Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvotur Næra


Mizzy

Anbefalte innlegg

Søndag sa vi hadet til det dårlige været i Trøndelag og fulgte solen til Lillehammer der vi kjørte litt på måfå.

Vi fant oss ut et sted ved innsjøen Næra, som i følge inatur.no skulle være toppers med hytteutleie ved fiskevann.

Ankomst rundt klokken 02.00 på natta etter å ha besøkt noen venner litt lenger sør.

Området var veldig fint og lå skjermet i et skogholt, der det var endel dyr å se som hjort, elg med kalv, grevling, frosker og hare.

Lavvoen ble satt opp ved hjelp av billysene og vi la oss for å sove etter å ha inntatt snurring på primusen. Vi var en sliten gjeng etter mange timers kjøring.

Neste dag da vi stod opp la vi merke til uendelig mye avføring fra dyr og utrolig mye søppel rundt omkring i omårdet. Det trakk selvfølgelig ned, og det var lite vi kunne gjøre for å rydde opp i det. Det var mye tung søppel i aluminium, plast, glass og båter som lå under vann osv. Og selv om vi prøvde rydde så var det håpløst mye.

Vi ryddet opp det verste og kjørte det til nærmeste søppeldunk og ble værende til tirsdag. Stedet fikk vi helt for oss selv og hadde lyst å prøve fiskelykken. Været var fenomenal opp mot 20 varmegrader på dagtid, men kaldt om natta. Det kom en lokal mann syklende, og kunne fortelle oss at sjøen var forurenset, og at det i fjor hadde vært mye død fisk i vannet. Det var en skikkelig nedtur, og jeg kjenner det koker inni meg når jeg tenker på hvordan vi mennesker driver og forsøpler naturen rundt oss. At det ikke finnes en lov og straffeforfølgelse for å dumpe søppel i hytt og pine i naturen.:x

Kvelden brukte vi til å lage en god midddag på bålet med indrefilet og rømme/soppsaus og nøt det med en medbragt bayer mens vi så på solnedgangen og hørte på det fantastiske fuglelivet omkring oss.

Tirdag var det 17. mai og vi snudde nesa hjemover etter å ha våknet til minusgrader og smerter av frost i hele kroppen. Vi fikk oss en god frokost bestående av pølse, egg og bønner, og måtte holde oss i bevegelse for å holde varmen.

Det var delvis skyet og klart kaldere temperatur enn dagene før.

På vei hjem stoppet vi på Dovre og nøt den fine fjellheimen mot snøhetta. Det var spektakulært. Mye snø, kaldt, men fantastisk.

Slitne kom vi hjem til den gode senga og en god varm dusj:) Friluftslivet er fantastisk, men vi trenger definitivt å få oss en lavvo-ovn, lære oss å fyre opp bål i lavvo eller gode dunsoveposer.

Lekse: Mai er litt i kaldeste laget for oss å sove ute.

Topp: Å dra hvor vi vil når vi vil og ta ting på strak arm gir mersmak. Man trenger ikke alltid planlegge hvor man drar for å få nye opplevelser.

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for denne rapporten! Næra har vi også vurdert for Lavvo-tur, kan du beskrive litt nærmere hvor dere fant egnet Lavvo-sted? Nedtur med så mye søppel som du beskriver, håper at noen tar grep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir trist når jeg leser om dette, jeg vokste opp ved Næra og det er et flott fiskevann og nydelig sted å sette opp telt (særlig holmene er fine). Jeg tror ikke det er vanlig å finne masse søppel og snask rundt omkring, men det kan jo hende det har vært festing i forbindelse med maihelgene. Er jo ikke noen som sånn sett er ansatt til å rydde opp. 

Har i øvrig tatt mye stor gjedde i det vannet (og mye liten åbbår). Det ryktes at en flokk engelskmenn som en gang så ei gjedde på 5 meter under en dykkertur. Det er selvfølgelig helt sant og samme gjedde er observert ved flere anledninger siden :D. Ser at det de siste årene har vært dårligere vannkvalitet og dette diskuteres livlig i lokalavisa: 

http://www.h-a.no/nyheter/--det-er-en-miljokatastrofe

 

gjedde næra.jpg

download (3).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 19.5.2016 at 10.04, Tjur skrev:

Takk for denne rapporten! Næra har vi også vurdert for Lavvo-tur, kan du beskrive litt nærmere hvor dere fant egnet Lavvo-sted? Nedtur med så mye søppel som du beskriver, håper at noen tar grep.

