Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sovepose Cumulus Teneqa


Anbefalte innlegg

Jeg må ha meg en ny sovepose da min trofaste Ajungilak dunpose som jeg arvet av fattern, dessverre har blitt ødelagt og kassert. 

Jeg har ikke forstand på disse moderne posene. Jeg ser jo at de har flere smarte løsninger som min gamle pose manglet, blant annet glidelås. Men jeg vet ikke hvilken jeg trenger.

Det er ikke så ofte jeg sover i sovepose, men planlegger en del bruk nå i vinter til noen lengre alpine turer. Ellers vil den stort sett bli brukt som teppe på sommeren. 

Kravene er relativt lett vekt og pakkbarhet. Derfor blir det dun.

Den må kunne brukes ned til ca 20 minus. 

Prisen må være billigst mulig.

Ellers så vil jeg på de kaldeste turene alltid ha med meg to isolerende jakker (vanligvis en tykk dunis, og en tynnere syntetisk), i tillegg til isolerende skjørt. Blir det riktig kaldt kan jeg supplere med dette i posen.

Jeg har i dag et liggeunderlag med R-verdi på 6, men blir etter hvert å kjøpe et lettere med R-verdi på 3,3. 

I tillegg fryser jeg ikke så lett, annet enn på beina.

Har sett på poser fra Cumulus og Roberts. Nærmere bestemt Cumulus Teneqa 700 og Roberts Voyager 600 eller 700. 

Tror dere disse blir varme nok, eller burde jeg gå for andre poser?

Cumulus frister mest da prisen virker uslåelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal bruke soveposen til -20 kan den dessverre bli litt kald da comfort temperaturen på Cumulus Teneqa 700 er -9. Min erfaring er at man bør kjøpe en pose som er varmere enn temperaturen man skal bruke den i. Dette er lurt å gjør fordi en sovepose mister varme da den blir eldre. Mammut har noen lette vinterposer av dun som man kan sove i -20 med, jeg har prøvd noen av disse selv og de holder mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Isak Knutsen skrev:

Hvis du skal bruke soveposen til -20 kan den dessverre bli litt kald da comfort temperaturen på Cumulus Teneqa 700 er -9. Min erfaring er at man bør kjøpe en pose som er varmere enn temperaturen man skal bruke den i. Dette er lurt å gjør fordi en sovepose mister varme da den blir eldre. Mammut har noen lette vinterposer av dun som man kan sove i -20 med, jeg har prøvd noen av disse selv og de holder mål.

Jeg var kanskje litt upresis når jeg skreiv at den må kunne brukes ned til -20. Det er ikke en temperatur jeg regelmessig vil bruke posen i, men det er en temperatur som potensielt kan oppstå på de turene jeg skal på, men er nok mer unntaket enn regelen. Jeg leste en test hvor noen hadde brukt Teneqa ned til minus 21 med ullundertøy og ullsokker. Derfor tenkte jeg det kanskje måtte fungere godt med dunjakke og skjørt, eventuelt bruke et innertrekk i fleece eller noe til posen hvis jeg vet det blir kaldt på tur. Men mulig jeg har vært litt for optimistisk. 

Mammut sine poser er uaktuelle grunnet en sinnsyk pris. 

13 timer siden, Halvork skrev:

Som sagt så har jeg ikke helt forstand på disse moderne posene, men denne posen har jo samme comfort og limit som Cumulusposen? Den har dårligere bæreevne, høyere vekt og pris. Det er klart den kan være et alternativ, men ikke sånn umiddelbart bare ved å sammenligne spesifikasjoner. Hva gjør denne posen til et bedre alternativ enn Teneqa 700?

 

13 timer siden, Nimrad skrev:

Jeg har ikke annet enn positive ting å si om Robert's sine poser hvertfall. Send dem en mail så vil du få en skreddersydd pose skreddersydd til deg. Selv har jeg Explorer 900 til vinterbruk.

