Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny skall-bekledning eller regnbekledning


ViktorS

Anbefalte innlegg

Hei

For litt siden spurte jeg om noe lett regntøy for å ha i sekken, og fikk noen gode tips der, feks Norrøna dri1 jakke og bukse.

jeg var på nippet til å kjøpe noe slikt, fjøra bukse og bitihorn(?) jakke, begge i dri1.

Men jeg ser nå at jeg muligens er på utkikk etter noe annet... Så la meg prøve å forklare hva jeg jakter etter:)

Som oftest så planlegger jeg ikke turer hvis jeg vet at været blir veldig ruskete, men det hender jo at man er på turer selv om været er elendig. Som basis i dag bruker jeg fjellreven-keb buksa, og en tynn fleecejakke når jeg er på fjellet. Er det litt kjølig tar jeg på ullundertøy. Er det enda kaldere så har jeg en ullgenser jeg bruker i stedet for fleecejakka. Denne ullgenseren skal bli byttet ut i en lett og pakkbar dunjakke (cumulus incredilite endurance eller lignende).

Så det jeg er ute etter nå, er ei skall/regn-jakke som jeg kan dra på meg hvis det blir regn eller mye vind (eller en kombinasjon av dette). Og jakka må tåle at jeg bærer sekk med alt utstyr (15-20kg max). Samtidig ønsker jeg at lommene er såpass høyt på jakka at jeg kommer til lommene selv om jeg har sekken på ryggen.

har sett litt på noen norrøna-jakker i dri3 og goretex. Og de ser flotte ut, trollveggen og dovre-settene ser kanon ut. Men har lest litt på nett, og har ett dårlig syn på norrøna:(

vil som sagt ha ei jakke først og framst, men også ei skall/regn-bukse jeg kan ta på meg ved behov. Primært bruker jeg keb-buksa uansett på fjellet som nevnt over, da denne er slitesterk og bevegelig.

Mulig at jeg burde kjøpe en solid skalljakke, og en lett volum-besparende regnbukse/skallbukse.

Når jeg er på fjellet så er det vandreturer med fiskestanga. Ikke noe klatring eller annet ekstremt. 

Skalljakka blir nok brukt til hverdags også når set er ruskevær:)

Har også sett litt på arcteryx sine jakker, disse AR innafor alpha beta og theta-serien. Men virker som de bråker masse :P

Keb eco-shell plaggene ser også gode ut, men utterste laget ser ut til å trekke mye vann. I promo-videoene til disse plaggene ser man at jakkene ser søkkvåte ut, selv om de er tørre på innsiden. Sikkert noe med det ytterste laget som trekker vann, men blir stoppet av membranen.

 

Noen innspill til meg, gode tips!? Hadde håpet å ikke blakke meg fullstendig på disse klærne også :)

 

viktor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått over fra Gore Tex bukser til Keb bukse, Pga av Skall buksene ikke tåler mitt bruk...nå bruker jeg kun keb bukse og så har jeg med en Bergans helium regnbukse i sekken, super lett bukse og vanntett, den tåler ikke juling men holder deg tør, er det vekslende vær meg regn av\på bretter jeg bare buksa opp på lårene og bretter ned når det regner igjen, dette oppsette funker som fjell for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På buksefronten holder det nok med en superlett regnbukse til det værste ruskeværet for min del også. Orker ikke å begynne å være forsiktig med buksa... Keb-buksa tåler MYE juling, og er vel det beste plagget jeg noen gang har hatt.

Men trenger ei skalljakke da tenker jeg, som funker bra med sekk, men likevel ikke tar så mye plass når jeg ikke bruker den. Går stort sett i ulltrøye med fleece eller ull over. Jakke brukes kun hvis det er sur vind og eller regn. Så her trenger jeg noen tips :-)

 

skal sjekke ut den bergans helium buksa:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tberg4 skrev:

nå bruker jeg kun keb bukse og så har jeg med en Bergans helium regnbukse i sekken, super lett bukse og vanntett, den tåler ikke juling men holder deg tør, er det vekslende vær meg regn av\på bretter jeg bare buksa opp på lårene og bretter ned når det regner igjen, dette oppsette funker som fjell for meg.

