Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av havkajakk


mattis

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lett litt i forumet her nå, men kan ikke finne noen gode tips om kjøp av havkajakk.

Jeg har lenge tenkt til å kjøpe meg en havkajakk, men er rimelig blank på hva jeg bør kjøpe. Er det noen som har noen gode tips?

Mitt bruksområde vil være småturer i Trondheimsfjorden, men jeg vil også ha en kajakk som jeg kan ta med meg og dra på flere-dagerstur med. Altså; Det må være plass til litt baggasje.

Jeg har padlet endel kajakk hjemme på Randsfjorden før jeg begynte i Trondheim, men dette var lette treningskajakker uten noe form for lasterom.

Jeg er ganske lett (68 kg), og er 184 cm høy. Jeg regner med at jeg må ut med rundt 10000,- (??). Har kikket på litt brukt, men det er sjelden at de er så veldig mye billigere enn å kjøpe nytt.

Håper på noen gode svar :D Har ikke tenkt å gjøre noe hastekjøp, menn er i ferd med å sondere terrenget litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel litt avhengig av om du skal padle fort, tregt, om du tenker estetikk eller ikke, om du vil ha plast eller glassfiber/etc?

Stort sett går hastighet ut over stabilitet, og det er jo ofte greiere å føle seg trygg på sjøen i en Hasle Expl enn å ræce avgårde i en Inuk eller kanskje Vanquish feks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt avhengig av om du skal padle fort, tregt, om du tenker estetikk eller ikke, om du vil ha plast eller glassfiber/etc?

det blir nok mest kosepadling for min del ja, selv om den vil bli brukt litt til trening. men jeg vil som sagt ha en turkajakk som jeg føler meg stabil i med litt last. Estetikk er nok ikke så veldig farlig for min del. Synes de fleste ser like ut jeg...

Hva er hovedforskjellen på glassfiber og plast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Hasle Expedition til sånn bruk. Har padlet denne i et halvt år og er så langt svært fornøyd. Den er dønn stabil med litt ballast i, og rask nok til mitt bruk. Syns også det er praktisk med plast når det er langt mellom hvite sandstrender, den tåler masse juling.

Prisen er også fin, sånn ca 10000 inkl. åre og spruttrekk.

-Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Hasle Expedition til sånn bruk. Har padlet denne i et halvt år og er så langt svært fornøyd. Den er dønn stabil med litt ballast i, og rask nok til mitt bruk. Syns også det er praktisk med plast når det er langt mellom hvite sandstrender, den tåler masse juling.

Takk for tips! Har kikka endel på denne modellen, og sett at det kjøres endel kampanjetilbud på 10990 inkl. årer og spruttrekk.

Andre modeller som stiller i omtrent samme klasse? Har også kikka på Eskimo K1R/K1VR siden de har denne på Sportsbua i Trondheim. Noen som har erfaringer med noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landets beste pris på Hasle Expedition.

Vinter-kampanje:(kjøp NÅ, prisen stiger fra 2. mai)

SUPER-PRIS: kr 8.200,-

Utstyr hvis kjøper som pakke før mai:tillegg kr 1.790,- dvs pakke: kr 9.990,-

- Hasle Expedition havkajakk (kr 11.200,-)

- Åre: Aquabound StingRay (950g) glassfiber 2 pcs (kr 1.195,-)

- NRS nylon trekk (sitter perfekt rundt cockpit) (kr 400,-)

- Regatta Action vest (kr 675,-)

www.utinaturen.no butikken ligge i stavanger

hilsen fornøyd kunde :lol:

kjøpte samme pakke for 1 år si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selv kikket litt på havkajakker, men har ikke kjøpt enda. Jeg ser flere anbefaler Hasle Expedition og veldig mange er godt fornøyd med den. Det er det nok all grunn til. For meg blir den rett og slett for liten (Jeg er 187cm høy). Jeg fikk litt dårlig plass til beina og setet var for kort slik at jeg "sovnet" i beina. Klarte å sitte en time i kajakken før jeg måtte på land. Slet resten av den 2 1/2 timer lange turen. Kona mi derimot var veldig fornøyd.

Så det er veldig viktig å teste aktuelle kajakker med noen timers padletur, ellers kan det bli et bomkjøp. De fleste butikker som selger kajakker har mulighet for utlån/utleie.

Forskjell på plast/glassfiber slik jeg har forstått det: Plast er robust men litt tregere, mens glassfiber er raskere men tåler ikke lite juling. Jeg ser selv kun på plastkajakker.