Vi tok det litt sånn på måfå, kjørte rundt med gps etter å ha funnet oss et vann, og kjørte langs vannet helt til vi fant en egnet plass for lavvo. Altså er det trafikkvei i nærheten, så er jo ikke ute i villmarka. Skulle ønske man bare kunen skylde på festligheter når det gjelder søppel, men det var mye gammelt skrot som lå der, og når den lokale mannen om og sa at fisken der var uspiselig pga av forurensingen sa det vel egentlig sitt.

Fin tur om man skal bare slå opp leir, men ikke noen friluftstur i den forstand. Tror klokken var 03.30 da vi campet, så orket ikke lete lenger;) Vi campet på østsiden va vannet, ett ved en tilrettelagt campeplass med utedo, lekestativ og grill, men der var det opptatt. Likså greit, for da vi dro dit dagen etter var den skygge der, og folkene hadde dratt. Vi så både rev, grevling og elg:)

 

13241566_10154031334202110_405027326_o.jpg

Endret av Mizzy
Pluss bilde:)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.5.2016 at 11.07, Sovjetunionen skrev:

Blir trist når jeg leser om dette, jeg vokste opp ved Næra og det er et flott fiskevann og nydelig sted å sette opp telt (særlig holmene er fine). Jeg tror ikke det er vanlig å finne masse søppel og snask rundt omkring, men det kan jo hende det har vært festing i forbindelse med maihelgene. Er jo ikke noen som sånn sett er ansatt til å rydde opp. 

Har i øvrig tatt mye stor gjedde i det vannet (og mye liten åbbår). Det ryktes at en flokk engelskmenn som en gang så ei gjedde på 5 meter under en dykkertur. Det er selvfølgelig helt sant og samme gjedde er observert ved flere anledninger siden :D. Ser at det de siste årene har vært dårligere vannkvalitet og dette diskuteres livlig i lokalavisa: 

http://www.h-a.no/nyheter/--det-er-en-miljokatastrofe

 

gjedde næra.jpg

download (3).jpg

Det skjønner jeg deu blir. Kjedelig at mennesker skal hive så mye søppel fra seg:(

5 meter stor gjedde? Oiii, hadde nok sprunget og gjemt meg om jeg fikk øye på slik og ropt HAI. :laugh:  :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mizzy said:

Vi tok det litt sånn på måfå, kjørte rundt med gps etter å ha funnet oss et vann, og kjørte langs vannet helt til vi fant en egnet plass for lavvo. Altså er det trafikkvei i nærheten, så er jo ikke ute i villmarka. Skulle ønske man bare kunen skylde på festligheter når det gjelder søppel, men det var mye gammelt skrot som lå der, og når den lokale mannen om og sa at fisken der var uspiselig pga av forurensingen sa det vel egentlig sitt.

Fin tur om man skal bare slå opp leir, men ikke noen friluftstur i den forstand. Tror klokken var 03.30 da vi campet, så orket ikke lete lenger;) Vi campet på østsiden va vannet, ett ved en tilrettelagt campeplass med utedo, lekestativ og grill, men der var det opptatt. Likså greit, for da vi dro dit dagen etter var den skygge der, og folkene hadde dratt. Vi så både rev, grevling og elg:)

 

13241566_10154031334202110_405027326_o.jpg

Er sykt mye elg der oppe, man snubler i dem. Regner med dere har vært ved det som heter Stenshølet, det er nemlig det eneste stedet med utedo, lekeutstyr og grill. Ikke det flotteste stedet ved Næra, men helt ok. Det beste er å komme seg ut på holmene eller leke seg i sørenden. Og prøve å ikke tenke på hvilke beist som skjuler seg under vannskorpen :D   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.