Gå til innhold
  • Bli medlem

Ørretfeber - Ørretfiske langs bortgjemte skogsvann


Robert Lien

Anbefalte innlegg

Annonse

Vi har ikke så mye skog, og heller ikke skogstjern her vest hos oss, og da er det en ting jeg kom til å tenke på. Hvordan er det med PH i disse vannene? Barskog produserer lav PH og myrene i skogen er ofte ganske sure, men hva med vannet? 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, REs said:

Vi har ikke så mye skog, og heller ikke skogstjern her vest hos oss, og da er det en ting jeg kom til å tenke på. Hvordan er det med PH i disse vannene? Barskog produserer lav PH og myrene i skogen er ofte ganske sure, men hva med vannet? 

Det meste av skogsvann i Oslo området blir kalka for å holde pH på et nivå som ørreten kan trives i. Gjøre ikke dette blir vanna for sure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tklami skrev:

Det meste av skogsvann i Oslo området blir kalka for å holde pH på et nivå som ørreten kan trives i. Gjøre ikke dette blir vanna for sure

Dette oppsummerte vel essensen i det jeg også ville svart. Vil også legge til at ørreten over tid er en mester til å tilpasse seg "tøffe" forhold. Vi har eksempler der faktisk ørreten gyter i stillestående vann uten noen form for gytegrus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Robert Lien skrev:

Dette oppsummerte vel essensen i det jeg også ville svart. Vil også legge til at ørreten over tid er en mester til å tilpasse seg "tøffe" forhold. Vi har eksempler der faktisk ørreten gyter i stillestående vann uten noen form for gytegrus!

På 1970 tallet da Sørnorge ble "velsignet" med sur nedbør fra industriområdene i England og Tyskland, klarte ikke ørreten å tilpasse seg de sure vannene som ble resultatet. Den døde ut i alle vann og vassdrag som ikke grenset til jordbruksland. Hellet den gang var at dette også var tiden for de store vannkraftutbyggingene i fjellområdene våre og utbyggerne hadde en klausul i konsesjonene sine. Hvis fisken ble berørt  eller forsvant så skulle utbygger sette ut ny fisk. 

Fisken forsvant, men hovedårsaken var ikke kraftutbygging, men sur nedbør. Likevel måtte kraftutbyggerne sette ut ny fisk. Det ble da satt ut kanadisk bekkerøye og noe de kalte miljøørret. Dette var en ørrettype som taklet sure vann bedre enn den som hadde vert der før.  I dag er situasjonen en helt annen både hva surhetsgrad og fisk angår. 

Da jeg var liten ferierte vi noen ganger inne på Finnøy i Ryfylke. Der var det den gang, i motsetning til nå, nesten ubegrensede mengder fisk i fjorden, men jeg savnet ørretfisket. Det var et lite vann der som tidligere hadde vert brukt som vannforsyning for gårdene som lå rundt, men nå ble det bare brukt som fiskevann. Den eneste bekken som rant fra dette vannet var stengt med en demning og da hadde ikke ørreten noen bekk å gyte i. Det fikset den greit ved at det ble gyting på grunna langs kanten av vannet. 

En sommer da vannstanden var ekstra lav kunne vi finne rogn som lå og tørket i sanden og under steinene der det tidligere hadde vert vann. 

Det er nok riktig som det ble hevdet i filmen Jurassic park, at hvis formering tilsynelatende er umulig så finner naturen en vei like vel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.