Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur på Hardangervidda i Juli


Anbefalte innlegg

Hei! 

Etter å ha reist til syden de 4 siste årene har jeg om samboeren min bestemt oss for å spandere noen dager i fjellet og ligge i telt i sommer. 
Vi er litt i tvil hvor vi skal gå. Vi er vant til å gå på tur på fjellet, men nå har vi lyst til å ha en eller to netter i telt. Hvor på Hardangervidda anbefaler dere og gå? Vi kommer fra Bergen, så utgangspunkt med bil på vidda er en fordel. I august skal vi sykkle rallarvegen så vil helst gå ett sted utenom denne. :-) 

Håper noen har noen tips! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et finfint utgangspunkt fra Trondsbu og Tinnhølen. Vandre innover og "møte" Hårteigen i vest er flott! Man er oppe på flatvidda, noe som nok gir en annen følelse enn Rallarvegen. Bildet er fra Nordvatnet nord for Nordmannslågen. Hårteigen ses i vest.

DSC00667.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin runde rundt Sandfloegga fra Haukelisæter - Hellevassbu - Middalsbu - Haukelisæter. Da kan dere velge mellom telt og hytte underveis. Ikke så mange som går over fjellet tilbake til Haukeli, men det er en flott tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at tråden handler om Hardangervidden spesifikt, men det er vel så enkelt å komme seg til Skarvheimen fra Bergen. Kjør E16 og i stedet for å kjøre Lærdalstunnelen kjører du "Aurland-Hol". Høyt, mange spennende vann, rykter om at tyske værprofeter spår fint vær, og like tilgjengelig som Hardangervidden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
40 minutes ago, Slåttevik said:

Hva med snø på Hardangervidda i midten av juli, er det noe problem når en holder seg til T-løypene?

Med snøsmeltingen som har vært relativt tidlig i år så burde det være ganske greit i Juli vil jeg tro. Eneste problemet kan være kryssing av elver da det kan være mye vannføring og er ikke over alt hvor DNT plasserer ut broer før forholdene tillater det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
21 timer siden, Thomas Hjortland Wallem skrev:

Tror vi har funnet en "grei" rute å gå. 

Tenker vi kjører til ustaoset, tar tog derfra til Finse. 
Fra Finse går vi til Krækkja, til Tuva og tilbake til Ustaoset. Noen som har gått denne ruten før ? 

Gikk denne for noen år tilbake, men da motsatt retning og via Kjeldebu. Fint å telte mellom RV7 og Tuvahytta.

Var akkurat på telefon med Finsehytta og de fortalte at bruene er lagt ut, og at det er noe snø igjen mellom Finse og Krækja, men at det ikke er noe problem å gå der nå.

Jeg drar oppover i morgen kveld for å gå rundt jøkulen via Krækja, så melder tilbake om forholdene over helga.:-)

Endret av bergew
Ord delings feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.