Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellreven keb jakke


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er foreløpig kjempefornøyd. Kan ikke si så mye og slitestyrke og vanntetthet siden jeg kjøpte jakken i år.

Kjøpte jakken fordi jeg er lei de litt stive og bråkete skalljakkene i Gore-tex og Dermisax etc. Ville ha noe mykt og behagelig som lagd mindre støy.

Jakken har fine detaljer og er behagelig å ha på, hetten er stor og luftingen er bra. Noen har skrevet at jakken ikke var så vindtett der stretsj materialene var, men jeg mistenker at noe kan ha vært galt fordi min jakke er vindtett også på de punktene. Jeg synes også jakken ser pen ut og retroaktig, noe jeg liker. 

En annen viktig ting for meg er at jakken er relativt miljø- og dyrevennlig siden det er en ECO jakke. Fjellreven har dessuten en del utmerkelser for dette synet.

Nå har jeg også nettopp kjøpt KEB buksen siden jeg var fornøyd med jakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder gjerne andre lettere skall-type jakker. Det finnes mer behagelige gore tex-varianter som ikke er så stive.

Jeg har ikke eid en keb-jakke selv, men den er ikke vanntett hvertfall. Ikke at jeg ser på det som noe problem i seg selv, men det blir noe helt annet enn en gore tex-jakk hvertfall. Konseptet med den voksen er jeg ikke særlig fan av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vekker denne litt til liv igjen. På jakt etter ei jakke til bruk i tørt vær, hele året, også på vintern. Prøvde jakka og den satt som et skudd! De store brystlommene var knall. Synd at det ikke var innerlomme til feks mobil slik at den er litt mere beskyttet. Men hvordan er denne stretcen da ? Vil ikke at det skal bli iskaldt på stretch-områdene når det er vindfullt på vintern... kanskje jeg overtenker det hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ViktorS skrev:

 Men hvordan er denne stretcen da ? Vil ikke at det skal bli iskaldt på stretch-områdene når det er vindfullt på vintern... kanskje jeg overtenker det hehe.

Nei, du overtenker ikke :)
Skal ikke veldig mye vindt til før man merker det der det er stretch.
Ikke den jakka jeg tar på meg om det blåser litt friskt ute nå selv om det ikke er kuldegrader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tubbs skrev:

Nei, du overtenker ikke :)
Skal ikke veldig mye vindt til før man merker det der det er stretch.
Ikke den jakka jeg tar på meg om det blåser litt friskt ute nå selv om det ikke er kuldegrader

Hmmm da ser jeg ikke poenget med denne jakka haha 😂 skulle ønske de hadde akkurat samme jakka, men bare med g1000 på hele sulamitten. Da hadde det vært ei perfekt vinterjakke når det er minusgrader.

bergtagen-jakka kan jo være ett alternativ, men 5000 er mye penger, spesielt når ecoshell-versjonen koster 6000:/

skogsø-jakka ser grei ut, men ikke samme store gode brystlommer, heller ikke like bra hette. Singi trekking jakka ser høvelig ut, men heller ikke her har den de store gode brystlommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ViktorS skrev:

skulle ønske de hadde akkurat samme jakka, men bare med g1000 på hele sulamitten. Da hadde det vært ei perfekt vinterjakke når det er minusgrader.

Min tanke også :)
Men bruker min stort sett i skauen så går greit.
Men tviler på om jeg kjøper en ny når den jeg har nå er utslitt.

Er en grunn til at jeg kjøper Vidda Pro buksene og ikke Keb :)

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Nei, du overtenker ikke :)
Skal ikke veldig mye vindt til før man merker det der det er stretch.
Ikke den jakka jeg tar på meg om det blåser litt friskt ute nå selv om det ikke er kuldegrader

Jeg har Fjellreven Tur Jacet til vinterbruk. Herre for en bra jakke om det er en litt kraftig jakke laget i bomullsblanding du er ute etter.

MEN - G1000 er ikke 100% vindtett. Om jeg går med denne jakken på vinteren, er svett på ryggen, og det blåser bakfra kjenner jeg at jakken slipper inn litt vind på ryggen, og kanskje noen steder på armene. Kan bli litt kaldt på en svett rygg. Resten av jakken er dekket med lommer eller med vinylon-F og er da 100% vindtett og på ryggen er vanligvis en sekk.

Dette er muligens med på å bidra til å lufte ut kondens fra jakken. Man kan sikkert vokse ryggen med flere lag for å gjøre ryggen mer vindtett, men jeg bruker nikwax cotton proof i stedet. Orker ikke voksen. Jeg har vert på skredkurs på Hallingskeid i dårlig vær, og da løste jeg "trekkproblematikken" i jakken med å ha ett mellomlag, altså en ullgenser under. Det var nok for meg. Nå farer jeg rundt med en Arcteryx Atom primaloftjakke som mellomlag som oftest, og den er vindtett i seg selv. 

