Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsøk på astrofoto


aamodt

Anbefalte innlegg

Her er mitt første forsøk på astrofoto. Legger inn her så jeg muligens kan få litt tips for å få bilde av melkeveien også, er vel kanskje noen her som er flinke på det?

Legger ved orginalt bilde og redigert versjon. Føler den redigerte ble litt veldig kornete. Hvordan kan jeg unngå dette? Første bilde i lightroom også.

Har brukt mitt Sony Rx100 M3 - 15sek, 125iso og 1,8f

DSC00532-3.jpg

DSC00532.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Fine bilder av melkeveien så må du nok vente til høsten for å ta her i Norge. Beste tiden er fra  august og utover. Da er de fineste områdene av melkeveien synlig for oss. Nå er det uansett for lyst på himmelen for noe særlig astrofoto. 

Men generelt må man samle mest mulig lys på kortest mulig tid for å slippe at stjernene blir til streker. Nå vet ikke jeg hvilket brennvidde ditt kamera har, men rundt 20 sekunder på 24mm på fullformat fungerer greit. Ikke vær redd for høy ISO, det trengs for å fange mest mulig lys. Jeg bruker somregel mellom 3200 og 6400 på mitt kamera. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på @Hermansen - Jo videre vinkel desto lenger lukkertid, med fullformat og 14mm kan jeg fint gå opp i 25-30sek og holde meg på 1600-3200 ISO - Litt støy må du påregne. Uten fullformat og med trangere objektiver må du fort ned mot 10-15 Sekunder lukker for ikke å få streker, for å fange nok lys på denne tiden må du kraftig opp i ISO, vil tro minst opp mot 4200-6400 et sted. Bare å fortsette å prøve! Prøv å komme deg til steder uten særlig mye lyskilder i nærheten, skogsveier et stykke avgårde er ofte bra. Fullmåne ødelegger også mye så prøv deg når det ikke er så mye månelys.

Bruk så lav blender som du kan, er det f1.8 hos deg så hold deg der. Alltid manuell fokus, finn et lyssterkt punkt og bruk fokus forstørring til du finner perfekt fokus så kan du la den stå der resten av tiden - ikke switch til autofokus!

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

For å bestemme hvor lang lukkertid du kan benytte bruk 500-regelen, 500/brennvidde (i 35 mm) = antall sekunder du kan ha i lukkertid uten at det blir stjernespor så får du et utgangspunkt å starte eksperimenteringen fra (ellers kan man selvfølgelig lage heftige bilder med stjernespor også :) ) 

Jeg sjekka veldig raskt så ikke arrester meg om jeg tar feil, men Sony RX 100 så ut til å ha brennvidde tilsvarende 24 - 70 mm, så hvis du ikke bruker noe zoom. 500/24= ca. 20 sek, bruk lavest mulig blender (lav f. verdi = stor blenderåpning = mer lys) , eksperimenter med ISO, men du kan nok gå ganske høyt. Stativ er selvfølgelig et must ...

For å fotografere melkeveien kan man få god hjelp av apper. Jeg bruker "Stellarium" som viser stjernebilder osv. (for ikke å snakke om at det er veldig hjelpsomme apper som sier når det er nordlys!) Melkeveien ser du forøvrig i sør-sørvest, men som andre har påpekt August og utover er beste tid for å fotografere denne og du er avhengig av mørk klar himmel (helst uten måne). Bruk f.eks Dark Site finder for å finne steder uten lysforurensing: http://darksitefinder.com/maps/world.html

Ellers ligger det ganske mye etterarbeid i endel bilder, bare så du er advart ... de kommer sjelden rett fra kamera de flotte bildene man ser av stjerner (men ingen regel uten unntak går jeg ut i fra) 

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er noe flink til å ta bilder av stjernehimmelen,, men det er da artig å prøve lell :) 

IMG_7736.jpgIMG_7940.jpgIMG_7925.jpgIMG_7730.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Gode tips fra @Heriks her. Når det gjelder 500 regelen er min praktiske erfaring at den gir litt vel lange lukkertider, som regel kan man glatt trekke fra endel sekunder på den formelen.

Slik at det blir stjernespor selv om man benytter 500 regelen? Jeg ser at jeg også ligger noen sekunder under stort sett, men spørsmålet er jo om jeg kunne fått mindre støy ved å heller ligge rundt regelen i antall sekunder og heller bruke lavere ISO for å redusere støy. Uansett, greit utgangspunk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 sekunder og lav iso er stort sett altfor lite om man ønsker å få frem de delene av stjernehimmelen som er litt wow. Så man må uansett guffe opp iso ganske mye for å få frem det som virkelig er kult. Og litt isostøy mener jeg ikke er plagsomt. Det er stort sett bare plagsomt om man sitter å glor på en pcskjerm i 100 % visning. Om man nedskalerer til riktig størrelse eller printer bildene og bedriver litt fornuftig etterbehandling så er ikke støy et VELDIG stort problem. Hvor maks iso er er veldig avhengig fra kamera til kamera. Veldig mange kameraer i dag har også automatisk støyfjerning, som man også kan gjøre på samme måte manuelt i etterbehandlingen (søk på dark frame) på nettet, så kan man lære hvordan.

