Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til Trangia gass-sett


Andysor

Anbefalte innlegg

Jeg og dama vil gjerne spare litt vekt og er på utkikk etter noe litt lettere enn Trangia sitt sett med gassbrenner, 2 gryter, stekepanne og kaffekjele. MEN, vi liker å kokkelere på tur og tar gjerne med risposer, potetmos, toro gryter, pastaposer, grøt, pannekakerøre, brødblanding etc., ikke bare Real, så vi trenger litt utstyr... I tillegg liker vi god kaffe om morgenen. Settet veier 1150 gram på kjøkkenvekta. Vi er stort sett på høyfjellet, så mye vind.

Er det mulig å spare mye vekt ved å kjøpe noe nytt, eller er dette settet ganske greit for vårt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Set ut til at du trenger en stekepanne, et kokekar og evt en kaffekjele. Den siste kan du la være hjemme og bruke kokekaret til. Men da må du vente til etter oppvasken.

På lengre turer kan du vurdere å la stekepannen være hjemme og kun ta den med på korte helgeturer. Od ta med litt sølvfoilie i tilfelle du vil steke en fisk på bålet.

Ellers kan du også kokkelere på forhånd og lage hjemmelaget tørket mat. Da holder det å ha en gryte og tilsette kokende vann. Når vi drar på tur med hjemmelaget tørrmat, tar vi med et kokekar og en svartkjele. Når vi kun har Real, tar vi kun med svartkjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som kokkelerer på tur og ikke bare koker vann er det neimen ikke lett å finne noe bedre enn Trangia. Du har også fordelen at her er alt pakket sammen så du slipper alt løst i sekken, også har jo Trangia en ordentlig vindskjerm. Utfra vekten du oppgir tror jeg du har et sett fra 25- serien til Trangia. De har jo også en 27 serie med vekt rundt 740 gr. , men her er kjelene bare på en liter. Trangia regner at det minste settet holder til 2 personer. Jeg bruker Trangia settet mitt når jeg er på kanotur, ellers på korte fotturer bruker jeg JetboilZip og en liten stekepanne, men da blir det bare bacon til frokost og ellers fryse tørret "mat." Ikke mye til matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke så mye å spare om du må ha 2 kjeler, panne og kaffekjele.

Hvis du er fornøyd med settet tror jeg egentlig jeg ville vurdert å beholde det. Du kan jo la den ene kjelen ligge hjemme. Det greier seg sikkert med en kjele, kaffekjele og panne?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, whistler skrev:

Det er egentlig ikke så mye å spare om du må ha 2 kjeler, panne og kaffekjele.

Hvis du er fornøyd med settet tror jeg egentlig jeg ville vurdert å beholde det. Du kan jo la den ene kjelen ligge hjemme. Det greier seg sikkert med en kjele, kaffekjele og panne?
 

Jepp, det virker som om vi må akseptere det og innse at hvis man vil kose seg med matlaging på tur så koster det vekt. Hadde håper det var like enkelt å spare vekt her som med sovepose, liggeunderlag, telt og sekk :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For light weight the Jetboil is excellent - the Jetboil itself is fairly light and you save a significant amount of weight because it's a lot more efficient than traditional gas stoves so you need carry significantly less gas, it's also fairly easy to shield it from the wind. The Jetboil does have limited versatility but with a lot of ingenuity that can be overcome.

With cooking equipment there's generally a trade-off between weight and versatility. If you sacrifice the need to fry things that reduces weight significantly.

Sorry to reply in English - my written Norsk is a bit slow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andysor skrev:

Jepp, det virker som om vi må akseptere det og innse at hvis man vil kose seg med matlaging på tur så koster det vekt. Hadde håper det var like enkelt å spare vekt her som med sovepose, liggeunderlag, telt og sekk :-(

Ikke like enkelt her. Min erfaring er ihvertfall at de letteste pannene og grytene ikke fungerer særlig bra da det blir for tynt gods.

Jeg har mange forskjellige brennere, panner og kjeler. Mikser litt ettersom hva slags tur jeg skal på og hva jeg skal lage.

Kan anbefale denne lette slangebrenneren:
https://www.allrando.no/collections/gassbrennere/products/fire-maple-fms-117t

Det finnes også en del lette titankjeler:
https://www.allrando.no/collections/koke-og-stekeutstyr

Lette, tynne kjeler kan jo fungere om du bruker lav varme og er forsiktig, men så lette, tynne panner er jeg meget skeptisk til.
På vinterturer når vekta ikke spiller så stor rolle eller når jeg skal lage litt mer enn frysetørret tar jeg med meg GSI 10" Fry Pan. Veier litt, men er helt suveren.

Du kan nok komme deg under en kilo med en lett slangebrenner, gode kjeler og bedre panne enn du har i dag, men det spørs om det er verdt investeringen for å spare 150 gram ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et utall av brennere: Omnifuel/Omnilite multifuel, Svea 123 bensin, MSR Windpro 2 slangebrenner for gass (god kokkeleringsbrenner), FMS117T og FMS 300T toppmonterte mini gassbrennere. Og et utall av gryter i forskjellige størrelser med og uten nonstic, varmeveksler kjeler og kaffikjele og nonstic titan...

Så er det Pick og mix for hva som passer best ut fra hvor og hva jeg skal.

