Gå til innhold
  • Bli medlem

Preikestolen og Trolltunga med avreise fra Kristiansand


enurweb

Anbefalte innlegg

Hei kjære turvenner!

Som tittelen tilsier så er jeg fra Kristiansand og får i begynnelsen av august besøk av ei turglad jente fra Polen som jeg ønsker å introdusere for et glimt av norske perler.
Jeg har tenkt sånn ca. følgende og håper på innspill på bedre eller andre alternativer.

Reiserute:
Dag 1
- Avreise relativt tidlig fra Kristiansand (kanskje i 6 tiden på morgenen)
- Stoppe innom Lindesnes fyr (Norges sydligste punkt)
- Kjøre direkte til Preikesstolen (Burde ankomme senest rundt kl. 14 tenker jeg)
- Overnatte på hotell i Stavanger og slappe av der mot kvelden

Dag 2 (litt usikker her hvor retningen bør gå)
- Avreise Stavanger i sånn tålig OK tid på morgenen etter frokost
- Ta ferge over til Karmøy (vet ikke helt hva vi skal gjøre her)
- Kjøre innom Haugesund (vet ikke helt hva vi skal gjøre her)
- Kjøre til hotel Ullensvang rett ved Odda og Trolltunga

Dag 3
- Kjøre fra hotellet til Trolltunga
- Etter å ha besteget Trolltunga kjøre tilbake og overnatte enda en natt på hotel Ullensvang

Dag 4
- Kjøre tilbake til Kristiansand (tips til steder å stoppe på vei tilbake?)

 

Litt mer info om oss er at vi er begge i relativt grei form i tidlig 30 årene foruten at jeg har et kne som murrer litt innimellom men bør gå greit om jeg ikke presser meg for hardt og tar pauser.
Er enten Preikestolen eller Trolltunga veldig krevende å gjennomføre? Eventuelt noen gode informasjonssider for å finne frem hadde vært veldig kjekt. Jeg regner med turstiene og veien opp er godt markert?

Jeg vet heller ikke hvordan det er å dra på disse turene første del av august men forhåpentligvis vil det være bra :)
Marerittet ville vel vært om det er tåke når enn kommer opp og ikke ser noenting. Her vet jeg ikke om det er noen gode råd og tips til når man bør gjennomføre en slik tur eller om det er totalt tilfeldig?

Andre tips og råd til hvor enn bør stoppe? Ting som bør sees på veien? Eller noen greie råd til hva enn bør pakke med seg på vei opp på disse turene? Jeg er glad i å gå tur men har ikke vært så mye i høydene før.

Alle tilbakemeldinger mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir hektisk! Tur-retur Prekestolen tar minst 3 timer fra Prekestolhytten om du ikke har tenkt til å løpe og ikke ta pause på Prekestolen. Turister vil ofte ta bilder og gjerne slappe litt av før de raser tilbake igjen. Du vil sannsynligvis ankomme Stavanger sent på kvelden etter turen. Det går heller ingen ferge fra Stavanger til Karmøy. Før gikk det ferge fra Mekjarvik via Kvitsøy til Skudeneshavn. Den går kun til Kvitsøy nå. Du kan kjøre til Mortavika (E39) ta ferge til Bokn, fortsette på E39 og ta av til Karmøy via undersjøisk tunnel.

Det Karmøy har å by på av interesse er flotte strender (som Åkrasanden) og en miniatyr frihetsgudinne på Vistnes. Om du vil ta en omvei via Skudeneshavn er dette også en koselig liten by med hvite trehus.

Turen til Trolltunga er middels krevende og ganske lang (ca 20km t/r). Ut.no sier turen tar ca 8 timer. Det stemmer nok bra, men det kan ta lengre tid om en stopper for å ta bilder ofte.

Det blir sikkert en fin rundreise dette, men du har lagt opp til et program som ikke tillater mye slingringsmonn. Vær har også mye å si. Det er ikke noe poeng å gå til Trolltunga hvis det er lavt skydekke, vind eller mye nedbør. Det samme gjelder forsåvidt turen til Prekestolen.

