Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er din favorittsluk og spinner ?


Isak Knutsen

Anbefalte innlegg

Annonse

har en 10grams toby i kobber med røde finner som tar uansett, den blir brukt nesten hele tiden når jeg er ute på tur. Har ikke tatt noe mer en halvstort på den men den er veldig god når du enten bare skal ha til maten eller har lyst til å finne ut om det er  fisk i et nytt vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittsluk er uten tvil Blue Fox Trout Quiver i fargen kobber og svart, 16g. Tror aldri denne fargevarianten har vært i salg i Norge, men jeg klarte å få tak i en haug fra England for noen år siden.

Trout Quiver er en sluk som kaster temmelig langt og går høyt i vannet. Er det noe jeg hater så er det å sette fast sluk i bunn og måtte knyte opp på nytt. Samtidig er det ofte fin fisk som står langt inn på grunne partier. Ikke noe problem å fiske av områder med et dyp på rundt 1m med denne.

Trout Quiver har vært å få i flere gode farger, men akkurat denne varianten i kobber er storørreten på Hardangervidda vill etter. Av mine 15 største ørret er 13 tatt på denne.

ulempen med Trout Quiver er at den har svak overflatefinish og blir raskt slitt (ikke nødvendigvis slik at fisken bryr seg om det).

 

TQ.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, tjernivar skrev:

Min favorittsluk er uten tvil Blue Fox Trout Quiver i fargen kobber og svart, 16g. Tror aldri denne fargevarianten har vært i salg i Norge, men jeg klarte å få tak i en haug fra England for noen år siden.

Trout Quiver er en sluk som kaster temmelig langt og går høyt i vannet. Er det noe jeg hater så er det å sette fast sluk i bunn og måtte knyte opp på nytt. Samtidig er det ofte fin fisk som står langt inn på grunne partier. Ikke noe problem å fiske av områder med et dyp på rundt 1m med denne.

Trout Quiver har vært å få i flere gode farger, men akkurat denne varianten i kobber er storørreten på Hardangervidda vill etter. Av mine 15 største ørret er 13 tatt på denne.

ulempen med Trout Quiver er at den har svak overflatefinish og blir raskt slitt (ikke nødvendigvis slik at fisken bryr seg om det).

 

TQ.jpg

Takk for et godt tips!

Planlegger en tur til Hardangervidda i sommer, kanskje jeg må prøve å skaffe meg en Blue Fox Trout Quiver i fargen kobber og svart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Sølvkroken Spesial Classic 7g. Har fått mest med denne på Hardangervidda. Kan ikke fiske, men får flest Ørret på denne.

52042_S_lvkroken_S_lvkroken_Spesial_Clas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 minutter siden, Hardy skrev:

Jensensild 18-25 gram. Har fått ufattelig mange ørreter mellom 1-3 kg på den

 

Jeg har tidligere hørt at Jensensild skal være bra, men dessverre aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke en absolutt favorittsluk, mange av de som er nevnt ovenfor er hyppig brukt her også :)  En av de jeg bruker fast på alle turer er denne Salamanderen som er avbildet, har den både i 12g og 18g. Men er også veldig glad i å fiske med wobblere, både i elver og stille vann (bruker ofte 10-20g søkke på fortom i vann). 

P1040512.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hardy skrev:

Jensensild 18-25 gram. Har fått ufattelig mange ørreter mellom 1-3 kg på den

25979546390_ed2a6fe61d_b.jpg

Nå blir det nok jeg som tar den største ørreten på neste fisketur, he he he!

Hvor grunt kan man fiske med denne (Jensensild 18-25 gram), den veier litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ingen spesiell favoritt - man får prøve seg fram - men denne samlingen blir vel å satse på.

Kommer til å kombinere med mark/flue også - pluss wobbler.

Ellers var det en som tok nå vanvittig med storørret i et fjellvann med Spesial SR ifjor. Ikke at jeg tror fisket er så enkelt som en bestemt sluk, dog....

Bildet: Rød Salamander, tiltenkt elvefiske. Den gule er en Abu Reflex  elvespinner med lettroterende skje for kast oppstrøms.

 

IMG_20160529_082218.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i det!

En sluk kan være god i et vann men dårlig i et annet, men det er interessant å se hva andre bruker.

16 minutter siden, GeirMU skrev:

Har vel ingen spesiell favoritt - man får prøve seg fram - men denne samlingen blir vel å satse på.

Kommer til å kombinere med mark/flue også - pluss wobbler.

Ellers var det en som tok nå vanvittig med storørret i et fjellvann med Spesial SR ifjor. Ikke at jeg tror fisket er så enkelt som en bestemt sluk, dog....

Bildet: Rød Salamander, tiltenkt elvefiske. Den gule er en Abu Reflex  elvespinner med lettroterende skje for kast oppstrøms.

 

IMG_20160529_082218.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Er det langgrunt tviler jeg på jensensilda, da heller skjesluk. Ellers pleier jeg å finne eventuell marbakke med kartsøk/bilde - lurt å kaste utfor den. kart.finn.no pleier å ha bra bilder (det er forskjell).

Endret av GeirMU
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser på utvalget av sluker i noen butikker så kan det lett se ut som at slukene er laget mest for å få fiskeren på kroken og ikke fisken. 

