Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bensin til Omnilite ti?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt meg en Omnilite ti og flere kjenninger sier de bruker vanlig 95 blyfri pumpebensin på sine Omnilite'r. Er dette å anbefale eller er det tilfelle at slangen fra pumpen til slangen går tett etter hvert på grunn av "partikler" i vanlig urenset 95 blyfri? Er det noe forskjell på primus sin renset bensin kontra Biltema sin 4 takts miljøbensin for eksempel? Er det noe godt argument som forvarer at man skal betale 100,- pr. Liter bensin? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har ikke noe erfaring med blyfri 95, men min Omnifuel brenner veldig bra på 4 takts miljøbensin og er det jeg har brukt i mange år. Helsemessig er det nok også mer fordelaktig å bruke miljøbensin, sammenlignet med vanlig bensin.

Ellers er dette diskutert i andre tråder, se gjerne:

http://www.fjellforum.no/forums/topic/39010-fyring-av-omnifuel/#comment-359131

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @Tobleronen sitt innlegg.

Har selv kjørt 4-Taktmiljøbensin i 5 år på samme primus. Ser ikke ut som det har fått noen skade av det. Brenner veldig effektivt og forsåvidt billig. 95 er vel mere utsatt for soting og vedlikehold/rensing.

 

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

95/98 blyfri er skittent. Soter, lukter og har mer farlige avgasser. Du bruker dessuten så lite bensin totalt i forhold til en bil at pengene du eventuelt sparer ikke betyr så mye. Det er dessuten et voldsomt styr å drive å helle over fra kanne til fuelflasker, selv med trakt. 
Selv bruker jeg bare litersflaskene fra Biltema og har ikke hatt problemer med dette. All bensin kan tørke gummipakninger og foringer så det kan være lurt å ha rep-kit, og ev smøre disse jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig bilbensin kan gi avleiringer som tetter brenneren etter lang tids bruk.  Det er også forskjell i tilsetningstoffene som brukes på bensin som selges om vinteren og om sommeren. 

Har ingen egen langtidserfaring med bilbensin, men har brukt det 2 ganger i mangel av annet, intet problem.  (+ en gang 2 taktsbensin fra båt; det ble mat som planlagt, men "sot av en annen veden".)

Fra amerikanske sider har jeg forstått at bilbensin i USA er verre en den i Canada.  

 

dsk

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var på tur i helga og brukte 4-T bensin fra Biltema. Helte 95 bensinen som va igjen på flasken over på en kanne.

Plagdes hele helgen med at det gikk tett i dysen, er dette pga. 95 bensinen eller er det noe jeg jør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt Primus powerfuel og det har ikke vært behov for å bruke rensenål en eneste gang.

Jeg lagrer aldri drivstoffet på flasken til Primusen, heller det alltid tilbake på originalflasken og lagrer det på den etter tur. Sørger samtidig at Primusflasken får tørke inni. Belegget på innsiden av en Sigg flaske begynte å flasse etter at jeg hadde rødsprit på den over lengre tid. Om det også kan skje med andre typer drivstoff har jeg ikke tenkt å finne ut. Fremmedlegemer i drivstoffet kan enten tette filteret eller noe lengre inn i brenneren om det sniker seg noen partikler forbi filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jonas1986 skrev:

Var på tur i helga og brukte 4-T bensin fra Biltema. Helte 95 bensinen som va igjen på flasken over på en kanne.

Plagdes hele helgen med at det gikk tett i dysen, er dette pga. 95 bensinen eller er det noe jeg jør feil?

Kan være avleiringer som løsner når du har kjørt brenneren på ren bensin. Tipper det løser seg etterhvert. Mine brennere har bare fått 4 takt miljøbensin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales å bruke renset bensin eller miljøbensin. I mitt vokabular så er renset bensin det samme som Heptan, et stoff som tidligere ble solgt på apoteket. Nå selger apoteket visst bare noe de kaller plasterfjerner, men det ser ut som hoved bestanddelen i dette stoffet er heptan.

Finnes det noe annet enn heptan som blir betegnet som renset bensin eller er det samme stoffet?

Jeg har aldri brukt bensin på primusen, stort sett på grunn av eksplosjonsfaren. Jeg synes parafin er helt ok, eller helikopterfuel Jet A-1 hvis du får tak i det. Jet fuel brenner veldig rent og soter nesten ingen ting.

