Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur med hengekøye i Finnemarka


Cani

Anbefalte innlegg

Hei, dette er min aller første post her inne. Jeg har vært medlem en stund, lest massevis av innlegg, og har fått mange svar på ting jeg har lurt på og/eller vært interessert i.

Nå håper jeg noen kan gi meg tips om fine steder som passer til overnatting med hengekøye i Finnemarka. Jeg har akkurat kjøpt hengekøye, så den er fremdeles ubrukt. Dette blir med andre ord en helt ny erfaring for meg:-o Til nå har jeg alltid sovet i telt. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en solotur med én overnatting. Dette blir også nytt for meg. Jeg har aldri vært på tur helt alene før. Det er bittelitt skummelt, men tenkte jeg skulle utfordre meg selv litt :-D 

Jeg antar at sekken min blir ganske tung, så jeg ønsker ikke å gå alt for langt, maks 1-2 timer gåtid i rolig tempo. Jeg har valgt hengekøye fordi teltene våre blir alt for tunge å bære alene. Jeg bor i Lier, så jeg har vært en del i den delen av Finnemarka som regnes som "Drammen nordmark". Har vurdert alternativer som Tverråsen, Skimten, Garsjø og Storsteinsfjell. Noen som har turerfaring fra disse områdene og som kan gi meg noen tips? Eller kanskje det er helt andre steder jeg bør vurdere? Tar gjerne i mot tips fra erfarne "hengere" også om hva jeg bør tenke på med hengekøye. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Nå vet jeg ikke om noen spesifike hengekøye steder, men jeg var i romdetå rundt Eiksetra, Tverråsen og Garsjø for noen helger siden, og vi sleit vel heller med å sette opp telt fordi det var aldri stor nok plass til telt på vår str :D Så jeg tror hengekøye er ypperlig der. Hadde jeg ikke hatt hund som skulle jeg vurdert det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, det høres lovende ut for hengekøye:-D Jeg har enda til gode å komme meg ut på solotur, så jeg er fremdeles interessert i å høre andre sine erfaringer fra området:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har gått mye i Finnemarka, og ved Gamledammen over Kjøsterudjuvet er en genial plass for hengekøye. Når du har sovet der så kan du gå inn mot Goliaten og raste der. Har tatt den turen noen ganger med mange nybegynnere med køye. Spesielt ved Gamledammen er det helt topp, siden bakken er flat og det er laget bålplass med sittemuligheter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.