Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarkskurs, hva kreves?


Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har nylig opprettet www.turiskogogmark.no , det er mitt forsøk på å samle håndverkshobbyer, turblogging og en drøm om å starte eget villmarkskurs. (Ta gjerne en kikk på siden om slikt er av interesse).

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå fram for å kunne starte et kurs. Og da er det flere spørsmål som svirrer rundt i hodet mitt.

#1. Førstehjelp
              Jeg ønsker å kunne lære bort og utføre førstehjelp. Da lurer jeg på om det er noen firmaer eller frivillige organisasjoner som har instruktørkurs for privatpersoner?

#2. Papirarbeid
              Hvis man skal kurse barn og ungdom, må man da ha noen form for papirarbeid i orden, eller holder det med underskrift fra foreldre o.l?

#3. Kursområdet
               Jeg har tenkt til å høre med lokale grunneiere om jeg kan bruke noe av skogen dems til kursing. Det jeg lurer på er om en tillatelse fra grunneier overgår allemannsretten (slik at jeg ikke trenger å ta ned leieren etter 2 dager)?

Tusen takk på forhånd!
           


 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Instruktørkurs i Norsk grunnkurs førstehjelp er vel standarden om ein skal halde kurs. Veit Norsk Folkehjelp og norsk førstehjelpsråd arrangerer, og enkelte firma, elles så kan det vere di lokale Røde Kors avdeling veit om nokon lokale med rett kompetanse til å halde instruktørkurs. 

Skal ta NGF instruktørkurs sjølv og tok kontakt med mitt lokale Røde Kors og fekk tips om kven eg kan henvende meg til for kurs. :-) Dei arrangerte berre fyrstehjelpskurs som Ikkje gir instruktørgodkjenning i lokallaget her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Angående papirarbeid ville jeg i tillegg til politiattest sett litt på dette med forsikringer og om du har grunneiers tillatelse så går dette over allemannsretten, bare husk at det kan hende grunneier også trenger tillatelse (kommer jo selvsagt helt an på hva du har tenkt å gjøre) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil instruere i førstehjelp så må du først tilegne deg nok kunnskap for å bli førstehjelpsinstruktør. Røde Kors har grunnleggende førstehjelpskurs for potensielle medlemmer. Dette består av et grunnkurs førstehjelp, trinn 1 og et tilleggskurs, trinn 2 som tar for seg Røde Kors som organisasjon. Så må du bli medlem og praktisere det du har lært lenge nok til at du kan ta et av Røde Kors sine instruktørkurs. De er delt opp i Instruktør C , B og A. (Hvis ikke dette er endret de siste årene.)

Du kan sikkert også kjøpe et dyrt kurs hos et firma som driver med dette.

Du kan instruere i førstehjelp uten disse kvalifikasjonene, men da vil du sannsynligvis ha problemer med å kunne ta betalt. Men det er fullt mulig å leie inn en instruktør fra Røde Kors, Roverne eller et privat firma som selger denne tjenesten.

Så må du ha en forsikring som dekker skade på deg selv, kursdeltakere og tredjeperson og eventuelle materielle skader som måtte bli påført deltageres eller tredjepersons eiendom under utøvelse av kursets aktiviteter.

Hvis du tar betalt for å delta på kurset så er det lurt å registrere et firma. Da blir du momspliktig og kan trekke fra momsen på alt du kjøper inn, men du må også beregne moms på det du selger. Du skriver også av utgifter til innleie av andre instruktører. 

Hvis du er et enkeltforetak med bare deg selv så må du sannsynligvis også betale forskuddsskatt, men så kan du kjøpe bil, f.eks. en SYK syv eller ni seters SUV med vinsj, takgrind og svære hjul. :drool:

Så blir du regnskapspliktig, men dette er også en tjeneste du kan kjøpe hos et regnskapsbyrå. 

Hvor du driver kursene dine kan du fritt velge der allemannsretten gjelder, men hvis du skal etablere en mer eller mindre permanent camp så må du nok avklare dette med grunneieren. Det er en del speidergrupper som har slike plasser som de bruker jevnlig. Ta kontakt med en lokal speidergruppe så får du sikkert bruke deres område mot en liten sponsing av speideren. Men gaver eller betaling til frivillige organisasjoner kan du sikkert også utgiftsføre.

