Gå til innhold
Jonas1986

Hvordan bensin til Omnilite ti?

Det er 684 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt meg en Omnilite ti og flere kjenninger sier de bruker vanlig 95 blyfri pumpebensin på sine Omnilite'r. Er dette å anbefale eller er det tilfelle at slangen fra pumpen til slangen går tett etter hvert på grunn av "partikler" i vanlig urenset 95 blyfri? Er det noe forskjell på primus sin renset bensin kontra Biltema sin 4 takts miljøbensin for eksempel? Er det noe godt argument som forvarer at man skal betale 100,- pr. Liter bensin? :)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ikke noe erfaring med blyfri 95, men min Omnifuel brenner veldig bra på 4 takts miljøbensin og er det jeg har brukt i mange år. Helsemessig er det nok også mer fordelaktig å bruke miljøbensin, sammenlignet med vanlig bensin.

Ellers er dette diskutert i andre tråder, se gjerne:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter Skjult lenke - logg inn for å se den sitt innlegg.

Har selv kjørt 4-Taktmiljøbensin i 5 år på samme primus. Ser ikke ut som det har fått noen skade av det. Brenner veldig effektivt og forsåvidt billig. 95 er vel mere utsatt for soting og vedlikehold/rensing.

 

Endret av Mørkeblå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

95/98 blyfri er skittent. Soter, lukter og har mer farlige avgasser. Du bruker dessuten så lite bensin totalt i forhold til en bil at pengene du eventuelt sparer ikke betyr så mye. Det er dessuten et voldsomt styr å drive å helle over fra kanne til fuelflasker, selv med trakt. 
Selv bruker jeg bare litersflaskene fra Biltema og har ikke hatt problemer med dette. All bensin kan tørke gummipakninger og foringer så det kan være lurt å ha rep-kit, og ev smøre disse jevnlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig bilbensin kan gi avleiringer som tetter brenneren etter lang tids bruk.  Det er også forskjell i tilsetningstoffene som brukes på bensin som selges om vinteren og om sommeren. 

Har ingen egen langtidserfaring med bilbensin, men har brukt det 2 ganger i mangel av annet, intet problem.  (+ en gang 2 taktsbensin fra båt; det ble mat som planlagt, men "sot av en annen veden".)

Fra amerikanske sider har jeg forstått at bilbensin i USA er verre en den i Canada.  

 

dsk

Endret av dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, viste ikke at noe annet enn primus sin bensin til 100 ,- liter duger :) men da skal jeg handle bensin på Biltema fra nå av. Takk for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på tur i helga og brukte 4-T bensin fra Biltema. Helte 95 bensinen som va igjen på flasken over på en kanne.

Plagdes hele helgen med at det gikk tett i dysen, er dette pga. 95 bensinen eller er det noe jeg jør feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare brukt Primus powerfuel og det har ikke vært behov for å bruke rensenål en eneste gang.

Jeg lagrer aldri drivstoffet på flasken til Primusen, heller det alltid tilbake på originalflasken og lagrer det på den etter tur. Sørger samtidig at Primusflasken får tørke inni. Belegget på innsiden av en Sigg flaske begynte å flasse etter at jeg hadde rødsprit på den over lengre tid. Om det også kan skje med andre typer drivstoff har jeg ikke tenkt å finne ut. Fremmedlegemer i drivstoffet kan enten tette filteret eller noe lengre inn i brenneren om det sniker seg noen partikler forbi filteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Jonas1986 skrev:

Var på tur i helga og brukte 4-T bensin fra Biltema. Helte 95 bensinen som va igjen på flasken over på en kanne.

Plagdes hele helgen med at det gikk tett i dysen, er dette pga. 95 bensinen eller er det noe jeg jør feil?

Kan være avleiringer som løsner når du har kjørt brenneren på ren bensin. Tipper det løser seg etterhvert. Mine brennere har bare fått 4 takt miljøbensin. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, får prøve å demontere den helt å vaske alt 100% og sette sammen å prøve den igjen :) fra nå av blir det kun miljøbensin..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det anbefales å bruke renset bensin eller miljøbensin. I mitt vokabular så er renset bensin det samme som Heptan, et stoff som tidligere ble solgt på apoteket. Nå selger apoteket visst bare noe de kaller plasterfjerner, men det ser ut som hoved bestanddelen i dette stoffet er heptan.

Finnes det noe annet enn heptan som blir betegnet som renset bensin eller er det samme stoffet?

Jeg har aldri brukt bensin på primusen, stort sett på grunn av eksplosjonsfaren. Jeg synes parafin er helt ok, eller helikopterfuel Jet A-1 hvis du får tak i det. Jet fuel brenner veldig rent og soter nesten ingen ting.

 

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4-T eller alkylat bensin er definitivt det billigste å bruke - kan kjøpes i 1 og 4 liters kanner på biltema eller fellskjøpet.
1 liter 4T Alkylat biltema - 35,-
4 liter 4T Alkylat felleskjøpet -  189,- (47kr pr liter)
1 liter Primus Powerfuel - 80,-

Det er altså billigst å kjøpe 1 litere på biltema, du sparer 45 spenn på litern!

Jeg har brukt biltema sin Alkylat og merker null forksjell kontra den dyre Primus Powerfuelen. Alkylat er uansett overlegent urene produkter som parafin eller rødsprit. At alkylat er så himla brannfarlig kontra parafin kjøper jeg ikke, hva er argumentene? Om du søler litt Alkylat så fordamper det i løpet av noen sekunder og etterlatter ingen flekker, parafin derimot blir liggende lenge og flekker til alt utstyr.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok enform for messinglegering og ikke kobber, men anyway er det fuel pickup-røret. Drivstoffet går gjennom det. Sitter et filter i enden for å forhindre at det kommer dritt inn i brenneren. 

