Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Trollveggen eller Theta SVX(Arcteryx)


Gjest

Anbefalte innlegg

Nå er det salg på disse to jakkene, 3600, jeg lurer på hvilke av dem som vil holde lengst, hvilket merke som har best kundeservice osv. Til dere som har eid en av dem, hva synes dere om jakken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først bør du bestemme deg for hva du ønsker, vil du ha en lang jakke eller en kort jakke? Theta SVX har langt snitt (Går GODT nedpå rumpe og lår) mens Trollveggen har kort klatresnitt og stopper litt nedenfor midjen. 

Jeg har både Arcteryx klær og Norrønaklær og har aldri hatt problem med kundeservicen til noen av de. Norrøna fikser sine klær selv mens Arcteryx sender sitt til Goretexservice på Aukra. 

Mtp jakkene så har jeg Theta SVX jakken. først og fremst så er de store i størrelsen. Jeg bruker XXL til vanlig men burde kjøpt jakken i XL. Som alle kraftige goretexjakker så puster de ikke fantastisk bra etter litt tids bruk. Vannet preller enda fint av sålenge du reimpregnerer den innimellom. Store gode lommer og gode justeringsmuligheter på hetten og GOD plass til hjelm under :) 

Glidelåsen i front på Norrønajakken er vanntett mens på theta jakken så er den vannavstøtende bare. Jeg har dog aldri opplevd at det har kommet vann gjennom glidelåsen. 


Så ja. JEG ville valgt Theta SVX jakken igjen skulle jeg kjøpt ny, det er dog fordi den er såppas lang. Jeg liker at regnet ikke havner RETT i lommehøyde på buksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TomasOH takk for et så raskt svar! Har bare prøvet Trollveggen i butikken, syntes ikke den var så alt for kort, men har hørt at SVX er lang. Litt usikker om lang jakke er bra eller dårlig for mitt bruk? Skal bruke jakken mest til tinderangling, dagsturer. Hvis jeg har en bib bukse, type arcteryx bibsa så er det ikke så stor problem om jakken er litt kort? Mener å huske Norrøna hadde litt problemer med liminga i trollveggen serien par år tilbake, men det har de kanskje fikset nå? (En kompis måtte levere inn sin jakke fordi de vanntette glidelåsene begynte å gå opp i liminga) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollveggen jakken ble alt for kort for meg (magen hjalp godt til på det punktet...Den er lengre om mindre ting stikker ut i magehøyde :P

Jeg har aldri følt at Theta SVX jakken er for lang, den har gode strikk i bunn så til daglig bruk så har jeg den dratt opp til livet og snurpet igjen. Begynner det å regne skikkelig så løsner jeg strikken og lar jakken få full lengde. Det jeg også liker med lengden på jakken er at jeg fint kan bøye meg framover, stå på huk etc uten at jakken er oppe i nakken på meg. Jeg liker også at lengden gjør at jeg kan bruke paclite goretex midjebukser uten noe stort åpent rom i mellom, selv om min go to gortexbukse er Sabre BIB fra Arc'Teryx med noen lette modifikasjoner i buksebeina. 

Noe problem mtp regn og vind som kommer inn vil nok ikke være et problem med en BIB bukse under nei, men jeg vet at JEG ville gått å irritert meg over å stadig vekk måtte dradd ned jakken etter å ha bevegd meg litt. Skal du gå med større sekker så er det enda et punkt som gjør at jeg liker lengde på jakken, får du slutten på jakken godt nedenfor hoftebeltet etc etc så gjør det saken lettere å trekke ned jakken hvis den sklir litt oppover. 

Men alt i alt, ingen av jakkene vil direkte skuffe deg, jeg skulle fint overlevd med en Trollveggen også men det er småting som lengde, farge (ja faktisk), plassering av lommer som gjør at jeg følte Theta SVX ble et lettere valg

Endret av TomasOH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Trollveggen, mye fordi jeg ga 1990 for den i vinter. Hvis ikke det er en ny modell nå ville jeg kikket etter en bedre pris på denne. 

Jeg opplever den ikke som kort, men jeg er lang og slank. Bruker L. Lufting under armene er bra og jeg har ikke opplevd jakka som klam i vinter. Heller ikke under skitur nå i Mai der tempen var godt på plussida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stemme går til Norrøna Trollveggen. 

Det er av den enkle grunn at det er den jakka jeg bruker mest og som er mest slitesterk. Vil ikke omtale den som kort.

Nå skal det nevnes at alle de andre jakkene mine også er Norrøna......

Arcteryx kjenner jeg ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 24.5.2016 at 14.36, TomasOH skrev:

Først bør du bestemme deg for hva du ønsker, vil du ha en lang jakke eller en kort jakke? Theta SVX har langt snitt (Går GODT nedpå rumpe og lår) mens Trollveggen har kort klatresnitt og stopper litt nedenfor midjen. 

Så ja. JEG ville valgt Theta SVX jakken igjen skulle jeg kjøpt ny, det er dog fordi den er såppas lang. Jeg liker at regnet ikke havner RETT i lommehøyde på buksen. 

Jeg tror mange i Norge liker lange jakker som Theta SVX. Nå viser det seg imidlertid at den er tatt ut av produksjon uten å ha fått noen direkte erstatning, riktignok en ny som heter "Beta SV" men den er neppe like lang som Theta. Theta AR er vel den lengste jakken Arcteryx har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hadde jeg kunne valgt på nytt så hadde jeg nok gått for noe annet en Theta SVX.
Størrelsen og formen på disse jakkene er helt merkelig synes jeg, jeg kjøpte meg en i str. L og den svømmer jeg nærmest i. 
Bortsett fra det så er jeg fornøyd med funksjonene til jakken.
Vil hvertfall anbefale at du prøver jakken før du kjøper så du er helt sikker på størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.