlag? tåler ihvertfall alt. Riktignok ikke like behagelig som luft men.....

Det er også min tanke. Jeg har et oppblåsbart underlag som jeg bare bruker i teltet, slik at det ikke tar skade. Skal du sitte ute, er det lurt med en sitteplate eller et skumunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et synmat ul 7 like etter de kom i butikken. Brukte det noen år og solgte det til en kompis da synmat 7 ul kom i LW versjon, er vel 2 år siden. Ingen av disse har hatt noe delaminering eller hull. Begge var i bruk på tur i helgen som var. Hadde bikkje som stadig har tråkket på de og det gikk fint, bare pass på at klør på bikkja ikke er helt nyklippet.  Jeg har dog bare brukt de i telt. Har med skumplastunderlag til bruk ute og som backup. Er det kaldt hender det jeg bruker begge i teltet. Jeg er veldig fornøyd med synmat ul. Godt å ligge på, veier lite og pakker lite.

Hørte at Exped hadde et par produksjoner med underlag som var utsatt for delaminering da de utvidet produksjonen og brukte ny fabrikk.  Men dette er vel et par år siden nå. Skulle du få delaminering så to kanaler slår seg sammen vil jeg tro det går greit å bruke det, du klemmer det jo ned. Men hvis det  blir flere er jeg mer usikker. Uansett hvis en skulle ryke er det nok en feilproduksjon på underlaget og det vil da sannsynligvis ryke flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er et dumt spørsmål, men hva angår oppbevaring av DownMat: Oppbevarer dere denne i trekket eller ikke? Vil dunet i liggeunderlaget sakte forringes som på en sovepose om det oppbevares sammenrullet i trekket over lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt nåværende underlag - exped synmat 9 dl har funka i 7-8 år nå uten problem.  Rykte gikk om produksjonsfeil en periode. Alle liggerundelag med luft vil være mer sårbare enn skumcelle underlag, men det er det verdt. For en med kranglete rygg er det en drøm å ligge på. 

Man reduserer mulige problem med å kun bruke det på fine overflater, ikke pumpe det til maks (gir heller ikke noe god liggekomfort) og unngå å slenge seg hardt nedpå. På vinteren er celleskum med som ekstra, både for isolasjon og sikring.  Har over tid hatt mange varianter i familien, og det har vært problem med småhull (lett å lappe dersom man finner hullet), ventiler som ikke var tette (verre å fikse i felt) og delaminering. Ved moderat delaminering går det fortsatt å ligge på.

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, RSH skrev:

Mulig dette er et dumt spørsmål, men hva angår oppbevaring av DownMat: Oppbevarer dere denne i trekket eller ikke? Vil dunet i liggeunderlaget sakte forringes som på en sovepose om det oppbevares sammenrullet i trekket over lang tid?

Jeg oppbevarer Downmat løst rullet sammen med ventilene oppe. Tror det er smart for å bevare dunet lengst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.