Hvis man vil trekke astrofotograferingen litt lenger og stort sett ta  vidvinkelbilder, kan man få til sabla mye kult med feks en Vixen Polarie Star Tracker, (finnes tilsvarende andre slike små varianter) som fungerer ganske så fint. De er ikke veldig godt egnet til deepskybilder, da de ikke er nøyaktige nok. (med en polsøker vil det hjelpe meget mye). Skal man bruke en slik for å fange landskapet også, krever det litt middels interresse for bildebehandling, da stjernene står "stille" men landskapet flytter seg. Så den vil kreve at man tar du eksponeringer som man setter sammen til en. Ønsker man å bedrive litt mer avansert astrofoto med fotoutstyr, så må man over på litt mer nøyaktige trackere, og AstroTrac er nok muligens en av de bedre. Der er det ikke noe problem å bruke 400mm brennvidder og lukkertider på 2-5 minutter om man setter det opp riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Flotte bilder Hermansen og Heriks!

Har eksperimitert endel med stjerne/nattbilder, og finner ut at her har jeg mye å lære! Det er ikke enkelt og jeg må stadig prøve nye teknikker både med selve forotgraferinga ut i feltet for så å sitte i noen timer på Photoshop etterpå. Det er moro når man får det til, men samtidig vet jeg at nytt/annet utstyr/objektiv hadde kommet godt med.

I bildet her bruker jeg ett 12-24mm F4.5 objektiv, langt fra ideelt for nattbilder. Her er ett bilde jeg var sånn passe fornøyd med, dog det vises at det er redigert/satt sammen av flere bilder er det det beste jeg har klart med utstyret og teknikken jeg kan. Bildet har jeg fått solgt til pris som finansierte turen og mange flere!
64IZy3U.jpg

Orginalbilde
HthnhoT.jpg

For å 'jukse' meg litt til at bilde skal se bedre ut enn ett bilde med høy ISO tok jeg to eksponeringer, ett for landskap (4min lang eksponering med 400ISO) og ett for stjernene ISO 2000, 30 sek. Jeg gjør dette rett og slett fordi at ett helt bilde med 2000ISO ser mye mer støyete ut enn hvis jeg har ett bilde hvor det er kun stjernehimmelen som er i 2000ISO. Man kan alltids fjerne støy i mange forskjellige programmer, men her har jeg ikke valgt å gjøre det da jeg synes jeg mister for mye detaljer om jeg fjerner litt støy.

Så ble det justeringer av hovedsaklig lys/høylys av hvert enkelt bilde i Lightroom helt til jeg mente de kunne passe sammen. Jeg la inn bildene i Photoshop og satte de sammen med History Brush Tool. Man må kanskje gå litt fram og tilbake da kanskje ikke bildene stemmer helt overens den første, andre eller tredje gangen. Etter at de to bildene var satt sammen gikk jeg tilbake til Lightroom og redigerte ut versjonen som jeg tilslutt ble fornøyd med før jeg gikk tilbake til Photoshop å redigerte enda litt mer. Selve lysene i Sunndalsøra var vanskelig å få til uten at jeg ødela lyset i resten av bildet, så jeg måtte redigere ett nytt bilde der jeg kun fokuserte på Sunndalsøralyset og satte det inn i hovedbildet helt til slutt. Jeg prøver å gjøre minimale justeringer på bildene, men på stjernebilder må jeg alltid eksponere opp bildene ganske mye. Temperatur/farger er også noe jeg ofte forandrer endel på.

Orginalbildene til venstre. Ferdig redigert bilde i Lightroom midt i. Ferdig satt sammen bilde i Photoshop til høyre. Mest tid ble brukt etter denne første prosessen og fram til hovedbildet som du så først i innlegget her.
3NobkTi.jpg

Med ett slikt objektiv har jeg enda ikke klart å fått noe bedre bilder av Melkeveiens senter enn noe som det her.
pYqxWwW.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kult at du legger ut litt om hvordan du jobber @Þróndeimr - (hmm jeg klarer ikke lage skikkelige mentions på deg, det blir bare copypaste av navnet ditt :P). Tydelig at det ligger mye jobb bak å få et bra bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, steingrd skrev:

Utrolig kult at du legger ut litt om hvordan du jobber @Þróndeimr - (hmm jeg klarer ikke lage skikkelige mentions på deg, det blir bare copypaste av navnet ditt :P). Tydelig at det ligger mye jobb bak å få et bra bilde!

Takk for det Stein! Jeg er jo ikke utdanna innen dette, heller har jeg ikke hatt noen som har lært meg det så dette er vel min egen vei å gå. Ser jo videoer på youtube av andre løsninger, både enklere og vanskeligere så det er jo relativt lett å lære seg ting idag når det ligger så utrolig mye hjelp der ute på nettet. Om du sliter med nicket, forstår jeg hvem det er snakk om om man bare skriver throneimr eller no sånt ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir å spore av litt, men når man først har Photoshop så kan det være lurt å utforske litt med lagdelte bilder og verktøyene History Brush og de ulike Healing Brushene. Her er ett testbilde jeg tok for noen år siden da jeg tok med meg noen lommelykter opp i Nævra mellom Trondheim å Stjørdal. Bildet ble tatt med ett fullformatkamera, men med ett DX-objektiv.

Orginalbilde
2tpL2iP.jpg

Klippet og justert på, målet var å få ett bilde som skal se justert ut, målet mitt var å få ett litt eventyrlignende bilde.
soS5uIM.jpg

Ettersom bilde manglet litt eventyr lånte/stjal jeg noen trollbilder fra nettet.
axYtsRa.jpg

Resultat
mr4echO.jpg

Ett annet eksempel av bildene jeg har tatt, men nå begynner det å bli mye manipulering her! (tatt i gamle Trondheim Kommunehus)
8EVavg6.jpg
 

Endret av Þróndeimr
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.