Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandring på Hardangervidda Vest


Anbefalte innlegg

Hej! 

Jag planerar för min första vandring på Hardangervidda till sommaren. Jag går tillsammans med en vän och har ca 12 dagar till förfogande ute på fjället från 9:e augusti och fram). Tanken är att vi ska kunna ta oss dit och hem med kollektiv transport. Vi kommer gå med tält och bära all mat, det vill säga ha ca 20 kilo i ryggsäcken. DNT:s nyckel följer med för säkerhets skull. Vi är i hyfsad form och har en del fjällvana, men tänker hålla oss på de t-markerade lederna. Vi funderar på att gå från Finse till Tyssedal (via Rembedalsseter - Fossli - Hedo - Hadlaskard - Hårteigen - Torehytten - tyssevassbu -  Skjeggedal).

- Jag vore väldigt tacksam för era synpunkter på denna tur och eventuella alternativa förslag!

- Finns det möjlighet att hitta tältplats mellan Finse och Rembedalseter eller kommer vi behöva gå hela sträcken i ett sträck? 

- Har någon erfarenhet av sträckan Torehytten - Tyssevassbu? Har nämligen läst i DNT:s Til Fots om risk för mycket snö och svårare vad där. 

Tack på förhand! Ser fram emot att återse ljuvliga Norge.

/Charlotte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende tur! Er absolutt ikke kjent på Hardangervidda, men skal selv tilbringe noen dager på Hardangervidda Vest i sommer. Selve ruten blir til mens jeg går, men vurderer å starte fra Kinsarvik og gå sørover mot Trolltunga og deretter videre sør-østover alt ettersom. Kommer til å bruke de merkede stiene innimellom, men vil helst holde meg litt utenfor så mye det lar seg gjøre. Ulempen er jo at det går en del tregere utenfor stiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke præcist gået stien mellem Finse og Rembedalsseter. Men ved at se på kortet, så kan jeg ikke forestille mig andet, end der må kunne findes en plads til et telt på den rute og på det tidspunkt af året. Med en "afstikker" fra stien findes også hytten med navnet, Ramneredet eller Ramnabergshytta. Jeg kender dog ikke status på om hytten er åben, men det er sandsynligvis kun et lukket nødbu.

I ønskes en god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.6.2016 at 19.18, Charlotte Johansen skrev:

- Jag vore väldigt tacksam för era synpunkter på denna tur och eventuella alternativa förslag!

- Finns det möjlighet att hitta tältplats mellan Finse och Rembedalseter eller kommer vi behöva gå hela sträcken i ett sträck? 

- Har någon erfarenhet av sträckan Torehytten - Tyssevassbu? Har nämligen läst i DNT:s Til Fots om risk för mycket snö och svårare vad där. 

 

Hei,

 

1. Masse teltplasser mellom Finse og Rembedalseter. Dette er høgfjell så ikkje mykje vegetasjon eller noko men er ikkje noko problem å finne teltplass eller rennande vatn.

2. Torehytta-Tyssevassbu i august skal ikkje vera noko problem, har hatt veldig varm forsommer så snøsmeltinga er i gang. Ja du vil krysse snø men det er ein del av vestvidda. Vading skal ikkje vera noko problem med mindre det kjem mykje regn eller vert ein kald sommar. Har gått der for nokre år siden men kan ikkje hugsa å ha vada nokre elv her.

Kjempeflott tur dersom de får fint ver. Hugs at dette er vestvidda så når det er dårleg ver her så er det dårleg ver. Då kan de leggja inn alternativ lenger aust siden det ofte er eit verskilje her som gjer at det er betre ver til lenger aust du kjem, f eks mot Litlos og Haukelisæter. Her er det også bussforbindelse mot oslo og odda og bergen dersom du reiser kollektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, josteink skrev:

Hei,

 

1. Masse teltplasser mellom Finse og Rembedalseter. Dette er høgfjell så ikkje mykje vegetasjon eller noko men er ikkje noko problem å finne teltplass eller rennande vatn.

2. Torehytta-Tyssevassbu i august skal ikkje vera noko problem, har hatt veldig varm forsommer så snøsmeltinga er i gang. Ja du vil krysse snø men det er ein del av vestvidda. Vading skal ikkje vera noko problem med mindre det kjem mykje regn eller vert ein kald sommar. Har gått der for nokre år siden men kan ikkje hugsa å ha vada nokre elv her.

Kjempeflott tur dersom de får fint ver. Hugs at dette er vestvidda så når det er dårleg ver her så er det dårleg ver. Då kan de leggja inn alternativ lenger aust siden det ofte er eit verskilje her som gjer at det er betre ver til lenger aust du kjem, f eks mot Litlos og Haukelisæter. Her er det også bussforbindelse mot oslo og odda og bergen dersom du reiser kollektivt. 

Tusen tack för dina synpunkter! Vilken rutt tycker du är vackrast, den mot Tyssedal eller Haukelisæter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv gå over på langs i august, så følger med her:)

 

Noen som har en relativ lett sovepose å anbefale på den tid av året? Har i dag bare en tung vintersoverpose iom at den andre er slitt og må byttes:)

 

 

Endret av lønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.6.2016 at 10.52, Charlotte Johansen skrev:

Tusen tack för dina synpunkter! Vilken rutt tycker du är vackrast, den mot Tyssedal eller Haukelisæter? 

Siden eg kjem frå ein fjord ville eg valt tyssedal men begge er flotte turar som ikkje kan rangerast i høve til kvarandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.