-Helge 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns ju fler plastkajaker att välja på. Hasle har väl svagheten att rodret inte går att dra upp, men är annars OK. Rainbow Laser har fått väldigt bra kritik i svensk press, Prijon har flera plastkajaker, deras senaste har någon ny konstruktion som gör plasten styvare. Point 65, en estnisk kajak, som är oerhört populär i Sverige har även dom kommit med en kajak i polyeten, som lär vara mycket prisvärd. Själv har jag en P&H Capella,som jag är väldigt nöjd med. Det gäller att prova och prova olika tills man känner sig nöjd. Det viktigaste är att man sitter så bra att man kan tänka sig att sitta så i många timmar, ifall man ger sig av på långfärd. Vi har bilder och mått på en del av dessa på vår hemsida www.frilufts.se/marsta-sigtuna

C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kikket litt på havkajakker, men har ikke kjøpt enda. Jeg ser flere anbefaler Hasle Expedition og veldig mange er godt fornøyd med den. Det er det nok all grunn til. For meg blir den rett og slett for liten (Jeg er 187cm høy). Jeg fikk litt dårlig plass til beina og setet var for kort slik at jeg "sovnet" i beina. Klarte å sitte en time i kajakken før jeg måtte på land. Slet resten av den 2 1/2 timer lange turen. Kona mi derimot var veldig fornøyd.

Jeg har kjøpt Hasle Expedition, og sliter litt med de samme problemene (jeg er 187-188cm). Hadde min første lengre padletur med den i dag, og fikk litt problemer med knærne. Tåler ikke å sitte i den stillingen så veldig lenge om gangen, og måtte stadig inn til land/kai for å få beveget litt på høyrefoten. Tror cockpiten er litt for lav for mine lange bein. Får vel bare prøve å justere ting og tang så godt det lar seg gjøre, og bruke den som planlagt denne sesongen. Kanskje skifte den ut neste år. Hvis ikke noen kommer med et godt bud her da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min første lengre padletur med den i dag, og fikk litt problemer med knærne. Tåler ikke å sitte i den stillingen så veldig lenge om gangen, og måtte stadig inn til land/kai for å få beveget litt på høyrefoten. Tror cockpiten er litt for lav for mine lange bein.

Tror nok du må gi kajakken litt tid Torgeir. Du vet det er en ganske annerledes stiling enn å gå lange turer. Det er jo litt sånn med sykling også - det er ukomfortabelt de 10-20 første milene, og så går det seg til... Håper du får mange fine kajakkturer i sommer!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Hasle Expedition, og sliter litt med de samme problemene (jeg er 187-188cm). Hadde min første lengre padletur med den i dag, og fikk litt problemer med knærne. Tåler ikke å sitte i den stillingen så veldig lenge om gangen, og måtte stadig inn til land/kai for å få beveget litt på høyrefoten.

Som Lars sier ville jeg gitt den litt tid. Jeg er selv 188 og tung men tilpasser meg fint. Viktig å sitte godt, og jeg justerer alltid slik at knærne står i mot siden av kajakken for å skape god kontakt, og padler med myke neoprensokker...

Et par tips: Den Expedition jeg har nå har 2 "skåler" som man setter helen opp i. Har din det? Om den har det så kan du vurdere å fjerne eller file av dem. Jeg så her om dagen en splitter ny Expedition og den hadde ikke disse skålene og det så bedre ut.

En kollega av meg er 195 og fikk laget en spesialcockpit som var noen cm lengre, og jeg ville snakke med Hasle om det eventuelt. For øvrig er lengden på Hasle kajakkene akkurat litt for korte for "vår" kroppslengde. Håper det ordner seg..

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du må gi kajakken litt tid Torgeir. Du vet det er en ganske annerledes stiling enn å gå lange turer. Det er jo litt sånn med sykling også - det er ukomfortabelt de 10-20 første milene, og så går det seg til... Håper du får mange fine kajakkturer i sommer!

Så du tror i utgangspunktet at det skal gå greit med Hasle Expidition til en som meg (184 cm), Lars? Jeg tror ikke det er noen i nærheten av Trondheim som selger Hasle, så det kan være litt vrient å prøve den. Kan jo evt. sjekke med en av de lokale padleklubbene å høre om det er noen som har en jeg kan låne.

Hvordan er det forresten om man bestiller kajakk fra en forhandler et annet sted i Norge. Må jo dra på seg noen kroner å sende en kajakk med posten...? Eller kanskje sende den med Hurtigruta nordover om man kjøper et sted langs kysten.. Noen som vet noe om det?

Ser at noen sender for en billig penge. Er dette normalt hos de fleste forhandlere?

Takker for gode svar foreløpig! Som sagt blir det nok ikke før til høsten at jeg skal handle. Satser på noen gode høsttilbud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i prosessen med å kjøpe meg havkajakk.