Regnbukse over vanlig turbukse, var det vanlige før Gore-Tex. Med Gore-Tex fikk jeg bukser som holdt meg mye tørrere.

Det jeg reagerer på er utsagnet om at en regnbukse "holder deg tør."  I de 25-30 årene jeg har vært på tur - med mange bukser og kombinasjoner, har jeg aldri klart å holde meg tørr mer enn en time eller to med kontinuerlig regn.

hvordan får du det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Membranjakker som skal puste vil før eller senere slippe gjennom regn. Selv de aller beste. Et alternativ kan være Jerven Mountain Man (ser kanskje ikke så veldig kul ut i byen?) Dette er ei jakke som ikke utgir  seg for å puste. Det er bare 100% vanntett..  Den eneste vanntette jakka jeg vet om med teknisk gode løsninger. 

http://www.jerven.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REJOHN skrev:

Regnbukse over vanlig turbukse, var det vanlige før Gore-Tex. Med Gore-Tex fikk jeg bukser som holdt meg mye tørrere.

Det jeg reagerer på er utsagnet om at en regnbukse "holder deg tør."  I de 25-30 årene jeg har vært på tur - med mange bukser og kombinasjoner, har jeg aldri klart å holde meg tørr mer enn en time eller to med kontinuerlig regn.

hvordan får du det til?

Vet ikke hvilke regnbukser du har brukt...men kan ikke være rare kvalitet på de buksene vist de ikke har holdt deg tør mere en 1-2 timer..

Nå er jeg meget godt Fornøyd med nevnte Bergans bukse, den har holdt meg tør i kraftig regn vær som har vart  opptil 5-6 timer, feks I Dovrefjell under reinsjakta i fjor da jeg gikk sammen med en kar som brukte Recon dressen fra Norøna, det bøtta ned i mange timer, jeg var tør da vi kom til Hytta det var ikke karen med Recon dressen..

Er nok en hvis fare for at du kan bli fuktig fra insiden i denne buksa om du går riktig hardt og blir varm og svett men det blir jeg også i skallbukser.

Grunnen for at jeg har sluttet å bruke skall bukser er at jeg er veldig mange døgn på tur i året og har ødelagt X anntall Skallbukser på knærne og i ræva stort sett, og det er jo ikke akkurat billige plagg så derfor har jeg gått over til stoff bukser og av\på med regnbukse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tberg4 skrev:

 

Er nok en hvis fare for at du kan bli fuktig fra insiden i denne buksa om du går riktig hardt og blir varm og svett men det blir jeg også i skallbukser.

 

Jeg kommer i hvert fall ikke fram uten å gjøre nettopp det - blir varm og svett. - om det er "riktig hardt" er jeg mer usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå trålet meg fram og tilbake, og har funnet noen jakker som jeg liker:

-Norrøna Falketind Gore tex

-AR-jakker fra arcteryx. Alpha, beta, theta.

-Norrøna Dovre Dri3

 

dovresettet skulle jeg gjerne kunne valgt i andre farger enn grønn eller grå(?).

sliter litt med å velge arcteryx-jakker. Kanskje litt hjelp herfra kan hjelpe?

Skal brukes både til byjakke, samt som beskyttelse mot regn/vind på fjellturer (med sekk på ryggen). Vil ikke få vind eller regn i rørleggersprekka hvis jeg styrer med noe (oppsett av telt feks). Må også være plass til mellomlag under selvfølgelig.

Når det kommer til regn/skallbukse, blir det en lettere regnbukse tenker jeg.

 

Klarer heller ikke å helt slå fra meg fjellreven keb eco-shell... Men plager meg at ytterste laget ser ut til å bli søkkvått i regn, til tross for at membranen holder regnet ute. Ser for meg at det blir trøbbelsomt å dra med seg våt jakke inn i telt...

