Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på snelle? 1000 eller 2500?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

God kveld forumfolk.

Vurderer ei ny haspelsnelle som i all hovedsak skal brukes til fjellfiske. Stangen jeg bruker er ei Shimano Speedmaster 3-15 gram på 9 fot.

Har tidligere brukt ei Shimano Stradic 1000 snelle (vekt 270 gram). Har fungert bra det, men nå vurderer jeg å gå opp en størrelse til 2500. Snellen jeg har vurdert er ei Shimano Stradic CI4 (vekt 200 gram) http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Stradic/Shimano-Stradic-CI4-2500-FA-148594-p0000132649. Ser for meg lenger kast med denne størrelsen.

Hva mener folket? Funker det best med str 2500 eller 1000 til ei 9 fot stang?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange vil hevde at man kaster lenger med ei 2500 snelle siden det er færre løkker som bremser i ringene. På ei 1000 sneller er løkkene mindre, og bremser derved mindre, men løkkene er flere. Jeg bruker begge størrelser, og har ikke erfart noen forskjell på kastelengden. Derfor ville jeg ikke tatt denne faktoren med i betraktning ved kjøp av snelle. For meg har det mest betydning hvilken sentykkelse jeg skal bruke. Dette har som du vet mye å bety for kastelengden. Spesielt når man snakker om lette spinnere. 1000 snella er rigget med 0,16 sene, og 2500 er påsatt 0,20 sene + en ekstra spole med 0,25mm. Dersom jeg fisker med opphengere er det greit å gå opp litt i tykkelse for å har litt mer å gå på med hensyn til knutestyrke. Er det nødvendig med to sneller for å ha en slik løsning?. Nei :-) Et par ekstra spoler gjør samme nytten.

Dersom jeg skulle hatt kun ei snelle til fjellfiske, ville det blitt ei 1000 snelle. Da holder det å kjøpe sene på 200 meter spoler. Jeg foretrekker Stroft, og den leveres på 200 m spoler. Kjøper man storspoler, blir lett senen gammel på spolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 1000-snelle på min Shimano Speedmaster 9-fot stang. Bruker multifilamentsnøre i dim. 0,10mm på den. Det blir for tungt (ubalanse) synes jeg med en 2500-snelle på denne stanga, selv med CI4-snella som er lett.

Fra i dag på 9-fotstanga og Shimano Sonora 1000-snella:

DSC04101.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 2500 Stradic FK på min 9,6 fots Fenwick Quadrant. Denne bruker jeg stort sett bare til sjøørret. Jeg synes den blir for grov til fjellfiske. Der bruker jeg en rimelig Shimano Exage teleskop med en Shimano Exage 1000 snelle. Det negative med denne er selvsagt kortere kast, og ved fiske i større vann kan savnet etter 9,6 foteren være påtagelig....

9 fot er vel en størrelse der man er i grenseland mellom 1000 eller 2500. Jeg ville prøvd med 1000 om det gikk uten at stangen føltes ubalansert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kjenner Femundsmarka, Anders, så kan jeg nevne at jeg tar med meg ovennevnte 9-fotstang som stang nr. 2 inn i Kratlland med snella som du ser på bildet. Stang nr. 1 i år blir Sølvkrokens nye Norse 9,6 fot stang og Onyx 3000-snelle for test. Norse-stanga er rimelig lik i spenst og aksjon som min Shimano Speedmaster 10-fotstang. Ikke store forskjellen der.

BTW. Jeg har en binding til Sølvkroken, så er det sagt. 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill folkens. Setter stor pris på det!

Da går jeg nok for 1000-snella. @Bjarne H.S. Har veldig lyst på den Stradic C14 snella, typisk nok er den utsolgt på Skittfiske. Ser de skal få den på lager om noen dager, så da spørs det om ikke en slant av feriepengene blir brukt på forskudd. Håper bare Skittfiske holder på tilbudet noen dager til.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke større sneller enn 500. Jeg har fire Mitchell sneller, den eldste er ca. 35 år gammel. Den ble kjøpt sammen med en Tjøstheim glassfiber stang og dette er et ganske robust utstyr som faktisk er i bruk enda. Neste anskaffelse ble også en Mitchell snelle. Den ble kjøpt til et byggesett fra Vangen. Denne stanga kjøpte jeg en gang jeg jobbet og bodde i Oslo, på hotell, i ca. et år, og da måtte jeg ha noe å gjøre om kveldene, så da bygget jeg en fiskestang. De to siste snellene er Mitchell Avocet II og III. Størrelse 500. De ble kjøpt til mine to Shimano beastmaster stenger. En 2,4 - 2,7 m og en 1,8 - 2,1 m.