Endret av Prebb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får  en lang dags ferd mot kveld første dagen. Veldig fort og muligens galt, vil jeg regne med at dere er tilbake i Stavanger rundt 7-8 om kvelden, første dag.

Prekestolen er et par timer hver vei, og går du feil her, så er det mørkt... God opparbeidet sti og mye - mye - folk.

Jeg tror også du vil ha problemer med ferje til Skudeneshavn, mener den er innstilt.

Trolltunga har jeg ikke vært på (ennå), såher må andre svare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to :)

Jeg innser at i hvert fall første dagen kan bli litt mye. Haugesund og Karmøy kan jeg forsåvidt droppe da det allerede blir litt kjøring på denne turen og heller fokusere på å komme oppover mot Odda med en gang. Om jeg booker det hotellet jeg snakker om så vil jo hotellet i seg selv ligge i et meget fint område.

Det er nok været jeg fryker mest for å være ærlig. Jeg har ikke luksusen å kunne legge inn så mye marginer så det blir vel å krysse fingre for at værgudene er snille de 2 dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med heller å kjøre opp Setesdal, over Suleskarvegen og ned til Lysefjorden. Overnatte der, og kjøre opp til Kjerag for å gå på Kjeragsbolten dagen etter. Så dra videre utover fjorden mot Forsand og Stavanger..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lompa. Kjør til Brokke og ta veien mot Suleskard. Det er en kjempefin vei, som er en severdighet i seg selv. E-39 er jo utrolig kjedelig og er ikke merkbart kortere. (Jeg er også fra Kr.sand)

Første dagen hadde jeg kjørt til Rosskreppfjorden, labbet 20-30min sør av veien og sovet på Håhellerhytta (dnt). Det er billig overnatting i høyfjellsterreng og det er da kort kjørevei neste morgen.  Veien ned til Lysebotn er jo også er en severdighet i seg selv. Med trange hårnålsvinger, som bølger seg ned fjellet. Og så får dere en fjord-båttur på kjøpet, hvor dere ser preikestolen nedenfra. 

Selv hadde jeg droppet å besøke Haugesund og Karmøy. Hva skal man gjøre der? Som du selv skriver.  Jeg hadde heller kjørt mot Sauda og tatt Fylkesveien over til Røldal og videre derfra til Odda.

Da har du kjørt indrefilet-veiene på Sørvestlandet:) 

Preikestolen er en veldig lett tur, om dere er i medium form. Trolltunga er tyngre.  Begge destinasjonene du har valgt å gå til er jo turistmagneter, hvor det er flust med folk. Nesten som i dyreparken en fin sommerdag. Derfor tror jeg at en natt på en plass som Håhellerhytta, vil gi mersmak, da det står litt i kontrast til de andre plassene. Stille, rolig og fredelig høyfjell:) Du har også Øyuvsbu i samme området, men den er mye mer besøkt en Håhellerhytta. 

Returen fra Odda hadde jeg tatt via E134 til Haukligrend og RV9 derfra forbi Hovden og hjem. 

Vel, dette var min tanker! God tur uansett! 

Håhellerhytta:

IMG_3302.jpg

GOPR0906.jpg

Endret av Fenriken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fenriken skrev:

Enig med Lompa. Kjør til Brokke og ta veien mot Suleskard. Det er en kjempefin vei, som er en severdighet i seg selv. E-39 er jo utrolig kjedelig og er ikke merkbart kortere. (Jeg er også fra Kr.sand)

Første dagen hadde jeg kjørt til Rosskreppfjorden, labbet 20-30min sør av veien og sovet på Håhellerhytta (dnt). Det er billig overnatting i høyfjellsterreng og det er da kort kjørevei neste morgen.  Veien ned til Lysebotn er jo også er en severdighet i seg selv. Med trange hårnålsvinger, som bølger seg ned fjellet. Og så får dere en fjord-båttur på kjøpet, hvor dere ser preikestolen nedenfra. 

Selv hadde jeg droppet å besøke Haugesund og Karmøy. Hva skal man gjøre der? Som du selv skriver.  Jeg hadde heller kjørt mot Sauda og tatt Fylkesveien over til Røldal og videre derfra til Odda.

