Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan pakke sekken kompakt?


hgmann

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om folket har noen gode tips for kompakt pakking av sekk. Det blir mye volum som skal inn i en 50 l sekk som er pakket for 3-sesongs helgetur med teltovernatting. Får plass, men sekken er litt sprekkeferdig. Man kan selvsagt gå til innkjøp av lettere utstyr som har mindre volum pakket, men tenker på smarte pakketips på generelt basis. Alt bør helst ligge i sekken og ikke dingle på utsiden, muligens med unntak av liggeunderlag av type Bamse. Kan gå opp til en større sekk, men tenkte først sjekke om det med noen smarte grep kan løse seg med en 50 liter. 

Benytter selv pakkposer som får komprimert bekledning og annet, dette funker bra. Har lest at noen anbefaler å rulle sammen klærne får de stappes i pakkpose for mindre volum, andre pakker teltstenger, plugger og duk hver for seg og noen har kamera med bag festet fra skulderreimene på brystet. Har ett Aktotelt selv, men er litt engstelig for at teltstengene kan være litt utsatt for brudd når de ikke har duken rullet rundt. Ellers prøver jeg å ikke drasse med for mye, men ser at sovepose (Mountain Equipment Xero 550), telt (Akto) og liggeunderlag (Exped downmat 7 LW) fyller sekken godt.

Er det noen med gode tips for hvordan å komprimere innholdet til sekken og organisere pakkingen smart så taes det imot med takk :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liggeunderlaget pleier jeg å brette slik at det passer bakerst og fyller hele ryggen på sekken, syntes det blir mere plass da. Teltstenger kan med fordel puttes i sidelomme på sekk eller under sekken sammen med noe annet lurt. Soveposen pleier jeg å legge i en romslig vantett pakkpose og stappe ned i bunnen av sekken. Det gjelder og ikke ha for mye "harde" kolli som lager mye luft, ikke bruk for mange pakkposer. Finn faste plasser til de litt hardere kolliene så stapper de litt mykere tingene innimellom de hard for å utnytte plassen maksimalt. Det finnes sikkert mange teknikker og det med pakking av sekker burde det være flere tråder på her på forumet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Helsport Lifjell 45 liter for turer fra 1-3 dager. Opas dro igang en tråd om vekt og volum som jeg lærte mye av. Det var mye på grunn av denne tråden at jeg kom ned i en 45 liters sekk med vekt litt i underkant av 9 kg. Sekken har festepunkter for telt på undersiden så der fester jeg teltet mitt, et Helsport Ringstind 1 på 1,5 kg. Det var plass oppe i sekken til teltet, men ille trangt var det. Dessuten så er det en fordel å ha teltet lett tilgjengelig når det kommer en regnskur. Jeg bruker et Mammut liggeunderlag som jeg kan brette sammen på midten og rulle det sammen til "nesten ingen ting". Jeg har redusert på vekt og volum med et minimalistisk kokeutstyr, jeg vet ikke hva du har, men her er det ofte noe og hente på både vekt og volum. Neste tur tar jeg med Jetboil Zip og en Rast 20 stekepanne som veier 185g. Klær kan ta mye plass,så det meste jeg har med meg er komprimerbart, det pakkes bare inn i en av lommene på plagget. Varmeplagg har jeg i lokket på sekken. (tynn dun jakke). Det er lett å ta med altfor mye klær. Mat tar også mye plass, jeg baserer meg på Real tur mat med litt egg og bacon til frokost. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips dere. Jeg mener å ha lest den tråden det refereres til. Kan finlese den en gang til :)

Dere er ikke redd for at teltduken kan bli skadet/få rifter ved å henge utenpå sekken? Teltstengene tåler å ligge i en sidelomme?

Jeg har bestilt en Primus lite plus som er på vei, den veier mindre og er mer kompakt enn dagens løsning med Primus easyfuelbrenner og Eagle kaffekjele. Gassboksen går heller ikke opp i kaffekjelen, slik som den gjør med lite plus. Sparer litt plass der. 

Har dere pakklister dere vil legge ut så hadde det vært flott for litt inspirasjon :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, hgmann skrev:

Jeg tror kanskje det er denne tråden:

 

Ja, det var denne tråden som hjalp meg i gang så jeg endte opp med en sekk på 45 liter med en vekt på i underkant av 9 kg for 1-2 dagers overnattingsturer. Må jeg ha med vann blir det tyngre, men det er plass i sekken nå som jeg har teltet festet på undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Tom42 said:

Pakke komprimert

Hver ting på fast plass har jeg gitt opp, nesten.  Etter å ha gått over fra 90 liters sekk til 65 måtte jeg ta noen grep.  Pakke i små poser i stedet for en store x ørten.  Jeg hverken har eller vil ha alt inne i sekken.  Derfor har jeg rullet sammen liggeunderlaget rundt Aktoen og festet de under sekken.  Og blir jeg overrasket av et kraftig regnskyll, er det raskere å sette opp teltet, enn å skifte til regntøy.  Regntøyet er også plassert utvendig, under lokkremmene slik at det også er raskt å ta på.