Du vinner mye på å bruke multifilament snøre på din 1000 snelle, men som du sikkert forstår så ville jeg heller vurdert å gå ned i størrelse enn opp.  http://www.altomfiskeutstyr.com/2011/05/valg-av-fiskesnre.html 

Har tatt et bilde av snellene med den eldste lengst til venstre og nyest lengst til høyre. (Det ble ikke så bra, men det går sikkert.)

DSC_0047.jpg

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder lenge med ei 1000 snelle. Men kjøp en kvalitetssnelle, helst med frontbrems når snellene er små, ettersom bremsen alltid er bedre med frontbrems da det er plass til større skiver.

Stradic 1000 C14 snelle. Holder i bøtter og spann, rask nok utveksling slik at den passer til ørret når den er på sitt mest aktive. Også veier den også litt mindre ;)

Har selv brukt en Stella 1000 til karper på 4kg, og det er fisk som går ørreten en høy gang i styrke. Så det er heller mengden snøre som betyr noe. Ett tips er å fylle på med multifilament i bunn, og ha 2m fluorcarbon som fortom. Denne er både usynlig i vann, og tåler mer slitasje mot stein o.l enn vanlig mono.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg snellen på www.gero.no til samme nedsatte pris som på skittfiske. Så spørs om det ikke blir et kjøp i dag. 

Så bare kjapt på den Shimano Rarenium 1000-snella også. Ser jo bra ut den å. Er alt for mye å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare brukt mono så langt i karrieren, men innser vel at det begynner å bli på tide med multi. Ser bare så styrete ut med den fortommen. Vanskelig knute og tilsynelatende litt mer tungvint. Men kanskje det er bare meg som er gammeldags....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Har bare brukt mono så langt i karrieren, men innser vel at det begynner å bli på tide med multi. Ser bare så styrete ut med den fortommen. Vanskelig knute og tilsynelatende litt mer tungvint. Men kanskje det er bare meg som er gammeldags....

Du må ikke ha fortom, men fluorocarbon gir også litt strekk, multisnøret er helt dødt. Du kan se på min løsning. Jeg bruker ikke knute for å skjøte multisnøret og fortommen, men en ørliten svivel. Bruker omtrent en halvmeters fortom. Svivelen er da utenfor toppringen når jeg kaster ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjarne H.S. skrev:

Du må ikke ha fortom, men fluorocarbon gir også litt strekk, multisnøret er helt dødt. Du kan se på min løsning. Jeg bruker ikke knute for å skjøte multisnøret og fortommen, men en ørliten svivel. Bruker omtrent en halvmeters fortom.

Det høres ut som en bra løsning. Husker det oppsettet ditt fra når vi var i Femundsmarka, så bra ut det. Ser jo ikke ut som du er plaget med at fisken blir skremt av svivelen, du drar jo opp den ene ruggen etter den andre... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anders Eriksen skrev:

Da var den kjøpt.... Galskap:)

Se på det som en investering. Stell pent med den og den holder i mange år. Sammen med en Speedmaster kan du iallfall ikke skylde på utstyret hvis fangsten uteblir;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Du må ikke ha fortom, men fluorocarbon gir også litt strekk, multisnøret er helt dødt. Du kan se på min løsning. Jeg bruker ikke knute for å skjøte multisnøret og fortommen, men en ørliten svivel. Bruker omtrent en halvmeters fortom. Svivelen er da utenfor toppringen når jeg kaster ut.

Hvilken str er det på svivelen som du bruker mellom multi og mono? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Tror det er ned i nr 14 jeg bruker nå. Har nå fått tak i noen enda mindre som jeg skal forsøke.

Her er den minste svivelen jeg vil forsøke ved første anledning. Har beskrevet litt hvordan jeg gjør det med fortom og multisnøre her.

DSC_4629.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.