At foreldrene gir tillatelse til at barn under myndighetsalder får delta på kurs kan du fikse ved at de melder seg på med et skjema hvor du får de personalia du trenger, navn, adresse, foresatte, svømmedyktighet, sykdommer, allergier, medisiner, tillatelse til å bli fraktet i bil eller buss etc. etc. Hva du trenger av opplysninger og tillatelser fra foreldrene kan sikkert et forsikringsselskap fortelle deg. Det er jo de som skal punge ut hvis noe går galt.

Og så må du lage deg en plan, finne ut hva du skal lære bort og hvilken type barn / ungdom som du skal lære det til.

post-4220-0-02331600-1440140055_thumb.jpgpost-4220-0-96491500-1440140045_thumb.jpgLost1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.5.2016 at 22.42, REs skrev:

Hvis du vil instruere i førstehjelp så må du først tilegne deg nok kunnskap for å bli førstehjelpsinstruktør. Røde Kors har grunnleggende førstehjelpskurs for potensielle medlemmer. Dette består av et grunnkurs førstehjelp, trinn 1 og et tilleggskurs, trinn 2 som tar for seg Røde Kors som organisasjon. Så må du bli medlem og praktisere det du har lært lenge nok til at du kan ta et av Røde Kors sine instruktørkurs. De er delt opp i Instruktør C , B og A. (Hvis ikke dette er endret de siste årene.)

Du kan sikkert også kjøpe et dyrt kurs hos et firma som driver med dette.

Du kan instruere i førstehjelp uten disse kvalifikasjonene, men da vil du sannsynligvis ha problemer med å kunne ta betalt. Men det er fullt mulig å leie inn en instruktør fra Røde Kors, Roverne eller et privat firma som selger denne tjenesten.

Så må du ha en forsikring som dekker skade på deg selv, kursdeltakere og tredjeperson og eventuelle materielle skader som måtte bli påført deltageres eller tredjepersons eiendom under utøvelse av kursets aktiviteter.

Hvis du tar betalt for å delta på kurset så er det lurt å registrere et firma. Da blir du momspliktig og kan trekke fra momsen på alt du kjøper inn, men du må også beregne moms på det du selger. Du skriver også av utgifter til innleie av andre instruktører. 

Hvis du er et enkeltforetak med bare deg selv så må du sannsynligvis også betale forskuddsskatt, men så kan du kjøpe bil, f.eks. en SYK syv eller ni seters SUV med vinsj, takgrind og svære hjul. :drool:

Så blir du regnskapspliktig, men dette er også en tjeneste du kan kjøpe hos et regnskapsbyrå. 

Hvor du driver kursene dine kan du fritt velge der allemannsretten gjelder, men hvis du skal etablere en mer eller mindre permanent camp så må du nok avklare dette med grunneieren. Det er en del speidergrupper som har slike plasser som de bruker jevnlig. Ta kontakt med en lokal speidergruppe så får du sikkert bruke deres område mot en liten sponsing av speideren. Men gaver eller betaling til frivillige organisasjoner kan du sikkert også utgiftsføre.

At foreldrene gir tillatelse til at barn under myndighetsalder får delta på kurs kan du fikse ved at de melder seg på med et skjema hvor du får de personalia du trenger, navn, adresse, foresatte, svømmedyktighet, sykdommer, allergier, medisiner, tillatelse til å bli fraktet i bil eller buss etc. etc. Hva du trenger av opplysninger og tillatelser fra foreldrene kan sikkert et forsikringsselskap fortelle deg. Det er jo de som skal punge ut hvis noe går galt.

Og så må du lage deg en plan, finne ut hva du skal lære bort og hvilken type barn / ungdom som du skal lære det til.

post-4220-0-02331600-1440140055_thumb.jpgpost-4220-0-96491500-1440140045_thumb.jpgLost1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Tusen takk for informativt og utfyllende svar. Det settes veldig stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.