Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurdere å kjøpe Jetboil


KjetilO

Anbefalte innlegg

Ja da går man å tripper å venter på denne Jetboilen, fikk mail i dag om den var sendt i dag...(?!), 4 dager etter at jeg bestilte den. Skulle jo helst hatt den sammen dagen som jeg bestilte den, utålmodig som man er. Som en unge på julaften til tross for at man er i de 40...hehe ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk faktisk på XXL forleden dag. Fant meg en jetboil zip til 749,- og spurte en av hjelperne på villmarksavdelingen: "Både dere og Gsport har denne til 366/367 på internett, matcher dere prisen i butikk?". Svaret var "ja, selvsagt." og så fikk jeg den for 366,- i butikk, i hånden.

Tenkte bare jeg skulle gni det litt inn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, speedbird skrev:

Jeg gikk faktisk på XXL forleden dag. Fant meg en jetboil zip til 749,- og spurte en av hjelperne på villmarksavdelingen: "Både dere og Gsport har denne til 366/367 på internett, matcher dere prisen i butikk?". Svaret var "ja, selvsagt." og så fikk jeg den for 366,- i butikk, i hånden.

Tenkte bare jeg skulle gni det litt inn...

Jeg venter på min fra G-Sport som er i transit, med kaffepresse..

Selv om jeg i og for seg har nok brennere og kjeler...

Tenkt bruk er "fjelltopp coffemaker", ingenting er som å nyte en god kopp kaffe med utsikt :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Omnilite skrev:

Jeg venter på min fra G-Sport som er i transit, med kaffepresse..

Selv om jeg i og for seg har nok brennere og kjeler...

Tenkt bruk er "fjelltopp coffemaker", ingenting er som å nyte en god kopp kaffe med utsikt :-D

Et spørsmål angående den kaffepressa. Hvordan type kaffe bruker man der? Er det presskannekaffe?

 

Og jeg må si jeg er overrasket over hvor kjapp GSPORT var til å levere. Jeg bestilte på søndag kveld, og fikk varen på tirsdag kl 1300. Til sammenligning så bestilte jeg noe fra fjellsport på samme tidspunkt og det fikk jeg idag (Ikke at det er treg levering;-)). Men jeg er bare overrasket :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, speedbird skrev:

Jeg gikk faktisk på XXL forleden dag. Fant meg en jetboil zip til 749,- og spurte en av hjelperne på villmarksavdelingen: "Både dere og Gsport har denne til 366/367 på internett, matcher dere prisen i butikk?". Svaret var "ja, selvsagt." og så fikk jeg den for 366,- i butikk, i hånden.

Tenkte bare jeg skulle gni det litt inn...

Yep, sånn er det. Jeg kjøpte min her i Sandvika. Det stod 749.- på prisen i hylla. Da jeg påpekte at de hadde et tilbud 366.- sa selger at det var uten brenner. Etter at selger noe motvillig sjekket på nettet, fikk jeg en utskrift med ny strekkode med riktig pris som jeg brukte i kassa. En annen ting hos XXL er at det nå virker som om de bruker lokkevarer for å få kunder inn i butikken for så å prøve og selge dyrere produkter. En i familien opplevde det på soveposer og jeg stod og hørte på selger da han skulle "dytte" på en eldre kunde en sovepose som var mye dyrere en kunden trengte. Heldigvis, kunden gikk, eller hadde jeg grepet inn. Har også skrevet til XXL, får se om jeg får svar. Eller har jeg en postpakke med steke adapteren som venter på meg, blir spennende og prøve denne sammen med den lille Rast 20 stekepanna jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Barild skrev:

Et spørsmål angående den kaffepressa. Hvordan type kaffe bruker man der? Er det presskannekaffe?

I utgangspunktet skal pressa bli noenlunde tilsvarende som en vanlig kaffepresse, og da vil nok kaffe som har en kverning på kaffen tilpasset presskanne gi best resultat.

Selv er jeg en Zoegas fan, så jeg vil bruke den ferdig kvernede i "firkantblokk", den er strengt tatt ganske filmalt, men jeg bruker den i presskanne også når jeg ikke bruker "hele bønner-maskinen".

Prøv deg fram med samme kaffe som du normalt bruker, funker det er det bare å kjøre på med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd Jetboil Zip systemet. Dette fungerer ganske bra. Stekeadapteren var den jeg var mest spent på. Den passer helt nøyaktig på toppen av brenneren, veldig nøyaktig toleranser i produksjonen av denne. Stekepanna står stødigere her på fire støttepunkter enn på Primus sine Exspress stove brennere med tre støttepunkter. Brenneren kan ta stekepanner og kjeler med en diameter på opptil 23 cm og med max vekt på 3 kg. Stekepannen jeg brukte er en Rast 20. Finreguleringen er ikke så god som hos Primus, men o.k. Den andre Jetboil brenneren skal ha bedre regulering. Tar med dette settet på neste tur. Det veier 618g inkl. brenner, fotstøtte, stekeadapter, kaffepresse og 100g gass boks. Alt pakkes inn i kjelen. Kaffepressen legges i plastkoppen i bunnen. Jeg sparer både vekt og volum med denne.