Jeg har vært i kontakt med MANGE forskjellige forhandlere og har etterhvert funnet meg noen som jeg skal vurdere litt videre fremover.

Den som jeg fikk mest utav å prate med av selgerne var Jan på http://www.kajakkogfjell.com/ .

Han sendte meg også en kajakkoversikt som var veldig fin å bruke som rettledning på leten etter kajakker.

Send meg en mail så skal jeg videresende den.

For min del så er jeg bombesikker på at jeg IKKE skal kjøpe Hasle expedition. Ser at mange er fornøyd med den, og har blitt fortalt at de aller fleste synes det er en ok kajakk.

Men jeg vil heller legge i 3-5 tusen ekstra for å få meg noe som er mye bedre og som jeg kan være storfornøyd med i mange år.

Sannsynligvis vil jeg havne på Boreal Designs - Inukshuk, Prijon - Seayak eller Kodiak, eller Dagger - Exodus.

Jeg er 184 cm og veier 80 kg.

Butikker hvor jeg har opplevd service og kunnskap som svært god:

- www.kajakogfjell.com

- www.eian.no

- www.kajakk-fritid.no

Lykke til.

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så er jeg bombesikker på at jeg IKKE skal kjøpe Hasle expedition. Ser at mange er fornøyd med den, og har blitt fortalt at de aller fleste synes det er en ok kajakk.

Men jeg vil heller legge i 3-5 tusen ekstra for å få meg noe som er mye bedre og som jeg kan være storfornøyd med i mange år.

Sannsynligvis vil jeg havne på Boreal Designs - Inukshuk, Prijon - Seayak eller Kodiak, eller Dagger - Exodus.

Jeg bare lurer på.. Om du skal opp i den prisklassen.. Hvorfor kjøper du da ikke en glassfiberkajakk? De fleste av de du nevner der er vel også plast så vidt jeg vet...eller?

Hva er det med Hasle som du er misfornøyd med? Jeg har padlet utrolig mye med mine og er storfornøyd og kan ikke finne noe negativt om dem. Andre plastkajakker har sagget og bulket seg (når de blir bært med mye vekt i) og er breie og tunge og lekke men mine har funket utmerket i veldig tøff bruk. Jeg har også leid dem bort til fremmede og i kurs sammenheng til fremmede og fortsatt er jeg strålende fornøyd med dem til eget bruk...

Men det er til mitt bruk her i fjæresteinene på Helgeland :) Om jeg skulle brukt dem i fra flytebrygger og til forsiktig bruk hadde jeg satset på karbon eller glasssfiber. Det er et uoversiktlig marked, men Hasle er lett å bli kvitt om man vil prøve noe annet..

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange tilsynelatende små/store nok ikke finner seg helt til rette i Hasle Expedition skyldes at kroppslengde nødvendigvis ikke er synonymt med så og så lange bein. Har en lange bein, vil en ofte erfare at Hasle-ne gir for lite rom til disse. Det er rett og slett ikke beregnet god nok beinlengde for lange bein. Paradoksalt nok, da kajakken ellers er relativt stor.

At noen opplever kajakkene som vonde å sitte i (selv om de har korte nok bein), kan ha noe med hvordan fotstøtte/pedalanordningen har vært utformet. Denne gir både god støtte og styrekontroll, men en blir samtidig temmelig låst i beina når en sitter med føttene oppi anordningen ettersom en har små muligheter for å flytte på føttene for å strekke ut/forandre beinstilling innimellom. Å sitte stastisk på det viset i mange timer, vil derfor av mange føles ukomfortabelt.

Anordningen rigger dessuten godt i cockpiten. Noe som nok går ut over plassen.

Men mener å ha hørt at Hasle har foretatt noen modifikasjoner for å komme ovennevnte kritikk i møte. Vet ikke om det stemmer, men er det så at du lurer på modellen, så finner du nærmere ut av dette via en henvendelse til produsenten (som jo er norsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på.. Om du skal opp i den prisklassen.. Hvorfor kjøper du da ikke en glassfiberkajakk? De fleste av de du nevner der er vel også plast så vidt jeg vet...eller?

Hva er det med Hasle som du er misfornøyd med? Jeg har padlet utrolig mye med mine og er storfornøyd og kan ikke finne noe negativt om dem. Andre plastkajakker har sagget og bulket seg (når de blir bært med mye vekt i) og er breie og tunge og lekke men mine har funket utmerket i veldig tøff bruk. Jeg har også leid dem bort til fremmede og i kurs sammenheng til fremmede og fortsatt er jeg strålende fornøyd med dem til eget bruk...

