Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnerspørsmål om skift og sånn


awesomevicc

Anbefalte innlegg

Så, se for dere at jeg skal på tur. Med telt og sekk og alt det der. Men vil bære minst mulig (fordi jeg synes ting er tungt og kunne vært i bedre form).

Hvor mye skift/klær har jeg med meg? Altså, jeg må vel ha et tørt skift til pauser/overnatting, men tørker det våte fort nok til å ta på seg igjen? Det kommer jo til å lukte etter hvert, og jeg svetter en del... Hva med mellomlag(er det det det heter?), hva om jeg svetter ut det? Og hvis jeg svetter ut mellomlaget, har jeg på meg for mye klær? Truser og sokker da? Vasker man underveis? Jeg har så mange spørsmål at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne :frantics: 

Kan være dette blir en samletråd for mine dumme spørsmål om klær på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal ikke lukte fresh blomstereng etter en ukes tur. Jeg har hatt en ekstra ullundertrøye og gått i en frem til den har blitt ufyselig. Ull lukter ikke så fort. Verre med syntet. 

Truseinnlegg er faktisk kjekt å ha med på tur. Tar mindre plass enn truser. Men for en uke så kanskje tre truser? Og en liten pakke våtservietter. 

Og så vasker man seg så ofte man kan. Nakenbading i bekker og vann er fult lovlig og oppfriskende. 

Jeg har tidligere brukt en tykk flanellskjorte som mellomlag. Evnt en ullgenser. Det lukter mindre enn fleece. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

En uke ute i marka på denne tiden av året (Nord Norge) har jeg med ett ekstra sett ull, mens på sommer sesong bare et sett. Når jeg går marsj etapper bruker jeg super-undertøy da det transporterer fukt bra, noe ikke ull gjør. Som mellom lag har jeg med meg en god fleece, (denne tida her i nord tykk fleece eller genser). Under transport etapper har jeg sjeldent på meg annet en superundertøy da det blir hett, og ryggsekken isolerer godt på baksiden, ytterst har jeg vind/vanntett om det kreves (Skall, Gore-tex o.l). Skulle det være fryktelig kaldt er det greit å ha med en fleece som mellom plagg under transport, og ullgenser som varmeplagg utenom. Både super og ullundertøy tørker fort, heng det til tørk ute i vind og vips, evt heng det opp så det verste av væske er borte og ha den på i sovepose gjennom natta (dette gjelder sokker også). 

Skal avgårde på tur selv om under en mnd, 10 dager, her er min pakkliste for klær: Ett sett ull-undertøy, 2par ullsokker, 2truser,  1stk tykk fleece, 1-Tshorte.

T.shorte er mer en komfort plagg, ikke nødvendig men jævla digg. Også skal man stinke litt på tur, det er en del av den naturlige sjarmen ;) En annen ting jeg alltid har med er sportstape, den kan redde slitne, våte og såre føtter :) 

Lykke til og GOD TUR! 

:) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sjelden på så lange turer, det går stort sett i helgeturer. Blir det en uke så har jeg med et ekstra skift – men jeg slipper altså å bære det på ryggen, så det er antagelig for kajakkluksus å regne. ;) Men jeg synes det er fenomenalt med en sånn Brynje-drakt til leirklær. (Andre heldrakter funker sikkert like bra, men det er den jeg har.)

Når man er fuktig og svett og kommer fram, så er det bare å vrenge det av seg, og hoppe oppi dressen. Vips, påkledt. Og så er den varm og god. Og uten at jeg skjønner hvorfor så er den mye deiligere å ha på seg enn flere plagg kombinert, også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Så ull er stort sett tingen (pga mindre lukt) og man SKAL lukte på tur? Da tror jeg jeg skal klare meg. Så lenge alle lukter like ille så legger ingen merke til det :P

Jeg tror jeg har en tendens til å kle meg for mye, ofte med fleece under skalljakke og ender jo opp med å bli varm og svett uansett. Men nå har jeg aldri vært på teltturer og har ikke dårlig erfaring med å fryse/ha våte klær/stinke... Tar til meg "mellomlag er pauseplagg"-visdommen videre, takk @Ståle Sæther :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å ha mellomplagg som man bruker til marsj også. Fleece er lett og tørker fort. Det veier ikke mange ekstra grammene å ta med en tynn fleecejakke hvis man synes det blir for kaldt å gå i t-skjorte/skjorte og for varmt med skalljakke. Blir fleece gjennomvått er det bare å vri det opp så er det nesten tørt. Det er også lett å hurtigvaske ved å dyppe det i en elv eller noe sånt og vri opp.

