Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur på hardangervidda - sommer 2016


Robin Rambo

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg holder på med å planlegge telttur til Hardangervidda i sommer.
Jeg har ferie den 2uka i Juli og ut resten av Juli.

Jeg har nå vært på Hardangervidda 4år på rad, og har funnet ut at en sommerferie for meg er en tur på hardangervidda.
Men jeg har vel kun vært mest rundt vikbekkfjellene, og har da parkert rundt synken.

I år skal jeg ha med meg dama.
Og planen er å finne en grei rute som ikke er så tung, det skal være fine fiskemuligheter og det skal være snøfritt (tatt i forhold til normal snøsmelting).

Er det noen som har noen anbefalinger å komme med?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan starte på tinnhylen eller mogen feks. 

Fra tinnhylen har du mange muligheter og er i prinsippet midt på vidda med mange fine gode fiskevann. 

Fra mogen har du kvenna dalen du kan gå oppover. Her renner kvennaelva som starter oppe ved litlos. Er ei elv som er god og fiskerik.

Vestvidda krever større innsats for å komme inn til gode fiskeområder, men er etter min mening den fineste delen av vidda. Har selv tenkt meg innover der i sommer. Starter da ved middalsbu og går inn til Litlos. Derifra er det masse fine fiskevann i relativt nær omkrets

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er med utgangspunkt fra Dyranut. Gå sørover herfra og ned rundt området rundt Tinnhølen. Hele området her er veldig flatt og lite kuppert slik at det er litt enklere å bevege seg. Det er mange fiskevann i området, og Bakkatjønna skal etter sigende ha veldig fin fjellørret. Har ikke selv vært i området på sommerstid men gikk der nå på ski. Ser for meg det er et område som er lettgått og trivelig på sommerstid også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ble avbrutt mens jeg skrev og ser at det er kommet to fornuftige innlegg fra tklami, som jeg traff ved Viketjønn i fjor, og Tor -Erik som begge lovpriste vestvidda.  Mitt svar bygger på hva du selv ser ut til å velge - østvidda med utgangspunkt Synken

0 (2) (640x540).jpg

Når du er ved Vibekkfjelli så går du sikkert fra Synken via Holken og opp til Viketjønn.  Og da er du ferdig med den verste stigningen om du vil fortsette videre innover. 

Jeg kommer til å ta følgende tur fra ca 1 august.  Dag 1:  Synken - Holken.  Overnatter der.

2 (640x480).jpg

Fisket i Holken er så vidt jeg har erfart best på vestsiden av vannet .  Det er også bra både i inn og utoset

1 (640x480).jpg 

 

.  Dagen etter blir det  å komme opp stigningen mot Viketjønn,.  Er fisket bra der blir jeg  nok over natten,

 

4 (640x480).jpg

5 (640x360).jpg

før rusler videre mot Sletteidvatni.  Om du finser på bildet over finner du teltet til tklami helt innerst på landtungen.   Og nå er det lett å gå videre. 

6 (640x360).jpg

Der blir jeg nok et par tre dager, for det er mange vann å besøke. 

7 (640x384).jpg

8 (640x384).jpg

Og så koser jeg meg glugg i hel.

9 (640x384).jpg

 

 

Og er formen god, fortsetter jeg kanskje videre mot Geitvassdalen.  

9a.jpg

Om du ikke vil gå samme vei tilbake ( gjelder om du oppholder deg på Vikfjella/Sletteid) har jeg noen ganger tidligere gått via Grytekilvassdraget og ned til Mår.

 

10 (640x478).jpg

I tidligere tider signaliserte jeg over til Mårbu, hvilket bestod av å vifte med min røde sovepose, og så kom Even og hentet meg.  Sist tror jeg at det var mobildekning slik at jeg ringte til Bendik, barnebarnet til Even, som kom og hentet meg,

11 (640x480).jpg

og dagen etter ble jeg med rutebåten tilbake til Synken.  

12 (640x409).jpg

En vesentlig grunn til at jeg velger samme rute som i fjor er at det er fantastisk fin natur.  Bortsett fra stigningen fra Synken til Viketjønn er terrenget lettgått, og så er det noen fortidsminner jeg må dokumentere.  Dette gjorde jeg også i fjor, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke åpnet fotofilene.  Spesielt var en dyregrav, med oppmurt leskjerm.  Da var jeg på hellig grunn. 

3 (640x480).jpg

Men så var det fisket da.  Da jeg var på vidda i fjor var det nærmeste jeg kom fisk var i frysedisken på Supern på Atrå.  Og der var det også et tragisk utvalg; fiskepinner

 

 

13 (640x384).jpg

Endret av Tom42
Redigering
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her! Etter skituren fra Dyranut forrige helg blir det garantert en tur i dette området til sommeren. Veldig slakt og lettgått terreng og massevis av spennende vann. 

Du kan kjøre inn til Trondsbu ved Tinnhølen. Nedkjøring rett øst for Dyranut. Ellers kan jo båten over Halne bringe deg "enkelt" inn på sentralvidda.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.