Gå til innhold
ØysteinT

Rute for Hardangervidda på kryss/tvers på sommerstid?

Anbefalte innlegg

Så, årets sommerferie har jeg lyst til å tilbringe på Hardangervidda - mer spesifikt å gå fra hytte til hytte på kryss eller tvers av området.

I den anledningen ønsker jeg tips om gode ruter, og hva som er bra/dårlig med dem.

Eneste begrensning er at jeg ikke skal starte med å gå opp fra Hardangerfjorden til vidda :D Det klarer ikke kroppen min... 

Nord-syd? Syd-nord? Øst-vest? Nord-øst? Så mange valg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smak og behag og vanskelig å si hva som gir den "beste" ruta. Spørs jo litt hva du er ute etter. Jeg tror jeg hadde gått Øst-> Vest eller Nord -> Sør .. 

Øst til Vest gir kanskje mest variasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne igjen...

Så har bestemt meg for å forsøke Finse - Haukeliseter (den tradisjonelle).

Ser at det er et par valg ut fra Finse og sørover, er det noen spesielle forskjeller på disse?

Tenker på: Finse - Kjeldebu mot Finse - Krækkja.

Andre spørsmål er - Sandhaug eller Besso? 

Fra Litlos går turen til Hellevassbu (har gått turen Litlos - Midvassbu før)

Så forslag 1 ser noe slikt ut:

Finse - Kjeldebu - Trondsbu - Sandhaug/Besso - Litlos - Hellvassbu - Haukeliseter

Forslag 2:

Finse - Krækkja - Stigstuv - Sandhaug - Litlos - Hellvassbu - Haukeliseter.

Transportmessing blir det vel å kjøre til Odda - og ta tog til Finse derifra. Og så ta buss fra Haukeliseter til Odda og kjøre hjem igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig med tog fra Odda..?! Om du bor i Oslo hadde jeg bare tatt toget til Finse og så buss hjem fra Haukeli.

god tur:) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Friluftsamatørene
      Hardangervidda - Trondsbu - Sandhaug 2018 Del 2 av 3
      Da er det dags for å fortsette turen på Hardangervidda. Vi har gått inn fra Trondsbu, ikke langt fra Dyranut. Turen har gått inn forbi Snerro og Sandhaug, og vi befinner oss på ukjent mark bak fjellene i sør.
      Det ble igjen et fantastisk møte med vår vakre nasjonalpark på Hardangervidda. Hardangervidda er og blir en av favorittene våres og ga også denne gangen flotte naturopplevelser med vakkert landskap, flott dyreliv, vær og vind, og så klart fiske. Kom å bli med videre på turen!
    • Av Alexandersen
      Hei!

Skal gå en liten tur i 2019, fra Lindesnes til nordkapp, så avslutte turen ved Grense Jakobselv. Satser på å fullføre turen etter en 5 månders tid?...  Er fra nord i Norge, så det område er greit. Men da lite kunnskap om alt sør for Trondheim. Mulig noen her har litt og fortelle da  

Hvordan er Hardangervidda? starter siste uken i mai fra Lindesnes å er på vidda i Juni en gang da,  har veldig lyst å ta turen til trolltunga før jeg vandrer videre nord og mot Galdhøpiggen. Regner med det er MYE snø som smelter i den tiden men er det mulig og gå den veien uten ski/truger? eller er det snø som dekker deg opp til brystet i retning trolltunga?

Galdhøpiggen i Juni? hvordan er turen? Planen er å gå fra og til Spiterstulen. 

Finland? Noen som vet om en side der jeg kan skrive ut kart, som kartutskrift sin side?  gå over finskegrensa er vel smertefritt? som i sverige? Har aldri tatt turen der før.

Tusen takk 😃
    • Av Friluftsamatørene
      Det ble igjen et fantastisk møte med vår vakre nasjonalpark på Hardangervidda. Hardangervidda er og blir en av favorittene våres og ga også denne gangen flotte naturopplevelser med vakkert landskap, flott dyreliv, vær og vind, og så klart fiske. Kom å bli med på turen!
    • Av UTE avdelingen
      Hardangervidda har flere åpne steinbuer. Vi ‘samler’ på dem. Idag får du være med oss til Knutsbu. 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.