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ca. samme system som deg til fjelltur med telt på sommeren:

  • En lett softshell bukse med avtakbare bein ("shants"). Er veldig varm av meg med tung sekk, så går heller med dette enn solide turbukser.
  • Vanntett overkretsbukse uten lang glidelås på siden. Skal byttes ut med Berghaus Light Hike hydroshell pga. vekt og lange glidelåser på siden.
  • Norrøna Falketind GTX jakke. Har vært svært solid i 2 år nå og holder meg alltid tørr og beskyttet fra vinden. Var med på noen svært våte ukesturer i fjord i Jotunheimen og Rondane i fjor og fungerte ypperlig. Ytterstoffet trekker vann etter en stund, men det tror jeg gjelder alle membranjakker når du går i kontinuerlig regn (DWR impregneringen varer ikke evig), men jeg ble aldri våt. Jeg liker plassering av lommer og passform, særlig formsyde ermer og hetteløsning. Hvis det er varmt og vindstille tar jeg jakka av.

Jeg har vurdert en løsning med lett softshell/vindjakke og ultralett regnjakke, men har vel egentlig kommet til at slitestyrke og luftemuligheter med en solid gjør-alt jakke funker bedre for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) var akkurat å testet norrøna falketind, og likte jakken veldig godt :) ser ut til at det blir den jakka, og en bitihorn dri 3-bukse. Da buksa ikke blir brukt mye, trenger jeg bare en liten lett en som kan puttes i sekken :)

 

Stemmer det at falketind-jakka har ekstra slitestyrke på skuldre og midja for bæring av sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke norrøna på meg... Medium er for lite, og large for stor:/ kroppsfasongen min likte rett og slett ikke modellene.. Ble enten altfor trang over ryggen, eller så ble den altfor posete. 

Jakten på ny jakke fortsetter.

har nå prøvd arcteryx alpha sv. Her satt medium-modellen som ett skudd. Men over skuldrene ble den altfor posete... Beta lt hybrid er også prøvd flere ganger, og denne virker veldig fin, bortsett fra at jakla i medium er litt trang, så tykt mellomlag utgår (tykkere enn tynn fleece)... 

Beste kandidaten må er Fjellreven Keb Eco Shell i medium. Sitter som ett skudd, bra lengde, lett og smidig jakke. Hadde det ikke vært for følgende utfordring, hadde jakka vært hjemme hos meg nå:

-Ytterstoffet suger til seg vann... Har lest flere som har opplevd dette. Og vil gjerne ha ei jakke der regndråpene preller av...

så jakten fortsetter... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
7 timer siden, ViktorS skrev:

Her er ett bilde fra fjellrevens egen video om eco-shell... Jakka ser jo søkkvåt ut:/ hum er nok tørr innafor... Men vi(?) vil jo ha ei jakke der vannet preller av?

 

Den mest effektiva impregneringen i kläder (innehåller fluorerade ämnen), som gör att vattnet preller av, är den som man jobbar för att komma ifrån och som dessutom är förbjuden sedan några år i Norge.

Det lär nog ta sin tid innan man hittar någon ny variant som är lika (?) bra och mycket mindre miljöbelastande. Fjällräven försöker.

Min minnesbild är att även den gamla giftiga impregneringen fick blött yttertyg vid kraftigt regn eller en tids användning.

Tyvärr så lär du nog inte hitta det du söker efter............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Björn skrev:

Den mest effektiva impregneringen i kläder (innehåller fluorerade ämnen), som gör att vattnet preller av, är den som man jobbar för att komma ifrån och som dessutom är förbjuden sedan några år i Norge.

Det lär nog ta sin tid innan man hittar någon ny variant som är lika (?) bra och mycket mindre miljöbelastande. Fjällräven försöker.

Min minnesbild är att även den gamla giftiga impregneringen fick blött yttertyg vid kraftigt regn eller en tids användning.

Tyvärr så lär du nog inte hitta det du söker efter............

Er dette sannt?

