Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i Oslo omegn


matba

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ny her inne, men grunnet mangel på friluftsintereserte venner tenkte jeg at dette kanskje var stedet å få litt tips :) Jeg har veldig sansen for å være ute i naturen, og har til nå primært holdt meg til dagsturer på kryss og tvers i Oslo marka. Men til sommeren er det planlagt tur til Trolltunga og en tre dagers tur i Gausdal. Men frem til de turene skal finne sted har jeg veldig lyst til å komme meg ut på telttur en natt eller to. Jeg har søkt en del på nettet men primært funnet turer beregnet for barnefamilier. 

 

Jeg ser for meg å dra lørdag morgen, og det kan godt være et godt stykke for å komme seg dit, men burde være forholdsvis enkelt å komme seg til med kollektivtransport. Helst litt borte fra folk og fe, ikke langs Sognsvann med andre ord. Jeg har primært gått turer i bærumsmarka, og Oslo nord/vest men tar gjerne en togtur for å oppdage litt nye steder :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, Imp skrev:

For eksempel? ;) 1 times kjøring fra hovedstaden.

Den helgen passer desverre ikke, men turen ser veldig fin ut. Ikke så veldig lang vei for å komme seg dit, er det andre steder man kan gå fra som gjør selve turen opp litt lengre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del muligheter rundt Oslo. F.eks ta Gjøvikbanen. Gå av på Hakadal stasjon.  Mange fine vann innover. Langvann, Elvann, Trehjørningen bl.a. ca 1 time å gå fra stssjon til Langvann og Elvann. Litt lengre til Trehjørningen.  Gå av på Harestua og så gå via Stryken og opp i nordlige deler av Nordmarka.  Også mulighet å gå av på Bjørgeseter å gå inn på Romeriksåsen. En del vann innover der og området er mindre besøkt enn Nordmarka.

I øst er det mulig å, ta bussen mot Enebakk, gå av f.eks ved Krokhol Golfbane. Mange muligheter innover der. Paddetjern er et fint vann, riktignok mye oppoverbakke på sti dit. Ferdes og en del dagsturister der i helgene. 

Er flere steder men jeg har droppet alle bynære utfartssteder. Men har du sykkel er det jo bare å ta tbane til Sognsvann, Frognerseteren etc å trakke innover. Mange grusveier i marka så lett å komme seg godt inn i marka forholdvis kjapt med sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagervann er et fint sted å telte. Turen er kanskje litt kort, men det er et hyggelig vann som ligger i høyden på vestsiden av Maridalen. Mulighet for å komme seg hit med Maridalen-bussen.

Vil du ha en lengre tur, kan du ta Maridalsbussen og gå fra Hammeren og opp forbi Skjærsjøen. Vil ikke anbefale å telte her, for vannet skal ikke brukes grunnet drikkevanskilden i Maridalsvannet, men går du litt lenger inn er det fine muligheter rundt Bjørnsjøen og Hakloa.

God tur!

Endret av Henrik Hillestad Løvold
Skrivefeil på komparativsformen av "lang" i siste setning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 27. mai 2016 at 11.07, Henrik Hillestad Løvold skrev:

Fagervann er et fint sted å telte. Turen er kanskje litt kort, men det er et hyggelig vann som ligger i høyden på vestsiden av Maridalen. Mulighet for å komme seg hit med Maridalen-bussen.

Vil du ha en lengre tur, kan du ta Maridalsbussen og gå fra Hammeren og opp forbi Skjærsjøen. Vil ikke anbefale å telte her, for vannet skal ikke brukes grunnet drikkevanskilden i Maridalsvannet, men går du litt lenger inn er det fine muligheter rundt Bjørnsjøen og Hakloa.

God tur!

Skal sjekke det ut, gjør meg ingeting å gå litt skikkelige etapper til fots, men kanskje innover Maridalen også hadde vært noe 

Den 22. mai 2016 at 17.45, borgern skrev:

Er en del muligheter rundt Oslo. F.eks ta Gjøvikbanen. Gå av på Hakadal stasjon.  Mange fine vann innover. Langvann, Elvann, Trehjørningen bl.a. ca 1 time å gå fra stssjon til Langvann og Elvann. Litt lengre til Trehjørningen.  Gå av på Harestua og så gå via Stryken og opp i nordlige deler av Nordmarka.  Også mulighet å gå av på Bjørgeseter å gå inn på Romeriksåsen. En del vann innover der og området er mindre besøkt enn Nordmarka.

I øst er det mulig å, ta bussen mot Enebakk, gå av f.eks ved Krokhol Golfbane. Mange muligheter innover der. Paddetjern er et fint vann, riktignok mye oppoverbakke på sti dit. Ferdes og en del dagsturister der i helgene. 

Er flere steder men jeg har droppet alle bynære utfartssteder. Men har du sykkel er det jo bare å ta tbane til Sognsvann, Frognerseteren etc å trakke innover. Mange grusveier i marka så lett å komme seg godt inn i marka forholdvis kjapt med sykkel.

Det ble faktisk Hakadal stasjon og Kikut og kobberhaugene på veien hjem :) gikk oss dog litt bort så det ble noen km ekstra men veldig fin tur. Bjørgeseter skal jeg sjekke ut! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.