Jeg har inntrykk av at stor ørret (kanibalørret) ofte tar sluker som ligner annen småfisk. Møresilda, stingsild eller andre fiske imitasjoner. Her tror jeg bevegelsen er viktigere enn fargene. Men farge kan bety en del i forhold til vannets beskaffenhet. Klart vann lys bunn, blanke sluker, Mørkt grumset vann mørk bunn, mørke sluker, gjerne kobber, og på høyfjellet har jeg også hatt god erfaring med svart sluk med gule prikker. 

Noen steder fisker også sjøørretsluker ganske bra på vanlig ørret.cd3e0e4ff6272ca2721b4a21b821ac5c-image.jpeg

En av favorittene mine i vann med ikke alt for stor fisk er Abu sin Lilløringen. Den kommer i flere farger, men jeg har god erfaring både med helt blank og helt kobberfarget. 

036282046528_002.jpg

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, whistler said:

Det fårn si. Begynner å skjønne at jeg fisker med for lett utstyr..

lillauren i sølv/kobber 7gr er en favoritt, og på spinner Panther Martin, sort med gule prikker:) Det er forøvrig ikke slik at stort agn er lik stor fisk ;) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Isak Knutsen said:

Nå blir det nok jeg som tar den største ørreten på neste fisketur, he he he!

Hvor grunt kan man fiske med denne (Jensensild 18-25 gram), den veier litt.

 

Den funker veldig bra i langgrunne vatn. I langgrunne vatn er det veldig viktig med laaaaaaaaaange kast, da fisken ofte kan stå mye lengre ut i langgrunne vann enn der det ikke er så langgrunt. bruk 18 gr hvis det er relativt grunt og 25 hvis det er djupere. 25 synker mye fortere enn 18. Det gjelder stort sett å fiske nært botn. Det skal være helt ekstremt grunt før 18 er en uegnet sluk, men den typen parti finnes selvfølgelig også, men hvis det blir et problem så er det oftest bare å sveive fortere. Hvis det er en knapp halvmeter djupt så kan du jo vurdere en kinetic salty elns. Den er konstruert for å gå helt oppe i overflata og kan sveives sakte inn også hvis det bare er noen få cm djupt. Det skal sies at jeg har fått ørret på 2 kg på 30 cm djupt vann på jensensild.

 

 

Endret av Hardy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hardy skrev:

 

Den funker veldig bra i langgrunne vatn. I langgrunne vatn er det veldig viktig med laaaaaaaaaange kast, da fisken ofte kan stå mye lengre ut i langgrunne vann enn der det ikke er så langgrunt. bruk 18 gr hvis det er relativt grunt og 25 hvis det er djupere. 25 synker mye fortere enn 18. Det gjelder stort sett å fiske nært botn. Det skal være helt ekstremt grunt før 18 er en uegnet sluk, men den typen parti finnes selvfølgelig også, men hvis det blir et problem så er det oftest bare å sveive fortere. Hvis det er en knapp halvmeter djupt så kan du jo vurdere en kinetic salty elns. Den er konstruert for å gå helt oppe i overflata og kan sveives sakte inn også hvis det bare er noen få cm djupt. Det skal sies at jeg har fått ørret på 2 kg på 30 cm djupt vann på jensensild.

 

 

Takk for svar!

Da vet jeg at jensensild også kan fiskes med i grunne vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, REs said:

Når du ser på utvalget av sluker i noen butikker så kan det lett se ut som at slukene er laget mest for å få fiskeren på kroken og ikke fisken. 

Jeg har inntrykk av at stor ørret (kanibalørret) ofte tar sluker som ligner annen småfisk. Møresilda, stingsild eller andre fiske imitasjoner. Her tror jeg bevegelsen er viktigere enn fargene.

 

 

Sildeslukene har ikke noen gange å snakke om i seg sjøl. Det er derfor veldig viktig å "gje liv" til sluken. Sildesluker må fiskes inn rykkvis!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. grunt vann.

Er det grunt kan du også holde stangen høyere opp. Jo større grader på stangen jo lengre opp i vannskorpen kommer kroken. Spesielt viktig om det er store steiner rett før land etc. 

Endret av Friluftsnoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like viktig som hva du har i enden på snøret er hvordan du oppfører deg ved vannkanten.

Ørretfiske kan ofte sammenlignes med rypejakt. Du får ingen rype hvis du tramper inn mot en flokk og hopper opp på den høyeste steinen før du legger hagla til skulderen. Du får heller ingen ørret, spesielt i klart vann, hvis du kommer trampende ned til vannet og hopper ut på den ytterste steinen før du begynner å fiske. Når du kommer til en ny fiskeplass så kan det være lurt å holde seg i skjul bak busker eller store steiner eller gå sammenkrøket der det ikke er noe å skjule seg bak. Fisken har en tendens til å stikke av så fort den ser deg, og da kan det gå en stund før den kommer tilbake.  

Når du stikker en pinne på skrå ned i vannet så brytes lyset i vannoverflaten og det ser ut som om pinnen er knekt. På samme måte brytes også synsfeltet til fisken når den ser opp av vannet. Derfor kan det være lurt å huke seg sammen hvis du må helt frem til vannkanten. Da kan du klare å komme under fiskens synsfelt og mulighetene for å få fisk er mye større.

post-4220-0-49098400-1435584341.jpg

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en klar favoritt: Jensen r/s 18g. Nr. 2 Jensen gul/hvit /oransj. Nr. 3 Jensen sølv/gull

Av spinner: Mepps 3 bronse med svarte prikker og vibrax red fire tiger.

Har også sansen for Flake da ingenting annet virker, og i enkelte vann er det bare svart spesial med gult på som funker...

Dette i rikt monn + noen få spesialer er det jeg har i slukskrinet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.