Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny produksjon av hjemmelaget turmat i gang


Lindap

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede laget 10 poser med 2 porsjoner turmat. Hadde tenkt å fylle på med noe Real, men ble litt skremmt av det det koster i dag for 1 liten porsjon.

Det jeg har laget er (flere av hver):

- reinsdyrgryte

- pasta med tomatsaus

- pasta med ostesaus

- paella (tilsett fisk)

- asiatisk gryte

- grønnkålstappe (tilsett pølse)

- moussaka

- chili con carne

Endret av Lindap
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv vært litt fasinert av tanken på å lage tørrmat selv men er usikker på om investeringen i tid er vært utfallet? Overbevis meg gjerne men er ening i at en pakke Real turmat til 89 spenn er ganske dyrt. Generelt så syntes jeg jo det meste av tørrmat stort sett er sånn midt på treet, man blir mett og det er relativt enkelt men at noe av det ferdiggreiene smaker direkte nydelig og godt er helt klart ikke tilfelle. Hvis det å lage selv faktisk smaker mye bedre så er jeg villig til å forsøke, så sparer man vel reelt noen kroner også. Hard noen regnet på hva en pose hjemmelaget tørrmat kommer på sammelginet med f.eks en realpose ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med cirka 35 per porsjon på hjemmelaget, men som du sier så tar det mye tid, så besparelsen er det vel så som så med ;-) Min motivasjon er smak og mulighet til å sette sammen med de næringsstoffene jeg selv ønsker :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall blir det vel omtrent halvpris sånn ca. Men klart regner man timespris på seg selv så blir regnestykket et annet :) Problemet er vel det å få tid til dette midt oppi den berømte tidsklemma man er i mellom jobb, barn og andre aktiviteter. Men fint at du er i gang @whistler så¨kan du gjøre ferdig alle "feila" og strømlinjeforme prossessen så drar jeg i gang basert på en ferdig oppskrift fra deg :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Feil kommer garantert til å bli gjort, men har lest en del og det er vel strengt tatt ikke rakettforskning. Utfordringen er nok å mikse de rette ingrediensene og krydder for å oppnå god smak :-)

Prisen er forøvrig uten pose. Vurderer å kjøpe ziplockposer med bunn ala de som REAL, MH og de andre bruker. Koster 4-5 kroner stykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også ziplockposer og vi må derfor drasse med på en ekstra romslig gryte å koke det i. Min mann har laget en cosy (staves det slikt?) som holder gryten varm. Det fungerte bra sist på en tur på sommeføre.

Vi har et et ganske stort tørkeapparat med 9 brett, så jeg klarer stort sett å tørke ingredienser til 2 forskjellige retter (4 måltider om gangen). Men mye jobb er det. Jeg kutter opp grønnsaker og koker dem til de er spiselige, steker kjøttdeig eller reinsdyrskav og koker inn tomatsaus. Tørker det i en sil og på litt tørkepapir før det går på brettene. Fordele maten godt rundt på brettene. Neste dag må alt settes sammen i poser og jeg må holde styr på hva som er i hver pose og hva som mangler. Eller bare å tilsette krydder og basismaterialer. Jeg bruker stort sett 2-3 timer per full maskin.

Endret av Lindap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Nimrad skrev:

Må følge med på dette her. Setter i gang med noe matlaging/tørking selv så fort ferien kommer. Setter pris på tips til oppskrifter.

Henviser til en tråd jeg har opprettet tidligere. Skal legge inn flere oppskrifter i denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har en oppskrift jeg bruker ganske ofte. Det er risotto di porcini, steinsopp-risotto med andre ord.

Det allermeste er hjemmelaget, soppen plukker jeg selv i skogen og tørker den. 

Det blandes altså ris, knuste tørkete steinsopp, grønnsaksbuljong, to spiseskje tørrmelk, tørket løk, vitløkspulver, pepper, thimian og persille. Man kan også tilsette parmesanost. Veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.