Er man værfast, uten telt/hytte eller annet lè tilgjengelig, har man forhåpentligvis vindsekk tilgjengelig.

Så jeg vet ikke, jeg tror faktisk at jeg synes det er posetivt at jakken ikke er 100% vindtett, men heller 90%. Da blir man ikke like varm under aktivitet. Når jeg er i ro, så har jeg ett mellomplagg eller ekstra ytterplagg allikevel.

De som har vert ute i mye svært hardt vær kan sikket komme med kommentarer også ang. dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keb jakka har vel 80% stretch på ryggen og på mesteparten av armene.
Mesteparten av fronten er G-1000 (men det er stretch på utsiden) Merker veldig forskjell i vind hvor det er G-1000
kontra bare stretch.
Fjellreven Keb er en fin friluftsjakke men kan ikke måle seg med min gamle Haglöfs Windstopper fleece :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ViktorS skrev:

Den tur-jakka ser jo fantastisk ut. Synd den ikke er å få tak i lengere, og ser heller ikke helt hvilken jakke som kan erstatte den :/ i allefall ikke fra fjallræven.

Enig. Veldig rart at denne er gått ut, jeg begriper det ikke. De har ingen åpenbar erstatning så vidt jeg kan se.

Jakken er lang, har skittstropp, enorm lommekapasitet og store innvendige stretch lommer som er ypperlig til å tørke ting eller å holde skifeller/hansker/sokker varme.

Det eneste minuset er pelskanten. Den stikker inn i hetten slik at man ikke ser særlig bra ut gjennom hetten når pelskanten er påmontert. Eller så er det bare ikke jeg som har skjønt designet. Det vises ca 40 sek ut i filmen: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

En nyvokset brukt Keb jakke selges til den første som henter den. 
Skjønner meg ikke på denne jakken. Klarer ikke å forstå hva Fjellreven tenkte på når denne ble lagd. 
Hetta er god, kjempestor og passer bra til dager med vind og snøfokk. MEN det latterlige stretchstoffet på HELE ryggen gjør jo jakken ubrukelig til dager med kald vind, og/eller regn! Så da skjønner jeg ikke poenget??
Hetta, passform og lommer gjør att denne jakken hadde stort potensial, helt til en tulling fant på å gjøre den ubrukelig ved å sy inn dette drittstoffet i ryggen!

Sånn, det var dagens utblåsning herrifra, takk for meg, ha en fortsatt fin dag!

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignifer skrev (2 timer siden):

En nyvokset brukt Keb jakke selges til den første som henter den. 
Skjønner meg ikke på denne jakken. Klarer ikke å forstå hva Fjellreven tenkte på når denne ble lagd. 
Hetta er god, kjempestor og passer bra til dager med vind og snøfokk. MEN det latterlige stretchstoffet på HELE ryggen gjør jo jakken ubrukelig til dager med kald vind, og/eller regn! Så da skjønner jeg ikke poenget??
Hetta, passform og lommer gjør att denne jakken hadde stort potensial, helt til en tulling fant på å gjøre den ubrukelig ved å sy inn dette drittstoffet i ryggen!

Sånn, det var dagens utblåsning herrifra, takk for meg, ha en fortsatt fin dag!

🙂
 

Er det til herre eller dame?
 

Hvilken størrelse er det på jakken? Og hvilke farger er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignifer skrev (2 timer siden):

En nyvokset brukt Keb jakke selges til den første som henter den. 
Skjønner meg ikke på denne jakken. Klarer ikke å forstå hva Fjellreven tenkte på når denne ble lagd. 
Hetta er god, kjempestor og passer bra til dager med vind og snøfokk. MEN det latterlige stretchstoffet på HELE ryggen gjør jo jakken ubrukelig til dager med kald vind, og/eller regn! Så da skjønner jeg ikke poenget??
Hetta, passform og lommer gjør att denne jakken hadde stort potensial, helt til en tulling fant på å gjøre den ubrukelig ved å sy inn dette drittstoffet i ryggen!

Sånn, det var dagens utblåsning herrifra, takk for meg, ha en fortsatt fin dag!

Da er det kanskje du som har handlet feil jakke til den bruken du så for deg?
Fjällräven har jo mange jakker, og skal du ha tilsvarende jakke uten stretch så er det vel Skogsö som er mest lik.

