Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykling i norske nasjonalparker 2017


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Utspillet fra NOTS er like naivt og hjernedødt som argumentene fra politikerne som åpnet for snøscooter kjøringen og i fullt alvor påstod at det bare ville bli kjørt i lovlige løyper. Eller kanskje NOTS er redd for at de skal få ansvaret for ødeleggelsene i naturen og har lagt en strategi for ansvarsfraskrivelse.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jan da... Dette er ikke nok til å bevise noen verdens ting, og det snakket vi også om for et halvt år siden.

Vi har da mange nok eksempler på 30cm fotstier som blir til 3-5 meter brede sørpegater når fotfolket prøver å holde seg tørr på bena forbi gjørma. Dette skjer over alt hvor det er jevnt over fuktig på stien.

NINA konkluderer med at slitasjen er lik for alle formene for friluftsliv, ikke bare sykling. Jeg regner med at du som er så var på slitasje, er ditt ansvar bevisst og holder deg hjemme i helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Per Fredrik skrev:

Utspillet fra NOTS er like naivt og hjernedødt som argumentene fra politikerne som åpnet for snøscooter kjøringen og i fullt alvor påstod at det bare ville bli kjørt i lovlige løyper. Eller kanskje NOTS er redd for at de skal få ansvaret for ødeleggelsene i naturen og har lagt en strategi for ansvarsfraskrivelse.  

Så ikke bare skal folk hetses fordi de driver med en aktivitet man ikke liker, men også når de forsøker å drive det så ansvarlig og føre var som mulig også?

Jeg tror det er dødfødt å hetse gode tiltak for voksenopplæring i nye sporter.

Det er jo bare å ta en titt på jegerprøva. Med 10.000 år med tradisjoner på reinsjakt, så trenger vi likevel både gode regler og gode kurs for å lære folk flest opp i human jakt-etikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kall det hets Martin, da synker debattnivået. Det dreier seg ikke om hva jeg ikke liker, det er det ikke mange som har noen interesse av. Sammenligningen med jegerprøven er irrelevant. Jakt og naturforvaltning har vi ganske god kontroll på og har hatt det i generasjoner med våpenloven i bunnen. Naturen er under sterkt press fra mange interessegrupper, det er meg meg uten hensyn til noen ting. Som du har registrert er jeg ikke alene om å mene at det ikke skal åpnes for nye aktiviteter som vil belaste naturen i nasjonalparkene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ble denne "forskningen" på stibruk for eksempel utført på stier der det KUN ble syklet på og KUN ble gått på, først da vil man se den egentlige slitasjen?

Er alle bildene med fot og sykkelspor i gjørma egentlig et resultat av at syklene har generert gjørma, med det resultat at stakkarer til fots har blitt nødt til å gå i den etterpå?

Hvordan var egentlig stiene i marka før når ingen syklet på de?

Å tro at har man regler eller "spilleregler" så vil alle følge den er en utopi. Egoisme kjenner ingen grenser. Se bare på vannskutene, når bruken ble myknet opp ble disse en pest og en plage i enkelte områder. Gjøres det samme med snøscootere har jeg ikke tro på at det blir noe anderledes. Selv med dagens regler kom jeg over et område i vinter der flere scootere hadde kjørt "bajas", lenge! Så selv om det finnes sykler som gjør det mulig å sykle "over alt", betyr ikke at det er automatisk riktig å tillate det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Per Fredrik skrev:

Ikke kall det hets Martin, da synker debattnivået. Det dreier seg ikke om hva jeg ikke liker, det er det ikke mange som har noen interesse av. Sammenligningen med jegerprøven er irrelevant. Jakt og naturforvaltning har vi ganske god kontroll på og har hatt det i generasjoner med våpenloven i bunnen. Naturen er under sterkt press fra mange interessegrupper, det er meg meg uten hensyn til noen ting. Som du har registrert er jeg ikke alene om å mene at det ikke skal åpnes for nye aktiviteter som vil belaste naturen i nasjonalparkene. 

Kan nivået synke lavere enn dette?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sykkel/piggtraad-sabotasje-mot-ungdoms-nm-paa-sykkel/a/23502577/

Sitat

Piggtråd-sabotasje mot ungdoms-NM på sykkel

** 300 deltakere

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Omnilite skrev:

 Ble denne "forskningen" på stibruk for eksempel utført på stier der det KUN ble syklet på og KUN ble gått på, først da vil man se den egentlige slitasjen?

Er alle bildene med fot og sykkelspor i gjørma egentlig et resultat av at syklene har generert gjørma, med det resultat at stakkarer til fots har blitt nødt til å gå i den etterpå?

Hvordan var egentlig stiene i marka før når ingen syklet på de?

Å tro at har man regler eller "spilleregler" så vil alle følge den er en utopi. Egoisme kjenner ingen grenser. Se bare på vannskutene, når bruken ble myknet opp ble disse en pest og en plage i enkelte områder. Gjøres det samme med snøscootere har jeg ikke tro på at det blir noe anderledes. Selv med dagens regler kom jeg over et område i vinter der flere scootere hadde kjørt "bajas", lenge! Så selv om det finnes sykler som gjør det mulig å sykle "over alt", betyr ikke at det er automatisk riktig å tillate det.

Jeg har lagt inn bilder av fotstier før, og dere vet like godt så meg hva vi snakker om når vi forteller om tynne stier som blir til 5 meter brede sørpegater når det kommer et lite vått parti på stien. Stien over Besseggen trengte forsterkninger av sherpaer, og det samme gjorde Romsdalseggen. Disse stiene sykles ikke av folk for å si det sånn.