Apropos regntøy og fjellravenbuksa.  Jeg kan ikke fordra å trekke regntøyet over yttertøyet.  For å lette omkledningen, og slippe å ta av støvlene har jeg sydd 60 cm lange glidelåser på innsiden av buksa.  Dermed er den lett å ta av .  Om nødvendig tar jeg også på en superbukse.  Også den med isydde glidelåser.

Men tilbake til sekken.  Hvordan få plass.  Det første var å fjerne det meste "kjekt å ha"  Det som aldri ble tatt i bruk likevel.  Dermed sparte jeg betydelig vekt og volum.  Det meste av utstyret har jeg pakket i selvlagede pakkposer, og får med meg minner fra et tidligere telt på kjøpet.  Utenpå hver pose har jeg skrevet hva den inneholder.  (men jeg har alltid i tankene at selv tynt teltstoff veier "noe", så det som ikke trenger beskyttelse, (ref Listhaug) får et strikk rundt seg).

Det første som blir trykket på plass er soveposen.  Deretter presser jeg småposene "innimellom og nedimellom" den. 

Deretter kommer 4 poser av det som bygger en del på plass, pose for kokeutstyr, pose for mat, pose for genser. og pose for det meste av fiskeutstyr.  Og rundt disse er det utrolig hvor mye jeg får presset inn. 

20160522_095327.jpg

Og enda har jeg en del plass som - utnyttes maksimalt.  Dermed får jeg plass til alt, men hva med oversikten, hvordan finne frem?

Egentlig ganske lett, fordi 90% av tingene skal ikke brukes før jeg etablerer leir.  Ting som skal brukes underveis er plasser i sidelommene og på toppen i hovedrommet.

Og så har jeg den den som hindrer det komplette kaos.  En superlett bag fra Biltema, som engang rommet et oversegl for bil.  I denne "bag diverse" legges det som jeg tar opp for å finne det jeg leter etter,   Og nå forsvinner mat som ikke fikk plass i matposen ned i en tynn plastpose, og fiskesakene i en ditto.  Og dermed preges leiren av fred, ro og orden.  Hvert fall for en stund

20160502_162220 (640x480).jpg10 - 14 Etablert teltleir 1307 (640x384).jpg

 

 

 

 

 

Mye nyttig info her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, whistler said:

Her er min pakkliste for helgeturer sen vår, sommer og tidlig høst:

Tidlig vår / sen høst:

 

Får du alt utstyret i sekken på 48 liter? Eller fester du f.eks. teltet på utsiden?

 

ser du går over på 88 liter sekk på litt kaldere turer. Så er utstyrslista litt mer omfattende da naturlig nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, hgmann skrev:

Får du alt utstyret i sekken på 48 liter? Eller fester du f.eks. teltet på utsiden?

 

ser du går over på 88 liter sekk på litt kaldere turer. Så er utstyrslista litt mer omfattende da naturlig nok :)

Får alt utstyret i sekken med unntak av Mammut UL underlaget som jeg fester under. Teltet vil jeg nok også feste under om det blir pakket ned vått.

Ja, med litt større telt, litt mer klær, litt mer volumiøs sovepose går det ikke lenger med 48 liter ;-) 88 litern er litt stor, men den komprimerer godt og er god å bære så jeg syntes ikke det gjør noe at den ikke er fylt helt til randen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, whistler said:

Får alt utstyret i sekken med unntak av Mammut UL underlaget som jeg fester under. Teltet vil jeg nok også feste under om det blir pakket ned vått.

Ja, med litt større telt, litt mer klær, litt mer volumiøs sovepose går det ikke lenger med 48 liter ;-) 88 litern er litt stor, men den komprimerer godt og er god å bære så jeg syntes ikke det gjør noe at den ikke er fylt helt til randen.

Ser på ny sekk. Tenkte å sjekke ut 65 liter (Osprey atmos) og Exos (48 event 58 liter). Mulig det er safest å gå for 65 liter.

Foreløpig pakkliste:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, hgmann said:

Ser på ny sekk. Tenkte å sjekke ut 65 liter (Osprey atmos) og Exos (48 event 58 liter). Mulig det er safest å gå for 65 liter.

Foreløpig pakkliste:

 

Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal gå i en 50-liters sekk.

Soveposen din pakker ned til 8,5 liter

Teltet ditt til 13 liter

Liggeunderlaget ditt til 5 liter

Hvis du runder dette opp til 30 liter(som skal gi 3,5 liter med "luft") så kan du sjekke hvor store pakkposer du trenger til klær, kjøkken og mat. Det fine med å ikke kjøpe for stor sekk er at du tvinger deg selv til å kutte ned unødvendige ting. Selv pakker jeg stengene til teltet for seg og legger sovepose, innertelt og liggeunderlag i en kompresjons-drybag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Nimrad said:

Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal gå i en 50-liters sekk.

Soveposen din pakker ned til 8,5 liter

Teltet ditt til 13 liter

Liggeunderlaget ditt til 5 liter

Hvis du runder dette opp til 30 liter(som skal gi 3,5 liter med "luft") så kan du sjekke hvor store pakkposer du trenger til klær, kjøkken og mat. Det fine med å ikke kjøpe for stor sekk er at du tvinger deg selv til å kutte ned unødvendige ting. Selv pakker jeg stengene til teltet for seg og legger sovepose, innertelt og liggeunderlag i en kompresjons-drybag.