Da har du kjørt indrefilet-veiene på Sørvestlandet:) 

Preikestolen er en veldig lett tur, om dere er i medium form. Trolltunga er tyngre.  Begge destinasjonene du har valgt å gå til er jo turistmagneter, hvor det er flust med folk. Nesten som i dyreparken en fin sommerdag. Derfor tror jeg at en natt på en plass som Håhellerhytta, vil gi mersmak, da det står litt i kontrast til de andre plassene. Stille, rolig og fredelig høyfjell:) Du har også Øyuvsbu i samme området, men den er mye mer besøkt en Håhellerhytta. 

Returen fra Odda hadde jeg tatt via E134 til Haukligrend og RV9 derfra forbi Hovden og hjem. 

Vel, dette var min tanker! God tur uansett! 

Håhellerhytta:

IMG_3302.jpg

GOPR0906.jpg

Dette var fristende ideer du kommer med :)

Eneste jeg er litt skeptisk til er at andre typisk også overnatter på samme rommet og slikt. Jeg er ikke vandt med sånne ting fra før og vet ikke hvordan hun jeg skal ha med meg vil reagere.

Man må vel også rydde og vaske etter seg regner jeg med?

Du har ikke tilfeldigvis noen bilder inne i hytten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta er 2-delt. Hoveddelen har ett soverom med 6 sengeplasser og ett oppholdsrom med peis, kjøkken og sitte/spise plasser. Den andre delen av hytta har en inngang bak og der er ett soverom med 2 doble køyesenger. "Bakrommet" er tilrettelagt for at hunder kan være med inn. Tror ikke det er ofte at begge soverommene er i drift, men det skjer jo selvfølgelig.

Generelt er dette en lite besøkt hytte, da den ikke ligger i "hovedleia", mellom sør og nord. Der ligger Øyuvsbu, som er mye større og mye mer besøkt. Håhelleren blir en omvei om man skal vandre mellom Gaukhei og Svartenut. Samtidig som at vandrere flest vet at det er en liten hytte. Hytten er mer popluær som dagstur-besøk.

Men klart det er jo ei dnt-hytte og man vet aldri. Den ligger uansett så kort fra veien at om det skulle være for mye folk her, er det bare å gå tilbake til bilen og kjøre til Lysebotn og event sove der da. 

Man vasker tallerken, bestikk og gryter man event har brukt og så feier man og vasker over gulvet. Tar 5-10 minutt på denne hytta. 

Har desverre ikke bilder innenfra. Men en link fra ut.no (Ikke bilder innenfra her heller)  http://www.ut.no/hytte/3.2406/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene fra Preikestolen, Trolltunga og Kjeragsbolten har blitt overbrukt i "Visit Norway" markedsføringen. Vær forberedt på å gå i kø, og at du knapt vil møte noen som snakker norsk på disse rutene.. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok :)

Men jeg har ikke sett disse stedene selv heller før så jeg må jo nesten før eller siden :)

Jeg heller mot å gå for forslagene til Fenriken men akkurat overnatting på hytten blir det nok ikke, jeg fant et alternativ i Lysebotn et slags bed and breakfast sted som virket veldig ok. Så det ser ut til at jeg kjører opp tidlig på morgenen i retning Lysebotn, sjekker inn på overnattingsstedet og tar turen til Kjeragsbolten samme dagen. Eller følger programmet med å ta båt gjennom Lysefjorden på morgenen neste dag og bestige Preikestolen.

Så følge planen med å kjøre oppover mot Odda og Trolltunga. Eneste jeg ser for meg at jeg burde ha en overnatting litt før Odda eller ved Odda men finner ikke noen gode alternativer til overnatting pr. nå.
En god dobbeltseng med relativt ok standard hadde ikke vært dumt :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så ikke tråden før nå, men sikkert ikke sent og komme med tips. Jeg var på Trolltunga i fjor. Jeg vil absolutt anbefale og ta med telt og heller overnatte på fjellet. Vi Tok alle stigningene og et stykke innover før vi campet på vei til Trolltunga. Dagen etter våknet vi tidlig og hadde ca 3-4km igjen til tunga. Husker ikke helt men tror vi var på tunga ca kl halv ni på morgenen og vi hadde hylla nesten for oss selv. Så at en i omgangskretsen min hadde vært der samme dagen men noen timer senere og da var det lang kø!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎01‎.‎06‎.‎2016 at 13.55, enurweb skrev:

