Gå til innhold
  • Bli medlem

Egge pulver


Jimbor

Anbefalte innlegg

Annonse
2 timer siden, Jimbor skrev:

Har gått helt tom for ideer hvor jeg kan få kjøpt egge pulver. 

Please help me!

No problem.  Lag det selv!

1.  Kjøp en grillbakke i butikken (må være tett)

2.  Pisk sammen x egg i en bolle.  Vei blandingen.

3.  Hell blandingen i grillbakken

4.  Still stekeovnen på ca 40 grader. (Jeg bruker varmluft)

5.  Sett inn bakken og fordel blandingen.  Sett en sleiv i åpningen slik at fuktigheten kommer ut.

6.  Etter noen timer, (et vidt begrep) begynner eggene å tørke. Jeg skyver forsiktig på blandingen med en stekespade etter behov.

7.  Når blandingen er helt tørr, ta den ut.  La den bli avkjølt.  Putt en bit i en zip plastpose.  Kommer det konens på innsiden er blandingen ikke tørr nok.

8.  Jeg bruker en hurtigmixer for å få den i pulverform. 

9.  Deretter veier jeg pulveret, og legger det i plastposer.  Vet du vekten, vet du også hvor mange egg som er blitt tørket.

10.  Gjør en test på hvor mye vann du må tilføre blandingen.  Rundt regnet finner du hvor mye vann du må tilsette ved å se hvor mye lettere eggene har blitt.  Ta en test i heimen før du drar av sted.

Kykkeliky.

Bilde 1. Jeg bruker bare mattørken til løk og gulrot.  Denne setter jeg ut i garasjen fordi lukten av løk blir for sterk for inneklimaet.  Egg, og bønner i tomat tørker jeg i stekeovnen på ca 40 grader.

10 - 1 Forberedelser (640x384) (640x384).jpg

Bildet 2 viser eggene ferdig tørket

10 - 3 Tørking av egg (640x384).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke et dumt spørsmål, for nå ble jeg usikker.  Derfor omformulerer jeg det hele og mener en slik aluminiumsform som er avbildet.  

Men, det er faktisk enklere og billigere å ta et dypdykk i fruens kjøkkenskuff og finne frem rullen med aluminiumfolie.  Form den etter kantene på stekebrettet, eller gjør dine egne begrensninger, slik at ikke blandingen flyter utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

No problem.  Lag det selv!

1.  Kjøp en grillbakke i butikken (må være tett)

2.  Pisk sammen x egg i en bolle.  Vei blandingen.

3.  Hell blandingen i grillbakken

4.  Still stekeovnen på ca 40 grader. (Jeg bruker varmluft)

5.  Sett inn bakken og fordel blandingen.  Sett en sleiv i åpningen slik at fuktigheten kommer ut.

6.  Etter noen timer, (et vidt begrep) begynner eggene å tørke. Jeg skyver forsiktig på blandingen med en stekespade etter behov.

7.  Når blandingen er helt tørr, ta den ut.  La den bli avkjølt.  Putt en bit i en zip plastpose.  Kommer det konens på innsiden er blandingen ikke tørr nok.

8.  Jeg bruker en hurtigmixer for å få den i pulverform. 

9.  Deretter veier jeg pulveret, og legger det i plastposer.  Vet du vekten, vet du også hvor mange egg som er blitt tørket.

10.  Gjør en test på hvor mye vann du må tilføre blandingen.  Rundt regnet finner du hvor mye vann du må tilsette ved å se hvor mye lettere eggene har blitt.  Ta en test i heimen før du drar av sted.

Kykkeliky.

Bilde 1. Jeg bruker bare mattørken til løk og gulrot.  Denne setter jeg ut i garasjen fordi lukten av løk blir for sterk for inneklimaet.  Egg, og bønner i tomat tørker jeg i stekeovnen på ca 40 grader.

10 - 1 Forberedelser (640x384) (640x384).jpg

Bildet 2 viser eggene ferdig tørket

10 - 3 Tørking av egg (640x384).jpg

Blir det grei smak på eggerøra med tørka egg?

Også litt spent på tomatbønnene. Blir det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Tom42 skrev:

Sikkert ikke et dumt spørsmål, for nå ble jeg usikker.  Derfor omformulerer jeg det hele og mener en slik aluminiumsform som er avbildet.  