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-T eller alkylat bensin er definitivt det billigste å bruke - kan kjøpes i 1 og 4 liters kanner på biltema eller fellskjøpet.
1 liter 4T Alkylat biltema - 35,-
4 liter 4T Alkylat felleskjøpet -  189,- (47kr pr liter)
1 liter Primus Powerfuel - 80,-

Det er altså billigst å kjøpe 1 litere på biltema, du sparer 45 spenn på litern!

Jeg har brukt biltema sin Alkylat og merker null forksjell kontra den dyre Primus Powerfuelen. Alkylat er uansett overlegent urene produkter som parafin eller rødsprit. At alkylat er så himla brannfarlig kontra parafin kjøper jeg ikke, hva er argumentene? Om du søler litt Alkylat så fordamper det i løpet av noen sekunder og etterlatter ingen flekker, parafin derimot blir liggende lenge og flekker til alt utstyr.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enform for messinglegering og ikke kobber, men anyway er det fuel pickup-røret. Drivstoffet går gjennom det. Sitter et filter i enden for å forhindre at det kommer dritt inn i brenneren. 

Røret er skråstilt med vilje, når flasken ligger i ON posisjon ligger det mot bunnen og suger opp drivstoff. Snur du flaska til OFF posisjon ligger det opp og suger luft i stedet. Derfor slokker brenneren når du snur flaska. Lar du flaska ligge sånn en stund etter at brenneren er slukket med ventilene fortsatt åpne, slippes trykket ut av flaska, og du kan koble fra brenneren uten å søle.

Kan hende det kun virker tett fordi rørets/slangen er ganske tynne innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret sitter i enden av røret og er merket 35 på tegningen i manualen, det kan selvsagt gå tett.

Jeg har ikke prøvd å blåse i røret eller inn i ventilen med ventilen åpen for å sjekke om det er noen luftgjennomstrømning.

Har du en gassboks så kan du prøve brenneren på gass, da utelukker du pumpa og finner ut om det er brenneren eller pumpa som er problemet. Gass skal ha den største dysa, jeg har ikke prøvd med bensindysa på gass, men den burde brenne med den også, selv om den kanskje ikke brenner optimalt. Snur du gassboksen opp-ned etter du har fyrt opp/varmet litt vil du kjøre gassen i flytende form helt fram til dysa, er problemet i brenneren får du da samme problem med gassen. Er den ok på gass, er det mest sannsynlig pumpa/drovstoffet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.6.2016 at 10:41 AM, Tor-Erik-L-77 said:

4-T eller alkylat bensin er definitivt det billigste å bruke - kan kjøpes i 1 og 4 liters kanner på biltema eller fellskjøpet.
1 liter 4T Alkylat biltema - 35,-
4 liter 4T Alkylat felleskjøpet -  189,- (47kr pr liter)
1 liter Primus Powerfuel - 80,-

Det er altså billigst å kjøpe 1 litere på biltema, du sparer 45 spenn på litern!

Bare en kommentar om at Biltemas Alkylatbensin kan kjøpes fem i slengen til kr 159,- noe som resulterer i en literpris på kr. 31,80. Av og til har de ytterligere tilbud -- mener jeg har kjøpt 5 flasker for 120,-.. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Alkylatbensin-4-takt-2000031607/

Jeg vet, ikke helt enorm innsparing, men alle monner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilleggsopplysning om pumpa: På messingstussen som du kobler brenneren til pumpa med er det en ventil. For å kunne blåse gjennom fuel-pickupen må du trykke inn kula i denne med en liten skrutrekker så den åpner. Fjæra i den er forholdsvis hard så det krever litt kraft. Ventilen åpner når du skrur på slangen, det er det samme som skjer når du skrur den på en gassboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har du Silencer på denne? I tilfelle kan det tette seg ved forvaming med besin. særlig når det er kaldt. Prøv å forvarme med rødsprit.

Ellers så får du mange gifte avgasser som nevnt. Derriblant Benzene som er noe dritt, og kreftfremkallende. Lagres i fettvevet i kroppen og vanskelig å bli kvitt, med laukemi og beinmargskreft som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.