Selv går jeg ofte i skjorte som gir både solbeskyttelse og isolerer litt. Dersom det er varmt ruller jeg opp ermene og knepper opp fronten. Jeg har aldri funnet noen løsning på det å bli svett og våt på korsrygg. Det blir jeg uansett antrekk (eller ikke). Det er nok noe en bare må finne seg i på varme dager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Prebb skrev:

Det går an å ha mellomplagg som man bruker til marsj også. Fleece er lett og tørker fort. Det veier ikke mange ekstra grammene å ta med en tynn fleecejakke hvis man synes det blir for kaldt å gå i t-skjorte/skjorte og for varmt med skalljakke. Blir fleece gjennomvått er det bare å vri det opp så er det nesten tørt. Det er også lett å hurtigvaske ved å dyppe det i en elv eller noe sånt og vri opp.

Selv går jeg ofte i skjorte som gir både solbeskyttelse og isolerer litt. Dersom det er varmt ruller jeg opp ermene og knepper opp fronten. Jeg har aldri funnet noen løsning på det å bli svett og våt på korsrygg. Det blir jeg uansett antrekk (eller ikke). Det er nok noe en bare må finne seg i på varme dager.

Støtter deg på skjorte. Det er fleksibelt! Har i våres testet en skjorte fra Ortovox i ull/syntetblanding. Veldig komfortabel med stretch i sidene og faktisk lufting øverst på ryggen som fungerer ganske så bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awesomevicc skrev:

Jeg tror jeg har en tendens til å kle meg for mye, ofte med fleece under skalljakke og ender jo opp med å bli varm og svett uansett.

Jeg hadde en tendens til å gjøre det jeg også, og det endte alltid med at jeg etter en kilometer eller to måtte stoppe for å kle av meg noen plagg. Trikset er å bli vant til at man er litt kald i starten, evt kald og våt. Har man først gjort det noen ganger så vet man at man blir varm etter en stund :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstid har jeg med et sett med trøye og longs. Når det er kjølig har jeg to. Sommerstid er det sjelden bruk for det på dagtid med mindre man sitter stille. Når jeg er ute og går med sekk er det lite klær jeg trenger,  spesielt hvis jeg bruker skalltøy. Da skal det ikke være så mange plussgrader før jeg blir svett.  Har med ekstra boxer og sokker. Kjenner igjen det med å kle seg for mye.  En kompis drar gjerne på seg fleece og skalltøy selv om det ikke regner.  Jeg starter med så lite at det er litt kjølig før vi begynner gå. Etter ca 10 min er det teknisk pause så han får av seg litt tøy, da har jeg fått arbeidstemperatur. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ganske enkel regel når det gjelder ekstra tøy. Bukse og jakke har jeg bare en av, men resten har jeg to av. Altså et komplett sett klær ekstra pluss mye sokker. Så tar jeg alltid med en lue, votter eller hansker og hvis det er fare for regn så tar jeg med et par "lårings". Hvis jeg beregner å bo på en T-hytte så tar jeg med en lett bukse til å bruke inne. 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder undertøy, så tar jeg med 3 truser og 2 bh. Ved ankomst i kamp etter at teltet står, vasker jeg meg og tar på meg kampklærne, tørr bukse, undertrøye, sokke og undertøy. Og så vasker jeg trusa i elva, uten såpe. Den kan henge til tørk utenfor sengen neste dag. Det regner sjelden flere dager på rad når du går tur, så det pleier å bli tørr. Dessuten har jeg 3, så jeg har en dag margin.

jeg bruker både tynne innersokker og tykke ullsokker. De innersokkene lar seg lett skylle ut og tørker lett. De tykke sokkene tar år og dag p tørke, så de har jeg sluttet å vaske. De lukter bare helt j..... etter noen dager. Jeg passer på å ha et par tykke kampsokker som alltid er tørre. Eller har jeg et sett med ekstra innersokker og yttersokker. Fint å kunne skifte til tørre sokker når du blir våt på beina, uten at det var planlagt.

Da jeg brukte syntetiske trøyer pleide jeg å skylle dem i elva av og til. Men uten såp hjelper det ikke mye. Ull holder ut mye bedre. Jeg foretrekker også Devold sine tynne trøyer. Hvis de er veldig salte pga svett, skyller jeg dem en gang i blant. Men ofte ikke.

Om du skulle reise med fly, bør du vurdere å ta med en ekstra trøye som du kan ha på deg i flyet. Jeg har noen ganger vært ganske sjenert. Jeg tar jo på kampklærne på flyet, men også de lukter ikke så festlig etter en ukes tur.

Lette kampsko eller sandaler er også kjekt å ta med for å gi føttene noe annet å gå på, å som har litt lyfting. Men myggene liker det godt om du ikke lenger har mye lær rundt ankelen. Men ekstra sko er et luksusprodukt som du kan droppe. På turisthytte er det fint med lette innesko.

Når det er varmt og jeg er i myggland, bruker jeg også en skjorte. Den er ganske myggtett og mer lyftig enn en tynn jakke. En veldig tynn sportsjakke har jeg allikevel med som vindjakke.