Jeg har ikke merket noe særlig til scooterne. Men jeg ser ekstremt mange fritidsbåter på sjøen på godværsdager. Kanskje regulere disse før man hytter med neven ovenfor et par vannscootere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Martin Gjellestad skrev:

Dette er dessverre reaksjoner pressgrupper kan få når de går for fort og hardhent fram og har en fremferd som "folk" ikke aksepterer. Jeg er ikke overrasket over at slikt skjer som du viser til, men noe debattnivå er det ikke, denne hendelsen var en kriminell handling og en oppgave for politiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎28‎.‎10‎.‎2016 at 9.39, Martin Gjellestad skrev:

I det området (hvor der for øvrig ikke fins villrein..) falt det noen kraftige regnbyger etter Tsjernobyl. Det har gjort at det hoper seg opp radioaktivitet i kjøttet, særlig i år det er mye sopp. Det samme skjer med sau, geit og storf i de områdene, men de kan bare settes på et spesielt fôr i et par uker, så er det ute igjen. Reinen kan ikke fôres ned.

Se heller her:

 http://forskning.no/mat-og-helse/2008/08/reinsdyrkjott-det-sunneste-kjottet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10/28/2016 at 13.31, Martin Gjellestad skrev:

Egentlig ikke, for jeg ønsker ikke å avslutte jakta. Har jo jegerprøve og våpen selv.

Jeg er ikke rette personen til å grave ned i forskningsrapporter for å underbygge et argument om å legge ned jakta. Snarere, lanserte jeg heller et tankeeksperiment. Hva om vi forvaltet annerledes? Om vi ikke fokuserte på maks uttak av kjøtt?

Fellingsløyvene blir vel fastsatt ut i fra hvor mange dyr man kan ta ut, eller? Slik jeg tolker fjellstyrene her omkring på Facebook sidene deres, så skytes det vesentlig færre rein enn det blir gitt løyve på fordi reinen er vanskelig å komme innpå. Eller tjener man ekstra penger på kortsalg, når kortene uansett ikke blir brukt? Er det derfor det er så mange løyver? Jeg aner ikke.

No er vel ikkje einaste argument for jakta maks uttak av kjøtt? Det handlar vel om å få ein turnover i populasjonane som legg til rette for ein sunn og frisk stamme, jf det lompa syner til, med stagnasjon i utviklinga. 

Når me har fragmentert leveområda så til dei grader, er det i alle fall viktig at me beheld og legg til rette for gode korridorar mellom leveområder. 

Dårleg mobilitet desse imellom har negative konsekvensar for individ i polulasjon/bestand, jf. grunnleggande økologisk tankegang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎28‎.‎10‎.‎2016 at 12.53, Gal Krokfot skrev:

Eit poeng skal du dog få, etter å ha sett nærmare på tala forstår eg ikkje korleis dei kan fortsette å auke antal
fellingsløyve mens fellingstala går ned. Svindel / dårleg forvaltning er mine fyrste tankar her, men andre betre
opplyste kan få lov til å opplyse meg...1f4a1.png

Det er ikke så vanskelig. Enkelte av bestandene har blitt for store, som for eksempel på Hardangervidda, og da ønsker man en større avskyting. Problemet der er at dyrene de senere årene har stått øst på vidda i jakta, slik at bare noen få av kortinnehaverne har hatt mulighet til å jakte på dyrene. Det har blitt noe enklere å gå over i andre terreng utover i jakta, når de på østsiden har fått sine dyr, men det er klart at folk som har kort i Eidfjord har en drøy kjøretur rundt for å få jakte..  For 30 år siden sto dyrene lenger vest i jakktiden. Dette går i sykler ettersom visse områder blir beitet ned og andre har fått tid til å regenerere.

Kvotene blir satt hver vår, etter at tellingene på vinteren er unnagjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
9 timer siden, Tessatroll skrev:

No er vel ikkje einaste argument for jakta maks uttak av kjøtt? Det handlar vel om å få ein turnover i populasjonane som legg til rette for ein sunn og frisk stamme, jf det lompa syner til, med stagnasjon i utviklinga. 

Når me har fragmentert leveområda så til dei grader, er det i alle fall viktig at me beheld og legg til rette for gode korridorar mellom leveområder. 

Dårleg mobilitet desse imellom har negative konsekvensar for individ i polulasjon/bestand, jf. grunnleggande økologisk tankegang.

Er ikke sikkert verken E6 eller jernbanen hadde ligget over jorda om de ble bygget i.l.a. av de siste 30 åra, nei. De mener vel at fra gammelt så var trekkrutene større og at E6/jernbanen sperrer eldre trekk mellom Knutshø, Snøhetta og Rondane, områdene med høyest andel av genetisk ekte villrein. Kan forresten nevne av Knutshø ikke er nasjonalpark, selv om det er noen verneområder. Fritt for sykling. Går til og med et ritt gjennom området. Men mye vil ha mer og fanden vil ha fler osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Enern løypa går opp Vinstradalen og ned i Unndalen og videre. Jeg vet ikke hvor mye det sykles der ellers, men det er ikke et område med utstrakt vern. Det er også en type terreng som skårer lavt på instamoment-barometeret, lite alpint. Det er nettopp dette som er poenget mitt. Syklistene vil inn i postkort-terrengene, som av naturlige årsaker har hatt et strengt vern i årevis. Det holder ikke å fly på sæterveier og tørre morenerygger i et slikt "månelandskap". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.