Gå til innhold
  • Bli medlem

Knottplage


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om det er rette plassen å poste dette, men det har utvilsomt med psykisk helse å gjøre :-) Er det noen her som har en god forklaring på hvorfor det lille insektet er så inni&%&%¤()==) ubehagelig å ha med å gjøre. Det er vel knapt stort nok til å bite i skinnet engang

Håper noen vise menn og damer har noe å lære bort om dette emnet.

Ha en fin dag :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe av myggmiddel jeg har kjøpt i Norge synes jeg funker effektivt mot knott. Tror det er maks 20% DEET som er lov her i landet. Men, kjøp 100% DEET på ebay. Holder alt av insekter effektivt unna. Inkludert flått og knotthelvete. Dette har jeg flere års meget god erfaring med i vestlandske hjortelier. 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=deet&ssPageName=GSTL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd disse myggplaggene ?  Halstørkler og andre plagg som er innsat med ett stoff som skal være ufarlig for folk , men som jager mygg & flått og annen dævelskap. Hvis dette virker må det jo være den største oppfinnelsen siden hjulet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Robinson said:

Er det noen som har prøvd disse myggplaggene ?  Halstørkler og andre plagg som er innsat med ett stoff som skal være ufarlig for folk , men som jager mygg & flått og annen dævelskap. Hvis dette virker må det jo være den største oppfinnelsen siden hjulet...

 

Stoffet du tenker på er permetrin, det er et insekticid, det dreper altså insekter, men jager dem ikke bort, slik som DEET og Icaridin. Sistnevnte er mitt favorittinsektmiddel, minst like effektivt som DEET, men mindre risiko for irritasjoner og det skader ikke plaststoffer, slik som DEET. Icaridin selges bl.a. på apotek under navnet Autan (opptil 20% styrke). For meg fungerer det bedre enn selv sterk DEET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎05‎.‎06‎.‎2016 at 20.09, SnorreL skrev:

Ikke noe av myggmiddel jeg har kjøpt i Norge synes jeg funker effektivt mot knott. Tror det er maks 20% DEET som er lov her i landet. Men, kjøp 100% DEET på ebay. Holder alt av insekter effektivt unna. Inkludert flått og knotthelvete. Dette har jeg flere års meget god erfaring med i vestlandske hjortelier. 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=deet&ssPageName=GSTL

Jeg har dette stoffet med en konsentrasjon på 99.8%. Myggen holder seg langt unna. Men for knotten kunne jeg like godt brukt vann............ Det må sies at jeg ikke har turd å bruke dette på huden, men har smurt caps og klær med stoffet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tar 1 stk allergitablett om dagen når jeg er i fjellet, da slipper jeg iallfall ubehaget av mygg og knott, kan fortsatt klø litt nå og da, men blir ikke store kuler som jeg ellers ville fått. At slike skapninger er irriterende er det vel ingen tvil om, men er bare å overse det, god mental trening :D Har vært innom rimelig mye myggmidler før jeg startet med en allergitablett om dagen.  Bruker mest Autan nå fortiden, god beskyttelse mot flått, derfor den blir brukt. 

Av handelsvare er det ingen tvil om at DEET som er sterkere enn 20 % er tingen, handlet noe med styrke opp mot 80% og det fungerer uten tvil, men det er jaggu ikke bra for helsa si. Selv blir jeg ganske dårlig form ved å bruke slike produkter så det har jeg sluttet helt med. 

Ellers finnes det jo en mengde naturprodukter, noen fungerer greit mens andre fungerer ganske så dårlig.

BugBand Geraniol Spray - denne syns jeg fungerer tilfredstillende, fungerer også mot knotten til en viss grad. Men det lukter helvete på jord av den

NEO - Siste stikk . fungerer også helt greit, men syns BugBand er bedre

Bäckolja - Kan være vanskelig å få tak i Norge. Har funnet den i enkelte butikker østerdalen. Er vel ren tjære som du griser inn kroppen din med. Fungerer overraskende bra, også mot knott. Men du lukter gjerne surt bål i 2-3 dager etterpå. Hjelper lite å vaske seg. Svenskene kaller den brun uten sol. Finnes også i pastaform (Nordic Summer)

Sitronella - Dette fungerer også rimelig bra både mot knott og mygg. Også foretrukkende middelet hos mine familiemedlemmer som sliter veldig med Tuneflua par uker i året i Østfold. Men gud bedre meg for en grusom lukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absorbine ultrashield regnes for en av de bedre midlene for bruk på hest.  Inneholder permetrin så ville absolutt ikke hatt det på huden men kanskje på noen ytterklær/caps?  Ellers finnes det mange alternative midler å få kjøpt på hestebutikker eller felleskjøpet

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultrashield fungerer ok mot mygg og hestbrems. 

Knott har jeg gitt opp. Er nok bare myggnetting som fungerer. Jeg blir ikke spesielt bitt av de, men de setter seg overalt! Munn, øyne, øre! Minnes om sist tur, hadde akkurat satt meg ned for å spise, blir invadert på null komma niks! Å spise med myggnetting rundt hodet ble rimelig vanskelig. 

Utrolig at ingenting fungerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggnetting fungerer bare til en viss grad. Jeg har et sånt som er satt inn med noe greier (sikkert sånn der permetrin?), men har selv sittet og sett på at knott klatret gjennom hullene. Så det er nok en fordel å være i litt bevegelse, så det blir vanskeligere for dem - sitter man i ro, så får de altså til å klatre inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.