Gå til innhold
  • Bli medlem

Kasting av biologisk avfall


Anbefalte innlegg

Hadde med meg en amerikaner til Prekestolen og Kjerag i helgen. Han ble så overrasket av å se noen hadde kastet et bananskall lange med stien at han måtte ta bildet av det. Ble også postet en artikkel om biologisk avfall på PCT sine hjemmesider i dag http://www.pcta.org/2016/pack-it-in-pack-it-out-39951/

Hva mener folket her om å kaste biologisk avfall i naturen? Bananskall hører tross alt ikke hjemme i norsk fauna. Må innrømme at jeg selv alltid har kastet biologisk avfall, men jeg kaster det slik at det ikke er umiddelbart synlig fra sti eller naturlige campsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kast biologisk avfall i naturen og bruk heller litt krefter på å plukke opp og bære hjem plast, ølbokser, brennevinsflasker, gassbokser osv som andre har kastet / glømt av / mistet i naturen. 

Endret av Hardy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Man kan vel tenke litt over hvor  i naturen og hvor lang nedbrytningstid avfallet mon tro har. Det finnes noen oversikter over dette, som så heller ikke stemmer helt overens. Men bananskall er unorsk og ca. 6 uker om nedbrytning - sikkert avhengig av jordforhold, meitemark mm. Tilsvarende unorske appelsinskaller er ganske seige og ca. 2 år om nedbryting - ses langs populære påskeløyper.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sinnes i Sirdal kommune, like ved Ålsheia skisenter starter en turløype som er veldig populær for hyttefolket å gå på ski. I påsken går det også et familie skirenn her. Ca. halvveis i løypa ligger "Appelsinhaugen" og alle kan vel tenke seg hva som skjer her. Her stopper skiløperne og spiser appelsin og Kvikk lunsj. Appelsinskall og papir fra sjokoladen graves ned i snøen og så kan turen fortsette. "Ute av syne, ute av sinn".

Noen av oss går også i dette området når det ikke er snø og da skal det ikke mye fantasi til for å forstå hvordan det ser ut her. Enda verre ble det når Kvikk lunsjen gikk over fra å bli pakket i papir til å bli pakket i plast. Mange tenker sikkert at sauene spiser opp appelsinskallet, men det ser ikke sånn ut. 

Hundeskitt er et annet problem noen steder. Den graves også ned i snøen, og hundeeieren tror sikkert at den forsvinner når snøen smelter, men det gjør den ikke.

Jeg kaster også noen typer biologisk avfall, men det kastes alltid på steder hvor det ikke synes. Under en stein, ned i et hull eller lignende. Der det er mulig og hvor jeg er første mann til å brenne bål så fjerner jeg også restene etter bålet. Det eneste som trenger å vise at det har vert noen på tur er sporet etter støvlene i bakken.

Jeg var en gang på Prekestolen med en person fra Etiopia. Han hadde hatt mye av sin oppvekst i Italia, men var veldig interessert i å lære om norsk friluftsliv. Han var svært overrasket over hvor lite søppel som lå langs løypa og han ble enda mer overrasket når jeg plukket opp tomflasker og plast som vi passerte. 

Jeg tror det er vanskeligere for en del mennesker å kaste søppel hvis de er de første som gjør det, men hvis det ligger en del søppel fra før så er det mye lettere. Noen tror sikkert også at det er folk som jobber med søppelplukking langs stien til Prekestolen, akkurat som i byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Bananskall er vel full av så mange herligheter at det knap kan kalles biologisk. Toksisk er vel rektigere.

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor jeg er om jeg kaster ting i naturen eller ikke. Er det langt unna der det kryr av folk kaster jeg fra meg biologisk avfall uten å studere hvor. Er det i nærheten av traffikerte plasser vil jo alt bli en diger komposthaug om alle bare kaster ting fra seg fordi det er naturlig, da hives det en plass hvor det ikke er til sjenanse eller tas med hjem og legges i varmkompostbingen hjemme i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver ren mat i vannet så fisken kan bli god og feit til glede for ivrige fiskere. 

Siste turen foret jeg Anna og Anders med kjøttdeig. Anna var sprekkeferdig med egg og Andres var utslitt etter sine mannlige plikter, så de trengte all næring de kunne få. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 26.5.2016 at 10.19, Gittiamo skrev:

Hiver ren mat i vannet så fisken kan bli god og feit til glede for ivrige fiskere. 

Siste turen foret jeg Anna og Anders med kjøttdeig. Anna var sprekkeferdig med egg og Andres var utslitt etter sine mannlige plikter, så de trengte all næring de kunne få. 

Jeg kaster aldri verken fiskeslo eller annet bioavfall i ferskvann. Jeg har sett alt for mye fiskeslo og rester fra fiskemiddager ligge og råtne like utenfor vannkanten. Dette blir ikke spist, men ligger og råtner og produserer massevis av bakterier og andre uhumskheter i vannet. I saltvann blir som regel slike ting oppspist ganske raskt, men ikke i ferskvann.

Renser jeg fisk ved ferskvann så legges dette bare igjen på land hvis det er rev, kråke eller ravn i området som kan spise dette. Ellers så blir dette gravet ned eller gjemt under en stein og så kan det ligge der og råtne uten å sjenere andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.