Gå til innhold
  • Bli medlem

På tide med ny gassbrenner, men hvilken?


Bjørja

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene brukt henholdsvis MSR Dragonfly og MSR Pocket Rocket. Den første er jeg godt fornøyd med. Den siste liker jeg ikke. Det blir litt tungvindt å ta med seg Dragonfly på kortere turer, og den er tyngre enn det som er nødvendig for tre-sesongs friluftsliv. Pocket Rocketen er grei til å varme opp vann, men den er ustabil, selv med støtte på gassboksen. I tillegg gir den en veldig konsentrert flamme.

Derfor har jeg tenkt å anskaffe en ny gassbrenner med slange. Spørsmålet er bare hvilken. Jeg har følgende krav:

 

-Brennerhodet må gi en vid flamme. Jeg gjør mer enn å varme opp vann på tur.

-God regulering av varmen. Dragonfly er veldig god på dette punktet. Du kan skru varmen svært lavt ned.

-Bør ikke være "for" tung, ihvertfall ikke over 250g...

-God stabilitet

 

MSR Windpro II passer disse kriteriene, og jeg har vel egentlig nesten bestemt meg for denne. Hvilke andre burde jeg vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Windpro II er helt sikkert en veldig god brenner!

Et lett alternativ kan være "Firemaple 117T" på 98 gram.

Jeg har brukt den en del i det siste og er godt fornøyd med den. Har ei panna på 30cm som blir litt i største laget, men andre mer normale kjeler og panner står stødig og fint. Grei spredning, men ikke like mye som Windpro II.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker Optimus Vega til gass. Den er ganske lav så den står støtt, veier ikke mye(180gr), har forvarmingsrør, har støtter for å kjøre gassboks opp/ned ved lave temperaturer eller når man ønsker høyere effekt. Den har fungert supert  de 3 årene eller så jeg har brukt den. Har gor effektregulering. Litt avhenging av hvor brede panner eller kjeler du skal bruke så er ikke flameringen så veldig stor men synes den sprer bra. Ypperlig på min Tragia Gourmet panne i alu. På en Eagle panne jeg har i tynt stål med kobberbelegg som er 24 cm så sprer den litt dårligere. Merker klar forskjell på de 2 pannene. Trangia er litt tykkere, ser det tar litt lengre tid før smøret smelter. Så om flammespredning er stor nok for deg kommer litt an på type kokeutstyr du har.
Jeg kjener ikke Windpro noe særlig, mener å ha sett den en gang og mener den har litt større flammering enn Optimus Vega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Nimrad skrev:

Eagle Products sine er fine(og fra et norsk firma hvis du bryr deg om sånt):

220 grams brenner av aluminium og rustfritt stål med piezotenner (som jeg elsker).

98 grams lettvektsbrenner i titan.

Får 15% rabatt på amfibi om du er DNT-medlem

Dette er nøyaktig de samme som du kan kjøpe rundt om brandet "Firemaple". Kinabrennere, men kvaliteten virker god. Prisen er dog bedre hos allrando, også en Norsk leverandør ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, whistler said:

Dette er nøyaktig de samme som du kan kjøpe rundt om brandet "Firemaple". Kinabrennere, men kvaliteten virker god. Prisen er dog bedre hos allrando, også en Norsk leverandør ;-)

Hehe, ja, jeg så at de så temmelig like ut ;) Skulle vel bare kjøpt de direkte fra Kina.

Kvaliteten er det ikke noe å si på. Bruker en annen modell fra Eagle Products selv. Den fikk "best i test" av fjell og vidde.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nimrad skrev:

Bruker en annen modell fra Eagle Products selv. Den fikk "best i test" av fjell og vidde.

Hvis du ser litt nærmere på brenner eller esken den kom i, vil du se at det står FMS 102 et eller annet sted. FMS er en forkortelse for Fire Maple Stove :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Windpro II som er en god brenner som også kan brukes med gassboksen opp-ned, den har god flammesprednig og regulering. En skikkelig kokkeleringsbrenner rett og slett. 

Bruker også Omnifuel en del på gass i tillegg til bensin, til den har jeg også en silencer som gjør den like lydløs som en vanlig gassbrenner. 

Har 2 toppminterte Firemaple brennere også, FMS116T og FMS 300T, begge kjøpt på lav dollarkurs til under den gamle 200,- regelen fra Aliexpress. Kvaliteten på Firemaple er god, jeg har også flere kjeler med varmeveksler og kaffikjele fra de. Har du tid til å vente på forsendelsen fungerer det fint å kjøpe direkte fra Kina. 

FMS100T er en Firemaple brenner som ikke er nevnt, det er nok den som tåler mest vind av de som er nevnt her siden stigerøret fra dysa er innkapslet i en vindskjerm, de andre har luftehuller like over dysa som vinden kan ta tak i gasstrålen. ( Har ikke @a_aa en FMS100T mon tro?)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill angående Optimus Vega. Vi kjøpte det nå i vår og har brukt den en del nå i vår.