FFjetboil1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Da har jeg prøvd Jetboil Zip systemet. Dette fungerer ganske bra. Stekeadapteren var den jeg var mest spent på. Den passer helt nøyaktig på toppen av brenneren, veldig nøyaktig toleranser i produksjonen av denne. Stekepanna står stødigere her på fire støttepunkter enn på Primus sine Exspress stove brennere med tre støttepunkter. Brenneren kan ta stekepanner og kjeler med en diameter på opptil 23 cm og med max vekt på 3 kg. Stekepannen jeg brukte er en Rast 20. Finreguleringen er ikke så god som hos Primus, men o.k. Den andre Jetboil brenneren skal ha bedre regulering. Tar med dette settet på neste tur. Det veier 618g inkl. brenner, fotstøtte, stekeadapter, kaffepresse og 100g gass boks. Alt pakkes inn i kjelen. Kaffepressen legges i plastkoppen i bunnen. Jeg sparer både vekt og volum med denne.

FFjetboil1.jpg

Jeg har fått inntrykk av at mange kjøper den stekeadapteren utenom, er den vesentlig forskjellig fra den som følger med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, speedbird skrev:

Jeg har fått inntrykk av at mange kjøper den stekeadapteren utenom, er den vesentlig forskjellig fra den som følger med?

På siten til Jetboil står det, Pot Support and Jetpower fuel sold separately, så det er ikke noe stekeadapter med som standard. Du kan sjekke på siten jetboil.com   Jeg kjøpte den fordi jeg trenger mer enn en vannkoker. Den lille Rast 20 panna har jeg alltid med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Jetboil SOL, der var det med stekeadapter. ( Den ligger øverst over gassbeholderen)

Det er en fantastisk løsning og brukes fint fra null grader og oppover ( Sol skal fungere fint ned til -6 grader)

Jeg har også en jetboil stekepanne (med flux ring), men må innrømme at den er uprøvd.  Har brukt jetbolien kun til å koke opp vann til mat og pulver kaffe /kakao/te.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Blaser skrev:

Jeg har en Jetboil SOL, der var det med stekeadapter. ( Den ligger øverst over gassbeholderen)

Det er en fantastisk løsning og brukes fint fra null grader og oppover ( Sol skal fungere fint ned til -6 grader)

Jeg har også en jetboil stekepanne (med flux ring), men må innrømme at den er uprøvd.  Har brukt jetbolien kun til å koke opp vann til mat og pulver kaffe /kakao/te.

 

JetBoil har endret på dette på Zip og Flash, her har det nå blitt ekstrautstyr. Støttefoten er fortsatt med som standard utstyr. Jeg lurer litt på den stekepanna du har, men det er litt varierende tester, noen skriver at det ikke er non stick og at maten brenner seg fast, fint om du kunne komme tilbake når du får prøvd din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Fredrik skrev:

På siten til Jetboil står det, Pot Support and Jetpower fuel sold separately, så det er ikke noe stekeadapter med som standard. Du kan sjekke på siten jetboil.com   Jeg kjøpte den fordi jeg trenger mer enn en vannkoker. Den lille Rast 20 panna har jeg alltid med. 

Det fulgte med et slags adapter til min ZiP. Jeg vet ikke om det er den samme som stekadapteret du har. Jeg kjøpte min jetboil på mandag hos XXL

adapt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, speedbird skrev:

Det fulgte med et slags adapter til min ZiP. Jeg vet ikke om det er den samme som stekadapteret du har. Jeg kjøpte min jetboil på mandag hos XXL

adapt.jpg

Det er nok flere variasjoner ute å går her enn den infoen som ligger på siden til Jetboil og som beskrives i de testene jeg har funnet på nettet. Alle de testene jeg har lest sier at denne adapteren er ekstra utstyr. jeg har sikkert ikke funnet alle testene, men jeg har lest mange. Du veit det er det ingeniører gjør, og når vi får utstyret gleder vi oss over bruksanvisningen i flere dager. Men, ja den adapteren du fikk med er den jeg kjøpte ekstra. Stekepanne er ganske stødig på denne som har fire støttepunkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er fortsatt i transit, så jeg får ikke sjekket enda, men om jeg ikke tar feil så var adapteren med før, men den er tatt ut fra standardleveransen på ett eller annet tidspunkt. Det betyr at dersom du @Per Fredrik hentet din på XXL så kan du ha fått en "hyllevarmer". (Men da vært så heldig å fått med adapter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra info her og veldig hyggelig pris på jetboil hos XXL - har selv gjort litt research og lest endel om disse typene og MSR har tatt igjen Jetboil og er såvidt jeg kan se endel bedre på mange områder. Vurderer veldig MSR WindBurner, skal være meget mye bedre i vind en jetboil som jeg ser mange mener blir lite effektiv i litt vind... Pris blir desverre ikke i samme klasse :)

 

Test/Info
http://adventuresinstoving.blogspot.no/2014/11/review-new-msr-windboiler.html

msrwind.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.5.2016 at 8.07, speedbird skrev:

Jeg gikk faktisk på XXL forleden dag. Fant meg en jetboil zip til 749,- og spurte en av hjelperne på villmarksavdelingen: "Både dere og Gsport har denne til 366/367 på internett, matcher dere prisen i butikk?". Svaret var "ja, selvsagt." og så fikk jeg den for 366,- i butikk, i hånden.