Sant nok :)

Men jeg har ikke sett disse stedene selv heller før så jeg må jo nesten før eller siden :)

Jeg heller mot å gå for forslagene til Fenriken men akkurat overnatting på hytten blir det nok ikke, jeg fant et alternativ i Lysebotn et slags bed and breakfast sted som virket veldig ok. Så det ser ut til at jeg kjører opp tidlig på morgenen i retning Lysebotn, sjekker inn på overnattingsstedet og tar turen til Kjeragsbolten samme dagen. Eller følger programmet med å ta båt gjennom Lysefjorden på morgenen neste dag og bestige Preikestolen.

Så følge planen med å kjøre oppover mot Odda og Trolltunga. Eneste jeg ser for meg at jeg burde ha en overnatting litt før Odda eller ved Odda men finner ikke noen gode alternativer til overnatting pr. nå.
En god dobbeltseng med relativt ok standard hadde ikke vært dumt :)
 

Da antar jeg du tenker på å overnatte på Hauane B&B. Da får du et fint opphold...

Turen fra Kristiansand til Lysebotn og tilbake til Øygardstølen - fottur frem og tilbake til Kjerrag (og så bil ned til Lysebotn) vil fort ta 10-12 timer avhengig av pausene.

Det vil være fornuftig å bestille plass på hurtigbåten om morgenen.O7.20 . Ellers blir det vanskelig å nå langt etter en tur til Prekestolen.

Og siden vi er i Norge, går hurtigbåten mer enn dobbelt så fort som turistferja, og koster halvparten.(Du må av på Fossan og kjøre tilbake over Lysefjordbrua...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.6.2016 at 15.34, Kvarsten skrev:

Så ikke tråden før nå, men sikkert ikke sent og komme med tips. Jeg var på Trolltunga i fjor. Jeg vil absolutt anbefale og ta med telt og heller overnatte på fjellet. Vi Tok alle stigningene og et stykke innover før vi campet på vei til Trolltunga. Dagen etter våknet vi tidlig og hadde ca 3-4km igjen til tunga. Husker ikke helt men tror vi var på tunga ca kl halv ni på morgenen og vi hadde hylla nesten for oss selv. Så at en i omgangskretsen min hadde vært der samme dagen men noen timer senere og da var det lang kø!! 

Det er absolutt ikke for sent å komme med tips :) Jeg var litt treg til å få med meg dette da jeg har vært på ferie i en ukes tid.

Interessant tips som absolutt bør vurderes :)

Innspill til hva enn bør ha med seg av utstyr og hva ca. temperaturer kan ligge på i august oppe i høyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.6.2016 at 19.13, REJOHN skrev:

Da antar jeg du tenker på å overnatte på Hauane B&B. Da får du et fint opphold...

Turen fra Kristiansand til Lysebotn og tilbake til Øygardstølen - fottur frem og tilbake til Kjerrag (og så bil ned til Lysebotn) vil fort ta 10-12 timer avhengig av pausene.

Det vil være fornuftig å bestille plass på hurtigbåten om morgenen.O7.20 . Ellers blir det vanskelig å nå langt etter en tur til Prekestolen.

Og siden vi er i Norge, går hurtigbåten mer enn dobbelt så fort som turistferja, og koster halvparten.(Du må av på Fossan og kjøre tilbake over Lysefjordbrua...)

Det er Hauane jeg har booket ja :)

Så det går både en ferge og en hurtigbåt ja? Tar hurtigbåten også biler? Bør man forhåndsbestille billetter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, enurweb skrev:

Det er absolutt ikke for sent å komme med tips :) Jeg var litt treg til å få med meg dette da jeg har vært på ferie i en ukes tid.