Jeg syns den regulerer mye dårligere enn Pocket Rocket. Sistnevnte kan vi stenge ned og stole å¨at den holder lav flamme selv med litt trekk men med Vega må vi passe på hele tiden. Om vi koker med lokk på og lav varme blir det stadig nødvendig å tenne på nytt igjen. En gang opplevde vi at det ble gasslukt i teltet under koking - og den var slukket av seg selv. Veldig irriterende - spesielt når vi er vante med Pocket-rocket - som jeg syns har en fantastisk fin regulering av flammen. Jeg tenker spesielt på "kosefyring i teltet" - der man ønsker å ha lavest mulig flamme/gassforbruk,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Omnilite skrev:

( Har ikke @a_aa en FMS100T mon tro?)

Nope - har en 300T som deg, og tidligere hadde jeg også 102, men ga den vekk siden jeg synes Svea 123R er vel så god som allround-brenner. Jeg har også Windpro II (en ypperlig motsats til FMS 300T), og støtter din positive beskrivelse av den :) For å gi et bilde av varmespredningen fra den, kan det være greit med ... eh vel ... bilder :? :

Windpro II (P2139884).JPG

Windpro II (P2139889).JPG

Pannen har indre diameter 19,5cm i øverkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bjørja skrev:

Jeg har de siste årene brukt henholdsvis MSR Dragonfly og MSR Pocket Rocket. Den første er jeg godt fornøyd med. Den siste liker jeg ikke. Det blir litt tungvindt å ta med seg Dragonfly på kortere turer, og den er tyngre enn det som er nødvendig for tre-sesongs friluftsliv. Pocket Rocketen er grei til å varme opp vann, men den er ustabil, selv med støtte på gassboksen. I tillegg gir den en veldig konsentrert flamme.

Derfor har jeg tenkt å anskaffe en ny gassbrenner med slange. Spørsmålet er bare hvilken. Jeg har følgende krav:

 

-Brennerhodet må gi en vid flamme. Jeg gjør mer enn å varme opp vann på tur.

-God regulering av varmen. Dragonfly er veldig god på dette punktet. Du kan skru varmen svært lavt ned.

-Bør ikke være "for" tung, ihvertfall ikke over 250g...

-God stabilitet

 

MSR Windpro II passer disse kriteriene, og jeg har vel egentlig nesten bestemt meg for denne. Hvilke andre burde jeg vurdere?

Er dette en ide?  Trangia gassbrenner (billig hos Magasiner),

20130101_012134 (640x384).jpg

og så kan du fyre med ved. (billig hos meg)

045.jpg

111.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kjell Iver skrev:

... den var slukket av seg selv. Veldig irriterende ...

Det skjønner jeg veldig godt, ja. Men jeg har så langt stort sett bare sett skryt om Vega - har du vurdert om det kan være noe galt med ditt eksemplar? Filterproblemer eller noe sånt? Tror jeg ville ha tatt en prat med selger (eller kanskje sendt en epost til Optimus?) og beskrevet problemet, og fått deres oppfatning av om det er normalt for modellen eller ikke. Hvis det ikke er normalt, og den har vært slik siden kjøpet, synes jeg de enten bør gjøre et reparasjonsforsøk gratis eller sende deg et nytt eksemplar. Vet ikke om du kan kreve det, men det hadde i hvertfall vært anstendig kundebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode innspill, takk skal dere ha :) @Tom42 ja jeg vurderte en stund en kombinasjon av ved og trangias spritbrenner. Jeg er ingen handyman, så jeg kikket primært på Firebox og andre lignende produkter. Det kan godt være at jeg skaffer meg en slik etterhvert.

Er det noen som har erfaring med Kovea Spider? Brennerhodet ser lite ut, men er vinklet utover, og skal visstnok gi god spredning http://adventuresinstoving.blogspot.no/2013/03/cooking-with-kovea-spider.html

Prisen er, i likehet med Fire Maple, under halvparten av MSR Windpro II...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Spider'en har god flammespredning selv om det med første øyekast ser ut som den skulle ha ganske konsentrert flamme! Den pakker også temmelig kompakt.

Selv greide jeg å få min Windpro II for 510,- som kan betegnes som et røverkjøp.. Venners vennerfest på XXL (25%) oppå prismatch mot beste nettpris endret hylleprisen som da var 1199,- til den særdeles hyggelige prisen :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/8/2016 at 8:54 AM, Omnilite said:

Selv greide jeg å få min Windpro II for 510,- som kan betegnes som et røverkjøp.. Venners vennerfest på XXL (25%) oppå prismatch mot beste nettpris endret hylleprisen som da var 1199,- til den særdeles hyggelige prisen :-D

Det var et skikkelig kupp. Ser ut som XXL har gitt opp MSR Windpro II nå men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.6.2016 at 21.46, Tom42 skrev:

Er dette en ide?  Trangia gassbrenner (billig hos Magasiner),

045.jpg

111.jpg

Bare til info: Den som Magasinet selger er ikke  Trangia sin, men en 3.parts brenner som passer til Trangia sine stormkjøkken. Den fra Trangia (modell nr "GB 74")  er laget av Primus tror jeg(?). Vet ikke om den som Magasinet selger er dårligere (eller bedre),  bare at det ikke er Trangia sin. Spurte Magasinet om dette da jeg så at brenneren de selger er en god del rimeligere enn Trangia sin.