Men det er til mitt bruk her i fjæresteinene på Helgeland :roll: Om jeg skulle brukt dem i fra flytebrygger og til forsiktig bruk hadde jeg satset på karbon eller glasssfiber. Det er et uoversiktlig marked, men Hasle er lett å bli kvitt om man vil prøve noe annet..

Kjell Iver

Jeg har prøvesittet Hasle Expedition og jeg synes den var grusom å sitte i sammenlignet med de andre jeg har prøvd. Blant annet så måtte jeg strekke tærne fremover fordi det var "for lavt under taket" til at de kunne stå rett opp. Dette føltes svært ubehagelig etter kun kort tid.

Jeg trengte ikke mere enn 30 sekunder i den cockpiten for å finne ut av at denne ville jeg ikke ha.

I tillegg så prata jeg idag med Jan på www.kajakkogfjell.com hvor jeg har innhentet noen tilbud og priser. Han fortalte at han skulle slutte å selge Hasle fordi det var dårlig service, da kajakken ikke var i nærheten av å holde mål i forhold til de andre kajakkene han førte.

Om han har rett er jeg ikke den riktige til å svare på da jeg må karakteriseres som en grønnskolling innenfor dette temaet.

Men jeg merker meg at svært mange er veldig fornøyd med denne kajakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver;

Jo jeg har både sett på og vurdert glassfiber.

Men jeg er sinnsykt usikker på hva jeg skal gå for.

Noen bedrevitere mener ditt og andre mener datt.

Men jeg tror at til mitt bruk som vil bli turer i fjellvann, elv og sjø så er det ikke dumt med plast.

Men jeg merker meg at flere selgere sier at glassfiber tåler mer enn man skulle tro.

Blant annet så så jeg en langtidstest av bladet padling av Reval RS som fikk kjempegode skussmål. Mens flere "bedrevitere" har sagt at øst-europeiske kajakker har en svært variabel kvalitet som man ikke kan stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du må gi kajakken litt tid Torgeir. Du vet det er en ganske annerledes stiling enn å gå lange turer. Det er jo litt sånn med sykling også - det er ukomfortabelt de 10-20 første milene, og så går det seg til... Håper du får mange fine kajakkturer i sommer!

-lars

Joda, jeg skal gi den litt tid. I alle fall en tur til :roll: Men forhandler samtidig med en kompis som kanskje vil overta den...

Litt av problemet nå er at jeg har oppdaget at det finnes andre kajakker med helt andre egenskaper enn Hasle Expedition. Gjorde noe så "dumt" som å besøke Platou's kajakkdemo i går, og fant naturligvis flere meget gode alternativer. Blant annet en som heter "Current Designs - Storm". Der var det bedre plass, lengre sete og annen pedalplassering. Pedalene var helt ute på sidene, noe som ga en mer naturlig sittestilling for meg. Og midt mellom pedalene var det flatt gulv der beina kunne strekkes ut om ønskelig. Fikk meg en halvtime i den båten, og stortrivdes :) Og til slutt fikk jeg prøve en helt ny glassfiberkajakk, mener den het "Letterman" ellerno. Litt mindre stabil, men jøsses for en respons på både pådrag og kanting :D

Blir jeg kvitt Hasle Exp. til en fornuftig pris, så der jeg ikke bort fra at jeg raser rundt i en glassfiberkajakk om kort tid :) Men bør vel ta meg en tur innom andre butikker og kikke litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg padlet før i tiden veldig mye kajakk og deltok i div. langdistanse renn- normalt i turkajakk klassen.

Det var da i glassfiber kajakker fra Struer kajakk, Danmark. Modeller som Zefyr, fenja mv. Jeg har også padlet ture i de. Glassfiberarmert polyester tåler noe juling, men trives vel ikke så godt med norske fjellfjæra! Men like bra eller dårligt som aller andre skjærgård-jepper mv. Husk bare at materialetykkelsen er mye tynnere!

De finnes også i ennda lettere utgave i glass- eller kullfiber armert epoxy (konkurrans)

Ennda værre er det med kajakken min i garasjen i formspennt mahogny ( 12 kg!)!!

Baljeplast (polyetylen) kajakkene bl.a. fra Hasle m.fl. er helt Ok, men efter min mening uhovelig tunge: 22-27 kg!! Tenkt på overbæringer i Femunden!

Mange havkajakker er også rikelig brede, hvor en skal føre padleåren, så en får en dårlig og ineffektiv stil.

En turkajakk til sjøen og vann bør være lang, ha ordentlig kjøllinje så den er retningsstabil, ha ror til korreksjon for strøm/vind og et flatt U-formet tversnitt - ikke rundt=ustabil.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.