Som noen andre her bruker jeg et tynt mellomplagg på tur i kaldt vær. Før tok jeg med en tykk genser for i kamp. Nå bruker vi oftere en ekstra tynt mellomplagg. 2 tynne = 1 tykk. Men nå nylig har vi skaffet oss noen fine Ulvang stikkegensere som har vært med på mange korte turer, spesielt om vinteren og høsten. Vi får se hva vi gjør om sommeren. Vekta på sekken blir vel avgjørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lindap skrev:

Når det gjelder undertøy, så tar jeg med 3 truser og 2 bh. Ved ankomst i kamp etter at teltet står, vasker jeg meg og tar på meg kampklærne, tørr bukse, undertrøye, sokke og undertøy. Og så vasker jeg trusa i elva, uten såpe. Den kan henge til tørk utenfor sengen neste dag. Det regner sjelden flere dager på rad når du går tur, så det pleier å bli tørr. Dessuten har jeg 3, så jeg har en dag margin.

jeg bruker både tynne innersokker og tykke ullsokker. De innersokkene lar seg lett skylle ut og tørker lett. De tykke sokkene tar år og dag p tørke, så de har jeg sluttet å vaske. De lukter bare helt j..... etter noen dager. Jeg passer på å ha et par tykke kampsokker som alltid er tørre. Eller har jeg et sett med ekstra innersokker og yttersokker. Fint å kunne skifte til tørre sokker når du blir våt på beina, uten at det var planlagt.

Da jeg brukte syntetiske trøyer pleide jeg å skylle dem i elva av og til. Men uten såp hjelper det ikke mye. Ull holder ut mye bedre. Jeg foretrekker også Devold sine tynne trøyer. Hvis de er veldig salte pga svett, skyller jeg dem en gang i blant. Men ofte ikke.

Om du skulle reise med fly, bør du vurdere å ta med en ekstra trøye som du kan ha på deg i flyet. Jeg har noen ganger vært ganske sjenert. Jeg tar jo på kampklærne på flyet, men også de lukter ikke så festlig etter en ukes tur.

Lette kampsko eller sandaler er også kjekt å ta med for å gi føttene noe annet å gå på, å som har litt lyfting. Men myggene liker det godt om du ikke lenger har mye lær rundt ankelen. Men ekstra sko er et luksusprodukt som du kan droppe. På turisthytte er det fint med lette innesko.

Når det er varmt og jeg er i myggland, bruker jeg også en skjorte. Den er ganske myggtett og mer lyftig enn en tynn jakke. En veldig tynn sportsjakke har jeg allikevel med som vindjakke.

Som noen andre her bruker jeg et tynt mellomplagg på tur i kaldt vær. Før tok jeg med en tykk genser for i kamp. Nå bruker vi oftere en ekstra tynt mellomplagg. 2 tynne = 1 tykk. Men nå nylig har vi skaffet oss noen fine Ulvang stikkegensere som har vært med på mange korte turer, spesielt om vinteren og høsten. Vi får se hva vi gjør om sommeren. Vekta på sekken blir vel avgjørende.

Vasking av tøy og kropp på tur er en luksus som jeg sjelden unner meg på tur. Jeg var en gang på en ukestur og gikk i samme klærne hele uken. Skiftet bare sokker. (Det var sikkert derfor at reinsdyrene styrte unna meg.) Jeg brenner ikke underbuksa den siste kvelden sånn som Lars Monsen visst pleier å gjøre, men det hender at jeg skifter undertøy før jeg setter meg på offentlig kommunikasjon. Jeg bruker ikke syntetisk undertøy, det lukter for mye selv for meg. Jeg bruker tynne ulltrøyer hele året.

Etter en ukestur så kom jeg en gang ned til Lysebotn og satte meg på terrassen til campingen for å få noe drikkenes med mer næring enn fjellvann. Campingplassen var full av basehoppere som drev og hoppet fra Kjerag. Skal si jeg vakte oppsikt. Jeg fikk til og med tilbud om guiding i fjellet av en type fra New Zealand. Jeg gav han navn, adresse og telefonnummer, men jeg hørte aldri noe fra ham. (Han henger kanskje oppe i Kjeragveggen enda, ikke vet jeg.)

Båten fra Lysebotn til Stavanger var full av turister og her ble jeg både "intervjuet" og fotografert. Jeg var visst ganske eksotisk for asiatiske turister som syntes de hadde vert gode som hadde gått helt til Prekestolen.

Du nevner mygg. Jeg var en gang på tur oppover i Hallingdal. Vi lå på en hytte og om kvelden satt vi ute og spiste og drakk helt til månen kom opp. Jeg hadde på meg en vanlig tynn bomullsskjorte med opp bretta ermer og etter som temperaturen sank så tok jeg på meg en tykk syntetisk strikkegenser. Neste morgen oppdaget jeg at den venstre underarmen min var helt full av myggstikk opp til skjortekanten. Undersiden av armen lignet mest på et blomkål. Denne armen hadde jeg holdt ganske rolig siden det var høyre arme som ble brukt til å svinge begeret med. Myggen hadde stukket gjennom den tykke genseren uten problem.

Med tanke på det jeg hadde i blodet så fikk kanskje myggen også en fin fest.Harrows Quadro 2015 JSHOP-400.jpg

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.