Magasinet sin "Gassbrenner til [...]" : http://www.magasinet.no/fast-lavpris/gassbrenner-til-trangia-stormkjoekken
[Edit: ser at de nå har listet denne under sitt sommersalg, til 298,-, med oppgitt førpris 448,-. Men 298,- mener jeg er en pris de har hatt lenge på denne, så her får jeg inntrykk av at de jukser med førpris og uttrykket "sommersalg"]

Trangia sin GB74: http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=trangia GB74

Trangia sin brenner passer bl.a. også til Folding Firebox Nano (går ut fra at den Magasinet selger også gjør det da).
Nano i stål: http://www.fireboxstove.com/camp-stoves/3-inch-folding-firebox-nan
Nano i titanium: http://www.fireboxstove.com/3-inch-titanium-folding-firebox-nano

Så for de som ikke er så "nevenyttig" som Tom42, men gjerne vil ha en kvistbrenner som også kan være (gryte)stativ til ovennevnte gassbrenner, og/eller til en Trangia spritbrenner, så er dette en mulighet. Har en sånn selv, men har ikke prøvd den med gassbrenner enda.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 9.6.2016 at 22.41, zimwalker skrev:

Så en video som viser at denne ikke funker i "opp-ned  modus" : www.youtube.com/watch?v=ysgxq7FYOzI
Spurte Trangia om dette, og om det eventuelt er en ny modell på vei. Fikk følgende svar:

Sitat

Tack för ditt mail!
Nej, det ska inte komma en ny version av vår brännare.  Vi diskuterade just detta med felvända gasbehållare med Primus för ett tag sedan.
Alla vill ju använda behållaren så här nu förtiden. Men faktum är att den är inte gjord för det, det kommer att flamma upp. Men använd i rätt miljö, t.ex
när det är kallt ute och man har lite gas kvar så kan det vara användbart. Så det är inget vi avråder från rent generellt men det krävs uppsikt och
träning för att få det att fungera.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 9.6.2016 at 22.41, zimwalker skrev:

Bare til info: Den som Magasinet selger er ikke  Trangia sin, men en 3.parts brenner som passer til Trangia sine stormkjøkken. Den fra Trangia (modell nr "GB 74")  er laget av Primus.[...]
Magasinet sin "Gassbrenner til[...]" : http://www.magasinet.no/fast-lavpris/gassbrenner-til-trangia-stormkjoekken
Trangia sin GB74: http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=trangia GB74

Kjøpte den som Magasinet selger. Det var en brenner fra GoSystem, "GS2000 Adapt" som den heter og som vises her: www.go-system.co.uk/leisure/backpacking-stoves/adapt.html

Har fått prøvd denne side om side med Trangia sin i mitt Trangia stormkjøkken, på en mild sommerettermiddag vel og merke.  GoSystem brenneren funker da fint i også "opp-ned-modus", mens Trangia sin "hoster og harker" som vist på videoen jeg linket til i innlegget over. Brukte samme gassboks med de to.,Sjekket at boksen funket ok i slikt modus med Optimus Vega først. (Trangia kan ikke skylde på gassen altså). (om effekten av å snu boksen opp ned, se litt ned på denne siden: randulfvalle.no/gassbrennere-og-kulde/ )

Trangia brenneren og GoSystem sin er nokså like m.t.p regulering, begge lar seg fint justere opp og ned.  GoSystem i pakkpose veiede 203g her, Trangia sin i pakkpose 195g.  Så ingen forskjell å snakke om i så måte. Men Trangia sin funker altså ikke i "opp-ned-modus". Så ikke tvil her om hvilken jeg fortrekker av de to. Og som erfaringen nå viser er det ikke alltid at det mest kjente merket har det beste produktet....

GoSystem brenneren kommer dessverre ikke med støtteben/holder for å snu gassboksen opp ned, slik som noen nyere brennere gjør, som f.eks Optimus Vega som har støtteben integrert på regulatoren, du bare vipper de ut fra regulatoren/slangen når du vil bruke de, Men det bør ikke by på noe problem at en brenner ikke kommer med slikt. Finnes vel alltids noe man kan støtte en gassboks mot.  Men mååå man bare ha det, så mener jeg å ha sett at det finnes separate holdere/støtteben i plast å få kjøpt(?) for slik "opp-ned-bruk".

Endret av zimwalker
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.