Gå til innhold
  • Bli medlem

Damesko str. 43?


Mandarin

Anbefalte innlegg

Hei,

trenger noen råd ved kjøp av nye fjellsko.

Leter iherdig etter damesko i str. 43, men det ser ut til å være ikke-eksisterende. 42 blir for lite, og jeg har sett meg lei av å gå med bøyde tær nå.

Så jeg må helt sikkert over til herre, men der får jeg motsatt problem - for stor over vrist og tærne synes jeg får litt vel stor plass. Er redd jeg ikke får strammet de godt nok. Cluet er nok å finne et skomerke som er lav og smal, selv i herrestørrelser.

Noen som har litt oversikt over forskjellige merker som kan anbefale noe? Er på utkikk etter en halvhøy fjellsko til vandring i all slags vær, gjerme så lett som mulig.

 

Takk på forhånd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Mandarin skrev:

Hei,

trenger noen råd ved kjøp av nye fjellsko.

Leter iherdig etter damesko i str. 43, men det ser ut til å være ikke-eksisterende. 42 blir for lite, og jeg har sett meg lei av å gå med bøyde tær nå.

Så jeg må helt sikkert over til herre, men der får jeg motsatt problem - for stor over vrist og tærne synes jeg får litt vel stor plass. Er redd jeg ikke får strammet de godt nok. Cluet er nok å finne et skomerke som er lav og smal, selv i herrestørrelser.

Noen som har litt oversikt over forskjellige merker som kan anbefale noe? Er på utkikk etter en halvhøy fjellsko til vandring i all slags vær, gjerme så lett som mulig.

 

Takk på forhånd.

 

Kva med å prøve herremodell frå merkjer som typisk dominerar lenger sør i Europa? Er ofte smalare og meir petite. 

Tenkjer Scarpa, La sportiva, Vaude, Asolo, og heilt sikkert mange fleir. Støvlart og sko bygd på nordisk lest er jo ofte meir volum i og breiare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kva med å prøve herremodell frå merkjer som typisk dominerar lenger sør i Europa? Er ofte smalare og meir petite. 

Tenkjer Scarpa, La sportiva, Vaude, Asolo, og heilt sikkert mange fleir. Støvlart og sko bygd på nordisk lest er jo ofte meir volum i og breiare. 

Det har jeg faktisk ikke tenkt over!

Er disse merkene like gode i vårt klima? Ser jo at flere reklamerer med at de er utviklet til Nordiske forhold, men det er kanskje bare et salgstriks..?

Flere av disse merkene har jeg tilgode å prøve. Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mandarin skrev:

Det har jeg faktisk ikke tenkt over!

Er disse merkene like gode i vårt klima? Ser jo at flere reklamerer med at de er utviklet til Nordiske forhold, men det er kanskje bare et salgstriks..?

Flere av disse merkene har jeg tilgode å prøve. Takk!

Det er et dårlig salgstriks. 

Jeg har aldri funnet noen "norske" støvler. De er for tunge og klumpete og vonde. Scarpa og LaSportiva derimot <3 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mandarin skrev:

Det har jeg faktisk ikke tenkt over!

Er disse merkene like gode i vårt klima? Ser jo at flere reklamerer med at de er utviklet til Nordiske forhold, men det er kanskje bare et salgstriks..?

Flere av disse merkene har jeg tilgode å prøve. Takk!

Ja dei har jo både tekstil og skinnprodukt, og same materiala som "nordiske" merkjer. Eg personleg har mine favorittar i La Sportiva og Crispi. Scarpa høver ikkje meg, då dei ofte vert hakket for smale. 

 

Kva type fjellsko er du på jakt etter? Altså, bruksområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste damemodellene til La Sportiva finnes i størrelser opp til 43, og enkelte går så langt opp som 48. I tillegg er noen modeller ganske romslige i størrelsen, slik at du kanskje må gå ned en halv til en hel størrelse i forhold til andre fjellsko. De har flere modeller for alle slags aktiviteter og forhold, så hva som passer deg best finner du nok best ut sjøl. Den neste fjellskoen til kjærringa blir nok den nye Trango Guide Evo. Men den er kanskje litt mer teknisk enn det du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ja dei har jo både tekstil og skinnprodukt, og same materiala som "nordiske" merkjer. Eg personleg har mine favorittar i La Sportiva og Crispi. Scarpa høver ikkje meg, då dei ofte vert hakket for smale. 

 

Kva type fjellsko er du på jakt etter? Altså, bruksområde?

Jeg ser etter en allrounder, om det er mulig. Det blir vel mest hytte til hytte, bestiger noen fjell i ny og ne. Har vært bitt av fjellbasillen i 2 år nå, så er relativt fersk! Trenger nok derfor ikke de mest fancy skoene, til de største fjelltoppene - enda.

