Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bensin til Omnilite ti?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Den veier litt og krever riktig bra med oppvarming, gjør du det ikke riktig blir alt bare tull. Det ligger mye info og noen videoer på YouTube. Men lydnivået er ikke til å kjenne igjen. Du må regne med å øve litt på opptenning, men det er viktig å kjenne sin primus meget bra, oppstartsproblemer er ofte fint, da får du skrudd litt også. Har ikke knekt koden 100% på hvordan jeg trygt kan tenne den opp inne i teltet enda, slik jeg kan med Coleman. Har vanlig Omnilite montert med et adapter i et Tangia stormkjøkken og med Duossal gryter. Alu på utsiden og rustfritt innvendig. Litt nerdete oppsett, men flott og lage mat på, samt smelte snø om vinteren.

IMG_1253.JPG

Endret av Radiosugge
Lagt til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Jonas1986 skrev:

Hvordan er lydnivået på den i forhold til primus sin? Hvordan adapter og stormkjøkken bruker du? Har kun Omnilite   Ti uten stormkjøkken.. har liksom ikke funnet ut hva man skal ha? :)

Jeg har silencer til både Omnifuel og Omnilite, har bare brukt den til Omnifuel enn så lenge. Siden Omnilite blir brukt til vinterbruk og når alt bæres bruker jeg ikke silencer, ikke bare på grunn av vekta, men at det er en del mindre som kan gå feil, og lyden er indikasjon på at den er på.

Du trenger ikke å ha et komplett stormkjøkken for å få vindskjerming. Det utgjør en del vekt og volum. Jeg bruker et gryteunderlag i kork med alu-varmeskjoldet oppå. Og jeg er litt spent på vindskjermen i titan (15g) som er på vei fra Kina om den kan erstatte originalskjermen.

Når det gjelder lyd så har jeg målt reduksjonen til 6-7dB dette er det som regnes som halvering av opplevd lydnivå. Primus sin vil nok være i samme gate. På småkok med gass på Omnifuel'en så hører jeg ikke om brenneren har sluknet om den skulle gjøre det hvis den f.eks går tom for gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adapteret jeg har er fra Trangia X2. Koster ca 50 kr pluss frakt på nettet. Siden vanlig Omnifuel er kraftig er dette ikke anbefalt av Trangia. Men fungerer veldig bra, extremt stabilt og vindsikkert. Fint å smelte snø i, eller lage mere avansert mat. Men det blir en ekstra vekt på ca 300 gram i forhold til en vanlig vindskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.