Interessant tips som absolutt bør vurderes :)

Innspill til hva enn bør ha med seg av utstyr og hva ca. temperaturer kan ligge på i august oppe i høyden?

Vi var to stykker som dro. Hadde et gammelt fjelltelt fra helsport (Børgefjell som jeg tipper er fra begynnelsen av 90 tallet). Sove posen var en Mountain Equipment Helium 600 og Therm-A-Rest NeoAir All Season, som var mere enn nokk. Trenger sikkert bare et ok underlag og en sovepose som tåler et par minus grader. Ellers hadde jeg et ullskift, trenger vel ikke remse opp alt, men god tyn Gore-Tex jakke og ikke glem noen greie fingervanter og lue (trenger ikke være all verdens tykke) men det hjelper for kalde fingre i vinden om ikke sola steiker! PS: ikke gjør som oss og ta med mye ØL ;o) orker ikke drikke det likevel. Veide sekken før vi dro, og den veide 27+ og for å holde tempo før vi skulle slå leir tok jeg også noe av kompisene sitt. Resultatet var vel dårlige og vonde knær i et par mnd etterpå... så pakk så lett og klokt du kan... og ikke som oss... selv om det går på et vis... Lykke til med Turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, enurweb skrev:

Det er Hauane jeg har booket ja :)

Så det går både en ferge og en hurtigbåt ja? Tar hurtigbåten også biler? Bør man forhåndsbestille billetter?

Hurtigbåten tar noen få biler, og det må bestilles på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt så stopper du i odda og tek turen inn og opp til buerbreen, dette er ein halvdagstur avh av form og ganske flott mtp brefall. 

August oppe ved trolltunga så kan du rekne md nattetemp under 10 gr, dette er høgt og i kanten av vidda så ta med nok isolasjon. Flott å ligge telt her og du har muøigheten til å oppleve plassen utan køar av folk.

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som jeg skal ha med har nok ikke så lyst å ligge i telt selvom kanskje jeg kunne tenkt meg det. Så det blir vel med fulle dagsturer tror jeg.

Reisereuten skal jeg få oppdatert i første post i denne tråden. Jeg kunne hatt lyst å utvide med en eller to overnattinger til så turen blir mer avslappende og trenger sånn sett innspill til det er dere greie :) Kjerag, Preikestolen og Trolltunga blir som sagt fulle dagsturer.

Reiserute:
Dag 1
- Avreise relativt tidlig fra Kristiansand (kanskje i 6 tiden på morgenen)
- Kjøre til Brokke og ta veien via Suleskard og deretter til Lysebotn (Google Maps får ikke vist Suleskard veien)
- Sjekke inn på Hauane Bed & Breakfast i Lysebotn som jeg allerede har reservert
- Ta turen opp til Kjerag og Kjeragsbolten

Dag 2
- Avreise Lysebotn ca. 7.20 med hurtigbåt som tar biler til Forsand.
- Kjøre til Preikestolen og bestige denne
- Kjøre til Odda og sjekke inn på Tyssedal hotell allerede reservert (Google Maps reiserute)

Dag 3
- Kjøre fra hotellet til Trolltunga og bestige denne
- Etter å ha besteget Trolltunga kjøre Ullensvang hotell allerede reservert (Google Maps reiserute)

Dag 4
- Kjøre til Hardangerfjorden for å se der cruisebåtene kommer inn
- Kjøre tilbake til Kristiansand (Google Maps reiserute)

 

Kanskje dette blir litt plundrete nå som hoteller er reserverte allerede men noen forslag til hvordan jeg kan lage en enda mer behagelig reiserute med muligens en overnatting eller to til? Eventuelt hva annet enn bør få med seg på veien eller forslag til omorganisering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten korreksjon - Prekestolen er en spasertur, og minner lite om å bestige noe....

Det er mulig å gjøre turen litt mindre "stressende" ved å ta en overnatting på Langavatn hytta. Denne nås ved å kjøre fra Lyseveien og ett stykke innover til bom. Deretter gå en time++. Hytta er selvbetjent, mao det finnes mat, men ellers må du gjøre det meste selv.

Om været er bra, får du da en fin tur over heia, og "slipper" selskap av mange andre - det første stykket.

