Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøgrense nordvestlandet


Svein

Anbefalte innlegg

Oppretter en tråd for å holde oversikt over snøgrense og tips om åpne veier/skogsveier på nordvestlandet. Andre oppfordres til å bidra med kun 1 innlegg hver, og deretter bruk "endre" knappen for å oppdatere!! Da blir oversikten bedre. Alle kan lese av dato for "sist endret" under innlegget. Uansett kan jeg kanskje oppfordre de som vil legge inn opplysninger om å reservere plass tidlig å tråden, dvs foreløpig kun legge et innlegg f.eks med teksten "info kommer".

Håper dette kan bidra til en strukturert og informativ tråd nå et par-tre-fire uker framover. For diskusjoner, opprett nytt tema!!

Informasjon oppdatert 06.mai:

Velleseterdalen, snøfritt ved Vellesetra nå. Skiføre starter en 15-20 min opp forbi hvis en går mot Gullmorbrekka, 5min hvis en går mot Storbreskaret.

Generell snøgrense i dette området er nå på 5-600m, noe varierende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvistaddalen 29/4. Snøskred stenger veien på 420 m. Vil være stengt hele våren hvis det ikke blir brøytet. Veien er i teleløsninga og er ikke helt god.

En del skibæring langs veien, men skiføre ved setra. Mye snø i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av påska kjørte vi fra Dronningkrona ned til Innerdalen, skiføre til 250 moh. da.

Fra Skjorta kunne en kjøre ned forbi det store gule gårdshuset, men smeltingen var i gang.

Traktorveien inn dalen mot Gogsøyra var skikjørbar helt til vannintakshuset ved parkeringa.

BE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var på Råna idag, 1586 moh. Nydli! Fram gjennom Urkedalen kunne eg med min firhjulstrekk køyre nesten fram til Haukåssetra. Vegen er snøfri halvtanna km frå Urkegjerdet. Det går nok ikkje lenge før heile vegen fram til setra er snøfri og køyrbar for alle slags bilar.

OPPDATERING 28.04

Eg var på Hundatinden i Hundeidvika idag. Køyrde fjellvegen i Megardsdalen til endes, altså snøfri veg.. Lite snøv i fjellsidene. 1 cm nysnø frå 800 moh. Dette førte til klabbeføre.

OPPDATERING 03.05

I helga var eg på Skårasalen. Kunne køyre Kvistaddalen fram til storfonna over vegen som ikkje er brøyta. Vil nok ta litt tid før den er brøytbar. Ca. 1 km å gå fram til Kvistadsetra. Nedkøyringa til Skår gjekk med ski på beina ned til 300 moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info pr. 02.05.2006

Dyrkorn v/ Storfjorden: Stykkevis skiføre/bart langs veien på strekningen Øygarden (300 m) til Gjerdsstølen (400 m). Herifra ennå sammenhengende skiføre langs elva, vil fort bli noen flere bare flekker. Lite snø opp til 5-600 m. Stedvis tungt føre/råttent i lavere strøk. Fast og fint langs fjellryggene.

Vaksvikfjellet:

Skiføre fra Sportskapellet retning Høgsvora, lite snø nederst.

Veien over Vaksvikfjellet ser ut til å være dekt av snø stykkevis (event. snøfonner). Enkelte snøfonner på

veien inn til Grytalisetra. Skiføre akkurat ned til setra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Ser ut til at det er tidssperre på endring av hovedinnlegget mitt.... i alle fall:

Litt info om ståa... hvis det "kleia" i skifoten :)

I går såg jeg nysnø helt ned til ca 900m i indre strøk av Sunnmøre, litt høyere lenger ut.

F.eks på Strandafjellet, ved Svartevatnet/Buvatnet, er det skiføre etter bare noen minutters bæring (ca ved "vannkummen"). Innen ei uke må en regne med 15-20 min bæring her, litt avhengig av temperatur/nedbør. Litt bratt inngang til Vassdalen, toppturer som Ystevasshornet, Dalmannshornet, Tinden og Tuvegga er tilgjengelig her i fra.

Grøtet (1519) såg aldeles forlokkende ut fra Skurdahornet (849) i går, ei kritthvit nordside. Bilvei til ca 500moh på Kilsti, usikker på hvor langt en må bære men helt klart et alternativ akkurat NÅ.

Trollstigen er kanskje beste alternativet nå, spesielt mot Finnan og Alnestinden er det skiføre rett fra veien. Ta med stegjern og isøks for å klatre over brøytekantene... B):lol:

Ellers er snøgrensa varierende, men det er mye skiføre i fjellet fortsatt. Det kalde været de siste par-tre ukene har gjort godt :) Lover bra for sommerski også i år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne kjøre sammenhengende ned til ca 550 meter på Åvastinden på Nøre Vartdal på fredag 1/6.

