Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiforhold ikke alt for langt fra Oslo


Anbefalte innlegg

Vi skal på pinsetur, og etter en strålende langhelg i kajakk, har jeg nå lyst på sesongens siste skitur. "Vi" er i denne sammenhengen 3 voksne, 9-åringen og en sprek, men kortbent hund. Turfølget må hjem allerede på søndag, så de vil helst ikke kjøre "for langt" fra Oslo. Hvor langt må vi nå for å få bra skiforhold i et fint område? Mulighet for toppturer er ikke noe krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, @whistler. Høres veldig fristende ut, men jeg tror nok turfølget mitt synes det blir for langt å kjøre. Da blir det marka i stedet, og jeg har veldig lyst til å gå på ski. 

Er det noen som har andre forslag? Hører rykter om at det kan være muligheter rundt Hemsedal. Noen som vet om det er skiforhold i Gausdal Vestfjell for eksempel? Eller Ringebufjellet? Eller kanskje det er forhold enda nærmere noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

Valdresflya er veldig fint og jeg hadde gjerne kjørt dit. Men det er 4 timer (+ kø) fra Oslo, så skal jeg få med meg resten av gjengen må det bli noe nærmere.

Vi skal på tur fredag - søndag/mandag, så vil gjerne til et område der det er mulig å gå litt. Bor selvsagt i telt, så ikke avhengig av noen andre fasiliteter enn at det faktisk finnes snø å gå på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg var inne ved Agnsjøen (Gausdal Vestfjell Nord) siste helga i April. Det var godt skareføre så jeg gikk på beina. Lenger sør i Vestfjellet er det vanligvis betydelig mer snø, så jeg tror ikke det bør være noe problem. Web kamera på Venabu viser også at det ser greit ut for skiturer derfra. Web kamera på Gamlestølen (Synnfjellet) 996 m.o.h viser vel nogenlunde skiføre med noen barflekker. Og så er det stor forskjell på vestvendte og østvendte skråninger :)

jenspetter

 

Gamlestølen.jpg

Endret av jenspetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Høgevardeområdet kjørte de skiløyper i helga.

Noen bekjente hadde flott skitur på Golsfjellet med utgangspunkt ved Storefjell søndag. De skal opp dit neste helg også.

Det er gått mye snø fra lørdag og til i dag. Gikk ca 20 cm fra mandag kveld til tirsdag kveld.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme til skiterreng uten bilkø i pinsehelga ser jeg på som en umulighet. Jeg kjører fra Oslo til Valdres ofte, og det er mulig å komme f.eks til Beitostølen på 3,5 time om man starter før kl 14. Helst 13.30. Starter man senere står det ut av byen, samme hvor man drar (og unngå for all del ring 3 for tiden..). Alternativet er selvsagt toget, men det kan være sent for billetter.. Noen ganger velger jeg det enkle alternativet med å ta fredagsnatta i senga hjemme, og starte kl 6 på lørdagen. Da er jeg på Flya halv ti...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blitt veldig forbauset om det er flotte skiforhold ved Gausdal Vestfjell, ut fra mitt siste besøk og noen sveip innom langtidsvarselet til YR siden da. Men ring gjerne eller mail til Fjellstyret. Spåtind sportshotell kan nok også svare godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, borgern skrev:

Nei ved ettertanke så kan jeg se for emg at det er litt knot å gå med stor sekk på rulleski, og hvertfall pulk.

Jepp, og de små hjula setter seg jo fast i alt av stein og røtter. For ikke å snakke om at de bare spinner i snøen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør tenke på at selv om det er snø så kan den være pill råtten siden det har vært mildt i en uke nå. Riktignok blir det kaldere, men det er ikke sikkert det fryser på i lavtliggende omåder. På denne tiden er ikke alltid snø bare snø.

Holder en knapp på at det lureste er å reise å hilse på @Lompa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.