Tenkte bare jeg skulle gni det litt inn...

Har ikke xxl i Alta. Men jetboilen er ankommet, venter bare på utleveringsbekreftelsen fra postinord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.5.2016 at 8.56, Omnilite skrev:

Jeg venter på min fra G-Sport som er i transit, med kaffepresse..

Selv om jeg i og for seg har nok brennere og kjeler...

Tenkt bruk er "fjelltopp coffemaker", ingenting er som å nyte en god kopp kaffe med utsikt :-D

"Selv om jeg i å for seg har nok brennere og kjeler.."

Joda det har jeg også, fikk denne uken titan kjele 650ml med lokk og en liten hendy brenner som tilsammen veide 182 gram, resten av vekta er det str på gassboksen som avgjør totalvekta. Koketid 500ml vann ble da på 2,48 min uten lokk testet innendørs i går.

Men så var det jetboil, den bare skrek mitt navn, tenk å kunne koke seg kaffe asap og bruke presskanne pressa rett i, voila så var det kaffe liksom pronto;-) innrømmer det glatt, æ e en utstyrsfrik. Alt til sitt bruk:-)

IMG_20160526_134413.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Jetboilen kommet innomhus, førsteinntrykket er bra, fått testa den og dette var jo bærre lekkert :-) var ingen pot support med min jetboil zip. Får bestille den og kaffepressen etter vært :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Mye bra info her og veldig hyggelig pris på jetboil hos XXL - har selv gjort litt research og lest endel om disse typene og MSR har tatt igjen Jetboil og er såvidt jeg kan se endel bedre på mange områder. Vurderer veldig MSR WindBurner, skal være meget mye bedre i vind en jetboil som jeg ser mange mener blir lite effektiv i litt vind... Pris blir desverre ikke i samme klasse :)

 

Test/Info
http://adventuresinstoving.blogspot.no/2014/11/review-new-msr-windboiler.html

msrwind.png

Kjempebrenner det der! Men som (nesten) alt annet fra MSR, kjempepris... 

Har samme brenner, bruker den både sommer og vinter uten problem. Har kaffekit som brukes flittig og fikk hentelappen på stekepanna til den i dag. 

Så da er setupen komplett. :-)

Edit - jeg plagdes med futeralet og sendte en mail til MSR kundeservice i Irland. 2 uker etter lå et nytt i posten free of charge. Topp score på service mao. 

Endret av Arntrooney
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.5.2016 at 22.04, Per Fredrik skrev:

JetBoil har endret på dette på Zip og Flash, her har det nå blitt ekstrautstyr. Støttefoten er fortsatt med som standard utstyr. Jeg lurer litt på den stekepanna du har, men det er litt varierende tester, noen skriver at det ikke er non stick og at maten brenner seg fast, fint om du kunne komme tilbake når du får prøvd din. 

Da er Jetboil pannen blitt testet. Det første jeg gjorde var å varme opp pannen med smør i. Deretter vaske den med vann.  ( Dette anbefales i alle fall for teflon panner)

Så ny runde med varme og smør(=flytende Melange). Når det var varmt nok, ble to remser bacon lagt i, og så etterhvert ett egg. Både egg og bacon ble snudd med Jetboil stekespade. Dette var uten problemer. Etter maten ble pannen vasket med vann og kost, dvs. UTEN såpe.  Ingen problemer og ikke noe som hadde satt seg fast.

OPPSUMMERING:

-Stekeadapteren passer til flux ringen, så dette er et stødig oppsett ift. til andre løsninger. HUSK å feste stekeadapteren til brenneren med snap- låsen!

-Man trenger ikke mye power på gassen! ( det ser ut som om dette er en løsning som virkelig er nøysom med forbruket)

-Stekespade må ikke være av metall

-Ved vask, bruk kun vann og børste/svamp. SÅPE ER FY!

--> Vil tro at de som er missfornøyd har enten ikke smurt inn pannen først, brukt før høy varme eller metall stekespade( som gir riper), kanskje en kombinasjon av disse.

Det skal sies at Trangia pannen med fast håndtak virker mer solid.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Jetboilen testet i helgen og til og med fruen som til tider rister på hodet av mine innkjøp syns dette var helt genialt system, lett-kompakt-enkelt oppsett og nykokt vann på noen minutter. Kaffepresse og pot support bestilt :-) Hvis det er noen som ennå lurer på Jetboil så er det bare å løpe å kjøpe, xxl har vist ennå gode priser på Zip utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.