Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle kano Hakadalselva/Nitelva


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er helt ny på dette forumet. Jeg er på leiting etter info om hvordan det er å padle ned Hakadalselva/Nittedalselva. Kanskje noen her kan hjelpe meg?

Vi blir to eller tre stykker som har padla mye havkajakk før og kano i rolig elv. Dvs vi er ikke klar for de største utfordringene. Men vi vil gjerne ha en lang tur! Derfor lurer vi på hvor vi finner god informasjon om stryk, dammer, skumle punkter etc langs strekket fra Stryken og ned til så langt det er mulig å komme seg (ikke lokalkjent..). Det jeg har sett fra veien ser jo veldig lett ut!

 

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok noen områder som ikke uten videre bør padles av vanlige dødelige. De jeg kommer på i farten (fra nord til sør) er fossene ved Hakadal bruk, foss Sagdammen, muligens stryket under Rulse bro, foss rett før renseanlegget før Rotnes, stryk og liten demning ved gammel mølle el.l. før dammen over Rotnesfossen og selve Rotnesfossen. Etter Rotnesfossen er det relativt enkelt bortsett fra grunne partier ved liten vannføring. Selv har jeg kun padlet kano og rodd gummibåt mellom Rotnesfossen og Åraas bro. Etter Åraas bro er det flatt vann til Øyeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner litt til elva fra fiske. Fra stryken og et stykke nedover er elva grunn og det er ganske mye stein. Ikke så vanskelig stryk padlemessig men det er nok veldig ofte for grunt. Så en kar bakse med en Ally der og det ble nok mest vading i dytting av kano. Det er noen stille partier.  Varierer så klart etter hvor mye vann det er. Vært lite nedbør i det siste og snøsmelting er gjort så regner med det er ganske øite vann. Tror jeg ville startet i kulpen der hvor elva renner under RV4 i Hakadal. Der renner den rolig og har bra med vann i stor grad. Er noen stryk litt syd for Åneby. De gjør en krapp sving og det er et lite dropp der. Etter det er det flatt til Rotnesdammen. Der er det demning som man må bære rundt. Derfra til Øyeren har Bamsemums beskrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.