Dagen etter kan du så gå over varmkroheia til Kjerrag. Og så videre til Øygardsstølen - enten Haike opp til veiskillet eller gå - ca 1 time... Så videre etter din timeplan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.6.2016 at 11:19 AM, enurweb said:

Kanskje dette blir litt plundrete nå som hoteller er reserverte allerede men noen forslag til hvordan jeg kan lage en enda mer behagelig reiserute med muligens en overnatting eller to til? Eventuelt hva annet enn bør få med seg på veien eller forslag til omorganisering :)

Når dere først er i Hardanger kan dere kjøre videre over Hardangervidda og få med dere Vøringsfossen.

I Geilo tar dere av mot Kongsberg og så via den sommeråpne fjellovergangen over Imingfjell til Rjukan. Overnatting i Rjukan/ Gaustablikk og så dagstur til Gaustatoppen som har Norges beste utsikt. Ca 3t hver vei opp/ ned til Gaustatoppen + pauser. Ny overnatting i Rjukanområdet og neste dag kan dere besøke Vemork som har dramatisk krigshistorie, og så kjøre via Åmot til Dalen og sjå Ravnejuvet (kun 5 min å gå fra Ravnejuvveien). Til slutt siste etappe Dalen - Rotemo- Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips folkens :) 

Setter pris på det!

Jeg har et tilleggsspørsmål som kanskje er fryktelig dumt men. Om vi for det meste har tenkt å drikke vann på turen og tar med kopper. Er det noen som vet om det noe fjellvann å drikke på veien eller må jeg ta med alt av drikke i sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, enurweb skrev:

Takk for gode tips folkens :) 

Setter pris på det!

Jeg har et tilleggsspørsmål som kanskje er fryktelig dumt men. Om vi for det meste har tenkt å drikke vann på turen og tar med kopper. Er det noen som vet om det noe fjellvann å drikke på veien eller må jeg ta med alt av drikke i sekken?

Ohoy - det var et uventet spørsmål... Uten å kunne garantere for plasser jeg aldri har vært - Trolltunga, så vil jeg mene at omtrent alt av vann kan drikkes. Jeg holder meg vekk fra de minste lille bekkene nær folk, eller stillestående små vann/pytter, men ellers - kjør på....

(Utlendinger lurer ofte på dette med vann... og jeg har noen ganske morsomme historier om dette...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.5.2016 at 14.46, Fenriken skrev:

Enig med Lompa. Kjør til Brokke og ta veien mot Suleskard. Det er en kjempefin vei, som er en severdighet i seg selv. E-39 er jo utrolig kjedelig og er ikke merkbart kortere. (Jeg er også fra Kr.sand)

Første dagen hadde jeg kjørt til Rosskreppfjorden, labbet 20-30min sør av veien og sovet på Håhellerhytta (dnt). Det er billig overnatting i høyfjellsterreng og det er da kort kjørevei neste morgen.  Veien ned til Lysebotn er jo også er en severdighet i seg selv. Med trange hårnålsvinger, som bølger seg ned fjellet. Og så får dere en fjord-båttur på kjøpet, hvor dere ser preikestolen nedenfra. 

Selv hadde jeg droppet å besøke Haugesund og Karmøy. Hva skal man gjøre der? Som du selv skriver.  Jeg hadde heller kjørt mot Sauda og tatt Fylkesveien over til Røldal og videre derfra til Odda.

Da har du kjørt indrefilet-veiene på Sørvestlandet:) 

Preikestolen er en veldig lett tur, om dere er i medium form. Trolltunga er tyngre.  Begge destinasjonene du har valgt å gå til er jo turistmagneter, hvor det er flust med folk. Nesten som i dyreparken en fin sommerdag. Derfor tror jeg at en natt på en plass som Håhellerhytta, vil gi mersmak, da det står litt i kontrast til de andre plassene. Stille, rolig og fredelig høyfjell:) Du har også Øyuvsbu i samme området, men den er mye mer besøkt en Håhellerhytta. 

Returen fra Odda hadde jeg tatt via E134 til Haukligrend og RV9 derfra forbi Hovden og hjem. 