Siste tilskudd er en Jetboil Zip, den får du nå for 349,- som er halv pris på XXL. Er du heldig så følger det med stekeadapter som er en plate for å kunne bruke vanlig kjele på den. Til Zip'en kjøpte jeg med kaffepresse, og det var egentlig grunnen til at jeg kjøpte den. Jetboil er i sin opprinnelige form kun beregnet til å koke vann, Zip en kan dermed lage 2 kopper skikkelig kaffe de gangene jeg bare skal ha kaffe. Den veier 362g med kaffepresse (uten gassboks og stekeadapter). Men med stekeadapter til kan du bruke kjelene i Trangia settet på den, for min del er ikke det viktig siden jeg da også må ha med en annen kjele, og da kan jeg like godt ta med en av brennerne som veier 45g som jeg har i stedet.

Anyway, det som er "problemet" med Trangia at det er ganske vindstabilt, men mye "skrammel", så det billigste er ta en vurdering ut fra turtype og deretter å droppe noen av delene. 

Alternativt er Windpro 2 en god kokkeleringsbrenner, men den trenger vindskjermen for å være like vindstabil som Trangia, brenneren veier 191g, men med vindskjermen, gassboks opp-ned holder og pose 311g som følger med. Den har en utsalgspris på 1299,- nå, men det bør være mulig å få den billigere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Trangia gassbrenner med skjerm og stativ 535g, kaffekjele 177g.

Da kan jeg altså spare 224g ved å bytte til Windpro II til ca 1000kr.

Vaskbart kaffefilter 11g til 149kr - altså totalt 168g + 224g = 392g spart. Kanskje verdt det for 1150kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Optimus Vega slangebrenner som veier 178g. Jeg tipper vindskjermen som følger med veier 40g, mao 218g totalt. Bruker et hjemmelaget lokk (av aluminiumsfolie fra 'tykt' serveringsbrett) på 21g. Mine Trangia-gryter (1.5 og 1.7l) veier hhv. 142 og 147g. Gryteklype veier 40g, pose 20g. Man kan også bruke vanlig aluminiumsfolie som lokk, det blir enda lettere (jeg har med litt om jeg trenger to lokk på tur). 
Mao veier totalt sett 440g eller 587g, med hhv. 1 og 2 gryter. Er forholdsvis sjelden jeg tar med stekepanna, noe steking går greit i Trangia-gryte (spesielt om den er non-stick).

I tillegg kommer jo gassboks, ca. 370g for full boks.

Ofte bruker jeg rødspritbrenner og tilhørende gryter/vindskjerm på kortere turer, det blir som regel en god del lettere (og man tar ikke med mer brensel enn man trenger). Og så liker jeg stillheten nå jeg koker også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hente noen gram her og der, Biltemas stormkjøkken veier litt mindre, og er selvsakt laget i tynnere aluminium.  (jeg foretrekker Trangia)

Du kan bytte ut med en slangebrenner som står av seg selv, og lage vindskjerm av tynn aluminium.

Begge disse alternativene gjør det mulig å benytte de kjelene og pannene du trenger, og har fra før.
En stor gassboks med gass veier mindre pr gram gass enn en liten, men hvor mye trenger du med deg.  Jeg tar alltid med for mye for sikkerhets skyld.  Er det noe du aldri bruker, så kan det jo bli igjen hjemme.  Kan du benytte noe annet som lokk etc etc.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎30‎.‎05‎.‎2016 at 19.17, Andysor skrev:

Jeg og dama vil gjerne spare litt vekt og er på utkikk etter noe litt lettere enn Trangia sitt sett med gassbrenner, 2 gryter, stekepanne og kaffekjele. MEN, vi liker å kokkelere på tur og tar gjerne med risposer, potetmos, toro gryter, pastaposer, grøt, pannekakerøre, brødblanding etc., ikke bare Real, så vi trenger litt utstyr... I tillegg liker vi god kaffe om morgenen. Settet veier 1150 gram på kjøkkenvekta. Vi er stort sett på høyfjellet, så mye vind.

Er det mulig å spare mye vekt ved å kjøpe noe nytt, eller er dette settet ganske greit for vårt bruk?

Det er sikkert noen som nå sier:  Ikke nå igjen.  Men jeg tar sjansen.

Jeg har laget min utgave av en ovn.  Den er laget av gamle malingsspann, og veier ca 150 gram.

Den er 100 mm bred og dyp og 140 mm lang.  Den er til å slå sammen og tar minimalt med plass flatpakket.

Den er primært konstruert for ved, men er også planlagt brukt med Trangia gassbrenner. 

Ovnen er testet med vedfyring på Hardangervidda i to sesonger, og på turer i mer hjemmlige trakter både sommer og vinter, og har fungert meget bra i stille, blåst og regnvær.  Litt mer problematisk med ved når det øser ned, men tørr einer er tørr likevel om du spikker litt.  Gassbrenneren har kun vært i bruk kun et par ganger.

Og siden dette er mitt innlegg nr 1000 har jeg et spesielt tilbud på ovn i dag

Du finner en nærmer beskrivelse av ovnen under lenken "Gjør det selv"  og tråden "Et bilde sier mer enn ----" (Tommetrix)

I sitt rette element på Hardangervidda i øs pøs. 

10 - 11 Endelig brenner det (640x384).jpg

 

20160527_090444 (480x640).jpg

0(640x480).jpg

Sammenslått

 

008.jpg

Ferdig oppstt

111.jpg

Forberedt for Trangia gassbrenner

20130101_012134 (640x384).jpg

20130101_012816.jpg

Og for Soda Box can. 

070.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.