Røret er skråstilt med vilje, når flasken ligger i ON posisjon ligger det mot bunnen og suger opp drivstoff. Snur du flaska til OFF posisjon ligger det opp og suger luft i stedet. Derfor slokker brenneren når du snur flaska. Lar du flaska ligge sånn en stund etter at brenneren er slukket med ventilene fortsatt åpne, slippes trykket ut av flaska, og du kan koble fra brenneren uten å søle.

Kan hende det kun virker tett fordi rørets/slangen er ganske tynne innvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet hvordan det virker med on/ off retningen på flasken og tømming osv, men det messingrøret ser helt tett ut, så lurte på om det skulle stikkes opp eller om det skal være sånn som det er…

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filteret sitter i enden av røret og er merket 35 på tegningen i manualen, det kan selvsagt gå tett.

Jeg har ikke prøvd å blåse i røret eller inn i ventilen med ventilen åpen for å sjekke om det er noen luftgjennomstrømning.

Har du en gassboks så kan du prøve brenneren på gass, da utelukker du pumpa og finner ut om det er brenneren eller pumpa som er problemet. Gass skal ha den største dysa, jeg har ikke prøvd med bensindysa på gass, men den burde brenne med den også, selv om den kanskje ikke brenner optimalt. Snur du gassboksen opp-ned etter du har fyrt opp/varmet litt vil du kjøre gassen i flytende form helt fram til dysa, er problemet i brenneren får du da samme problem med gassen. Er den ok på gass, er det mest sannsynlig pumpa/drovstoffet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 15.6.2016 at 10:41 AM, Tor-Erik-L-77 said:

4-T eller alkylat bensin er definitivt det billigste å bruke - kan kjøpes i 1 og 4 liters kanner på biltema eller fellskjøpet.
1 liter 4T Alkylat biltema - 35,-
4 liter 4T Alkylat felleskjøpet -  189,- (47kr pr liter)
1 liter Primus Powerfuel - 80,-

Det er altså billigst å kjøpe 1 litere på biltema, du sparer 45 spenn på litern!

Bare en kommentar om at Biltemas Alkylatbensin kan kjøpes fem i slengen til kr 159,- noe som resulterer i en literpris på kr. 31,80. Av og til har de ytterligere tilbud -- mener jeg har kjøpt 5 flasker for 120,-.. Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg vet, ikke helt enorm innsparing, men alle monner...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten tilleggsopplysning om pumpa: På messingstussen som du kobler brenneren til pumpa med er det en ventil. For å kunne blåse gjennom fuel-pickupen må du trykke inn kula i denne med en liten skrutrekker så den åpner. Fjæra i den er forholdsvis hard så det krever litt kraft. Ventilen åpner når du skrur på slangen, det er det samme som skjer når du skrur den på en gassboks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du Silencer på denne? I tilfelle kan det tette seg ved forvaming med besin. særlig når det er kaldt. Prøv å forvarme med rødsprit.

Ellers så får du mange gifte avgasser som nevnt. Derriblant Benzene som er noe dritt, og kreftfremkallende. Lagres i fettvevet i kroppen og vanskelig å bli kvitt, med laukemi og beinmargskreft som resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke silencer på den, men det blir så snart de får .

men det er helt uaktuelt å ha med flere brennkilder. Bruker kun 4t bensin fra Biltema til nå og det har fungert utmerket foreløpig :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 684 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av dsk
      Det er alltid vanskelig å få tak i deler til noe som ikke er hyllevare i sportsbutikken, så jeg håper vi kan samle noen kilder her.
      Etterhvert vil nok noen av kildene til resevedeler bli borte, men vi har en tråd å lete i.

      Gjennom de siste årene har Finn Hjelmerud solgt deler på finn.no  
      På Ebay dukker det opp og forsvinner selegere, i dag fant jeg denne: Skjult lenke - logg inn for å se den  med tradisjonelle brennere for parafinprimuser uten innebygget ventil/rensenål.
    • Av friluftspappa87
      To/ett barn aleine med far
       
      Som tittelen sier skal jeg reise en del på telttur med ungene. Har en treåring og en toåring. Treåring har allerede nå under Orange flom varsel på Sørlandet sovet ute i tunnelteltet med meg uten problemer. 
       
      Han hadde da med bamser, boka, lørdagsgodt å fikk styre ting etter hva han ønsket. Fikk bestemme hvor vi gikk, hbor han skulle sove osv å være med å pakke ned tingene, pakke ut, tørke utstyr osv og det var en suksess. 
       
      Jeg merket fortat det ble veldog vanskelig å bære utstyr for to personer (spesielt med barn som trenger litt komflrt) 
       
      Denne turen var jeg heldig og reiste ikke så langt så hadde sykkelvogn, men allikevel var det fullt selv med en liten ryggsekk. 
       
      Hvordan får dere med ungene langt?
       
      Jeg tenker en kraftig bæremeis å spenne fast telt,soveposer,liggeunderlag og en stor vanntett pose på bærmesien.  Så kan guttungen enten gå eller sitte på bærmesien. Så kan jeg  ha en vanntett pose på ca 10lg som kan sitte i bærmesien eller bæres av meg når jeg går. 
       
      Har hatt med ungene mye ut, men aldri på overnatting før nå. Men nå er han bort av basillen. Ogsåså kommer til å være aktiv her.
       
      Mange år siden jeg har vært mye på tur, og utstyret har blitt fantastisk. 
       
      Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg. 
       
       
      Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen
       
      god tur. Hilsen to turglade gutter


    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.