Gå til innhold
  • Bli medlem

Hovinkoia


fumigatus

Anbefalte innlegg

Fikk en slurk Grans Fri i vrangstrupen under kveldens NRK-nyheter. Hovinkoia på Holleia i Ringerike, bygd i 1937 og kjent som en gamle, klassisk koie. Et slags sentrum i den flotte skauen Holleia har å tilby, og lett tilgjengelig for alle som kunne tenke seg en natt eller to i skauen. At den var under restaurering var jeg kjent med. Men at hensikten med hele prosjektet var å flytte den smått historiske koia til et annet sted ante jeg ikke. Og ikke hvilket som helst sted, nei den skal flyttes til Slottsparken i Oslo. Som en slags gest fordi vår dronning, som vel alle som leser på dette forumet, har likt turer og friluftsliv mesteparten av sitt liv.

Det er mulig jeg er i ferd med å forvandle meg til en gretten gubbe. Men slike steder må bevares slik at vanlige mennesker kan få gleden av å bruke dem. At DNT velger å gi koia som en gave til dronningen, dog bare midlertidig, for den skal visst på museum til høsten, er for meg ubegripelig. 

Er det noen her inne som er kjent med om det er planlagt noen erstatning? En ny moderne "koie" kanskje? En sånn av industrilaft fra Baltikum. Med innlagt vann og wc.      

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært forbi Hovinkoia noen ganger da jeg bodde på Ullern utenfor Tyristrand såvidt innafor skaugrensa der, at de skal "hedre" koia ved å la den samle bystøv i slottsparken forstår jeg ikke rett og slett.. En anledning for DNT å få opp et kjønnsløst hyttehotell?

Ikke vær redd for å bli en gretten gubbe Fumigatus, jeg har vært det lenge og det går helt greit; bygger karakter og man blir reflektert ift mange ting som andre ikke orker å forholde seg til ;-) Det koster kanskje litt mer i diskusjoner iom at en ikke kan regne med å få så mye støtte fra majoriteten siden mange er redd for anderledestenkende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe mer enn det som stod på nettsiden til DNT Ringerike "DNT ønsker å erstatte hytten med en ny hytte på den samme tomten i Holleia på Ringerike" Om det foreligger noen mer konkrete planer og hvordan bygg det blir kan jo bli spennende å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Vær trygg, her har det sikkert vært for lite trafikk da hytta ikke holder de standarder som kundene til konsernet avkrever. Hytta skal visst på Norsk Folkemuseum etter sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.