Ja de posene fra Roberts ser absolutt spennende ut, men de er jevnt over en snau tusenpeising dyrere enn tilsvarende fra Cumulus av de jeg har sett på. Men jeg kan alltids kjøpe en litt dyrere pose innenfor rimelighetens grenser hvis jeg får den akkurat sånn jeg vil. Men det er jo litt derfor jeg spør også, for jeg vet jo ikke helt hva det er jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Cumulus og Roberts ser bra ut de.  Jeg ser bare at comfort temp er - 18 i Viking posen,  mens - 9 i Cumulus (en del forvirring rundt temp,  må sjekkes grundig) . Har en del poser (mammut,  ajungulac , Viking mm)  og sovet en del mnd ute,  og selv om jeg er middels varmblods,  så må jeg gjerne ligge litt mer på minus enn anbefalt comfort temp. Bredden av posen er og grei å sjekke da noen menn ikke passer 70 og 75 bredde.  Selv må jeg ha ca 80 bredde for å sove greit. 

Lykke til 

Mvh Halvor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, PaulusT said:

Ja de posene fra Roberts ser absolutt spennende ut, men de er jevnt over en snau tusenpeising dyrere enn tilsvarende fra Cumulus av de jeg har sett på. Men jeg kan alltids kjøpe en litt dyrere pose innenfor rimelighetens grenser hvis jeg får den akkurat sånn jeg vil. Men det er jo litt derfor jeg spør også, for jeg vet jo ikke helt hva det er jeg trenger.

Ja, du får se. Du får den skreddersydd til dine mål og behov hos Robert's, men ellers er disse to merkene ganske like. De bruker begge stoff fra samme leverandør(Pertex). Jeg ser for øvrig at Cumulus tilbyr hydrofobisk dun. Hvis det ikke koster veldig mye ekstra så kan det være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Halvork said:

Hei

Cumulus og Roberts ser bra ut de.  Jeg ser bare at comfort temp er - 18 i Viking posen,  mens - 9 i Cumulus (en del forvirring rundt temp,  må sjekkes grundig) . Har en del poser (mammut,  ajungulac , Viking mm)  og sovet en del mnd ute,  og selv om jeg er middels varmblods,  så må jeg gjerne ligge litt mer på minus enn anbefalt comfort temp. Bredden av posen er og grei å sjekke da noen menn ikke passer 70 og 75 bredde.  Selv må jeg ha ca 80 bredde for å sove greit. 

Lykke til 

Mvh Halvor 

Er det comfort på -18?

Hekta på tur sine sider har veldig villedende specs på Viking posene synes jeg ... Hva er forskjellen på T-Limit og T-comfort ?

Temperatur:
T Limit (Mann): -18°C
T Comfort (Dame): -10°C
T Extreme: -38°C

Comfort (mann) ser jeg ikke opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

T comfort dame er lavere enn T comfort (som kalles T limit) for menn. Dette er altså betegnelser på comfort temp på damer og menn der en sover uten å fryse. Damer generelt fryser noe lettere. Samme med barn, der bruker jeg gjerne T comfort Dame som grense når jeg velger ut pose

les mer under, mvh Halvor

se her: https://www.oslosportslager.no/magasinet/temperaturgrenser---temperaturmerking-av-soveposer-331.aspx

Teststandarden kalles altså EN 13537, og er oppdelt i 4 deler:
 - Tmax - upper limit/maximum temperature: Basert på høyeste/varmeste temperatur en ”vanlig” voksen mann (80 kg) vil føle er komfortabelt.
 - Tcomfort - comfort rating: Basert på laveste temperatur hvor en sovende person, relatert til en ”vanlig” dame (60 kg), skal kunne ha en komfortabel natt.
 - Tlimit - lower limit: Basert på laveste temperatur hvor en sovende person, relatert til en ”vanlig” voksen mann (80 kg), skal kunne ha en komfortabel natt.
- Textreme - extreme rating: Dette er en temperaturgrense som kun skal brukes i nødstilfeller. Den baseres på overlevelse, utelukker derfor ikke skader, og er relatert til en ”vanlig” voksen kvinne. Dette er altså ingen reell temperaturgrense, og anbefales ikke å ta i betraktning i forhold til valg av sovepose. Ved valg av sovepose er det altså Tcomforten og Tlimiten som skal tas i betraktning for veiledning.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Halvork said:

Hei

T comfort dame er lavere enn T comfort (som kalles T limit) for menn. Dette er altså betegnelser på comfort temp på damer og menn der en sover uten å fryse. Damer generelt fryser noe lettere. Samme med barn, der bruker jeg gjerne T comfort Dame som grense når jeg velger ut pose

les mer under, mvh Halvor.....

Takk, hadde ikke skjønt før nå at comfort var for damer og limit var comfort for menn. Trodde alltid de oppga respektive og har lurt på hva limit for damer er og komfort for menn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.