Kjørte du rett ned mot Langedalen eller runda du bort i skaret mellom Store og Lille Kuven ?

Håp om skiføre ned til samme høyde der en stund til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte du rett ned mot Langedalen eller runda du bort i skaret mellom Store og Lille Kuven ?

Håp om skiføre ned til samme høyde der en stund til ?

Håp om skiføre her, er garantert etpar veker.. Hadde en ettermiddagstur på Åvasstinden i går, 8.6. Turen gikk fra Steinestøylen i enden av Romedalen med kurs mot Ørstaskaret og videre til Åvasstinden. Ruta opp her går innom samme ruta som fra Vartdalsetra omtrent ved Ørstaskaret. Starta fra Steinestøylen rundt klokka 18, og nådde toppen omtrent 21.00 med bedagelig gange, hadde pakka med stegjern, men desse fekk ligge trygt i sekken, da ryggen opp var bar. Idet vi nådde toppen, opna samtidi skydekket seg, og i en lav kveldssol bar det ned renna på snøbrett. Føret var av upåklagelig, og først på ca. 550 moh. var det slutt på snøen. Om dette gjelder "dalføret" videre ned mellom Kuvane skal vere usagt, ruta vår gjekk ned igjen mot Steinestøylen.

Ozzi nevnte han hadde kjørt sammenhengende fra toppen... vel, kan hende det. Idag må man rekne med 7-10 minutts gange fra du har rennt renna til du er oppe igjen på Ørstaskaret, og kan fortsette nedkjøringa til vel 550 moh. Der var eldre skispor som indikerte at så også var tilfelle for den gang. Uansett, dette blir flisespikkeri. De eldre skispora gjekk videre ned mellom Kuvane og ned mot Vartdalsetra, om dette var ozzi..?

Legger ved et par bilder

post-1195-133474421395_thumb.jpg

post-1195-133474421419_thumb.jpg

post-1195-133474421444_thumb.jpg

post-1195-13347442146_thumb.jpg

post-1195-133474421482_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozzi nevnte han hadde kjørt sammenhengende fra toppen... vel, kan hende det. Idag må man rekne med 7-10 minutts gange fra du har rennt renna til du er oppe igjen på Ørstaskaret, og kan fortsette nedkjøringa til vel 550 moh. Der var eldre skispor som indikerte at så også var tilfelle for den gang. Uansett, dette blir flisespikkeri. De eldre skispora gjekk videre ned mellom Kuvane og ned mot Vartdalsetra, om dette var ozzi..?

Det var sikkert meg ja, om det ikke har vært noen der seinere da?

Med sammenhengende nedkjøring mente jeg i denne sammenhengen at det ikke var nødvendig å ta av seg skiene. Hvor mange høydemeter god nedkjøring du får avhenger av hvor langt ned i Langedalen du står før du går opp igjen mot Ørstaskaret.

Åvasstinden har nok skiføre lenge enda. En flott tur tidlig på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Oppdatert snøgrense informasjon pr. 16/5 - 2007

Kanndalen, Eresfjord: Kjørbart til ca. 400 m, hvor snøfonn sperrer veien. Litt bæring før det blir sammenhengende skiføre når det flater ut innover mot setrene.

Oppdatert føre- og snøgrense informasjon pr. 19/5 - 2007

Vengedalen, Isfjorden: Kjørbart til like forbi Vengedalssetra. Herifra er det skiføre. Fortsatt bra med snø innover dalen, og østover i retning Hurrungen. Mot Blånebba minker det på snøen i skogen, men det er fortsatt sammenhengende snøstripe opp lia om en går litt innover før en steingår elva og deretter dreier vestover.

Kavlisetra, Isfjorden: Bomveien mot Kavlisetra kan kjøres til endes. Herifra er det skiføre, og Kyrkjetaket/Kjøvskartinden nåes greit på ski.

I perioden 15.-16. mai kom det noe nysnø i fjellet. De siste dagene har vært preget av urolig vær og høye nattetemperaturer. Det er derfor varierende blanding av våt nysnø/kornsnø. En del "solskred" i bratt terreng.

Oppdatert snøgrense informasjon pr. 19/5 - 2007, basert på andres observasjoner og fjernutsikt

Innfjorden:

Skjervan: Snø akkurat ned til enden av veien som ender på 400 m.o.h.

Hesten: Snøstripe ned det bratte partiet i Høglia, slik at det er 5-10 min bæring tilbake til bilen. Oppover kan det være hensiktsmessig å bære skia høyere.

Nonstinden Omlag 20 min bæring fra Bøstølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.