Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat til fjellaktivitet og restitusjon?


Kemeleler

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en månedstur i sogn- og fjordane som inkl. mye turgåing, særlig i fjellet. Jeg lurer på om noen har gode kostholdstips. Jeg har sett for meg et kosthold bestående av mye korn (mest havre), melk, frukt og magre proteinkilder. Er dette et tilstrekkelig kosthold å ha over en månedstid? Skal inkl. restitusjonsmåltid også. Det er for øvrig snakk om tur med telt- og enkle campinghytter, så det må således være enkelt å tilbrede, enkelt å få tak i (slik at man ikke bærer på for mye proviant), og det bør heller ikke være for kostbart (da tenker jeg mest på ting som dyrt kjøtt, supermat osv.)

Endret av Sebastian Alexander Solberg
mangler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du gå en måned vil det normalt medføre et vekttap på noen kilo - selv med inntak av relativt mange kalorier pr dag.

Det er ofte et problem å få nok mat.

Jeg ville nok revurdert, og planlagt en del høykalori greier. (Hørt om de som skulle spare vekt på maten og tok med kun marsipan - mye kalorier pr kilo.  De spiste ikke marsipan på en stund - etter turen...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Landsem skrev:

Hva er supermat?

Et populærord brukt av hipsterne for mat som chiafrø, grønnkål ol. 

Ren mat med høyt næringsinnhold. Gjerne økologisk. 

Men det har noe for seg. Jeg bruker selv "supermat" i tillegg. Litt frø og kjerner ol gjør seg i maten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, REJOHN skrev:

Skal du gå en måned vil det normalt medføre et vekttap på noen kilo - selv med inntak av relativt mange kalorier pr dag.

Det er ofte et problem å få nok mat.

Jeg ville nok revurdert, og planlagt en del høykalori greier. (Hørt om de som skulle spare vekt på maten og tok med kun marsipan - mye kalorier pr kilo.  De spiste ikke marsipan på en stund - etter turen...)

 

Jeg så en reportasje men Cecilie Skog, ett eller annet sted i isøde.  Hun hadde med seg marsipan.  Så det har nok noe for seg, men som du sier, det ble nok lenge før hun spiste marsipan igjen.  Tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag, kaloririkt er viktig ja, derav karbohydratene. Evt har man jo slike pulvershaker "gainer"? de er mye kalorier i relativt lite væske, vil for all del unngå vekttap, det er tidvis ganske tunge økter det er lagt opp til, marsipansjokolade er jo en favoritt tar gjerne med meg noen kilo med det, eller sjokoladen smelter vel hehe... Det blir mye grøt! Kanskje skulle vært litt hipster og laget chiafrø-grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem fett,  der er det mye viktig energi å hente. Matvarer som kombinerer karbohydrater og fett holder deg gående lenger. Jeg baker brownies (holder seg veldig godt siden de har mye smør /fett i seg) og har også laget egne energibarer med nøttermix, mandlene, peanøttsmør, og litt sjokolade. Du kan også ha chiafrø i barene. Eller ha med chiafrø på tur og lage "overnight oats":-) god tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
15 timer siden, Gittiamo skrev:

Et populærord brukt av hipsterne for mat som chiafrø, grønnkål ol. 

Ren mat med høyt næringsinnhold. Gjerne økologisk. 

Men det har noe for seg. Jeg bruker selv "supermat" i tillegg. Litt frø og kjerner ol gjør seg i maten 

Ååå, er det de der på 23 som har anlagt skjegg og vil se ut som tippoldefar i familiealbumet og plutselig har begynt å gå tur som de skal formidle på en blogg? Da kan jeg opplyse om at aure, sik, abbor, torsk, blåbær og diverse grøntfor og så viare eksisterer til fri fortæring i naturen i sesongen som kommer. Blir ikke mer økologisk enn midt i økologien. Samt at det trolig også er dagligvarebutikker og kaffebarer i Sogn og Fjordane. Kanskje litt tidlig å finne barberere med rikt utvalg i skjeggvoks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Landsem skrev:

Ååå, er det de der på 23 som har anlagt skjegg og vil se ut som tippoldefar i familiealbumet og plutselig har begynt å gå tur som de skal formidle på en blogg? Da kan jeg opplyse om at aure, sik, abbor, torsk, blåbær og diverse grøntfor og så viare eksisterer til fri fortæring i naturen i sesongen som kommer. Blir ikke mer økologisk enn midt i økologien. Samt at det trolig også er dagligvarebutikker og kaffebarer i Sogn og Fjordane. Kanskje litt tidlig å finne barberere med rikt utvalg i skjeggvoks. 

Ja du vet. Metroseksuell er ut. Nå er det lumbersexual som er greia. Men det visste jeg for lenge siden :P sorry for digresjon og dårlig humor. 

Jeg har laget energibarer med mye fett, sukker, frø og nøtter. Det smaker godt og er lett å spise. Greit å passe på å ikke gå tom for drivstoff før det er for sent. Småspising er lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
9 timer siden, Sebastian Alexander Solberg skrev:

Gode forslag, kaloririkt er viktig ja, derav karbohydratene. Evt har man jo slike pulvershaker "gainer"? de er mye kalorier i relativt lite væske, vil for all del unngå vekttap, det er tidvis ganske tunge økter det er lagt opp til, marsipansjokolade er jo en favoritt tar gjerne med meg noen kilo med det, eller sjokoladen smelter vel hehe... Det blir mye grøt! Kanskje skulle vært litt hipster og laget chiafrø-grøt.

Chia frön är en modenyck. För att kunna tillgodogöra dig det "nyttiga" i dem så måste de krossas. Man kan argumentera för att man gör det när man tuggar men tyvärr så är inte den metoden speciellt effektiv. Det finns andra fröer/nötter som är billigare och på så vis ger mer valuta för pengarna.

Joanna är mycket aktiv med sina inlägg när det gäller energieffektiv mat på utsidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.