Jeg skal testpakke litt og pakke teltstengene og duken for seg. Mulig jeg klarer å få plass da. Har prøvd å holde unødvendig utstyr ute av lista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig fornuftig ut dette og det bør gå i en Exos 48. Tror kanskje allikevel jeg ville valgt en 58 liter for å være litt mer fleksibel, særlig om du ikke har andre sekker rundt 60 liter. 

Exos er lett og har mange smarte løsninger som gjør det greit å pakke. Det eneste jeg savner er frontåpning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, whistler said:

Ser veldig fornuftig ut dette og det bør gå i en Exos 48. Tror kanskje allikevel jeg ville valgt en 58 liter for å være litt mer fleksibel, særlig om du ikke har andre sekker rundt 60 liter. 

Exos er lett og har mange smarte løsninger som gjør det greit å pakke. Det eneste jeg savner er frontåpning. 

Høres smart ut. Sparer vel 1 kg på Exos kontra Atmos. Er jo fristende så lenge vekta på utstyret er under 15 kg. Det tåler vel Exos etter hva jeg har fått høre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, hgmann skrev:

Høres smart ut. Sparer vel 1 kg på Exos kontra Atmos. Er jo fristende så lenge vekta på utstyret er under 15 kg. Det tåler vel Exos etter hva jeg har fått høre. 

En kilo spart på sekken er bra. På min rygg sitter den som støpt ihvertfall. Liker godt rammedesignet som gjør sekken stabil og fin. 

Min 48 har jeg ikke hatt noe særlig over 12 kilo i, men tror ikke den blir ubehagelig før vekta nærmer seg 18-20. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, hgmann said:

Høres smart ut. Sparer vel 1 kg på Exos kontra Atmos. Er jo fristende så lenge vekta på utstyret er under 15 kg. Det tåler vel Exos etter hva jeg har fått høre. 

Bergans sin nye Helium veier nøyaktig 1kg, tar 55 liter og oppgitt komfortvekt opp til 17kg i følge dem selv. Og så har den noe du kommer til å elske: du kan åpne hele fronten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nimrad skrev:

Bergans sin nye Helium veier nøyaktig 1kg, tar 55 liter og oppgitt komfortvekt opp til 17kg i følge dem selv. Og så har den noe du kommer til å elske: du kan åpne hele fronten.

Det er definitivt et pluss til Bergans. Jeg har ikke prøvd den nye Heliumen selv men den ser veldig bra ut! 

Noen som har testet bærekomforten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, whistler said:

En kilo spart på sekken er bra. På min rygg sitter den som støpt ihvertfall. Liker godt rammedesignet som gjør sekken stabil og fin. 

Min 48 har jeg ikke hatt noe særlig over 12 kilo i, men tror ikke den blir ubehagelig før vekta nærmer seg 18-20. 

Chattet med sekkespesialisten på Hektapåtur. Han refererte til opp til 15 kg, men slikt kjenner man jo best selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Nimrad said:

Bergans sin nye Helium veier nøyaktig 1kg, tar 55 liter og oppgitt komfortvekt opp til 17kg i følge dem selv. Og så har den noe du kommer til å elske: du kan åpne hele fronten.

Det var jeg ikke klar over. Mye fine løsninger på den sekken. Fargevalget til Bergans er jeg derimot ikke fortrolig med. Må sjekkes ut nøyere. Ser at det å åpne hele fronten er veldig praktisk. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hgmann skrev:

Ser på ny sekk. Tenkte å sjekke ut 65 liter (Osprey atmos) og Exos (48 event 58 liter). Mulig det er safest å gå for 65 liter.

Foreløpig pakkliste:

 

Jeg kan ikke si noe om Exos, men Atmos 50 har jeg derimot fått brukt en del ganger. Vet ikke hvor mye den veier, men at den er tyngre enn Exos er det liten tvil om. 
For min del sitter Atmos 50 bedre enn noen andre sekker jeg har prøvd (har fått testet en del), og det er ene og alene pga det justerende bæresystemet. Komforten er fullstendig uovertruffen, og pakker jeg smart så holder det for flere dager. Jeg savner ingenting med den, men det hadde ikke gjort noe om den hadde flere organiseringslommer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kimmern skrev:

Jeg kan ikke si noe om Exos, men Atmos 50 har jeg derimot fått brukt en del ganger. Vet ikke hvor mye den veier, men at den er tyngre enn Exos er det liten tvil om. 
For min del sitter Atmos 50 bedre enn noen andre sekker jeg har prøvd (har fått testet en del), og det er ene og alene pga det justerende bæresystemet. Komforten er fullstendig uovertruffen, og pakker jeg smart så holder det for flere dager. Jeg savner ingenting med den, men det hadde ikke gjort noe om den hadde flere organiseringslommer.

Lykke til!

Helt enig. Jeg har også en Atmos 50, og den er helt krem å ha på ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.