Jeg har Keb-jakka selv og er kjempefornøyd! Jeg kjøpte den fordi jeg blir så j**lig varm når jeg går på tur, så trenger noe som puster bra og er luftig, så da passet det veldig bra med denne jakken som har stretch på ryggen osv. Under jakka har jeg ullgenser og merino-ulltrøye når det er kaldt om vinteren. Blåser det litt kaldt tidlig vår/sen høst og det er for varmt med ullgenser under, blir det bare jakka og merinoulltrøye. Men blåser det mye og det blir kaldt eller regner mye, evt begge deler, så tar jeg på meg en skalljakke/regnjakke som passer bedre for det været.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignifer skrev (På 12.4.2020 den 15.52):

En nyvokset brukt Keb jakke selges til den første som henter den. 
Skjønner meg ikke på denne jakken. Klarer ikke å forstå hva Fjellreven tenkte på når denne ble lagd. 
Hetta er god, kjempestor og passer bra til dager med vind og snøfokk. MEN det latterlige stretchstoffet på HELE ryggen gjør jo jakken ubrukelig til dager med kald vind, og/eller regn! Så da skjønner jeg ikke poenget??
Hetta, passform og lommer gjør att denne jakken hadde stort potensial, helt til en tulling fant på å gjøre den ubrukelig ved å sy inn dette drittstoffet i ryggen!

Sånn, det var dagens utblåsning herrifra, takk for meg, ha en fortsatt fin dag!

Selv har jeg Keb-jakka og synes den er fin, men jeg savner G1000 eco-stoffet over hele jakka og ønsket meg derfor Vidda Pro, eller Kaipak. Men begge jakkene ble alt for store i størrelsen. (Her burde ermene på jakkene ha vært et par centimeter lengre)

Fjellreven Vidda Pro er ei jakke uten strech. Hele jakken er i G1000 eco. 65 % resirkulert polyester, 35 % økologisk bomull. Kanskje det er denne jakken du skulle ha hatt. Bare vær obs på at passformen på denne jakken er vid. Mye videre enn Keb-jakken.

Fjellreven Kaipak er ei jakke i G1000 eco med stretch kun under armene. Denne jakken har også vid passform, akkurat som Vidda Pro. 

Nå vurderer jeg en Skogsö-jakke.

 

Er du misfornøyd med (deler av) Keb-jakka og om du er normalbygd eller overvektig, så er Vidda Pro og Kaipak absolutt jakker du burde vurdere. 

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas 70 skrev (1 time siden):

Nå vurderer jeg en Skogsö-jakke. (Den har lange ermer slik at jeg kan gå ned en størrelse). Det jeg ikke liker med denne jakken er at store deler av jakken er i G1000 Lite. Den er veldig tynn (akkurat som meg)

Jeg har hatt Skogsö en del år nå og er meget fornøyd. Den er egentlig perfekt til mitt fjellfanteri på sommerstid da den ventilerer godt fordi stoffet er såpass luftig i seg selv. Trenger ikke glidelåser på sidene/under armene. Så er den meget slitesterk, jakken min vises ikke at den er brukt. Og det sier en del. Gode glidelåser, bra hette, mygga stikker ikke gjennom. Knallfin passform. Alt i alt en kjempejakke, spør du meg. Så supplerer du jo evt bare med en regnjakke eller en tynn skalljakke ved behov. 

Endret av Nordhauk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordhauk skrev (På 13.4.2020 den 0.26):

Jeg har hatt Skogsö en del år nå og er meget fornøyd. Den er egentlig perfekt til mitt fjellfanteri på sommerstid da den ventilerer godt fordi stoffet er såpass luftig i seg selv. Trenger ikke glidelåser på sidene/under armene. Så er den meget slitesterk, jakken min vises ikke at den er brukt. Og det sier en del. Gode glidelåser, bra hette, mygga stikker ikke gjennom. Knallfin passform. Alt i alt en kjempejakke, spør du meg. Så supplerer du jo evt bare med en regnjakke eller en tynn skalljakke ved behov. 

Jeg lar meg gladelig overbevise om at jeg feiltolker Skogsö-jakken på grunn av G1000 Lite-stoffet. En Kaipak-jakke er sendt i retur fra meg på grunn av passformen (min) og en Skogsö-jakke blir (som avtalt) sendt til meg, kanskje allerede i morgen. Jeg har i påsken tenkt på om jeg skal avbestille Skogsö-jakken fordi den ikke vil være slitesterk nok. Da legger jeg den tanken bort. Takk for et informativt svar.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Intressant att höra hur passformen på Kaipakjackan var, då du sände tillbaka den. "En Kaipak-jakke er sendt i retur fra meg på grunn av passformen"

Är själv längre/smalare , hur var jackan skuren för dig?

Endret av ula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe erfaring med Keb jakkene fra Fjellreven, men veldig fornøyd med Singi jakken min derfra (har den uforede varianten). God passform med plass i ermene til en ekstra jakke/genser under, og veldig god hette. Hele jakken er i bomullstoffet til Fjellreven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.