Vel, dette var min tanker! God tur uansett! 

Håhellerhytta:

IMG_3302.jpg

GOPR0906.jpg

I stedet for å overnatte på Håheller som er ei lita og trang hytte så ville jeg valgt å overnatte på Øyuvsbu. Den ligger 10 - 20 minutter fra veien og har en helt annen standard. Du kommer til Øyuvsbu litt før du kommer til demningen ved Roskrepfjorden. http://www.ut.no/hytte/3.2090/ 

Det kan tenkes at det er litt flere folk på Øyuvsbu enn på Håheller, men så har den også mer plass.

Jeg og noen venner passerte Håhellerhytta en gang på vei til Øyuvsbu, og sjekket ut mulighetene for å ligge under Håhelleren hvis det ikke var plass på hytta. Dette kan du bare glemme. Å ligge under Håhelleren vil være som å ligge på gulvet i et sauefjøs.

I Lysebotn er det flere overnattingsmuligheter, Turistforeningen, Lysefjorden camping og Hauane Bed & Breakfast. Jeg ser at du har bukket på Hauane og dette er uten tvil det beste stedet i Lysebotn. Kjempe hyggelig vertskap.

Det går både hurtigbåt og ferge fra lysebotn. Fergen går til Lauvik men med hurtigbåten kan du komme helt til Stavanger. Du bør bestille plass hvis du har bil.

http://www.visitlysefjorden.no/reiseinformasjon/kollektivt/ferjetilbod_på_lysefjorden

https://www.kolumbus.no/globalassets/ruter/baatruter/stavanger-lysebotn-kombibat.pdf

Hvis du vil til Prekestolen etter Lysebotn så tar du båten til Forsand og kjører over broen og videre til Prekestolen fjellstue. Jeg kan anbefale en overnatting på Prekestolen fjellstue. https://www.preikestolenfjellstue.no/ (Men her er det også hotellpriser på mat og rom.)

Ellers så kan du overnatte på Preikestolhytta vandrerhjem. Dette er den gamle preikestolhytta. Her er det turistforeningstandard og turistforeningpriser.  

http://hihostels.no/vandrerhjem/preikestolen-vandrerhjem/

https://www.preikestolenfjellstue.no/preikestolhytta/ 

Nå blir det sikkert mange råd og lett å gå seg vill i dager og avgangstider, men hvis du gjør følgende:

Dag 1: Kjør fra Kr.sand til Øyuvsbu 

Dag 2: kjør fra Øyuvsbu til Øygardstølen "Ørneredet" og gå til Kjerag. Kjør til Lysebotn for overnatting. https://nytnaturen.no/2014/08/kjerag-kjeragbolten/ 

Dag 3: Ta båt fra Lysebotn til Forsand. Kjør til prikestolen fjellstue. Gå til preikestolen. Overnatt på fjellstua eller vandrerhjemmet.

Dag 4: (Kjør til Tau og ta fergen til Stavanger), eller Kjør Ryfylkeveien nordover mot Ullensvang Hotell eller til Odda for overnatting. (3,5 - 4 timer)http://booking.dehistoriske.no/trolltunga?gclid=CIvAgtyu1M0CFeXVcgod85kLZg 

Dag 5: Tur til Trolltunga + valgfri overnatting. http://www.booking.com/searchresults.no.html?aid=318615;label=New_Norwegian_NO_19114766545-6CwEyFnPKSbnjZYY848gagS75168954145%3Apl%3Ata%3Ap1%3Ap2%3Aac%3Aap1t1%3Aneg;sid=922ec3f5cbec47f9a307d49bd6235a9a;dcid=4;dest_id=-273190;dest_type=city;highlighted_hotels=241862;hlrd=6;redirected=1;source=hotel&gclid=CMbi-8mx1M0CFWQMcwodzUAELA&

Dag 6: Kjør til Kr.sand via Røldal, Haukeli, Hovden . . . . .(5 - 6 timer)

God tur!

kjerag.jpgprekestolen_ovenfraa.jpg1077481_10153121067870319_494856851_o.jpg

 

 

 

 

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.