Men, det er faktisk enklere og billigere å ta et dypdykk i fruens kjøkkenskuff og finne frem rullen med aluminiumfolie.  Form den etter kantene på stekebrettet, eller gjør dine egne begrensninger, slik at ikke blandingen flyter utover.

Takker @Tom42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, steingrd skrev:

Du er helt rå @Tom42 (eller er du tørket og godt hydrert?). Takk for at du tar deg tid til å legge ut detaljerte beskrivelser med bilder, ikke bare her men i mange sammenhenger, helt topp. 

Jeg rødmer

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, whistler skrev:

Blir det grei smak på eggerøra med tørka egg?

Også litt spent på tomatbønnene. Blir det bra?

Ingen usmak.  Tomatbønnene kan være litt "farlige" fordi de er mildt lakserende.  Men kombinasjonen tomatbønner og egg er en grei kombinasjon.  Ellers så brukte jeg lite "egg" siste tur på Hardangervidda i fjor fordi jeg ikke fant andre kombinasjoner.  Kanskje neste gang jeg skal bruke eggepulver skal jeg ta med en baconpakke for variasjonens skyld.

Selv om dette ligger utenfor selve emnet har jeg aldri fått poteter til å fungere.  Å tørke dem er greit, men å spise dem ble en seig opplevelse.  Jeg prøvde først å tørke potetene rå, deretter å forvelle dem med forskjellige tidsintervaller.  Men resultatet ble det samme, de var og ble seige.  Forklaringen kan være at det er for mye stivelse i dem.  Derfor blir det fortsatt potetmos på meg.  Men kanskje jeg skal begynne å eksperimentere igjen, for jeg savner potet på tur

Endret av Tom42
Utfyllende opplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tom42 skrev:

Ingen usmak.  Tomatbønnene kan være litt "farlige" fordi de er mildt lakserende.  Men kombinasjonen tomatbønner og egg er en grei kombinasjon.  Ellers så brukte jeg lite "egg" siste tur på Hardangervidda i fjor fordi jeg ikke fant andre kombinasjoner.  Kanskje neste gang jeg skal bruke eggepulver skal jeg ta med en baconpakke for variasjonens skyld.

Selv om dette ligger utenfor selve emnet har jeg aldri fått poteter til å fungere.  Å tørke dem er greit, men å spise dem ble en seig opplevelse.  Jeg prøvde først å tørke potetene rå, deretter å forvelle dem med forskjellige tidsintervaller.  Men resultatet ble det samme, de var og ble seige.  Forklaringen kan være at det er for mye stivelse i dem.  Derfor blir det fortsatt potetmos på meg.  Men kanskje jeg skal begynne å eksperimentere igjen, for jeg savner potet på tur

Takker så mye for gode råd! Tror jammen jeg må prøve meg på både egg og bønner. Bacon er alltid med, det holder seg ganske godt noen dager uansett. 

Poteter hadde vært gull, enig i det. Du har nok rett i at det kan være stivelsen som gjør det. Bør være mulig å få til om man koker dem lett, skjærer i tynne skiver og skyller godt før tørking, kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2016-06-08 at 16.12, Jimbor skrev:

Har gått helt tom for ideer hvor jeg kan få kjøpt egge pulver. 

Please help me!

Har skrivit det i en annan tråd men här kommer det igen. Om du inte har tid att torka själv så finns det eggpulver att köpa hos http://Friluftsmat.nu

Inte billigt men fin kvalitet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.6.2016 at 23.19, Tom42 skrev:

Selv om dette ligger utenfor selve emnet har jeg aldri fått poteter til å fungere.  Å tørke dem er greit, men å spise dem ble en seig opplevelse.  Jeg prøvde først å tørke potetene rå, deretter å forvelle dem med forskjellige tidsintervaller.  Men resultatet ble det samme, de var og ble seige.  Forklaringen kan være at det er for mye stivelse i dem.  Derfor blir det fortsatt potetmos på meg.  Men kanskje jeg skal begynne å eksperimentere igjen, for jeg savner potet på tur

Har ikke prøvd selv men her er en oppskrift på "bark", tørka flak av potetmos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.