Har en 2 år gammel supertynn 2 lags-jakke fra Berghaus (som jeg har svidd hull i...) når det regner på denne, så preller vannet av, og setter seg ikke i ytterstoffet:/

ser også på videoer av arcteryx sine gore tex-jakker, både paclite, gore tex og gt pro, at vannet preller av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
2 timer siden, ViktorS skrev:

Er dette sannt?

Har en 2 år gammel supertynn 2 lags-jakke fra Berghaus (som jeg har svidd hull i...) når det regner på denne, så preller vannet av, og setter seg ikke i ytterstoffet:/

ser også på videoer av arcteryx sine gore tex-jakker, både paclite, gore tex og gt pro, at vannet preller av...

Du hittar information om det giftiga här

http://www.miljostatus.no/tema/kjemikalier/noen-farlige-kjemikalier/PFOS-PFOA-og-andre-PFCs/

Det finns även information om DWR på Gore-Tex's hemsida, läs stycket om impregnering (DWR)

http://www.gore-tex.se/sv-se/experience/ansvar/miljoansvar/perfluorerade-amnen

När det gäller att yttertyget blir blött och vattnet inte längre "preller av" är ett känt faktum, tyvärr. Du hittar även information om dett på Gore-Tex-s hemsida. Här är några länkar om det här på fjellforum.

 

Angående filmerna på youtube så kan du utgå ifrån att de endast visar nya kläder. Troligtvis så har de inte heller gått en hel dag i regn med dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for godt svar :-) 

etter omtanke, tenking og ettertanke, står jeg igjen med 2 jakker som alternativer.

-Fjellreven Keb Eco-Shell

-arcteryx alpha AR

Er stor fjellreven-fan. Men aner meg at arcteryxen er mere slitesterk. Så det er her jeg må tenke littegranne... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denn jungeln av arcteryxjakker, håper jeg noen kan hjelpe litt, ser ut til at en del andre også lurer på det samme.

1. hvordan er passformen på alpha, beta og theta?

2. Hvordan er passformen innafor disse, når man legger på sl, lt, ar, sv...

De to jakkene jeg har fått prøvd er alpha sv, og beta lt hybrid, begge i medium på min 176cm lange kropp på ca 83kg.

Beta lt hybrid hadde ikke plass til noe tykkere mellomlag enn en tynn fleece med ullundertøy under. Men satt som ett skudd over skuldre, og var en kort modell. Mens alpha sv ga plass til dunmellomlag, men var posete over skuldrene, mens lengda var noe lengere.

er feks en alpha ar tightere i "fitten" enn en aplha sv? Er en beta ar mere romslig enn en beta lt hybrid? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ViktorS skrev:

I denn jungeln av arcteryxjakker, håper jeg noen kan hjelpe litt, ser ut til at en del andre også lurer på det samme.

1. hvordan er passformen på alpha, beta og theta?

2. Hvordan er passformen innafor disse, når man legger på sl, lt, ar, sv...

De to jakkene jeg har fått prøvd er alpha sv, og beta lt hybrid, begge i medium på min 176cm lange kropp på ca 83kg.

Beta lt hybrid hadde ikke plass til noe tykkere mellomlag enn en tynn fleece med ullundertøy under. Men satt som ett skudd over skuldre, og var en kort modell. Mens alpha sv ga plass til dunmellomlag, men var posete over skuldrene, mens lengda var noe lengere.

er feks en alpha ar tightere i "fitten" enn en aplha sv? Er en beta ar mere romslig enn en beta lt hybrid? Noen som vet?

Eg har Alpha SV, sambon har Alpha AR.

Den siste verkar noko lenger, hakket mindre "stimpen" pga kombinasjonen av materialar. Den verkar slik litt meir "straumlinje"forma. Samboeren er brei over skuldrane, og må av di har ein storleik som eigentleg ikkje harmonerar med høg. Den vert likevel ikkje "too much" og det verkar ikkje som den bulkar opp og vert ukomfortabel.

Skulle eg kjøpt i dag hadde eg kjøpt AR i staden for SV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bjørja skrev:

Vurder om du trenger en lengre jakke. Alpha og Beta er ganske korte. Min alpha sl er kortere enn jeg liker. Passformen ellers er upåklagelig.

