Gå til innhold
  • Bli medlem

Scott vs. White


Trinish

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som kan hjelpe meg med valg av sykkel? Kjøpte denne på lørdag og er ikke helt fornøyd og selger hadde ikke peiling skjønte jeg senere.

Valgte pga. Shock Rock gaffel, men kun fordi jeg hadde det på min gamle sykkel. https://www.xxl.no/white-white-xc-275-lite-ane-16-terrengsykkel-dame/p/1117962_1_style

Er litt svak for Scott, spes. liker jeg bedre fargen. Men hva synes dere? https://www.xxl.no/scott-navajo-750-mountainbike-16-terrengsykkel-terrengsykkel/p/1118178_1_style

Og hva er greia med at styret er så bredt? Xxl mente at ALLE terrengsykler har det for tiden. White sykkelen har 40 cm bredere styret enn min gamle Scott. Føler at jeg sykler på en kjerring sykkel og bare mangler kurv med blomster i? Bør jeg venne meg til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scott-sykkelen du linker til virker fryktelig tung til å koste nær åtte tusen. White-syklene er XXL sitt eget merke med gode spesifikasjoner i forhold til pris. Bredere styre gir bedre kontrol. Hvis fargevalg skal være bestemmende så blir det vanskelig å gi råd ;-) 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg er selv svak for Scott, men jeg ville valgt White av de to du linker til. Bredere styrer skyldes vel at syklene er mer stiorienterte enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så langt jeg kan se er whit'en lettere og har bedre komponenter. Så den ville jeg ha valgt. 

Scott syklen er ganske tung sikkert bl.a fordi den har en Suntour demper gaffel. De er ikke spesielt  bra og tunge. 

Bredt styre gir som nevnt bedre kontroll. Jeg foretrekker bredt styre med 2 huskyer foran, for der skjer mye rart. Er nettopp på hytta med en annen sykkel med smalt styre = mindre kontroll.

Men det finnes jo mange andre sykler: Giant pleier å være bra, Sportslageret har sine egne Everest, Birk sport Fuji sykler for nå å gi noen foreslag. Og det finnes altid noe på tilbud. 

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Hillestaden said:

Jeg har en white sykkel, 4-5 år gammel og kostet 10 lapper ny. Kjempefornøyd med denne sykkelen! 

Jeg også, en XC Lite kjøpt april 2012. Lett og ok gir- og bremsekomponenter. (Hydrauliske skivebremser fremfor mekaniske)
God rulleevne tyder på bra hjullager også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge syklene er helt greie, utstyret og komponenter er gjennomprøvd og solide. Mange er tullete feinschmeckere når det gjelder sykler, og jeg er halvveis med på moroa, men det er ikke så stor forskjell! Her vil du få fin sykkel som vil holde i mange år :-)

1. Hvis du kan se bort fra fargen ville jeg gått for den sykkelen som du sitter best på, det vil jeg si er det aller viktigste. (Liker du komfort sittestilling eller aerodynamisk, skal du bruke den mest til trening eller til å fra skolen osv). ta også en titt på om setet er formet slik at du "sitter" på setekulene dine og ikke må vugge frem og tilbake eller at det føles for smalt..alternativt bytt ut sete, det kan gjøre mirakler.  På dyrere sykler sitter det veldig ofte et veldig dårlig sete, da alle allikevel bytter til sin preferanse.

2. Skal du sykle mye i terreng, ta den med mest aggressive geometri (mest styrevillig og respons (forenklet: minste ramme, kortest og mest vinklet overrør). Skal du derimot sykle mest på vei og ønsker en mest mulig stabil sykkel, ta den med størst mulig ramme og minst vinkla overrør. Mye kupert terreng så vil en lettest mulig sykkel også være ett +. Ut fra bildet vil jeg si at whiten peker mest mot sti og virker noe mer leken i geometrien.

3. Type demper i den prisklassen kan du glemme, de er like greie, men liker du å stå å tråkke en god del, ta den som låser best, altså vugger minst.

4. Stor bredde på styret er nå en trend, tidligere var det motsatt argument som selgerne bruke, smalt styre var ett + i terrenget da man ble mer kompakt og lettere passerte  hindringer. Føles det for bredt, sett på ett smalere (særlig hvis du har korte armer). Det er kun på down hill og avansert stisykling at bredden har stor betydning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specs er ikke så forskjellig men White ser litt bedre ut i snitt. Scott sykkelen virker unødvendig tung.
Men ta den du føler du sitter best på. Da ikke bare hvordan setet er men også lengde på sykkel. slik at du ikke får styret for nære deg eller må strekke deg etter det.
Bredt styre....tja.... er lenge siden det begynte kome, spesielt på sykler som er fulldempet. Min fra 2004 hadde en del bredere styre enn vanlig. Nå skal en ikke kimse av det bare for kontroll på sykkelen men også at man ikke sitter anstrengt i forhold til pusting faktisk. Husker Gunn Rita Dahle gikk opp litt i bredde på styret for en del år siden og fikk en bedre pusteergonomi som gå noen prosent bedre utbytte. Selvfølgelig marginalt for en tursyklist men ideelt bør en sykkel tilpasses en del etter kjøp til hver enkelt bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.