Har du noen å anbefale kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, PaulusT skrev:

De fleste damemodellene til La Sportiva finnes i størrelser opp til 43, og enkelte går så langt opp som 48. I tillegg er noen modeller ganske romslige i størrelsen, slik at du kanskje må gå ned en halv til en hel størrelse i forhold til andre fjellsko. De har flere modeller for alle slags aktiviteter og forhold, så hva som passer deg best finner du nok best ut sjøl. Den neste fjellskoen til kjærringa blir nok den nye Trango Guide Evo. Men den er kanskje litt mer teknisk enn det du er ute etter.

Takk for nyttig info. :-)

Ser bra ut Trango Guide, synes kanskje den er litt i dyreste laget for min lommebok. Det var vel den skoen som ble brukt i 71 grader nord, så de vet vel å prise seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mandarin skrev:

Takk for nyttig info. :-)

Ser bra ut Trango Guide, synes kanskje den er litt i dyreste laget for min lommebok. Det var vel den skoen som ble brukt i 71 grader nord, så de vet vel å prise seg. 

Om du finner brukt så vurder de. De er små i størrelsen og folk har tendenser til å kjøpe de litt for små. Så det ligger ofte slike støvler ute på Finn.no 

Jeg er veldig glad i mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Om du finner brukt så vurder de. De er små i størrelsen og folk har tendenser til å kjøpe de litt for små. Så det ligger ofte slike støvler ute på Finn.no 

Jeg er veldig glad i mine. 

Er det disse du har? https://www.oslosportslager.no/produkt/la-sportiva-trango-guide-evo-gtx-fjellsko-33673.aspx De varierer faktisk med en tusen-lapp i pris rundtom, hvis det er samme sko da. Blir så forvirret når de har så like navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Mandarin said:

Det har jeg faktisk ikke tenkt over!

Er disse merkene like gode i vårt klima? Ser jo at flere reklamerer med at de er utviklet til Nordiske forhold, men det er kanskje bare et salgstriks..?

Flere av disse merkene har jeg tilgode å prøve. Takk!

Har brukt disse merkene i mange år og er stort sett veldig fornøyd. Bruker st. 46, men har veldig smale føtter. Det passer som regel dårlig med de skandinaviske merkene. Siden merkene som ble nevnt ikke er så kjente i Norge har jeg også vært heldig og kommet over en del gode tilbud gjennom årene :-) Bruker nå et par La Sportiva som var nedpriset fra kr. 2990 til kr. 500!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mandarin skrev:

Takk for nyttig info. :-)

Ser bra ut Trango Guide, synes kanskje den er litt i dyreste laget for min lommebok. Det var vel den skoen som ble brukt i 71 grader nord, så de vet vel å prise seg. 

La Sporitva har vel flere modeller, men de er generelt i øvre prissjikt ja. 

Jeg er dessverre ikke kjent med hva de bruker i 71 grader nord da jeg aldri har sett det programmet, men vil tro de var like dyre før 71 grader nord.

Men som du sier at du er ute etter en damesko i størrelse 43, og da er det ikke så mange andre jeg kjenner til annet enn La Sportiva som har sko som er så store. Men det går jo an å bruke herremodeller som andre her har nevtn. 

Uansett så ønsker jeg deg lykke til og håper du finner deg noen gode sko som også passer din pengebok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du holder til i verden, men om du skulle slumpe til å bo i nærheten av Oslo (eller om du tør kjøpe sko på nettbutikk)  er det kampanje på fjellsko/støvler hos Oslo Sportslager, tilbud på blant annet nevnte Trango Guide :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt bestille på nett! :)

Har sett litt på disse: https://www.oslosportslager.no/produkt/la-sportiva-trango-guide-evo-gtx-fjellsko-33673.aspx?nosto=productcategory-nosto-2

Prøvde et par på XXL, som het Trango S EVO. Er redd de blir for stive i sålen til mitt bruk. Derimot passet den veldig godt! Hvordan de er mot hverandre vet jeg ikke, så jeg får lese meg litt opp tror jeg. :) Har dessverre ikke så mange butikker i nærheten med godt utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trango S Evo er jo en fullverdig 3 sesongs teknisk aplinismesko. Den er betydelig stivere i sålen enn Trango Guide evo. Jeg vil si Trango Guide Evo er en mellomting mellom en teknisk sko og en tradisjonell norsk fjellsko. Den er litt stiv i sålen, derfor er den kanskje litt mer teknisk enn det du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå har jeg prøvd alt som finnes snart, og endte opp med Salewa alp trainer. Det skal bli spennende å prøve de på langtur nå! Myke og gode, plass til alle tærne. Den første turen blir nok litt rar og uvant vil jeg tro! 

Takk for at dere satte meg på riktig spor. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

På'n igjen!

De siste ukene har jeg nok prøvd 20-30 forskjellige sko! Alt fra terrengløpesko til fjellsko!

Salewa røk etter en liten sesong. Fikk heldigvis igjen pengene!

Har nå kjøpt La Sportiva Ultra Raptor som er OK på sti. Men det er takket være 2x såler som bygger de opp nok innvendig til at de passer. Lav fot fra vristen og ut.

Kan dette være en løsning i fjellsko også?

Er redd jeg klarer å ødlegge enda et par dyre sko med mine bein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.