Etter å ha prøvd beta lt hybrid og alpha sv, er jeg mest fornøyd med lengden til alphaen. Betaen var mere sånn "gå i byen"-lengde virket det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, ViktorS skrev:

I denn jungeln av arcteryxjakker, håper jeg noen kan hjelpe litt, ser ut til at en del andre også lurer på det samme.

1. hvordan er passformen på alpha, beta og theta?

2. Hvordan er passformen innafor disse, når man legger på sl, lt, ar, sv...

De to jakkene jeg har fått prøvd er alpha sv, og beta lt hybrid, begge i medium på min 176cm lange kropp på ca 83kg.

Beta lt hybrid hadde ikke plass til noe tykkere mellomlag enn en tynn fleece med ullundertøy under. Men satt som ett skudd over skuldre, og var en kort modell. Mens alpha sv ga plass til dunmellomlag, men var posete over skuldrene, mens lengda var noe lengere.

er feks en alpha ar tightere i "fitten" enn en aplha sv? Er en beta ar mere romslig enn en beta lt hybrid? Noen som vet?

 

Jeg tror jakken du er ute etter heter Theta AR. Den er lengre og uten de alpinismefinessene som alphaserien har. 

Ellers så er passform og lengde ganske godt og nøyaktig beskrevet på arcteryx sine hjemmesider for hver enkelt modell, de har også en egen veileder som hjelper deg å finne den jakken du er ute etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theta ar kan absolutt se ut som ett alterntiv ja. Bare den ikke blir altfor lang. Har en sklljakke(g1000) som rekker rett nedfor rumpa når jeg står vanlig, og litt ned over skrittet framme, og finner denne lengda veldig passende. Da sitter jeg ikke på jakka hvis jeg setter mg på en sten, men får heller ikke uvær nedi rumpa når jeg er på huk.

eneste grunnen til at jeg ikke går for leb eco shell nå, er fordi jeg ser for meg at en AR fra rvteryx virker mere slitesterk, tåler mere kvister som hekter seg i jakka gjennom buskas, når bikkja til muttern hopper opp på meg... Slike ting.

mest sannsynlig så overtenker jeg hele jakkeproblematikken altfor mye, men vil bare at jakkepengene mine skal gi meg mest mulig pang for penga. Og her i Hammerfest er det ikke så mye forskjellig å prøve:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så har jeg gått bort fra å bruke skalljakker med membran, og bruker nå stort sett softshelljakker som jeg impregnerer. Synes det fungerer bedre, og de softshelljakkene jeg har er mye sterkere, og billigere enn hardshell. Men skalljakke med membran tåler utvilsomt mer regnvær, men hvis det regner så trer jeg bare en tynn regnjakke over. At du ikke kan prøve i lokalbutikk er vel egentlig ikke noe problem. Det er mange nettbutikker som tilbyr gratis frakt og retur hvis du bestiller produkter over en viss sum. En av disse butikkene er Outnorth som selger Theta AR til 3749kr frem til klokka 24 i dag. Det må kunne sies å være en helt okkei pris. Hvis den ikke tilfredsstiller forventningene så er det bare å sende den tilbake i samme eska da det følger ferdig returseddel med forsendelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro det finnes en skalljakke som erstatter alt annet og fungerer i alle forhold er litt som å tro på julenissen, det perfekte plagg finnes ikke :) Hva som er riktig for noen er feil for andre, det er veldig mange forskjellige parametre som påvirker hvilket bekledningssystem man velger. Store dyre skalljakker syntes jeg rett og slett ikke er fleksible nok til å forsvare seg samtidig som de ofte langt ifra har de egenskaper det reklameres for, kvalitet varier også enormt. Alt dette er selvfølgelig praktiske erfaringer jeg selv har gjort over mange år å er således en blanding av subjektivitet/objektivitet. Poenget mitt er at det finnes mange veier til Rom og man må ikke ha en skalljakke som en del av et klessystem ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.